Sosiaalinen media tiedonlähteenä
Sosiaalinen media on osa monen arkea. Somen eli sosiaalisen median palveluita ja sovelluksia ovat esimerkiksi TikTok ja YouTube. Somea käytetään pääasiassa ystävien kanssa viestimiseen, vaikuttajien ja erilaisten sisältöjen seuraamiseen ja ajanviettoon. Myös uutisten seuraaminen ja tiedonhankinta on yleistynyt somessa.
Sosiaalinen media ei kuitenkaan ole kaikkein luotettavin tiedonlähde ja sen sisältöjen kuluttaminen vaatii lähdekritiikkiä. Tiedonlähteiden arvioinnin keinot pätevät myös sosiaalisen median sisältöihin. Voit tarkistaa vinkit tiedonlähteiden tutkimiseen Tiedonlähteiden arviointi -sivulta ja valeuutisten tunnistamiseen Valeuutiset-sivulta.
Algoritmit ja hakuominaisuudet
Sosiaalisessa mediassa suosittelualgoritmi eli koneäly valitsee, minkälaista sisältöä näet. Suosittelualgoritmi huomioi mm. minkälaista sisältöä katsot, tykkäykset, jaot, kommentoinnit, seuraamasi tilit, sisällön äänet ja tunnisteet (#), sisällön julkaisumaan sekä myös tietoja laitteestasi.
Sosiaalisen median palvelut ja sovellukset kehittävät jatkuvasti omia sisäisiä hakuominaisuuksiaan ja yhteistyötä ulkoisten hakupalveluiden, kuten Googlen kanssa. Somepalveluiden sisäiset hakutoiminnot saattavat ehdottaa hakusanoja, jotka mm. vahvistavat stereotypioita tai jopa yllyttävät väkivaltaan. Algoritmit myös vaikuttavat siihen minkälaisia tuloksia näet tekemilläsi hauilla.
Tutustu lisää algoritmien toimintaan Faktabaarin Tiedosta - tekoälyalgoritmit -videon avulla.
Uutiset somessa
Sosiaalisesta mediasta löytyy useiden luotettavien uutismedioiden tilejä, mutta myös tilejä ja sisältöjä, jotka vaikuttavat uutismedioilta, esittävät vain osittain luotettavaa sisältöä tai ovat informaatiovaikuttamista. Epäluotettava uutinen voi sisältää tosiasioita, mutta siihen on valittu esim. vain tiettyä näkökulmaa korostavia faktoja. Myös tilin luotettavuuden arviointi vaatii tarkkuutta, sillä tilille on helppo saada vahvistus-merkintä eri somepalveluissa.
Some toimii vaikuttamisalustana monille ideologisille liikkeille, jotka pyrkivät edistämään omien ajatustensa leviämistä tuottamillaan sisällöillä. Sosiaalisen median vaikuttajasisällöissä tunteisiin, järkeen tai tarpeisiin vetoaminen korostuvat. Videoita nopeasti selatessa unohdamme monesti miettiä näkemämme todenperäisyyttä.
Lue Ylen artikkeli Tiktok kiilasi iltapäivälehtien ohi nuorten tärkeimmäksi uutiskanavaksi – lue viisi vinkkiä uutisten seuraamiseen somessa. Uskotko tunnistavasi epäluotettavan sisällön somessa? Mitä keinoja käytät sisällön luotettavuuden arviointiin?
Käytä luotettavia tiedonlähteitä. Älä käytä sosiaalista mediaa ensisijaisena tiedonlähteenä, kun tarvitset luotettavaa tietoa.
Muista lähdekritiikki. Pysähdy miettimään ja suhtaudu kriittisesti somessa näkemiisi sisältöihin.
Tarkista löytämäsi tiedot jotain muutakin kautta, esimerkiksi Google-haulla.
Jaa löytämiäsi sisältöjä vain harkiten. Älä jaa eteenpäin virheellistä tai valheellista tietoa sisältävää sisältöä.
Muista vinkit. Eväitä opiskeluun -sivustolta löydät vinkkejä tiedon luotettavuuden arviointiin ja valeuutisten tunnistamiseen.
Lisätietoa:
- Yle: Sukelsimme syvälle vaaralliseksi moitittuun Tiktokiin – jos luulet tietäväsi kuinka se toimii, voit olla väärässä.
- Yle: 10 väitettä TikTokista.
- Yle News Labin blogikirjoitus: Algoritmi ohjaa Tiktokin käyttäjiä ja käyttäjät algoritmia.
- Faktabaarin TikTok-videot suosittelualgoritmien toiminnasta ja TikTokin hakutoiminnon ongelmista.
- Perttu Pölönen: Saisinko huomiosi? -kirja.
- Suvi Uski: Mitä some tekee meille? -kirja.