12. Me olemme kulttuuria -ideatyöpajat

Kutsuimme kulttuurin tekijöitä, yhteisöjä ja yksityisiä ihmisiä mukaan tekemään Euroopan kulttuuripääkaupunkivuoden 2026 kulttuuriohjelmaa Me olemme kulttuuria -ohjelmahaulla. 

Oli kaksi tapaa hakea mukaan: 

  1. Ehdottamalla omaa tapahtumaa osaksi virallista Oulu2026-ohjelmaa
  2. Hakemalla kohdeavustusta omalle tapahtumalleen 

Tavoitteena oli löytää uusia tekijöitä, sisältöjä, tapahtumapaikkoja ja toteutustapoja, jotta kulttuuriohjelma olisi mahdollisimman moninainen. 

Järjestimme kaikille avoimia työpajakokonaisuuksia, joissa käsiteltiin ohjelmahaun perusinfoa, tutustuttiin hakemuskriteereihin ja hakemuksen tekemiseen sekä hakulomakkeen kysymyksiin. Työpajoissa kehiteltiin ohjelmaideoita niin, että ne olisivat mahdollisimman saavutettavia ja vahvasti osallistavia. 

Lisäksi järjestimme räätälöityjä työpajoja eri tahojen kanssa, kuten työyhteisöt, työryhmät, järjestöt, vapaaehtoiset, kaveriporukat, koululuokat, asumisyksiköt ja palvelutalot.   

Työpajoissa käsiteltiin joko jo olemassa olevia ideoita tai löydettiin uusia.

Keskeinen sisältö työpajoissa oli perehtyä hakuprosessiin ja haun kriteereihin yhdenvertaisuuden edistämisen näkökulmasta. Omaa ohjelmaideaa peilattiin haun kriteerien kautta, jotka tuovat esille moninaisuutta eri näkökulmista: 

  • uutuusarvo
  • kohderyhmä
  • saavutettavuus
  • yhteisöllisyys ja osallisuus
  • viestintä
  • eurooppalainen ulottuvuus
  • aihe

Pienryhmissä pohdittiin, millaisia ajatuksia nämä kriteerit herättivät, mitä hyviä vinkkejä löytyisi kriteerien täyttämiseksi ja minkälaisia mahdollisuuksia ja/tai haasteita kriteerit voivat asettaa ohjelmalle. Pohdittiin myös tärkeimpiä kehittämistarpeita kulttuuritoiminnassa, jossa on itse mukana järjestäjänä, osallistujana tai yleisönä. 

 

Uutuusarvo

Uutuusarvo ohjelmahaussa tarkoitti sitä, että ohjelmaa toteutetaan ensimmäistä kertaa, ohjelmalla on jokin uusi teema, uusia yleisöjä, uusi toimintatapa tai toteutuspaikka. Moninaisuuden näkökulmasta oli keskeistä pohtia: 

  • miten löytää uusia yleisöjä ja osallistujia? 
  • missä paikassa tapahtuman voisi järjestää, niin että se olisi kaikille saavutettava? 
  • miten tuttua toteutustapaa voisi muuttaa, jotta uudet yleisöt pääsisivät osallisiksi? 

Kohderyhmä

Kulttuuriohjelman halutaan olevan ”kaikille avoin”, mutta puuttuuko yleisöstä joku? Mitä oikeasti tarkoittaa, että ohjelma on kaikille? Miten ohjelmasta viestitään, jotta kaikilla olisi mahdollisuus osallistua?

Moninaisuuden näkökulmasta halusimme ohjelmassa vahvistaa aliedustettujen ryhmien eli syrjinnän vaarassa olevien ja vähemmistöryhmiin kuuluvien ihmisten osallisuutta. 

  • Miten ohjelmassa huomioidaan yleisön moninaisuus?
  • Suunnitellaanko ohjelmaa yhdessä kohderyhmän kanssa, ei kohderyhmälle?
  • Missä paikassa tapahtuma järjestetään?
  • Miten moninaiset yleisöt saavat tietoa ohjelmasta, jotta viesti tavoittaa ja on ymmärrettävä?

Tavoitteena oli kehittää jo olemassa olevan kulttuuriohjelman kohderyhmiä, jotka eivät ole vielä kovin hyvin edustettuina kulttuuriohjelmassa, kuten lapset, nuoret, vanhukset, eri kieli- ja kulttuuritaustaiset ja vähemmistöryhmät.

Aihe

Halusimme löytää ohjelmaan moninaisia aiheita, sillä kun ohjelma on moninainen, myös yleisö on moninainen. Voi kysyä, 

  • kenen tuottama taide on taidetta?
  • kuka esiintyy?
  • kenen kanssa ohjelma on suunniteltu?

Saavutettavuus

Saavutettavuuden edistämistä tarkastellaan viestinnän sekä sosiaalisten ja taloudellisten esteiden minimoinnin näkökulmista. Viestinnässä ymmärtämistä odotetaan tuettavan selkeydellä, selkokielellä, kieliversioilla ja saavutettavuustiedoilla. Sosiaalisia esteitä odotettiin minimoitavan esim. Kulttuurikaverin, autismiystävällisten palvelujen tai sosiaalisen tarinan avulla. Voit lukea lisää Kulttuuritapahtumien ja viestinnän saavutettavuudesta oppaan luvusta 8. 

Osallisuus

Toivoimme hakijoiden suunnittelevan ohjelmansa siten, että aliedustetut ryhmät, jotka tavallisesti kokevat heikkoa osallisuutta kulttuurin tekijöinä tai kokijoina, olisivat toimijoita jo ohjelman suunnittelusta lähtien. Tämä onnistuu, kun ohjelmaa ei suunnitella kohderyhmille vaan kohderyhmien kanssa. Erilaisilla ihmisillä on erilaisia tarpeita osallistua kulttuuriin. Voit lukea osallisuudesta lisää oppaan luvusta 5. 

Viestintä

Hakijoilta toivotaan suunnitelmaa viestinnän toteuttamisesta niin, että moninaiset yleisöt saavat tietoa ohjelmasta. Viestinnän saavutettavuus -tarkistuslistan löydät oppaan luvusta 8. 

Eurooppalainen ulottuvuus

Hakukriteerinä eurooppalainen ulottuvuus vastaa kysymykseen, miten oma tapahtuma ymmärretään osana Euroopan kulttuuripääkaupunkia? Tämä voi toteutua huomioimalla moniäänisyyttä ja monikielisyyttä, käsittelemällä kulttuurien välistä dialogia tai yhteisten arvojen ja kulttuuristen oikeuksien edistämistä.

Eurooppalainen ulottuvuus voi liittyä esim. historiaan, ihmisoikeuksiin, kulttuuriperintöön, ajankohtaiseen teemaan, kansainvälisiin merkkipäiviin tai ystävyyskaupunkiyhteistyöhön.

Toivoimme kuulevamme hakemuksissa myös, miten eurooppalaisuus inspiroi luovuuteen ja yhteiseen ymmärrykseen. Globaalit ja ei-länsimaiset näkökulmat toivotettiin tervetulleiksi. Myös paikallisia heräteltiin pohtimaan kuinka oma paikkakunta ja oma tapahtuma ymmärretään osana Euroopan kulttuuripääkaupunkia.

Yhdenvertainen Oulu2026 -hanke on Euroopan unionin osarahoittama.