Leevi Madetojan sävellykset
Tämän sivun sisältö:
- Paikkamerkki
Madetojan tyyli
Madetojan tyyli oli alkujaan kansallisromanttinen. Tämän kauden teoksia ovat Sinfoninen sarja, opus 4, Kullervo-alkusoitto, opus 15 ja ensimmäinen sinfonia, opus 29, mutta pian Madetoja jo lähti seuraamaan aikaansa oman makunsa puitteissa. Tähän vaiheeseen kuuluu eräitä kokeiluja, kuten Tanssinäky, opus 11. Pian hän löysi "pohjalaisen" musiikkikielensä ja sävelsi toisen sinfoniansa Sotasinfonian, opus 35 ja oopperan Pohjalaisia, opus 45.
Kolmas vaihe käsittää teoksia, joissa ilmaisun lähtökohtana näyttäisivät olevan henkilön sisäisen maiseman tapahtumat ja psykologinen ote musiikilliseen kerrontaan. Tämän vaiheen teoksia ovat Kuoleman puutarha, opus 41, ooppera Juha, opus 74 ja baletti Okon Fuoko, opus 58. Lisäksi eräissä teoksissa on ranskalaisen musiikin vaikutteita, kuten esimerkiksi kolmannessa sinfoniassa, opus 55.
Orkesterimusiikki ja näyttämömusiikki
Madetojan tunnetuimmat teokset lienevät oopperat Pohjalaisia, opus 45 ja Juha, opus 74. Orkesterimusiikin alalla Madetojan pääteokset ovat kolme sinfoniaa, Kullervo-alkusoitto, opus 15, Huvinäytelmäalkusoitto, opus 53, Konsertti-alkusoitto, opus 7, Tanssinäky, opus 11, Sinfoninen sarja, opus 4 ja Pastoraalisarja, opus 34. Pienimuotoisempia ovat Shakkipelisarja, opus 5 ja Pieni sarja, opus 12. Molemmista oopperoista ja Okon Fuoko -baletista Madetoja laati sarjat orkesterille.
Okon Fuoko -baletista kapellimestari Arvo Volmer on laatinut lisäksi uuden, laajemman sarjan. Madetoja ei liittänyt omaan sarjaansa kaikkia baletin vaikuttavimpia jaksoja, koska arveli myöhemmin laativansa teoksesta lisää sarjoja.
Madetojan kolmen sinfonian keskinäinen erilaisuus on eräs Madetojan taipuisaa ammattitaitoa parhaiten kuvaavia seikkoja. Paatoksellinen ensimmäinen sinfonia, opus 29, on alle puolen tunnin mittainen, kolmiosainen ja kansallisromanttinen. Lähes 50 minuuttia pitkä toinen sinfonia, opus 35, on saanut lisänimekseen Sotasinfonia, sillä se on musiikinhistoriamme hienoin kuvaus vuoden 1918 sisällissodan jättämistä kipeistä tunnoista. Kolmas sinfonia, opus 55, on – kuten edellä mainittiin – kevyempi ja ranskalaisempi kuin mitä yleisökään aikanaan odotti.
Pohjalaisia, opus 45
Johdanto
Kansallisen oopperan asemaan kohonnut Pohjalaisia opus 45 on Leevi Madetojan sävellystuotannon pääteos ja suomalaisen oopperakirjallisuuden suosituin teos yli 200 esityksellään. Pohjalaisia syntyi vuosina 1918–1923, jolloin kaksi sinfoniaa ja useat tilauksesta sävelletyt kuorokantaatit olivat jo antaneet Madetojalle runsaasti kokemusta suurimuotoisten teosten laatijana. Lisäksi Artturi Järviluoman jo kaikille tuttu näytelmä oli valmis uuteen tulemiseensa oopperana. Tulevasta menestyksestä antoi esimakua jo kantaesitys Suomen Kansallisoopperassa 25.10.1924 – iltaa on verrattu Sibeliuksen toisen sinfonian kantaesitykseen.
Pohjalainen heimo koko Suomen kansan symbolina
Pohjalaisia-ooppera pohjautuu Alavudella vuonna 1879 syntyneen sanomalehtimiehen ja kirjailijan Artturi Järviluoman samannimiseen näytelmään. Itse näytelmä kuuluu edelleen etenkin kotimaakunnassaan teattereiden kantaohjelmistoon.
Koko näytelmä Pohjalaisia voidaan nähdä suomalaisuustaistelun symbolina. Rehdit ja ylpeät Antti ja Jussi edustavat paitsi heimoaan myös koko suomalaisuutta. Näytelmän kantaesitysvuonna 1914 kaikki tiesivät, mihin sorron tiellä omaan väkivaltaisuuteensa hukkuva vallesmanni viittaa, vaikka näytelmän tapahtumat onkin sijoitettu puoli vuosisataa varhaisempaan aikaan. Järviluoman onnistui piilottaa suomalaisten vapaudenkaipuun ja itsenäisyysajatusten tunnot näytelmäänsä niin hyvin, että teos esitettiin jopa Pietarissa, Venäjän pääkaupungissa.
Esikuvat tosielämästä
Järviluoman arvellaan pitäneen vallesmanninsa esikuvana joko "Kauhavan rumaa vallesmannia" Adolf Hägglundia tai häntä vielä ikävämpää hahmoa, Alavudella toiminutta Theodor Westerstrandia, jota vastaan nostettua oikeusjuttua kuvattiin moneen otteeseen muun muassa Uuden Suomettaren etusivuilla 1870-luvulla. Jussin isän, Harrin, esikuva lienee T. J. Härkönen, valtiopäivämieheksi asti edennyt Alavuden vaikutusvaltaisin talonpoika 1800-luvun loppupuolelta. Harrin tavoin Härkönen säilytti vankeja kotonaan, ja lopulta kahlitsematta jäänyt vanki surmasi hänet.
Madetojan oma libretto
Madetoja muokkasi itse oopperansa libreton Järviluoman näytelmän pohjalta poistaen näytelmästä oopperan dramatiikan kannalta turhia hahmoja, repliikkejä ja kohtauksia. Tyystin hän poisti kohtaukset, jotka sisälsivät herännäisyyteen kohdistuvaa arvostelua. Tapahtumien kulku sinänsä on sama, mutta Antin pako ei oopperassa pääty antautumiseen, vaan jää avoimeksi.
Pohjalaisen kansanmusiikin ainekset
Kirjailija Artturi Järviluoma oli paitsi suomalaisuusmies, myös musiikkimies. Hän toimi muun muassa Ylioppilaskunnan Laulajien varajohtajana. Järviluoma oli kerran seurannut Toivo Kuulaa kansansävelmien keräysmatkalle Etelä-Pohjanmaalle. Järviluomalla oli siis omakohtainen kosketus pohjalaiseen kansanmusiikkikulttuuriin, jossa niin ilot kuin murheet herkästi purkautuvat lauluksi. Tästä viestii tapa, jolla Antti draaman lakipisteessä kertoo kuulleensa tuomionsa: "Nyt kannattaa Hangan Antistakin tehdä laulu." Pohjalainen ja pohjalaisen kansanmusiikin tuntija Leevi Madetoja aisti tämän ulottuvuuden Järviluoman tekstistä.
Koko oopperan ydinteemana toimii heti alkusoitossa ensimmäisen kerran kuultava pohjalainen kansanlaulu "Tuuli se taivutti koivun larvan", jota lauletaan myös dramaattisin sanoin "Nyt mua viedähän linnasta linnaan". Mukana on myös kansantanssien rytmejä, polskia, "minuutteja", ja tulopelejä.
Pohjalaisten musiikista
Lukuisista kansanmusiikkilainoista huolimatta Pohjalaisia on ehyt kokonaisuus. Madetojan oma ilmaisu ja teema-aines sulautuvat kansanmusiikin teemoihin täysin elimellisesti. Ulkoisena ratkaisuna tätä tukee se, että teos on läpisävelletty eikä siinä esiinny perinteiselle numero-oopperalle tyypillistä selkeää jaottelua resitatiivin ja aarian välillä.
Madetojan omassa teema-aineksessa esiintyy johtoaiheita. Muun muassa vallesmanni ja uhka, Jussi ja vapaus sekä Kaisa ovat saaneet omat johtoaiheensa. Dramatiikan ja dynamiikan yleisilme on Madetojaa ajatellen erittäin rohkea ja ulospäinsuuntautunut.
Lähteet:
Madetoja, Leevi: Pohjalaisia, teosesittely. Antero Karttunen, Finlandia Records - Fazer Music 1992.
Juha, opus 74
Tiivistelmä Juha-oopperan juonesta
Libretto pohjautuu Juhani Ahon romaaniin Juha. Tapahtuu jossakin Itä-Suomessa Ruotsin vallan ajalla. Marja on puolisoaan Juhaa huomattavasti nuorempi. Lisäksi hän on syntyjään venäläinen, mutta tullut aikanaan Juhan kotiin ottolapseksi. Juha on uskollinen ja huolehtivainen aviomies, mutta Marja on tuskastunut elämäänsä korpitilalla. Ikävän anopin vierailut eivät ainakaan helpota tilannetta.
Paikalle osuu karjalainen laukkuryssä, Shemeikka, joka viettelee ja vie mennessään Marjan. Karvas totuus pian paljastuu Marjalle: Shemeikan talossa asustaa "kesätyttöjä", Marjan edeltäjiä. Juha uskoo vaimonsa tulleen ryöstetyksi ja saapuu noutamaan Marjaa, joka Juhaa jo kaipasikin. Shemeikka kuitenkin sattuu paikalle ja pilkkaa Juhaa, joka lyö Shemeikan kuoliaaksi. Vasta sitten Juha kuulee Marjan lähteneen Shemeikan matkaan vapaaehtoisesti. Juha on epätoivoinen tilanteen vuoksi ja hukuttautuu koskeen.
Oopperan rakenne käsittää kuusi kuvaelmaa. Jokainen kuvaelma alkaa alkusoitolla ja pysyttäytyy yhdessä lavastustilanteessa. Ooppera voidaan esittää joko kahdella tai yhdellä väliajalla.
Juha-ooppera – Marjan ooppera
Libreton Ahon romaanista laati alunperin oopperalaulaja Aino Ackté, mutta sävellystyöhön tartuttuaan Leevi Madetoja muokkasi librettoa itse. Ackté halusi laadituttaa itselleen näyttävän Marjan roolin, missä hän jokseenkin onnistui. Marja ja hänen kehitystarinansa on teoksen keskus. Madetojan tyyliin ei kuulu kirjoittaa varsinaisia aarioita, mutta Marjalla on oopperassa useita aarian tai kavatinan tyyppisiä kohtauksia.
Värikästä tapahtumien kuvausta
Juha-oopperassa musiikin huipennukset sattuvat kohtauksiin, joissa kuvataan liikettä ja juhlaa. Toisen kuvaelman alkusoittona kuultava koskikohtaus – Marjan ja Shemeikan koskenlasku matkalla kohti itää – on Madetojan luontokuvauksista hienoimpia. Neljännessä ja viidennessä kuvaelmassa Madetoja maalaa Shemeikan talon tanssiaisista näyttävän venäläisen juhlan, jonka tunnelmat muistuttavat Borodinin ja Musorgskin sävyjä.
Psykologista kuvausta
Jo aivan perusainekset Juhan tarinassa ovat suuria tunteita: Juhan täyttymätön rakkaus Marjaa kohtaan, Marjan kaukokaipuu, Shemeikan iloluontoisuus. Tapahtumien vyöryssä Madetoja toistaa henkilöidensä yhä väkevämpiä tunnetiloja: Juhan raivo ja sarja luopumisia, joissa Marja joutuu päästämään irti ensin hupsusta unelmastaan elämästä Shemeikan rinnalla ja sitten Juhan rakkaudesta. Myös Juha luopuu uskostaan Marjaan, rakkauteen ja koko elämänsä mielekkyyteen ja surmaa itsensä.
Lähteminen ja jääminen, uskollisuus ja vapaudenkaipuu, romanttinen rakkaus ja kristillinen moraali esiintyvät taistelupareina tässä oopperassa eri tavoin eri henkilöiden ajatuksissa. Orkesterin osuudessa elää pohdinta, joka heijastelee henkilöiden sisäistä maailmaa. Esimerkiksi edellä mainittu koskikohtaus kuvaa paitsi kosken kohinaa, myös Marjan myrskyisää ja jännittynyttä sielunmaisemaa hänen juuri astuttuaan kiehtovan Shemeikan matkaan.
Juhan tyylistä
Juhan musiikki on antoisa, monikerroksinen kuuntelukokemus ja oman tyylilajinsa mestariteos. Tyylin esikuvia ranskalainen musiikintutkija Henri Fantapié löytää Faurén Pénélopesta ja Debussyn Pelléas et Mélisandesta. Madetojan tyyli Juhassa on sinfoninen. Soivaa taustaa vasten asetetut henkilöt suosivat tekstiä aarian ja jopa melodian kustannuksella. Näin orkesterin rooli kertojana ja kuvaajana korostuu äärimmilleen. Luontokuvaus, folkloristiset jaksot ja realistinen kuvaus lomittuvat kokonaisuudeksi perinteisen italialaisen oopperan luomissa arkkitehtonisissa kehyksissä.
Tässäkin oopperassa Madetoja käyttää johtoaiheita. Omat motiivinsa on muun muassa Marjalla, Shemeikalla ja sotaan lähdöllä, aggressiolla.
Juhan tarina ja Leevi Madetojan elämä
Läpi elämänsä Madetoja taisteli puolisonsa runoilija L. Onervan kiintymyksestä. Kilpakumppanina oli Eino Leino. Vaikka Leino ja L. Onerva eivät ilmeisesti koskaan ajautuneet suhteeseen, heidän taiteilijasielujensa välillä oli syvä yhteys, jota Madetoja kadehti. Tämä auttaa selittämään, miksi Madetoja valitsi Juhan tarinan erääseen sävellystuotantonsa tärkeimpään teokseen. Tarkkaa tietoa Madetojan itsensä näkemyksestä hänen oman elämäntilanteensa ja Juhan tarinan välisestä yhteydestä ei kuitenkaan ole.
Lähteet:
Madetoja, Leevi: Juha, teosesittely. Henri Fantapié, Ondine Oy 1988.
Laulumusiikki
Madetojan tuotannosta tärkeän osan muodostavat kymmenen kuorokantaattia, joista suurin osa on eri järjestöjen ja laitosten juhlatilaisuuksiin laadittuja tilausteoksia. Kuoromusiikki kaiken kaikkiaan oli Madetojan alaa. Tästä todisteena ovat Valkeat kaupungit, opus 5/8, Kaunehin maa, opus 33/2 ja De profundis, opus 56 sekä lukuisat muut kuorokappaleet. Kokonaislevytyksen Madetojan mieskuoromusiikista on ansiokkaasti toteuttanut Ylioppilaskunnan Laulajat Matti Hyökin johdolla.
Madetojan tuotantoon kuuluu myös 60 yksinlaulua, jotka on julkaistu kokonaisnuottina ja -levytyksenä. Niistä suosituimpia lienevät Lähdettyäs, opus 2/1, Yrtit tummat, opus 9/1, Itkisit joskus illoin, opus 25/5, Geisha, opus 9/5 ja laulusarja Syksy, opus 68.
Pianomusiikki ja kamarimusiikki
Pianolle Madetoja sävelsi harvakseltaan pieniä kappaleita, joista ikivihreiksi ovat muodostuneet Iltatähti, opus 21/1, Kuoleman puutarha, opus 41 ja Pieniä kappaleita -otsikolla nimetty sarja, opus 31, joka sisältää muun muassa kappaleet Paimenen unelma, opus 31/1, Pieni satu, opus 31/3 ja Vanha muisto, opus 31/4.
Madetojan kamarimusiikkituotanto on suppeahko. Kiehtovimmat teokset ovat Trio, opus 1, ja Sonatiini viululle ja pianolle, opus 19.
Keskeinen tuotanto
1909-1910 Trio pianolle, viululle ja sellolle, opus 1.
1910 Sinfoninen sarja orkesterille, opus 4.
1911 Konserttialkusoitto, orkesterille, opus 7.
1911 (1919) Tanssinäky (Öinen karkelokuva) orkesterille, opus 11.
1913 Kullervo-alkusoitto (Sinfoninen runoelma), opus 15.
1915 Sammon ryöstö, sinfoninen sävelkuvaus mieskuorolle, baritonille ja orkesterille, opus 24.
1915-1916 Sinfonia numero 1, opus 29.
1917-1918 Sinfonia numero 2, opus 35.
1917 Aslak Smaukka, sinfoninen sävelkuvaus mieskuorolle, baritonille ja orkesterille, opus 37.
1918-1919 Kuoleman puutarha, sarja pianolle, opus 41.
1923 Huvinäytelmäalkusoitto orkesterille, opus 53.
1923 Pohjalaisia -ooppera, opus 45.
1926 Sinfonia numero 3, opus 55.
1930 Okon Fuoko, 1-näytöksinen balettinäytelmä, opus 58.
1930 Syksy, laulusarja sopraanolle ja orkesterille, opus 68.
1934 Juha -ooppera, opus 74.
Eräitä muita suosittuja kappaleita
Arkihuolesi kaikki heitä, joululaulu, opus 20b/5.
Barcarola, opus 67/2.
De profundis, mieskuorolle, opus 56.
Elegia jousiorkesterille, opus 4/1.