Kehittämisen painopisteitä
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria ja pedagogiikkaa kehitetään Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisten kehittämisperiaatteiden lisäksi Sivistysohjelma 2024-2027 strategisten painopisteiden mukaisesti.
Liikuntakasvatus ja Puoli päivää pihalla -toiminta
Varhaiskasvatuksessa vahvistetaan lasten päivittäistä ulkoilua, liikkumista ja oppimista. Oululainen Puoli päivää pihalla -toimintamalli tukee kestävää ja liikunnallista elämäntapaa siirtämällä oppimista ulos ja hyödyntämällä lähiympäristöä. Päiväkodeissa toteutetaan liikuntakasvatuksen vuosikellon mukaista toimintaa. Oulu osallistuu myös valtakunnalliseen Liikkuva varhaiskasvatus -ohjelmaan.
Kestävän tulevaisuuden kasvatus
Kestävän tulevaisuuden kasvatuksen tavoitteena on lasten ja henkilöstön luontosuhteen vahvistaminen ja tietoisuuden lisääminen kiertotalouden ja ilmasto-osaamisen osalta niin, että kestävän tulevaisuuden kasvatus on osa varhaiskasvatuksen toimintakulttuuria.
Oulun Kestävän tulevaisuuden opinvirta ohjaa varhaiskasvatuksen kestävyyskasvatusta. Se on osa Oulun kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa sekä esiopetuksen, perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmaa.
Kulttuurikasvatus
Kulttuurikasvatuksen tavoitteena on kehittää lapsen monipuolista ilmaisua, mielikuvitusta ja luovuutta sekä tukea itsetuntoa. Taide ja kulttuuri ovat keskeisiä hyvinvointitekijöitä. Kulttuurikasvatus tutustuttaa lapsia eri taiteenaloihin ja oululaiseen kulttuuriperintöön. Oululaiset lapset ovat tulevaisuuden kulttuurin tekijöitä, käyttäjiä ja rakentajia.
STEAM
STEAM-pedagogiikka on tiede- ja teknologiakasvatusta, matematiikkaa ja taiteita yhdistävää toimintaa. STEAM on lapsilähtöistä, luovaa, kokeilevaa, tutkivaa ja yhteisöllistä oppimista jossa lapsi saa itse tehden ja kokeillen ratkaista ongelmia sekä oppia uusia asioita.
Oululainen STEAM-käsikirja ja opas varhaiskasvatuksen STEAM-toimintaan ohjaavat varhaiskasvatuksen STEAM-pedagogiikan toteuttamista.
Digipedagogiikka ja Välkyt -toimintamalli
Digipedagogiikan avulla edistetään lasten monilukutaitoa, teknologista osaamista ja luovuutta. Digitaalisen osaamisen vahvistaminen edistää lasten koulutuksellista tasa-arvoa.
Välkyt on Oulun kaupungin varhaiskasvatukseen luotu toimintamalli, jonka avulla toteutetaan digipedagogiikkaa. Tavoitteena on, että digitaalisuutta hyödynnetään pedagogiikan tukena jokaisessa lapsiryhmässä yhdessä tekemällä; leikkien, liikkuen, kokeillen, tutkien ja itse tuottaen.
Varhaiskasvatuksessa käytetään vastuullisesti ja turvallisesti digitaalisia laitteita ja sovelluksia lasten oppimisen tukena. Oulussa on laadittu huoltajille digiarjen suositukset perheille.
Varhaiskasvatuksen digipedagogiikan käsikirjaan on koottu varhaiskasvatuksen digitalisaatioon liittyviä toimintaperiaatteita ja yhteisesti sovittuja linjauksia henkilöstön työn tueksi.
Kehittämisyksiköt Alakööki ja Luontokoto
Alakööki ja Heikinharjun Luontokoto ovat Oulun varhaiskasvatuksen kehittämisyksiköitä. Lisätietoa löydät yksiköiden kotisivuilta klikkaamalla alla olevia painikkeita.
Kehittäjäopettajat
- osallistavat ja tukevat varhaiskasvatusyksiköiden pedagogista toimintaa
- toteuttavat toiminnallisia oppimiskokonaisuuksia päiväkodeissa ja erilaisissa oppimisympäristöissä, joissa lapset ja henkilöstö voivat yhdessä tutustua ja kokeilla erilaisia oppimisen tapoja. Nämä tilanteet toimivat myös henkilöstön täydennyskoulutuksina.
- toimivat erilaisissa verkostoissa ja työryhmissä varhaiskasvatuksen asiantuntijoina