Hyvinvointi ja osallisuus
Varhaiskasvatuksen tärkein tehtävä on edistää jokaisen lapsen kasvua, kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia. Varhaiskasvatuksessa tuetaan lasten kehittyviä osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja sekä kannustetaan oma-aloitteisuuteen. Osallisuudessa korostuvat lasten ajatusten kuuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa omaan arkeen.
Varhaiskasvatuksessa toteutetaan hyvinvointikyselyjä, joihin osallistuvat lapset, päiväkodin työntekijät ja huoltajat. Tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja edistää lasten hyvinvointia kuuntelemalla lapsia ja hyödyntämällä heidän kokemuksiaan. Kyselyiden avulla saadaan arvokasta tietoa lasten hyvinvoinnista ja päiväkodin arjesta, mikä auttaa kehittämään toimintakulttuuria ja pedagogisia ratkaisuja.
Lapsille itselleen kuulluksi tuleminen merkitsee kokemusta siitä, että he ovat arvokkaita, tärkeitä ja hyväksyttyjä, mikä vaikuttaa ratkaisevasti heidän hyvinvointiinsa.
Tunne- ja turvataitokasvatus
Tunne- ja turvataitokasvatuksen tavoitteena on edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja vahvistaa heitä suojaavia tekijöitä. Sen avulla pyritään ennaltaehkäisemään lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa kiusaamista, häirintää ja väkivaltaa kaikissa toimintaympäristöissä.
Lapsiystävällinen Oulu
Oulun kaupunki on sitoutunut Lapsiystävällinen kunta (LYK) -toimintamalliin, mikä tukee lasten tietoisuutta lasten oikeuksista ja vahvistaa mahdollisuuksia vaikuttaa kehitystään vastaavasti sekä omaan elämäänsä ja lähiympäristöönsä että yhteiskuntaan laajemminkin.
Varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa edistetään hyvinvointia, osallisuutta, yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa kaikessa toiminnassa. Lapsen edun toteutuminen on toiminnan lähtökohtana varhaiskasvatuksen arjessa.
Yhtenäinen kasvun ja opin polku
Yhtenäinen esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka, toimintakulttuuri ja oppimisympäristö vahvistaa lapsen varhaista perustaitojen oppimista. Yhdessä toimien mahdollistamme lapsen yksilöllisen etenemisen kasvun ja opin polulla joustavien siirtymien avulla.
Esiopetusyksiköt ja lähikoulut kirjaavat lähiyhteistyön tavoitteet ja sisällöt yhteiseen 5-8-vuotiaiden pedagogiseen suunnitelmaan.