Lumottuja sanoja
Tämän sivun sisältö:
- Paikkamerkki
Lumottuja sanoja
Sanataideopetuksen on tarkoitus antaa kielestä, kirjoittamisesta ja lukemisesta kiinnostuneille lapsille ja nuorille mahdollisuus kehittää ja syventää harrastustaan. Kirjoittamisen ja kirjallisuudentuntemuksen avulla kehitetään ajattelua ja eläytymiskykyä, laajennetaan ilmaisuvaroja ja autetaan etsimään persoonallista ilmaisua ja vahvistetaan identiteettiä.
Sanataiteellisemmin ilmaistuna sanataidetunneilla kuunnellaan, luetaan, kirjoitetaan, keskustellaan – annetaan mielikuvituksen matkustaa toden toiselle puolelle, kuvataan arkisia asioita ja keksitään eläinten kieltä.
Opetushallituksen lakiuudistus, joka nosti sanataiteen viralliseksi osaksi muuta taideopetusta ja -kasvatusta, näkyy sanataiteen arvostuksena sekä kentällä – muun muassa kouluissa, päiväkodeissa, kirjastoissa – että hallinnollisella tasolla. Yksittäisille loru- ja kirjoituskerhoille avautuivat vankemmat resurssit, jos kohta ilman asialleen omistautuneita sanataiteen ammattilaisia sanataide tuskin olisi kyennyt saamaan yhtä vankkaa jalansijaa.
Sanataidetta Oulussa
Lasten ja nuorten sanataidekasvatuksen institutionalisoituminen alkoi Oulussa 1990-luvun puolivälissä, kun Outi-Maria Takkinen ja Tuutikki Tolonen aloittivat lapsille suunnatun lorukerhon Lintulammen koululla. Sittemmin siirryttiin silloisen Nukun, nykyisen kulttuuritalo Valveen suojiin. Valveen sanataidekoulu perustettiin vuonna 2000.
Valveen sanataidekoulun historian merkittävimpiä muutoksia on vuonna 2003 saatu Taikalamppu-rahoitus. Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön tukema lastenkulttuurikeskusten valtakunnallinen verkosto, joka kehittää ja välittää kulttuuripalveluita lapsille ja nuorille.
Opetusministeriön ja kaupungin vastinrahalla sanataidekoulun tarjontaa pystyttiin laajentamaan merkittävästi. Ensimmäinen kolmivuotinen rahoitus vuosina 2003–2006 vakiinnutti huomattavasti oululaista sanataidekasvatusta. Vuonna 2006 sanataidekoulussa aloittivat nykyiset vastaavat opettajat Anna Anttonen ja Kati Inkala, jotka jatkoivat toiminnan kehittämistä toisen kolmivuotisen rahoituskauden aikana vuosina 2007–2009. Heidän lisäkseen sanataidekoulu työllistää tuntiopettajia.
Ensimmäinen viisivuotinen rahoituskausi Taikalamppu-hankkeesta saatiin Valveen sanataidekoululle vuonna 2009, jolloin kaupunki vakinaisti kahden vastaavan opettajan työsuhteet. Kokoaikainen työsuhde mahdollistaa sanataidekoulun toiminnan täysipainoisemman kehittämisen. Esimerkiksi hankkeita ja opetussuunnitelmia pystytään laatimaan pitkäjänteisemmin ja yhteistyökuvioita muiden kulttuuritahojen kanssa voidaan kehittää, parantaa ja tiivistää.
Teksti: Myry Voipio.
Oululaisen sanataiteen uusia tuulia
Oululainen innovaatio: Vauva-sanataiteen pioneerit
Vauva-sanataide on oululainen innovaatio, joka on levinnyt kansalliseksi toiminnaksi. Vauva-sanataidetta on tarjolla esimerkiksi Vantaan sanataidekoulussa ja kurssimuotoisesti myös muualla. Vuonna 2003 Anna Anttonen ja Maarit Heikkinen aloittivat vauva-sanataideryhmät, joissa lapsi ja lähiaikuinen käyvät yhdessä.
Vauvasanataidekerhossa leikitään runoleikkejä yhdessä tutun ja turvallisen aikuisen kanssa. Lapsi ja aikuinen tutustuvat laajasti runouteen leikin kautta. Noin kaksivuotiaana mukaan tulevat vähitellen myös kuvakirjat ja oma kertominen. Varhaisiän sanataidekasvatuksen tavoitteena on tukea runoleikin ja yhdessäolon kautta lapsen ja vanhemman varhaista vuorovaikutusta ja perheiden hyvinvointia.
Sanataiteesta tulee luonteva osa lapsen ja aikuisen yhteisiä arkirutiineja, kun pukemista ja syömistä voi hauskuuttaa yhteisellä runoleikillä. Runoja voi leikkiä kerhossa, kotona, autossa, puistossa, hoidossa ja missä vain. Runoleikin avulla lapsi oppii iloitsemaan kielestä, rytmistä ja kirjallisuudesta kokonaisvaltaisesti.
Oulun vauva- ja varhaissanataideryhmät ovat tarjonneet sekä sanataidekasvattajille, lapsille että heidän vanhemmilleen tietynlaisen aitiopaikan: Nykyiset ensimmäiset oululaiset vauva-sanataitelijat ovat jo 9-vuotiaita, ja moni heistä on jatkanut edelleen sanataideharrastusta. Oulu on tiettävästi ainoa paikkakunta, joka tarjoaa mahdollisuuden pitkäjänteiseen ja ainutlaatuiseen sanataideharrastukseen vauvasta aikuisikään.
Teksti: Myry Voipio.
Sanataide Oulussa tänään
Nykyinen lasten- ja nuortenkirjallisuuden ja -kulttuurin verkosto Oulussa on monipuolinen ja aktiivinen, ja tapahtumia järjestetään paljon. Sanataidekoulun opintojärjestys on neliportainen:
1. Koko perheen sanataide: 0–4-vuotiaat harrastavat yhdessä aikuisen kanssa
2. Pienten sanataide: 4–8-vuotiaat sanataideharrastajat
3. Lasten sanataide: 9–11-vuotiaat sanataideharrastajat
4. Nuorten sanataide: 11–20-vuotiaat sanataideharrastajat.
Sekä tietoisuus että kiinnostus lasten ja nuorten sanataidetta kohtaan ovat lisääntyneet. Oulussa termiä sanataide ei tarvitse enää selittää. Toisin oli kymmenen vuotta sitten. Asema oululaisessa kulttuurikentässä tuntuu olevan vankka. Valveen sanataideryhmät ovat jatkuvasti täynnä ja erilaiset sanataidetapahtumat löytävät yleisönsä.
Monipuolinen yhteistyö
Valveen sanataidekoululta pyydetään paljon sanataidetoimintaan liittyviä koulutuksia. Valveen lastenkulttuuriverkosto kattaa laajan yhteistyökumppanijoukon. Muuta yhteistyötä on päivähoidon, koulujen, yliopiston ja kirjaston kanssa. Kausiluonteisia tapahtumia ovat erilaiset festivaalit ja seminaarit, kuten Oulun kansainvälinen lasten ja nuorten elokuvafestivaalit ja Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali.
Sanataidekoulu tuottaa vuosittain Lumotut sanat – Lasten ja nuorten sanataideviikot, jolloin Valveella järjestetään monipuolista ohjelmaa sanataiteen ystäville. Juhlaviikkojen aikana sanataidetyöpajoja tarjotaan niin lapsiperheille kuin päiväkodeille, kouluille ja oppilaitoksille. Festivaalin teemaan liittyy vuosittain kirjallisuusaiheinen näyttely, runsaasti koulutuksia ja opetusmateriaalia lasten ja nuorten kanssa työskenteleville.
Paikalliset ja valtakunnalliset yhdistysyhteistyökumppanit ovat tärkeitä; valtakunnallisesti merkittävin on Taikalamppu-verkosto. Ikäjakauma lasten ja nuorten sanataiteen parissa työskentelevien kesken on ihmisiän kattava, kun mukaan luetaan sanataidetta harrastavat lapset ja heidän kanssaan työtä tekevät aikuiset korkeakouluopiskelijoista vaikkapa innokkaisiin isovanhempiin.
Marginaalista valtavirtaan
Taikalamppu-rahoitus ja kaupungin tuki ovat antaneet Valveen sanataidekoululle mahdollisuuden kehittyä valtakunnallisestikin merkittäväksi sanataidekeskukseksi. Kyseessä on pieni yksikkö, mutta sen tukena ovat muut merkittävät lastenkulttuuriyksiköt. Oulun kulttuurin kentässä sanataide on löytänyt ja vakiinnuttanut paikkansa.
Sanataidekoululla on edelleen tarve laajentua. Kysyntä on suurempaa kuin se tarjonta, joka on mahdollinen Valveen sanataidekoulun nykyisillä resursseilla. Sanataiteen merkitys on tunnustettu, ja esimerkiksi Taikalamppu-hankkeen kaltaiset rahoituskanavat ovat myös legitimoineet ja tätä kautta institutionalisoineet sanataiteen asemaa niin pohjoisessa kuin valtakunnallisessakin lasten ja nuorten kulttuurin kentässä.
Teksti: Myry Voipio.