8. Kulttuuritapahtumien ja viestinnän saavutettavuus -tarkistuslista
Millainen on saavutettava kulttuuripalvelu?
Saavutettava kulttuuripalvelu ottaa huomioon erilaisten ihmisten erilaiset tarpeet ja yksilölliset tavat toimia. Silloin osallistuja voi itse valita, mitä palveluja käyttää. Tieto on helposti saatavilla, ja jokaisella on mahdollisuus saada tietoa, jotta voi osallistua tekijänä tai kokijana.
Osallistuminen on miellyttävää, kun asiakaspalvelu on yhdenvertaista ja palveluasenne avoin moninaisille asiakkaille ja yleisöille.
Saavutettavuus on tärkeää ottaa huomioon jo tapahtumia ja viestintää suunniteltaessa. Hyvässä suunnittelussa arvioidaan nykytilannetta, määritellään tavoitteet, valitaan konkreettiset toimenpiteet, päätetään vastuuhenkilöt ja toteutuksen aikataulu sekä varataan tarvittavat resurssit budjettiin. Näin varmistetaan, että suunnitelma ei ole vain suunnitelma, vaan se voidaan myös toteuttaa.
Budjetoinnissa huomioitavia asioita:
- saavutettavuuskartoitus
- yhdenvertaisuussuunnitelma ja sen toimenpiteet
- saavutettavuus/esteettömyystietojen saatavuus viestinnässä
- tulkkaukset: viittomakieli, kirjoitustulkkaus, kuvailutulkkaus, puhuttujen kielten välinen tulkkaus
- esitysten tekstitykset
- tallenteiden ja videoiden tekstitykset
- käännökset (kieliversiot, selkokieli)
- verkkopalveluiden saavutettavuuden arviointi ja käyttäjätestaus
- investoinnit kuten induktiosilmukka, siirrettävät luiskat
- tarvittavat apuvälineet
- esteettömyyskorjaukset tiloissa, myös henkilökunnan tiloissa
- kokemusasiantuntijoiden palkkiot
- henkilöstökoulutukset
Sosiaalinen saavutettavuus
Kulttuuri on sosiaalisesti saavutettavampaa, kun osallistumisen sosiaalisia esteitä madalletaan aktiivisesti.
Keinoja ovat esimerkiksi autismiystävälliset ohjeet, jotka avaavat palvelun kulkua kaikille, jotka tarvitsevat yksityiskohtaisempia tietoja ennakkoon tapahtuman tai palvelun kulusta (esim. sosiaalinen tarina).
Kulttuurikaveritoiminta on tapa tukea tapahtumiin osallistumista. Monelle kulttuuritapahtumaan lähteminen yksin voi olla hankalaa. Vapaaehtoinen kulttuurikaveri voi lähteä seuraksi tapahtumaan, varata liput, avustaa tapahtumapaikalle ja jakaa kokemuksen.
Sosiaalisia esteitä voi purkaa myös huomioimalla nämä:
- palvelusta saa tietoa itselle sopivalla tavalla ja kielellä
- henkilökunnalla on taitoa kohdata ihmisten erilaisia tarpeita
- kulttuuritarjonta on sisällöltään moninaista
- liikkumista tuetaan sekä paikan päällä että etäisyydet huomioon ottaen
- lastenhoidon järjestäminen
Esimerkkejä kulttuurikaveritoiminnasta
- Kulttuuripassi - Suomussalmi (siirryt uudelle sivulle)
- Kulttuurikaveri - Nivala (siirryt uudelle sivulle)
- Kulttuurikummi - Oulu (siirryt uudelle sivulle)
- Kulttuurikaveri - Oulainen (siirryt uudelle sivulle)
Taloudellinen saavutettavuus
Jotta jokaisella olisi mahdollisuus osallistua varallisuudestaan huolimatta
Seuraavien toimenpiteiden avulla
- hintojen porrastaminen eri käyttäjäryhmille
- vapaa sisäänpääsy vammaisen henkilön avustajalle tai tulkille
- mahdollisuus käyttää Kaikukorttia (siirryt uudelle sivulle)
- ilmainen tapahtuma tai maksuttomia päiviä kaikille
- viestiminen siitä, että on tervetullut sellaisena kuin on
Fyysinen saavutettavuus eli rakennetun ympäristön esteettömyys
Esteettömässä rakennetussa ympäristössä on helppoa kuulla, nähdä, liikkua, hahmottaa tila ja löytää etsimänsä. Esteettömyys palvelee kaikkia tiloja, palveluja ja käyttäjäryhmiä. Aloittaa voi pienistä parannuksista. Myös suojelluissa kohteissa on mahdollista löytää ratkaisuja.
Esteettömyyttä edistävät
- esteettömyystieto
- esteettömät autopaikat
- selkeät ja riittävät opasteet
- tunnusteltavat opasteet
- esteetön sisäänkäynti ja kulku sisätiloissa
- äänimajakka
- naulakoita myös matalalla
- esteettömät asiointipisteet
- katsomokorokkeet ulkoilmatapahtumissa
- esteetön wc
- sukupuolineutraalit WC:t
- näyttelytekstien sijoittelu ja teosten asettelu
- hyvä akustiikka
- riittävä, ei häikäisevä valaistus
- pyörätuolipaikat eri paikoissa katsomossa
- luiskat kynnysten ylittämiseen
- kaiteet portaissa
- levähdyspaikat
- rauhallinen tila tai lepohuone
- lainattavat apuvälineet
- induktiosilmukka ja kuuluvuuskartta
- muista myös esiintyjien ja henkilökunnan tilat
- kohokartta
Joskus esteettöminä pidetyt palvelut eivät olekaan esteettömiä. Tapahtumaa tai palvelua voi kehittää yhdenvertaisemmaksi esimerkiksi toteuttamalla saavutettavuusarvioinnin tai, esteettömyyskartoituksen. Esteettömyyskierroksen voi toteuttaa myös kokemusasiantuntijan kanssa.
Mahdollisuudet käyttää eri aisteja
Näin voit toteuttaa kulttuuripalveluja huomioiden erilaisia toimintarajoitteita tai vammoja
- kosketeltavat kopiot käyttöesinekokoelmissa
- erikseen teetetyt kopiot
- koskettelukierrokset
- kuvailutulkkaus, kielensisäinen tekstitys
- viittomakieliset sisällöt
- tulkkaus viittomakielelle
- tekstitys taiteellisena ratkaisuna
- induktiosilmukka
Viittomakielisten sisältöjen tekijöiksi on hyvä pyytää ensisijaisesti äidinkieleltään viittomakielisiä henkilöitä.
Ymmärtämisen tukeminen
Ymmärtämistä tukee se, että tietoa on saatavilla monen tasoisena. Tämä tarkoittaa yleisluontoista ja syventävää tietoa.
- käytä selkeää yleiskieltä
- tarjoa tietoa selkokielellä
- vastaa kysymyksiin mitä, kuka, missä, milloin, miksi
- tarjoa mahdollisuutta oppia eri tavoin: kuunnellen, katsellen, käytännössä kokeillen
Alueellinen saatavuus
Etäisyydet ovat monelle este osallistua. Siksi
- toteuta tapahtumasi tai toimintasi kiertueella
- mene sinne, missä ihmiset ovat
- toteuta pop up -tilaisuuksia eri paikoissa ja omien tilojen ulkopuolella
- kuljeta yleisö luoksesi
- mahdollista etäosallistuminen
Viestinnän saavutettavuus -tarkistuslista
Jotta jokaisen kulttuuriset oikeudet voisivat toteutua, haluamme tavoittaa ihmiset, jotka puuttuvat tapahtumista. Näin tuemme jokaisen mahdollisuutta osallistua. Viestinnän onnistumista tukevat selkeä ulkoasu, selkeä kieli, kielivaihtoehdot, viestinnän kohdentaminen ja tieto saavutettavuudesta.
Selkeä ulkoasu / saavutettava graafinen suunnittelu
- selkeä ja yksinkertainen taitto
- tarpeeksi suuri kirjasinkoko
- selkeä, tuttu ja tavallinen kirjaintyyppi
- tekstin tasaus vasemmalle
- riittävä tummuuskontrasti tekstin ja taustan välillä
- ei tekstiä kuvan päälle
- tietoa ei välitetä vain värillä
Selkeä kieli
- Suosi aktiivimuotoa ja suoraa sanajärjestystä
- Vältä vaikeita sanoja tai selitä ne
- Käytä tavallisimpia taivutusmuotoja
- Vain yksi tärkeä asia virkkeeseen
- Suosi yksinkertaista lauserakennetta
- Jäsentele tekstiä ja käytä väliotsikoita
- Tue viestiä kuvilla
- Opettele selkokielen periaatteet
- Tarjoa tietoa eri kielillä
- lueta tekstiä henkilöllä, joka ei tunne aihetta
- lue omaa tekstiäsi ääneen, niin vaikeat kohdat paljastuvat
- voit tilata tekstisi selkokielellä myös muualta
Lue lisää Selkokeskuksen sivuilta (siirryt uudelle sivulle)
Viestinnän kohdentaminen
- viesti monikanavaisesti
- tavoita viestinnällä vähemmistöryhmiin kuuluvia
- huomioi moninaisuus kuvituksessa
- tarkista ja täydennä tiedotuslistat kattamaan vähemmistöryhmät
- suunnittele ja testaa viestintää kohderyhmän kanssa
Tieto saavutettavuudesta
Tieto tapahtumien saavutettavuudesta tai esteettömyydestä tukee osallistumista. Kun on tietoa, on mahdollista arvioida, onko osallistuminen mahdollista ja miten.
- Laadi verkkosivustolle saavutettavuus-/esteettömyysosio
- Selitä sanallisesti ja havainnollista symboleilla tai kuvilla
- Tutustu esteettömyyskriteereihin (linkki)
- Lisää yhteishenkilön tiedot, jolta voi kysyä lisää
- Kuvaile palvelua, toiminta tai tilaa, ei käyttäjiä tai osallistujia
Verkkopalvelujen saavutettavuus
Verkkopalvelun saavutettavuus on hyödyllistä ottaa mukaan suunnittelusta alkaen.
- suunnittele palvelu johdonmukaiseksi ja loogiseksi
- sisällytä tarjouspyyntöihin ja sopimuksiin saavutettavuus- ja käytettävyysvaatimukset
- arvioi palvelun saavutettavuus asiantuntijalla
- käyttäjätestaus on myös hyvä tapa varmistaa saavutettavuus
Verkkopalvelun pitää olla havaittava, ymmärrettävä ja toimintavarma.
- riittävät tummuuskontrastit
- kaikkien toimintojen pitää olla käytettävissä näppäimistöllä
- kaikki samanlaiset toiminnot merkitään samalla tavalla
- verkkopalvelun pitää toimia erilaisilla avustavilla teknologioilla
Lue lisää esimerkiksi Kehitysvammaliiton Papunet-palvelusta (siirryt uudelle sivulle)
Muistilista sivuston päivittämiseen:
- Merkitse otsikot otsikoiksi ja määrittele niiden hierarkia oikein.
- Merkitse listat listoiksi.
- Linkitä selkeästi: kerro, mihin linkki vie.
- Merkitse kuviin alt-tekstit eli vaihtoehtoiset tekstit
- Alt-teksti kertoo napakasti kuvan olennaisen sisällön, ei ole siis kuvateksti
- Vältä liitteitä. Tarjoa pdf-tallenteen sijaan mieluummin HTML-verkkosivu.
- Pyydä verkkosivustosta palautetta
- Kouluta ja perehdytä uudet työntekijät
Videot
- Käytä tekstitystä tai kuvailutulkkausta
Saavutettavuus sosiaalisessa mediassa
- Kirjoita kuvalle vaihtoehtoinen teksti eli kuvaile kuva lyhyesti
- Tekstitä ja kuvaile videot
- Iisää #aihetunnisteet tekstin loppuun
- Käytä emojeja maltillisesti
- Jos aihetunniste koostuu monesta sanasta, aloita uusi sana isolla kirjaimella: esimerkiksi #TaideKuuluuKaikille (kuitenkin yhdyssanat pienellä: #kulttuuripääkaupunki)
- Muista muutkin saavutettavuuden perusasiat: kerro saavutettavuustiedot esim. Facebook-tapahtumissa, muista eri kielivaihtoehdot ja käytä selkeää kieltä
Storyssa eli tarinassa:
- Huolehdi hyvästä kontrastista tekstin ja taustan välillä
- Tekstitä puhe
- Saavutettavin tarina on video, jossa sama asia on puheena/äänenä ja tekstinä
Moninaisuus kuvissa
- Huomioi erilaiset ihmiset kuvituksissa
Sanat ovat osa vallankäyttöä ja rakentavat todellisuutta
- Miten puhutellaan ja nimetään ihmisiä tai asioita?
- Mitä sanoja valitaan?
Tutustu asiantuntijoiden tekemiin sanastoihin
- Tutki aiheeseen liittyvien järjestöjen viestintää, esim. vammaisjärjestöjen viestintää
- Voit myös kysyä järjestöiltä tai henkilöltä itseltään
Muista ihminen:
- Ei typistetä ihmistä yhteen ominaisuuteensa
- ”Näkövammaiset” vs. ”näkövammaiset ihmiset/henkilöt/taiteilijat”
- ”Köyhät” tai ”köyhät ihmiset” vs. ”köyhyyttä kokevat ihmiset”
Millaisia mielikuvia ilmaisut tuottavat?
- Kuka esimerkiksi on vallankäyttäjä, asiantuntija tai toimija? Kuka on vallan tai toiminnan kohde?
Saavutettavuudessa ja yhdenvertaisuudessa on usein kyse melko tarkoista asioista
- Selitä, mitä jollakin käsitteellä tarkoitetaan juuri tässä yhteydessä
- Yksityiskohdat voivat olla tärkeitä: älä sivuuta asioita ylätasoisilla ilmaisuilla

Yhdenvertainen Oulu2026 -hanke on Euroopan unionin osarahoittama.