Beat
Tämän sivun sisältö:
- Paikkamerkki
Hetkinen, osaako kukaan meistä laulaa?
The Beatlesin suosio syrjäytti nopeasti rautalankamusiikin. Ulkomaisten esikuvien mukaan useimmat Oulun seudun kitaryhtyeet hankkivat 1964-65 paikkeilla vahvistuksekseen laulusolistin. Kokoonpanojen muutos näkyi nimissä. Nyt oli Jack & the Coyotes, Dean & the Flintstones sekä Ben & the Trickers. Ilkka "Jack" Olmiala toimi ensin Coyotesin ja sitten Bachelorsin solistina. Kalle "Gene" Nurmiranta tuli Coyotesin solistiksi Jackin jälkeen.
Nämä kokoonpanot esittivät vuoronperään rautalankainstrumentaaleja ja laulusolistin tulkitsemia rock and roll- ja muita suosikkikappaleita. Solistin rooli edellytti paitsi lauluääntä myös kohtalaista englannin kielen taitoa. Tämä taito oli vielä 1960-luvun alussa suhteellisen harvinainen.
Syksyllä 1964 Riossa pyöri The Beatles-yhtyeen elokuva A Hard Day's Night. Beat-tyyli levisi paikallisten yhtyeiden keskuudessa ja twist-rytmit jäivät. Yhtyeiden nimissä ei enää mainittu erikseen laulusolistia. Kitarapohjaisia kokoonpanoja laajennettiin sähköuruilla, ja jotkut saksofonillakin, joka oli yleinen instrumentti soul-musiikissa. Tällainen soitinkokoonpano oli esimerkiksi 1965 perustetulla The Hooksilla.
Rocktuontia lännestä
Kehitystä olivat vieneet eteenpäin pohjoismaisten artistien vierailut. Ruotsalainen Jerry Williams vieraili Oulussa maaliskuussa 1964. Williamsin esiintymisessä oli paljon James Brownilta omaksuttua rajuutta. Norjalais-amerikkalainen rockari Jan Rohde kävi useammankin kerran. Vuoden 1965 tapauksia oli liverpoolilaisen Swinging Blue Jeansin kiertue.
Paikallinen yhtye värvättiin usein tähtiesiintyjän lämmittelijäksi. Lämmittelykeikkoja tekivät muun muassa The Bachelors Rohdelle, The Coyotes The Renegadesille, The Flintstones ja Swinging Blue Jeansille sekä The Porkkanas Rocking Vickersille.
The Renegades on oma lukunsa vierailijoiden joukossa. Birgminghamin poppoo ei ollut vielä tehnyt yhtään levyä kun se lähti Suomen kiertueelle. Bändi saapui Suomeen oikealla hetkellä. Sen villi esiintymistapa ja aidon rosoinen soundi olivat uutta. The Renegades kierteli pitkin maata, joten monilla oli tilaisuus nähdä "kotibritit" elävänä. Yhtye työskenteli myös studioryhmänä. Dannyn singleistä tuli hyvin erilaiset riippuen siitä, säestikö The Renegades vai Esko Linnavallin studio-orkesteri.
Kitara kaniin, intti kutsuu
Ensimmäisen vaiheen yhtyeiden teini-ikäisenä aloittaneet soittajat lähenivät täysi-ikäisyyttä 1960-luvun lopulla. Osa yhtyeistä lopetti toimintansa kun ryhmä hajosi eri tahoille koulun päätyttyä. Varusmiespalvelus oli kohtalon kysymys monille yhtyeille. Esimerkiksi The Bachelors hajosi 1966, kun jo kolmas yhtyeen soittajista lähti armeijan harmaisiin. Toiset yhtyeet kuten The Hooks ja The Flintstones jatkoivat miehistönvaihdoksin.
1967 perustetusta Express-yhtyestä tuli vähitellen eräänlainen oululaisten muusikkojen työpaja. Kun taitoja oli hankittu koulubändissä ja intti käyty pois, moni löysi soittouralleen jatkoa kaupungin ykkösbändin riveissä. Expressillä riitti keikkoja, sillä yhtye laajensi esiintymisiään myös tanssiravintoloihin. Yhtye löysikin oman kestävän linjansa popin ja iskelmän yhdistelmästä.
Ammattilaiseksi etelään
Osa aikansa paikallisissa yhtyeissä soittaneista muusikoista koki edenneensä rockin saralla niin pitkälle kuin Oulussa on mahdollista. Ammattilaiseksi haluavan täytyi joko lähteä Etelä-Suomen laveammille markkinoille tai kokeilla tanssimusiikin varmempaa tulolähdettä. Oululaisilla rockareilla oli taidot hallussa ja siksi kysyntää.
Ensimmäisiä lähtijöitä oli rumpali Lyly Rajala. Tie oli alkanut "pikkupoikayhtye" Blackbirdsista ja jatkunut Expressissä ja Ballantinesissa. Hän soitti aluksi 1970 Johnny & the Frankiesissa, ja kokosi sen jälkeen Made in Finland -yhtyeen, joka toimi Dannyn säestysyhtyeenä. Rajala jatkoi Dannyn muodostelmissa suuren osan vuosikymmentä. Iso D palkkasi oululaisia muusikkoja myöhemminkin – ainakin Kalle Fält, Pekka Leminen, Matti Tyni ja Timo Tarvainen työskentelivät Dannyn yhtyeessä. Tarvainen ehti soittaa myös Jussi Raittisen Boysissa.
Laulaja-kitaristi Keijo Minerva oli muuttanut Helsinkiin jo 1960-luvun lopulla. Hän pääsi levyttämään Topi Kärjen suosituksesta, ja ensisingle ilmestyi 1970. Solistitehtävien ohella Minerva muun muassa soitti kitaraa Frederikin yhtyeessä. Vuoden 1973 paikkeilla hän lauloi oululaisessa rockyhtyeessä Takapotku. Sitä seurasi kansallisesti varsin menestynyt Gulliver-yhtye.
Ami Jaara oli Rajalan tavoin Blackbirds-kasvatti. Jaara lähti iskelmätöihin Frederikin yhtyeeseen. Hän palasi vielä Ouluun ja liittyi Topmost II:een, mutta sen jälkeen oli taas vuorossa Helsinki ja uusi nimivahva popyhtye, Kosmos. Rumpali Jouni Kesti soitti tangotähti Taisto Tammen yhtyeessä. Locomotion ja Ballantines-yhtyeissä soittanut Eko Vesterinen oli mukana Markku Aron yhtyeessä sekä 1970-luvun puolivälissä Kirkan Islandersin ehkä nimekkäimmässä kokoonpanossa. The Bachelorsissa ja Homma-yhtyeessä vaikuttanut Risto "Hepe" Vesamäki soitti myös Markku Aron yhtyeessä. Kosketinsoittajan Lare Heikkisen taitoja tarvittiin Joukon ja Kostin yhtyeessä ja myöhemmin Kirkan bändissä.
Lähteet:
Iskelmä 9/1965
Oulu-lehti. 18.12.1963, 13.3.1964, 31.7.1964 ja 20.9.1964.
Ami Jaaran. Lauri Heikkisen ja Timo Vaskivuon haastattelut.
Kalle Fältin ja Seppo Niemen sähköpostihaastattelut.
Latva, Tony ja Tuunainen, Petri: Iskelmän tähtitaivas – 500 suomalaista viihdetaiteilijaa. Jyväskylä: Gummerus, 2004.
Nyberg, Hannu: Rockista rautalankaan. Helsinki: Otava, 1984.
Popmuoti ja levyjä ostamaan
Terve rasvikset, terve popparit
Popmusiikkivillitys levisi 1960-luvulla vauhdikkaimmin oppikoululaisten eli teinien joukossa. Oppikouluissa perustettiin bändejä. Oppikoululaiset olivat koulun kieliopetuksen ansiosta paremmassa asemassa vastaanottamaan angloamerikkalaista popmusiikkia. 1960-luvulla englanti oli syrjäyttänyt saksan yleisimpänä vieraana kielenä koulussa.
Yleissivistävä oppikoulu ja toisaalta ammattikoulu tuolloin kaksi täysin erillistä maailmaa. Teinit ja ammattikoululaiset tai työssäkäyvät nuoret eivät juuri olleet tekemisissä keskenään vapaa-ajallakaan. Harrastus erotti selvänä jakolinjana teinit myös maaseudun nuorisosta ja "tangopuolueesta". Varsinaisia rock and rollia harrastavia "rasviksia" Oulun seudulla oli vähän.
Muodin takia silmätikkuna
Teinit seurasivat aktiivisesti muotia. Teininuorukaisten pitkä hiusmuoti ja kirjava pukeutuminen erottuivat katukuvassa. "Pitkätukkainen" oli 1960-luvun puolivälissä jo se, jolla hiukset ulottuivat sivulta sentinkin korvien päälle ja otsalla kulmakarvojen tasalle. Parissa vuodessa nuorten miesten trendikkäin hiusmuoti oli muuttunut "valtoimenaan lainehtiviksi kutreiksi".
Teinit olivat vähemmistö nuorison joukossa, joten he joutuivat helposti silmätikuksi. Rasvikset saattoivat ilkkua "Beatles-tukkaiselle" nuorukaiselle, että mihinkä tytöltä unohtui kampa. Joskus revittiin vaatteista ja rajumpiakin otteita käytettiin. Teinien oli syytä vältellä tiettyjä kovanaamojen "kängejä", joiden nimitys tuli englannin gang, jengi -sanasta. Toisaalta poppari tunnisti jo ulkoasusta hengenheimolaisensa ja tuntemattomankin kanssa oli helppo mennä juttelemaan.
Popmuotia ja muotipoppia
Koska popmusiikkia pidettiin hetken huvina ja muotijuttuna, kauppiaat keksivät yhdistää sen vaatebisnekseen. Nuorisolehdet kuvailivat usein tarkemmin poptähtien pukeutumista kuin heidän musiikkiaan. Vaatevalmistajista tulikin eräänlaisia pop-mesenaatteja, kun he alkoivat tilata yhtyeitä muotinäytöksiin.
Esimerkiksi suositun oululaisyhtye The Hooksin keikkakalenterissa oli syksyllä 1966 monta tällaista keikkaa: Centrumin ja Wieniläisen muotishowt ja Sokoksen Villaparaati. Viimeksi mainitussa Pyrinnöllä järjestetyssä tapahtumassa bändin piti sonnustautua normaalien "mod-pikkutakkiensa" sijasta uuden malliston villapuseroihin. Yleisöä oli paikalla reilusti yli kaksi tuhatta. Myös Flintstones esiintyi muotikeikalla samana vuonna.
1970-luvulla oli yhä popyhtyeitä tavaratalokeikoilla vaatefirman järjestämänä. Esiintyjät eivät enää olleet paikallisia, sillä kyse oli muotikiertueista, jotka reissasivat läpi maan kuin sirkusseurueet. Esimerkiksi Country Express -yhtye esiintyi farkkumerkin tukena 1970-luvun puolivälissä Oulun Centrum-tavaratalossa. Kesällä 1978 kävi rockabillybändi Teddy & The Tigers samanlaisella asialla Oulun Anttilassa. Hurriganesia sponsoroi farkkumerkki Beavers.
Lähteet:
Kaleva 22.5.1963.
Kalevan ilmoitukset helmikuulta 1965.
Hannu Karjalainen: Oulu Pop History.
Reijo Lähteenmäen ja Seppo Niemen sähköpostihaastattelu.
Oulu-lehti 10.2.1966, 29.9.1966, 3.10.1966 ja 6.7.1978.
The Hooks -yhtyeen Jukka Anttosen, Martti Hätälän, Veikko Juntusen ja Terho Piiralan haastattelu.
Levylaulajat olivat tähtiä
Myyntilistojen perusteella suomalainen popmusiikki oli pitkään vähäinen laji muiden joukossa. Esimerkiksi kesäkuussa 1967 Suomen single- ja ep-listan kärjessä olivat: Martti Innasen tangoparodia Elsa, Aikamiehet-kuoron valssi Iltatuulen viesti ja Dannyn balladi Sua kutsun Maarit.
Oululaiset popyhtyeet eivät vielä 1960-luvulla päässeet levyntekoon. Levy-yhtiöt, äänitysstudiot ja musiikkimarkkinat muutenkin olivat pääkaupungissa. Levyttäminen oli iso meriitti. Huvi-ilmoituksissa muistettiin aina mainita, että meillä esiintyy levylaulaja.
Oululaiset iskelmäartistit löydettiin ennen popyhtyeitä. Annette Tuominen teki ensisinglensä vuonna 1966. Popyhtyeistä ensimmäisenä levytti Express vuonna 1970.
Kolmen minuutin formaatti hallitsi 1960-luvulla. Vielä vuonna 1969 Suomen kokonaislevymyynnistä oli puolet singlejä. Lp-levyt tulivat Suomessa popmusiikkiin viimeisenä. The Beatlesin Help, Rubber Soul ja Revolver näkyivät albumilistalla heti, kun sitä alettiin julkaista vuonna 1966. Liverpoolin kvartetin lisäksi listalle kohosivat The Kinks, The Hollies, The Rolling Stones ja The Who.
1960-luvun lopussa tulivat uudet tyylit ja uudet esikuvat. Cream ja varsinkin Led Zeppelin nostivat heavymusiikin suosioon. Led Zeppelinin kaksi ensimmäistä albumia ehtivät Suomen albumilistalle vuonna 1969 ja kakkosesta tuli kestohitti. Yhtyeen soitossa oli piirteitä myös toisesta uudesta suuntauksesta, progressiivisesta rockista. Tyylin suosiosta kertoi Wigwamin Luulosairas-singlen listasijoitus.
Oululainen Creeping Madness yhdisti nämä kaksi tyyliä. Led Zeppelin ja Colosseum esikuvinaan bändi kävi entistä raskaamman ja monimuotoisemman musiikin kimppuun. Brittiläinen blues sai myös kannattajia oululaisista soittajista. Ghetto-yhtyeen Risto Järvenpää muistelee, että kavereiden kanssa kuunneltiin levyltä paitsi John Mayallia myös alkuperäisiä amerikkalaisia bluesartisteja.
Lähteet:
Ami Jaaran ja Risto Järvenpään haastattelut.
Lassila, Juha: Mitä Suomi soittaa – hittilistat 1954–87. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 1990.
Oulu-lehti 12.6.1967 ja 30.5.1974.
Suomen äänitearkisto. http://aanitearkisto.fi/.