Barmat
Tämän sivun sisältö:
- Paikkamerkki
Sekakuoro Barmat perustettiin Oulussa vuonna 1982. Vuodesta 1988 kuoro toimi yhdistyksenä, mutta se päätti olla liittymättä mihinkään kuoroliittoon. Vuosina 1995–2002 Barmat toimi Kiiminkijoen opiston kuorona.
Kuoron kokoonpanoon kuului noin 20 mies- ja naislaulajaa. Alun perin kuorossa oli noin 30 laulajaa, jotka kuoron perustaja Sami Itkonen kokosi tuttavapiiristään. Lähtökohtana toimi Oulun Työväen Näyttämön musiikkinäytelmä, jossa mukana olleet laulajat halusivat jatkaa yhteistyötään.
Kuoronjohtajana toimi viimeksi Kari Kuivamäki. Sekakuoro Barmoilla oli vuosien mittaan useita johtajia. Ensimmäinen johtaja oli kuoron perustaja Sami Itkonen. Häntä seurasi Veijo Kuosmanen. Kuoron pitkäaikaisin johtaja on ollut Olli Roman. Hän toimi kuoronjohtajana vuosina 1988–1989 ja 1991–2002. Kuorolla on ollut myös yksi naisjohtaja, Ulla Niemi syksystä 1989 syksyyn 1991.
Esiintymiset
Toimintansa aikana Barmat piti useita suuria konsertteja Oulussa. Julkisten konserttien lisäksi se esiintyi myös yksityishenkilöiden ja yhteisöjen tilaisuuksissa Oulussa ja ympäristökunnissa. Myös erilaiset kulttuuritapahtumat ja laitokset, kuten vanhainkodit, ovat toimineet kuoron esiintymispaikkoina. Kuoron on esiintynyt myös kadulla ja kirjastossa.
Kuoron esitykset syntyvät kokonaisuudesta, johon vaikuttavat oleellisella tavalla laulut, liikkeet, puvut ja lavasteet. Barmat kehitti ilmaisuaan opiskelemalla afrikkalaista ja kuubalaista tanssia. Lisäksi konsertti-ilmaisua hiottiin tanssija-koreografien Maria Littowin ja Tapani Launosen sekä läänintaiteilija Anna-Kaisa Järven kanssa.
"Äänenmuodostuksen ja laulutekniikan kannalta katsottuna Barmat ei ole paikkakunnan taitavin kokoonpano, mutta kuorolla on valttikortteinaan mukaansatempaava innostus ja omaleimainen ohjelmistopolitiikka."
– Hannu Hirvelä, Kaleva 20.5.2002.
Teatteriyhteistyötä sekakuoro Barmat teki haukiputaalaisen Nurkkanäyttämön kanssa vuonna 1998. Tuolloin Barmat harjoitti teatteri-ilmaisua toimimalla kommentoivana alttaritauluna Nurkkanäyttämön näytelmässä Rakas pappimme. Kuorolla on ollut yhteistyöprojekteja myös muun muassa Oulun kaupunginteatterin, Oulun ylioppilasteatterin ja tanssiorkesteri Pajatson kanssa.
Barmat Oulun ulkopuolella
Sekakuoro Barmat on tehnyt vain muutamia esiintymis- ja kilpailumatkoja. Tampereen Sävel -tapahtumaan Barmat osallistui vuosina 1992 ja 1995. Ensimmäisellä kerralla kuoro sai hopealeiman ja kolme vuotta myöhemmin kaksi pronssileimaa. Kesällä 1998 pidettiin Pärnussa kansainväliset kuorofestivaalit, missä Barmat esiintyi kahdella omalla konsertilla ja kahdella yhteiskonsertilla. Vuoden 2002 kesällä kuoro vieraili Tromssan kuorotapahtumassa Ton i Norden – Pohjolan sävel.
Kuoron talous
Kansan Sivistystyön Liitto tuki sekakuoro Barmojen toimintaa alkuajoista lähtien aina vuoden 1995 syksyyn, jolloin kuorosta tuli Kiiminkijoen opiston kuoro. Oulun kaupungin kulttuurilautakunta antoi kuorolle tukea konsertteihin ja levyn valmistelutyöhön. Myös yksittäisille konserteille Barmat on saanut taloudellista tukea, esimerkiksi Oulun Valistustalo Oy tuki Katri Vala -konserttia vuonna 2001. Omaa rahoitusta kuoro on hankkinut esiintymisillään, levynmyynnillä sekä erilaisilla tempauksilla.
Kuoron musiikki
Kuoron musiikillinen linja poikkeaa perinteisestä. Jo perustamisvaiheesta lähtien Barmojen tarkoituksena oli virkistää oululaista kuoroelämää ja samalla löytää kuorolauluun uutta ilmettä. Kuoro halusi saavuttaa luonnollisen vuorovaikutuksen yleisönsä kanssa. Sitä kautta tavoitteena oli elämyksellisyys ja yleisön tavoittaminen tunteiden tasolla.
Sekakuoro Barmat on toimintansa ajan esittänyt omaperäisiä ja raikkaita sävellyksiä ja sovituksia, joista ovat suurelta osin vastanneet kuoronjohtajat Sami Itkonen, Veijo Kuosmanen ja Olli Roman. Moderneja kuoromusiikin sävellyksiä Barmoille ovat tehneet Oliver Kohlenberg ja Tapio Lappalainen.
Barmojen esittämä musiikki kattaa useita aikakausia ja maanosia. Kuorolla on ollut erilaisia teemoja, joihin se on erikoistunut, muun muassa Saamelaissarja vuonna 1989, Tahiti-sarja vuonna 1990, Intiaanisarja vuonna 1992 sekä Katri Valan runot vuonna 2001. Muita Barmojen musiikillisia teemoja ovat olleet elokuvamusiikki, kansanlaulut uusina sovituksina, kalevalaiset laulut, tangot ja vanhat iskelmät.
Äänitteet
Suuri Vaellus = The Great Migration. Sekakuoro Barmat, 2000.
Levy sisältää Barmojen intiaani- ja saamelaissarjat. Levyllä kuoroa johtaa Olli Roman.
Profiili
Lähteet:
Aalto, Maija: Barmat rakentaa uutta kuoroperinnettä. Kansan tahto 17.1.1996.
Hirvelä, Hannu: Kuorolaulua kylmässä. Kaleva 20.5.2002.
Sekakuoro Barmat, http://oulu.ouka.fi/osataan/yhdistyksia/barmat/, Hakupäivä 28.1.2005. Linkki ei ole enää toimiva.