Oulun ja maailman kirjailija Rintala

Tämän sivun sisältö:

Paavo Rintala katsoi maailmaa vaikeiden lapsuuden ja nuoruuden kokemustensa läpi. Kristillisen ajattelun vaikutus on nähtävissä erityisesti tuotannon alkuvaiheissa. Kautta koko tuotantonsa hän on, kuten Liisi Huhtala toteaa, "– ripittänyt vaiheitaan – ensin fiktiivisten esitysten omaelämäkerrallisiksi tunnistettavina aineksina, sitten uutena kierroksena avoimemmin omaelämäkerrallisesti ja joskus piinaavankin yksityiskohtaisesti."

Rintalan kuudelle eri vuosikymmenelle jakautuvaan tuotantoon mahtuu nelisenkymmentä romaania, joukossa muun muassa yksi lastenkirja Uu ja poikanen vuodelta 1972 sekä novelleja, kertomuksia ja lehdissä julkaistuja runoja ja esseitä. Näytelmäkirjailijana Rintala aloitti vuonna 1954 näytelmällä Baalin kuningatar, jota seurasi myöhemmin kymmenkunta muuta näytelmää tai näytelmämonologia. Ensimmäiset yli kahdestakymmenestä kuunnelmastaan hän kirjoitti 1960-luvun alussa. Rintalan viimeiseksi teokseksi jäi libretto oopperaan Aika ja uni, joka kantaesitettiin Savonlinnan oopperajuhlilla vuosi kirjailijan kuoleman jälkeen. Rintala oli myös pitkäaikainen sanomalehti Kalevan kolumnisti.

Rintalan tuotantoa on käännetty yhdelletoista eri kielelle – ruotsiksi, norjaksi, tanskaksi, englanniksi, saksaksi, ranskaksi, hollanniksi, puolaksi, venäjäksi, tsekiksi ja ukrainaksi.

Rintalan sai tunnustusta myös palkinnoin. Kirjallisuuden valtionpalkinnon hän sai ensimmäisen kerran vuonna 1956 romaanista Rikas ja köyhä ja myöhemmin viisi kertaa, vuosina 1963, 1966, 1972, 1973 sekä 1991. Lastenkirjasta Uu ja poikanen hänelle myönnettiin Arvid Lydecken -palkinto vuonna 1973. Kirkon kirjallisuuspalkinnon Rintala sai vuonna 1988. Vuosina 1975–1976 valmistunut kuunnelma Viapori 1906 sekä vuonna 1991 valmistunut kuunnelma Omakuva nuoruuden vuosilta palkittiin Pohjoismaisella kuunnelmapalkinnolla. Finlandia-palkintoehdokkaina on ollut kolme Rintalan teosta, Sarmatian Orfeus vuodelta 1991, Aika ja uni vuodelta 1993 ja Marian rakkaus vuodelta 1994, joista keskimmäinen palkittiin Runeberg-palkinnolla vuonna 1994. Rintala oli kaksinkertainen kunniatohtori.

Valokuva: Paavo Rintala työhuoneessaan.
Kirjailija työhuoneessaan "Hanhimökissä" Kirkkonummen Gumbackassa vuonna 1962. Kuvaaja: Raili Rintala. Rintalan perikunnan kotiarkisto.

Kuolleiden evankeliumista Faustukseen

Esikoisromaanissa Kuolleiden evankeliumi Rintala siirtää oman aikansa Helsinkiä raamatulliselle maaperälle. Kuolleiden evankeliumi ilmestyi vuonna 1954. Varhaistuotannossaan kirjailija kuvaa kriittisesti herrassäätyä ja asettuu vähäosaisen, yksinkertaista elämää elävän kansanihmisen puolelle.

Keskeisiä aiheita Rintalan tuotannossa ovat sota ja rauha. Vuosina 1960–1962 ilmestynyt Mummoni ja Mannerheim -trilogia aiheutti 1960-luvun alussa polemiikkia. Trilogia asettaa rinnakkain talonpoikaisen kansannaisen ja aristokraattisen sotilaan. Sissiluutnantti vuodelta 1963 – sodanvastainen kuvaus sankarikultin ja kristillisyyden välillä kamppailevasta kaukopartiomiehestä – synnytti "kirjasodan", jonka yhteydessä käytiin kenraalitason keskustelua suomalaisen lotan moraalista.

Monet Rintalan teoksista sisältävät dokumentaariseksi katsottavaa aineistoa. Jo varhaisen pohdiskelevan taiteilijaromaanin Jumala on kauneus lähteenä ovat taiteilija Vilho Lammen taulut ja aforismit. Jumala on kauneus ilmestyi vuonna 1959. Keskeiset dokumenttiromaaninsa Rintala julkaisi 1960-luvun loppupuolella: Sotilaiden äänet vuonna 1966, Sodan ja rauhan äänet vuonna 1967, Leningradin kohtalosinfonia vuonna 1968 sekä Napapiirin äänet vuonna 1969. Kai Ekholm nimesi vuonna 1987 ilmestyneen teoksen St. Petersburgin salakuljetus faktioksi. Teoksessa kirjailija kuljettaa autenttisia henkilöitä fiktiivisessä juonessa.

Suomalaista sodanjälkeistä historiaa

1960- ja 70-lukujen taitteessa ilmestyi kaksi Suomen sodanjälkeistä historiaa tarkastelevaa romaania, Paasikiven aika vuonna 1969 ja Kekkosen aika vuonna 1970. Paasikiven-Kekkosen linjalla kirjailija oli itsekin toimimalla Suomen rauhanpuolustajien puheenjohtajana, mikä myöhemmin johti liturgiaksi muuttuneen rauhanpolitiikan kriittiseen tarkasteluun satiirin ja ironian keinoin teoksissa Paavalin matkat vuodelta 1972 sekä Porvari punaisella torilla vuodelta 1984 ja Eläinten rauhanliike, joka myös ilmestyi vuonna 1984.

1970-luvulla Rintala jatkoi sodan ja rauhan teeman käsittelyä kaksiosaisessa romaanissaan Nahkapeitturien linjalla, jossa hän Mummoni ja Mannerheim -trilogiasta tutulla tavalla vaihteli näkökulmia sosiaaliryhmästä toiseen. Tässä teoksessa näkökulma liikkui kahden suvun, sivistyneistön Kumeloiden ja tavallisen kansan Harjulaisten välillä. Teoksen osat ilmestyivat vuosina 1976 ja 1979. Teosta on verrattu Tolstoin Sotaan ja rauhaan. Omaelämäkerrallinen jatko-osa Valehtelijan muistelmat vuodelta 1982 arvioi päättynyttä Kekkosen aikakautta tuoreeltaan.

Suomalaisen yhteiskunnan ja lähihistorian kehitysvaiheitten kuvausten jälkeen Rintalan tuotannossa on nähtävissä käänne:

"1983 julkaisin tarinan Maatyömies ja kuu, jonka olin kirjoittanut 1970-luvulla. Se oli loppu. Sen paremmin en pystynyt tarinoita kertomaan."
– Seppälä, Juha: Ajan ja unen alta.

Rintalan intertekstuaalinen vaihe

Juha Seppälä nimeää intertekstuaalisen vaiheen aloittajaksi teoksen Carossa ja Anna vuonna 1986. Seuraavana vuonna ilmestyi St. Petersburgin salakuljetus, jossa teoksen juoni peittyy kertojan tajunnan kuvaukseen. Viimeisissä teoksissaan Sarmatian Orfeus vuodelta 1991, Aika ja uni vuodelta 1993, Marian rakkaus vuodelta 1994 sekä Faustus vuodelta 1996 Rintala risteyttää kirjallisia henkilöitä, aikatasoja ja miljöitä ja sulauttaa itsensä osaksi kerronnan kokonaisuutta.

Aiheiden osalta kiinnostuksen painopiste siirtyi kohti 1900-luvun Eurooppaa. Vaikuttajakseen kirjailija nimesi ranskalaisen historiantutkija Marc Blochin, joka kuoli Gestapon uhrina vuonna 1944.

"Marc Bloch on minulle enemmän kuin sivistynyt historiantutkija. Hän on Colmarin köyhästä juutalaisperheestä lähtöisin oleva ranskalainen henki, joka etsii Ihmisen Kuvaa. Yritän jatkaa sitä omalta osaltani, mutta vasta nyt minulla on 'kirkas äly' oppaanani."
– Seppälä, Juha: Ajan ja unen alta.

Kirjailija Juha Seppälä oli kirjeenvaihdossa ja kävi puhelinkeskusteluja Rintalan kanssa tämän viimeisen kahdentoista elinvuoden ajan. Seppälä luonnehtii Rintalan tuotantoa: 

"Taulut ja valokuvat toimivat kirjoissa rinnasteisina kirjallisille kuville. Ne ovat yhtä, kertojan näkökulmat vaihtuvat luvun vaihtumatta, suorat kirjalliset sitaatit tulevat varoittamatta, koska tahansa, osat niveltyvät toisiinsa portaattomasti ja kun selkeä kerronnallinen nivel taittaa kokonaisuutta uuteen suuntaan, se tapahtuu röyhkeästi, heittämällä lukija maailmaan ja hetkeen joka on ennalta arvaamaton. Kertoja on aina läsnä, tekstiin upotettuna maailmansieluna, subjektina joka on monta minää." 

 

Lähteet:

Ekholm, Kai 1988: Paavo Rintala, dokumentaristi. Miten kirjailija käyttää lähteitä. Orivesi: Things to come.

Huhtala, Liisi 1982: Niin antautuen kuin kukaan. Parnasso 7/1982, 440–442.

Jama, Olavi 1999: Kaikkien realismien hajoaminen. Parnasso 4/1999, 440–442.

Jama, Olavi 1999: Paavo Rintala 1930–1999. Kirjakatsaus syyskuu 1999, 7.

Koskela, Lasse 1990: Suomalaisia kirjailijoita Jöns Buddesta Hannu Ahoon. Helsinki: Tammi.

Kustannusyhtiö Otavan kotisivut.

Niemi, Juhani 1980: Paasikiven, Kekkosen ja nahkapeitturien linjalla. Parnasso 1/1980, 30–36.

Rintala, Paavo 1969: Paavo Rintala. Teoksessa Miten kirjani ovat syntyneet. Toimittanut Ritva Rainio. Porvoo: WSOY, 77–83.

Seppälä, Juha 1999: Ajan ja unen alta. Aamulehti 14.8.1999.

Tarkka, Pekka 1966: Paavo Rintalan saarna ja seurakunta. Kirjallisuussosiologinen kuvaus Paavo Rintalan tuotannosta, suomalaisen kirjasodan rintamista ja kirjallisuuden asemasta kulttuurin murroksessa. Helsinki: Otava.

Tarkka, Pekka 1990: Suomalaisia nykykirjailijoita. 5. uudistettu laitos. Helsinki: Tammi.

Paavo Rintalan teemat ja teokset

Kalevan tuottelias kolumnisti

Oulu Rintalan tuotannossa

Rikas ja köyhä

Pojat

Paasikiven aika

Nahkapeitturien linjalla

Valehtelijan muistelmat

Aika ja uni

Faustus