7. Autismiystävällisyys kulttuuripalveluissa

Järjestimme Autismiystävälliset kulttuuripalvelut -haasteen kulttuuritoimijoille, joilla on halu edistää kulttuurista yhdenvertaisuutta. Haasteen tavoitteena oli edistää kulttuurin yhdenvertaisuutta, oppia huomioimaan autismikirjon ihmisten tarpeita ja tavoittaa uusia yleisöjä. 

Haasteeseen osallistuminen tarkoitti osallistumista koulutukseen, jota kautta osallistujat saivat valmiuksia tukea moninaisen yleisön osallisuutta ja ymmärtämistä. Lisäksi koulutus vahvisti osaamista suunnitella autismi- ja aistiystävällisiä kulttuuripalveluita. 

Koulutus järjestettiin kaksiosaisena Teams-koulutuksena, jonka toteutti Suomen Autismikirjon Yhdistys. Koulutuksen jälkeen oli mahdollisuus halutessaan hakea Autismiystävällinen-sertifikaattia. Lue lisää Autismiystävällinen-sertifikaatista Suomen Autismikirjon Yhdistyksen sivustolta.

Tämän sivun sisältö on koottu Suomen Autismikirjon Yhdistyksen järjestämän 'Autismiystävälliset kulttuuripalvelut 2026 -haasteen' koulutusmateriaaleista.

Kulttuuripalvelujen autismiystävällisyys hyödyttää kaikkia 

Autistiset piirteet ilmenevät yksilöllisinä yhdistelminä. Siksi puhutaan autismin kirjosta. Piirteisiin voi liittyä haasteita, vahvuuksia ja neutraaleja ominaisuuksia. 

Jotkut autistiset ihmiset ovat vammaisia ja tarvitsevat vammaisille tarkoitettuja palveluja ja mukautuksia. Jotkut eivät ole vammaisia, mutta kuuluvat neuroepätyypillisten vähemmistöön, jota usein ymmärretään väärin ja syrjitään ominaisuuksiensa vuoksi. Väestöstä neuroepätyypillisiä henkilöitä on arviolta 10–15 %. 

Voimme tukea autismikirjon ihmisten osallisuutta kulttuuripalveluissa 

  • ottamalla huomioon aistiystävällisyyden ja kognitiivisen saavutettavuuden,
  • vahvistamalla työntekijöiden ymmärrystä ja tietoisuutta, 
  • vaikuttamalla asenneympäristöön, 
  • oppimalla reagoimaan ongelmatilanteisiin ja 
  • olemalla valmis yksilöllisiin mukautuksiin. 

 

Aistiystävällisyys (melu, tungos, hajut, valot)

Aistiystävällisessä palvelussa otetaan huomioon melu, erityisesti kaikuisuus, tungos, hajut ja valot. 

Melu 

  • Äänentoiston taso on maltillinen
  • Tilojen hyvä akustiikka ja kaikua vaimentavat ratkaisut
  • Lattiamateriaalit, huopatassut huonekaluissa, ovien vaimennus
  • Korvatulppia tai kuulosuojaimia on saatavilla
  • Tarjotaan palvelua hiljaisilla tunneilla, esityksiä hiljaisina ja hiljaisia tiloja 

Tungos

  • Tunnit tai esitykset, joissa yleisöä on tavanomaista vähemmän 
  • Mahdollisuus varata paikkoja katsomon perältä tai laidalta
  • Mahdollisuus saapua etuajassa ja poistua ensimmäisenä tai viimeisenä
  • Tilat, joissa voi pitää taukoa poissa tungoksesta

Hajut

  • Huolehditaan hyvästä ilmanvaihdosta
  • Määritellään tilaisuuksia tai tiloja hajusteettomiksi ja tiedotetaan siitä osallistujille ja työntekijöille
  • Käytetään siivouksessa ja käsisaippuoissa hajusteettomia tuotteita 
  • Tarvittaessa mahdollisuus vaihtaa paikkaa esim. katsomossa

Valot ja värit

  • Epäsuora valo mieluummin kuin suoraan ylhäältä
  • Spottivalaistusta kirkasta valoa tarvitseviin kohteisiin mieluummin kuin kauttaaltaan kirkas valaistus
  • Mahdollisuus säätää valoja
  • Tiloissa yleensä ottaen neutraali, ei liian stimuloiva värimaailma ilman jyrkkiä kontrasteja

Kaikkiin aistiärsykkeisiin sovellettavia ratkaisuja

  • Ennakkotiedottaminen sivustolla ja mainonnassa teoksista, joihin sisältyy voimakkaita aistiärsykkeitä
  • Mahdollisuus valita aistiärsykkeiden kannalta sopivin paikka tiloissa sekä ohjelman aikana että tauoilla
  • Mahdollisuus valita paikat, joista on helppo poistua, esimerkiksi katsomon taaimmaisissa riveissä tai rivien päätypaikoilla

 

Kognitiivinen saavutettavuus

  • Sivustot ja tiedotusmateriaalit, joissa olennaiset ohjeet löytyvät helposti 
  • Positiivisesti muotoillut ohjeet (esim. saa koskea) ja myös kiellot kerrottu selkeästi (mitä ei saa tehdä)
  • Panostetaan opasteisiin, infoon ja henkilökunnan löydettävyyteen 
  • Erikseen laaditut ohjeistukset tiloissa ja tilaisuuksissa toimimiseen palvelevat autismikirjon ja muiden ryhmien osallistujia, joilla on hahmotusvaikeuksia tai ahdistuneisuutta
  • Laadi ohjeet tiiviinä ja selkeinä 
  • Sisällytä paikalle saapuminen ohjeisiin
  • Huomioi, että materiaali on saatavilla tulostettuna

 

Työntekijöiden ymmärryksen ja tiedon vahvistaminen 

Jotta työntekijöiden olisi helpompi kohdata autismikirjon asiakkaita ilman ennakkoluuloja, pelkoa tai virhetulkintoja, on hyödyllistä tarjota työntekijöille koulutusta ja tietoa. 

Autistisia kokemusosaajia ja vanhempia voi kutsua testaamaan palveluja ja keskustelemaan henkilökunnan kanssa.  

On hyvä tarjota näkyvillä tieto, keneen voi ottaa etukäteen yhteyttä ja kysyä käynnistä sekä mahdollisista mukautuksista. Myös kokemustarinoihin tutustuminen lisää ymmärrystä. 

 

Hyvä tietää ongelmatilanteissa toimimisesta

Ongelmatilanteita voi ehkäistä huolehtimalla saavutettavuudesta ja mukautuksista. Ongelmallista voi olla esim. asiakkaan äänekäs innostuksen tai ahdistumisen ilmaiseminen, muita häiritsevä liike tai touhuaminen tai vetäytyminen ja vaikeus kommunikoida. 

Tällöin voi kysyä, tarvitseeko henkilö/vanhempi/avustaja apua. Voi tarjota myös mm. rauhallisen tilan tauon pitämistä varten ja estää sivullisia puuttumasta tilanteeseen. 

Yleensä ei kannata esittää paljon kysymyksiä, ratkaisuehdotuksia tai sääliä. Edes auttamistarkoituksessa ei tule koskea ilman lupaa. Paikalle ei kutsuta järjestyksenvalvojia tai poliisia tai tehdä lastensuojeluilmoitusta. Voi olla keskittymättä omaan harmistumiseen ohjelman, palvelun, työntekijöiden tai yleisön häiriintymisestä, sillä autisti tai hänen tukijansa kokevat luultavasti jo riittävästi syyllisyyttä.

Jos kommunikointikyky näyttää heikenneen, vältä puhetulvaa, esitä lyhyitä kysymyksiä ja anna aikaa vastata.

 

Autismiystävällisiä ratkaisuja

  • Hanki sermejä tai muita välineitä, joilla voit jakaa tilaa ja luoda rauhallisen nurkkauksen. Silloin äänen ja valaistuksen tasoa voi säädellä. 
  • Hanki lainattavia vastamelukuulokkeita ja kuulosuojaimia. Pidä ne helposti käyttäjien saatavilla. 
  • Opasta henkilökuntaa käyttämään yksinkertaisia kommunikointitauluja. Niiden avulla voi vastata osoittamalla kyllä, ei tai reagoida tavanomaisia tarpeita symboloiviin kuviin (esim. wc, vettä, ulos, odota, soita apua)
  • Tarjoa stimmailua mahdollistavia materiaaleja, kuten pelit tai lelut

 

Autismiystävällisen palvelun sertifiointi 

Autismiystävällisen palvelun sertifikaatti on keino viestiä, että autismiystävälliset ratkaisut on tehty osaavasti, yhteistyössä autististen ihmisten ja sertifikaattia valvovien asiantuntijoiden kanssa.

Sertifioinnilla voi vaikuttaa myönteisesti kulttuuripalvelun kävijämääriin ja imagoon, kun autistiset ihmiset, heidän läheisensä ja tukijansa sekä autismin parissa työskentelevät löytävät yleisöiksi. 

Sertifikaattia haetaan Suomen Autismikirjon Yhdistyksen kautta.

Yhdenvertainen Oulu2026 -hanke on Euroopan unionin osarahoittama.