11. Työpajat kouluissa
Yhdenvertainen Oulu2026 -hankkeessa järjestettiin useita työpajoja kouluissa. Yhteisötaiteilija Anastasia Artemevan moninaisuustyöpajoja ’Tarinat, jotka elävät meissä’ ja ’Yhdessä maailmassa’ järjestettiin kahdelle eri ikäryhmälle suunnattuina. Työpajat järjestettiin mukaan ilmoittautuneille luokille Oulussa osana rasisminvastaista viikkoa 2024.
Lisäksi hankkeessa järjestettiin ’Me olemme kulttuuria’ -työpajoja, joiden tavoitteena oli lisätä oppilaiden tietoutta kulttuuripääkaupunkivuodesta, siitä mitä tarkoitamme kulttuuri-ilmastonmuutoksella sekä tarjota heille mahdollisuus ideoida ja suunnitella omalle koulullensa kulttuuriohjelmaa vuodelle 2026.
Tarinat, jotka elävät meissä -moninaisuustyöpaja
Työpaja on suunnattu 6–9-vuotiaille ja työpaja käsittelee seuraavia aiheita:
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- Valinnan tekeminen
- Empatian ilmaisu
- Perusymmärrys yhdenvertaisuudesta ja antirasismin edistämisestä
Yhdessä maailmassa -moninaisuustyöpaja
Työpaja on suunnattu 10–15-vuotiaille ja se käsittelee seuraavia aiheita:
- Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
- Valinnan tekeminen
- Empatian ilmaisu
- Perusymmärrys yhdenvertaisuudesta ja antirasismin edistämisestä
Me olemme kulttuuria – kolmen oppitunnin kokonaisuus
Kolmen oppitunnin paketin konkreettinen tavoite oli lisätä oppilaiden tietoutta kulttuuripääkaupunkivuodesta, siitä mitä tarkoitamme kulttuuri-ilmastonmuutoksella sekä tarjota heille mahdollisuus ideoida ja suunnitellaan omalle koululle kulttuuriohjelma vuodelle 2026.
Yhteydenotto kouluihin
Toteutuksessa oli mukana kolme koulua ja kaksi eri luokka-astetta: Merikosken koulu (9. luokka), Talvikankaan koulu (4. luokka) sekä Myllytullin koulu (9. luokka). Alkuyhteydenotto tapahtui rehtoreiden kautta, jonka jälkeen olimme suoraan yhteydessä kyseisten luokkien opettajiin.
Kolmen oppitunnin paketti oli nimensä mukaisesti suunniteltu kestämään kolme oppituntia. Tarjosimme kouluille mahdollisuutta järjestää paketti joko kolmena erillisenä oppituntina tai pitää yksi tuplatunti ja myöhemmin yksi erillinen oppitunti. Kaikki koulut valitsivat kolme erillistä tuntia.
Oppituntien rakenne oli seuraava:
1. tunti: Taustoja, teoriaa, ryhmätöiden aloitus
2. tunti: Ryhmätyöskentelyä (opettajavetoinen tunti)
3. tunti: Ryhmätöiden viimeistely ja esittely
Paketti laadittiin opettaja huomioon ottaen ja siksi kaksi tunneista oli hankkeen vetovastuulla. Opettajalle jäi ryhmätyöskentelytunti, jolle oli valmis tukimateriaali, joten se ei vaatinut opettajalta ylimääräistä ennakkosuunnittelua.
Esimerkkejä oppilaiden kulttuuriohjelmaideoista
Ohjelman nimi | Tekijät | Kenelle ohjelma tehdään? | Ohjelman sisältö | Toteutus | Tavoite |
Talvinen elämyspolku | Alakoululaiset toteuttavat koulupäivän aikana opettajien johdolla | Kaikki, jotka haluavat polulle | Polku, joka on reunattu värijäällä, joista osa ovat lyhtyjä. Joinakin päivinä glögin ja piparin myynti 5. luokkalaisten toimesta | Oppilaat voivat yhdessä rakentaa polun tuomalla omat jäänsä ja lyhtynsä polulle, opettajat sytyttävät kynttilät. | Polku tuo väriä ja valoa talven keskelle. |
Pomppufiilis | Opettajat, vapaaehtoiset | Oppilaille | Opettajat veisivät oppilaat koulusta testaamaan harrastuksia | Vapaaehtoiset pitävät eri harrastepisteitä, joissa tutustutaan erilaisiin harrastuksiin ja niiden alkuperään sekä kulttuureihin. | Saada ihmiset liikkumaan ja harrastamaan |
Oulun kokkaus”tournament” | 12 v ->, sekaryhmiä | Aikuiset kokkaa nuorten kanssa, teemana keitot. Esitellään, maistellaan ja arvioidaan ruokaa. | |||
Koulun kulttuuritapahtuma |
| Tietokilpailu: Osallistujilta kysytään kulttuuriin liittyviä kysymyksiä ja osallistujat vastaavat paperille 10 kysymykseen. | |||
Joululuistelu | Koulun henkilökunta | Ohjelmaan osallistuu yläluokat vuorollaan, jokainen luokka-aste omana päivänään. | Luistelua, joululaulujen klassikkohittejä, lämmintä mehua ja pipareita | Evästä jakamassa opettajat tai ohjaajat, riippuen aikatauluista. | Pitää hauskaa ja parantaa luokkien välistä ryhmähenkeä |

Yhdenvertainen Oulu2026 -hanke on Euroopan unionin osarahoittama.