Anu Kaipaisen teemat ja teokset

Tämän sivun sisältö:

Arkirealismi

Omaelämäkerrallisia aineksia sisältävä esikoisteos Utuiset neulat vuodelta 1960 on eräänlainen käänteinen kehitysromaani: Kotirouvan mykän kapinan ja hiljaisen osaansa tyytymisen kuvaus. Kokoelman Kädet helmassa runot toistavat esikoisromaanin teemoja. Runoteos ilmestyi vuonna 1961. Romaanissa Puolikovat vuodelta 1962 Kaipaisen kerronta kiinteytyy ja aihepiiri laventuu nykynuorten ongelmiin. Kaksi lukukautta vuodelta 1964 on koulumaailmaa satirisoiva heräämis- ja kehitysromaani.

Myytti

Kaipainen irtautui arkirealismista ja kääntyi kohti myyttisyyttä ja fantasiaa satiirisella komediallaan Ruusubaletti vuodelta 1966. Näytelmä on etäännytetty sadun maailmaan, mutta sen satiirinen piikittely ajaa 1960-luvun radikalismin asiaa. Ensimmäinen myyttitekniikalla kirjoitettu romaani oli Arkkienkeli Oulussa 1808–1809, joka ilmestyi vuonna 1967. Siinä ajankohtaisia kysymyksiä pasifismista, seksuaalisesta vapaudesta ja moniarvoisuudesta siirretään Runebergin Vänrikki Stoolin tarinoiden aikaan, Suomen sodan vuosiin 1808–1809. 

Menestysromaani Magdaleena ja maailman lapset vuodelta 1969 on Kaipaisen teoksista selvimmin myyttipohjainen ja samalla lähimpänä radikalismin vuosikymmenen osallistuvaa kirjallisuutta. Kaipainen sovittaa Shakespearen Kesäyön unelman lemmenjuonia supisuomalaiseen kulttuurikesään Surupukuisessa naisessa. Surupukuinen nainen ilmestyi vuonna 1971. Romaanin ajankohtaisteemoja ovat taiteilijan osallistumisen vaatimus, kulttuurin markkinoistuminen sekä uusmystiikka. On neidolla punapaulassa vuodelta 1973 kansanperinteen varoitustarina petetystä neidosta – Annikaisen virsi – kerrostuu monitasoiseksi satiiriseksi allegoriaksi hyväksikäyttäjän ja hyväksikäytetyn suhteesta. Kellomorsian vuodelta 1977 on nykyajan ihmetarina. 

Päivälehtiromaanit

Naistentanssit vuodelta 1975 sai alkunsa kirjailijan hammaslääkärin toteamuksesta: "Kun tanssin mieheni kanssa, minusta tuntuu kuin tanssisin henkivakuutukseni kanssa." . Aikaisempien teosten helposti tunnistettava, mutta moniselitteinen myyttitaso on ohentunut. Kuninkaan paikka vuodelta 1981 päivittää Naisten tanssien aloittamaa keskiluokan läpileikkausta kohti 80-lukua. Laaja henkilögalleria on vanhentunut viitisen vuotta.  

Runonlaulajaäidit

Kaipainen kierrättää kirjallisuushistorian väheksymää varhaista naistraditiota useissa romaaneissaan. Arkkienkeli Oulussa 1808–1809 vuodelta 1967 on omistettu Sara Wacklinille tätä vapaasti lainaten. Magdaleena ja maailman lapset vuodelta 1969 sekä On neidolla punapaula vuodelta 1973 ovat kansannaisten laulamien balladien nykymuunnelmia.

Poimisin heliät hiekat vuodelta 1979 ja Kuin on pitkät pilven rannat vuodelta 2000 korostavat 1800-luvun runonlaulajattaren tekijyyttä antamalla tälle itsenäisen äänen paitsi yhteisönsä myös oman elämänsä tulkkina. Larin Paraske ja Mateli Kuivalatar eivät ole vain poikkeuksellisen hyvämuistisia perinteen kantajia, vaan myös luovia ja arvostaan tietoisia naistaiteilijoita. He etsivät tradition kautta ja sen suojissa omaa ääntään.

Evakkous

Kaipaisen 80-luvun pääurakka on siirtokarjalaisuudesta kertova vahvasti omaelämäkerrallinen romaanisarja. Se tarkentuu karjalaiskylän vaiheita kuvaavasta kollektiiviromaanista nuoren tytön kehitystarinaksi ja taiteilijan omakuvaksi nuoruudenvuosilta. 

Sotaromaanit

Kuin kuulla kummultansa vuodelta 1991 on sukupolviromaani, joka tulvii 80- ja 90-luvun taitteen poliittisen murroksen vapauttamaa aikalaispuhetta talvisodasta ja taistolaisuudesta. Pasifistinen sotaromaani Vierus verta täynnä vuodelta 1995 osallistuu aikaisemman Kuin kuulla kummultansa -teoksen tavoin 90-lukulaiseen talvisodan uudelleenarviointiin. Vierus verta täynnä on yksi harvoista naisen kirjoittamista rintamakuvauksista. Ennen kaikkea se on Suomen armeijan lottien arvonpalautus.

Paluu myyttiin

Kahdesti haudatussa Kaipainen palaa myyttiin. Se on kreikkalais-ugrilainen rakkaustarina, joka sijoittuu ajallisesti toisesta maailmansodasta 1960-luvulle. Sen pohjana on laajalle levinnyt kertomusaihe miehestä, joka katoaa retkilleen, jättää uskollisen rakastetunsa "elävän leskeksi" ja palaa vuosien kuluttua yllättäen kotiseudulleen. Teos julkaistiin 1993.

Omaelämäkertaa

Kaipaisen myöhäistuotantoa 2000-luvulla luonnehtii yhä avoimemmaksi käyvä omaelämäkerrallisuus, taiteilija- ja luovuusproblematiikka sekä teosten itseensäviittaavuus, metafiktio. Omaelämäkerrallisuus leimaa romaaneja Kun on rakastanut paljon vuodelta 1986, Granaattiomena vuodelta 2002 ja Vihreiksi poltetut puut vuodelta 2007. Kaarinan veriballadissa vuodelta 2004 puolestaan korostuu metafiktiivisyys – teos muistuttaa väsymättä sepitteellisyydestään ja pohtii omaa rakentumistaan.

Anu Kaipaisen teokset

Ruusubaletti

Arkkienkeli Oulussa 1808–1809

Magdaleena ja maailman lapset

Surupukuinen nainen

On neidolla punapaula

Kellomorsian

Naisten­tanssit

Kuninkaan paikka

Poimisin heliät hiekat

Kuin on pitkät pilven rannat

Evakkotrilogia

Kuin kuulla kummultansa

Vierus verta täynnä

Kahdesti haudattu

Kaarinan veriballadi

Kun on rakastanut paljon

Granaattiomena

Vihreiksi poltetut puut