Sosiaalinen media tiedonlähteenä

Sosiaalinen media on osa monen arkea. Somen eli sosiaalisen median palveluita ja sovelluksia ovat esimerkiksi TikTok ja YouTube. Somea käytetään pääasiassa ystävien kanssa viestimiseen, vaikuttajien ja erilaisten sisältöjen seuraamiseen ja ajanviettoon. Myös uutisten seuraaminen ja tiedonhankinta on yleistynyt somessa.

Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole kaikkein luotettavin tiedonlähde ja sen sisältöjen kuluttaminen vaatii lähdekritiikkiä. Tiedonlähteiden arvioinnin keinot pätevät myös sosiaalisen median sisältöihin. Voit tarkistaa vinkit tiedonlähteiden tutkimiseen Tiedonlähteiden arviointi -sivulta ja valeuutisten tunnistamiseen Valeuutiset-sivulta.

Algoritmit ja hakuominaisuudet

Sosiaalisessa mediassa suosittelualgoritmi eli koneäly valitsee, minkälaista sisältöä näet. Suosittelualgoritmi huomioi mm. minkälaista sisältöä katsot, tykkäykset, jaot, kommentoinnit, seuraamasi tilit, sisällön äänet ja tunnisteet (#), sisällön julkaisumaan sekä myös tietoja laitteestasi.

Sosiaalisen median palvelut ja sovellukset kehittävät jatkuvasti omia sisäisiä hakuominaisuuksiaan ja yhteistyötä ulkoisten hakupalveluiden, kuten Googlen kanssa. Somepalveluiden sisäiset hakutoiminnot saattavat ehdottaa hakusanoja, jotka mm. vahvistavat stereotypioita tai jopa yllyttävät väkivaltaan. Algoritmit myös vaikuttavat siihen minkälaisia tuloksia näet tekemilläsi hauilla.

Tutustu lisää algoritmien toimintaan Faktabaarin Tiedosta - tekoälyalgoritmit -videon avulla.

Kuvateksti: Videon on tehnyt Faktabaari. Videon kesto on 5:39.

Uutiset somessa

Sosiaalisesta mediasta löytyy useiden luotettavien uutismedioiden tilejä, mutta myös tilejä ja sisältöjä, jotka vaikuttavat uutismedioilta, esittävät vain osittain luotettavaa sisältöä tai ovat informaatiovaikuttamista. Epäluotettava uutinen voi sisältää tosiasioita, mutta siihen on valittu esim. vain tiettyä näkökulmaa korostavia faktoja. Myös tilin luotettavuuden arviointi vaatii tarkkuutta, sillä tilille on helppo saada vahvistus-merkintä eri somepalveluissa.

Some toimii vaikuttamisalustana monille ideologisille liikkeille, jotka pyrkivät edistämään omien ajatustensa leviämistä tuottamillaan sisällöillä. Sosiaalisen median vaikuttajasisällöissä tunteisiin, järkeen tai tarpeisiin vetoaminen korostuvat. Videoita nopeasti selatessa unohdamme monesti miettiä näkemämme todenperäisyyttä.

Lue Ylen artikkeli Tiktok kiilasi iltapäivälehtien ohi nuorten tärkeimmäksi uutiskanavaksi – lue viisi vinkkiä uutisten seuraamiseen somessa. Uskotko tunnistavasi epäluotettavan sisällön somessa? Mitä keinoja käytät sisällön luotettavuuden arviointiin?