Hankkeet ja valtionavustukset
Oulussa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laatua vahvistetaan erilaisten hankkeiden ja valtionavustusten avulla. Päiväkodeissa voi vakituisen henkilökunnan lisäksi työskennellä valtionavustuksella palkattua lisähenkilöstöä. Lisätietoa löydät alla olevista haitareista.
Käynnissä olevat
Taiteen taimet ja kulttuurituutorit -hanke
Osallisuutta, leikillisyyttä, ilmaisun iloa, mielikuvitusta ja vuorovaikutusta!
Taiteen taimet ja kulttuurituutorit -hankkeessa täydennyskoulutetaan ja vahvistetaan oululaisten varhaiskasvattajien kulttuuri- ja taidekasvatusosaamista. Hanke kestää 30.4.2026 asti ja sitä rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+).
Taidekasvatuksen täydennyskoulutus tapahtuu pääosin päiväkotien arjessa hankkeessa kehitetyn tuutorointiprosessin avulla. Hankkeen aikana jokaiseen oululaiseen päiväkotiin tarjotaan täydennyskoulutusta, jossa taidekasvatuksen ammattilainen, taidetuutori työskentelee lapsiryhmissä siten, että myös henkilökunta osallistuu yhteiseen toimintaan. Taidetuutorin työskentelytavat ovat sellaisia, joita päiväkodin kasvatuksen ammattilaiset voivat hyödyntää ja soveltaa myös tuutorivierailujen päättymisen jälkeen. Päiväkodin aikuisten ja lasten osallistuminen taidekasvatuksen tuutorointiin on mahdollista ilman aiempaa kokemusta taidetuutorin taiteenalasta.
Tuutorointimuotoisen täydennyskoulutuksen lisäksi hanke järjestää luentoja sekä koulutusiltapäiviä varhaiskasvattajille sekä menetelmäkoulutuksia henkilöstölle esim. suunnittelu- tai arviointipäivien yhteydessä. Kulttuurikasvatuksen tueksi hankkeessa laaditaan myös juliste ja opas, jotka jaetaan päiväkoteihin syksyllä 2025.
Koulutuksista tiedotetaan Oulun kaupungin sisäisessä tiedotuskanavassa Akkunassa, Oulun kaupungin kulttuurivastaavien sähköpostilistalla, Oulun yksityisten päiväkotien johtajien tiedotuskanavissa sekä hankkeen Instagram-kanavalla @taiteen_taimet.
Kaikki koulutus on linjassa varhaiskasvatussuunnitelman sekä esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden kanssa.
Hankkeen rahoittaja vaatii hankkeeseen osallistuvalta kohderyhmältä henkilötietojen tallentamista todentaakseen, että henkilöstöosallistujat ovat oikeita henkilöitä. Henkilöstö kirjautuminen tapahtuu omilla pankkitunnuksilla EURA2021 järjestelmässä. Ohjeet kirjautumiseen annetaan tuutoroinnin yhteydessä.
Hankkeen tavoitteet
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön kulttuuri- ja taidekasvatuksen ammatillisen osaamisen vahvistaminen, kehittäminen ja syventäminen tuomalla heidän omaan työympäristöönsä taidekasvattajia taidetuutoreiksi.
- Jatkuva oppiminen ja työyhteisössä toisilta oppiminen.
- Henkilöstön oman taidekasvattajuuden vahvistaminen osana ammatillista osaamista.
- Uusien täydennyskoulutuksen muotojen ja taidekasvatustuutoroinnin tuominen osaksi oululaisen varhaiskasvatuksen arkea.
- Edistää välillisesti saavutettavaa, yhdenvertaista, laadukasta ja monipuolista kulttuurikasvatusta varhaiskasvatuksessa lisäten hyvinvointia kulttuurin keinoin työyhteisössä.
- Lisäksi hankkeessa tehdään laajaa vaikuttavuuden arviointia.
Hankkeen eteneminen
- Oulun varhaiskasvatushenkilöstölle lähetettiin alkukartoituskysely tammikuussa 2024. Kyselyssä selvitettiin päiväkotien tarpeita taidekasvatuksen täydennyskoulutukselle.
- Tuutoroinnin pilotointijaksot toteutettiin yhteistyöpäiväkodeissa tammi-helmikuussa 2024.
- Varsinaiset taidetuutorivierailut alkoivat keväällä 2024 ja jatkuvat vuoden 2026 helmikuun loppuun.
- Hankkeen aikana tuutorointijaksoja tarjotaan jokaiseen päiväkotiin mahdollisimman moneen ryhmään
- Tuutorointeja tarjotaan päiväkoteihin alkukartoituksesta selvinneiden tarpeiden perusteella.
- Taidetuutoreina toimivat hankkeen koordinaattorit ja sekä hankkeen yhteistyötahojen taidekasvatuksen ammattilaiset. Hankkeen toimet nivoutuvat jo olemassa oleviin käytänteisiin, ja projektissa hyödynnetään esimerkiksi Puoli päivää pihalla -toimintamallia ja STEAM-pedagogiikkaa.
- Hankkeessa luodaan varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatuksen tueksi ja työkaluksi juliste ja opas, jotka jaetaan jokaiseen oululaiseen päiväkotiryhmään syksyllä 2025.
Lisätietoa hankkeesta ja yhteystiedot:
Projektipäällikkö
Heidi Anttila
p. 040 353 7325
heidi.m.anttila@ouka.fi
Projektikoordinaattori
Paula Puumalainen
p. 040 515 5482
paula.puumalainen@ouka.fi
Projektikoordinaattori
Valtteri Huovinen
p. 040 182 3436
valtteri.huovinen@ouka.fi


Liikuttavat lapset -projekti
Liikuttavat lapset on varhaiskasvatuksen hyvinvointiin ja liikunnalliseen toimintakulttuuriin kohdentuva projekti. Projektin tavoitteena on liikuntamyönteisen toimintakulttuurin vahvistaminen koko päiväkotiyhteisön ja varhaiskasvattajien työhyvinvoinnin tueksi. Projektissa tuetaan ja lisätään varhaiskasvattajien yhteisöllistä sekä omaa liikunnallista toimintaa varhaiskasvatuspäivän aikana Puoli päivää pihalla -toimintamallin mukaisesti lasten kanssa liikkuen.
Toiminnan tavoitteet
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön liikkumisen vahvistaminen lasten kanssa työpäivän aikana
- Päiväkotiyhteisön kokonaishyvinvoinnin parantaminen
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön hyvinvoinnin ja työssäjaksamisen tukeminen
Projekti on 3-vuotinen (v. 2024-2026) ja mukaan valitaan vuosittain 10-20 päiväkotia, jotka haluavat kehittää työyhteisönsä hyvinvointia ja työssä jaksamista.
Vuodelle 2024 mukaan on valittu seuraavat päiväkodit:
Itäinen alue: Haapalehto, Saarela
Keskinen alue: Kalliola, Kastelli, Koskela, Meri-Toppila
Pohjoinen alue: Asema, Teknologiakylä
Eteläinen alue: Knuutilankangas, Oulunlahti
- Työyhteisöille tarjotaan työkaluja työyhteisön hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja henkilöstön omaan henkilökohtaiseen liikkumiseen lisäämiseksi.
- Päiväkodeille tarjotaan käyttöön taukoliikuntavälineitä - ja ohjelmia, aktiivisuusmittareita oman aktiivisuuden seurantaan, Inbody-mittauksia, luentoja ravintoon ja uneen liittyen sekä ohjelmia lasten kanssa liikkumiseen.
- Päiväkotien liikuntavastaaville toteutetaan yhteisiä ideatyöpajoja varhaiskasvatuspäivän aktivoimiseksi ja liikunnan inkluusion sekä lasten osallisuuden käyttöönottoon.
- Johtajille tarjotaan Liikkuva varhaiskasvatuksen Johtajien työpaja –koulutusta.
- Henkilöstölle tarjotaan pihan toiminnalliseen käyttöön, pienten tilojen liikuntaan ja ulkotoimintaan liittyvää koulutusta.
- Henkilöstön virkistyspäivään tarjotaan ohjelmallista/taloudellista tukea.
Yhteistyökumppaneina toimivat Liikuntapalvelut, Henkilöstöpalvelut, Oulun yliopisto ja PoPLi ry. Projekti saa tukea Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä ja Aluehallintoviraston jakamasta Liikunnallisen elämäntavan paikalliset avustukset -rahoituksesta.
Lisätietoja
Tarja Kuusisto
projektikoordinaattori
tarja.kuusisto@ouka.fi
p. 050 3412857
Valtion erityisavustus varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen koulutuksellista tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin vuosille 2024–2027
Valtion erityisavustuksella edistetään oppimista, hyvinvointia ja lähipalvelu- ja lähikouluperiaatetta sekä lapsen oikeutta välttämättömään ja riittävään varhaiseen tukeen
Erityisavustuksella on palkattu varhaiskasvatuksen sosionomeja, lastenhoitajia ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajia varhaiskasvatukseen sekä varhaiskasvatuksen opettajia ja lastenhoitajia esiopetukseen, jotka työskentelevät alueellisiin indikaattoreihin perustuen kohdennetusti tietyissä päiväkodeissa. Indikaattoreita ovat mm. kohonnut syrjäytymisen riski perheissä, eri kieli- ja kulttuuritausta sekä lasten tuen tarve.
Päättyneet
Yhdessä HOP! Yhtämatkaa hyvinvoinnin ja osallisuuden polulla
Oulun varhaiskasvatus sai valtion erityisavustusta varhaiskasvatuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2020-2021, 2021-2022 ja 2022-2023.
Valtionavustus oli tarkoitettu varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutoksen, inkluusion, oppimisen ja hyvinvoinnin, tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden, vuorovaikutuksen ja lähipalveluperiaatteen vahvistamiseen sekä lapsen varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta välittömään ja riittävän varhaiseen tukeen.
Avustuksella palkattiin varhaiskasvatuksen opettajia, sosionomeja, lastenhoitajia ja ryhmäavustajia, jotka työskentelivät alueellisiin indikaattoreihin perustuen kohdennetusti tietyissä päiväkodeissa. Indikaattoreita olivat mm. kohonnut syrjäytymisen riski perheissä, eri kieli- ja kulttuuritausta sekä lasten tuen tarve.
Asteen verran digimpi vaka
Asteen verran digimpi vaka -erityisavustuksella kehitettiin digitaalisiin taitoihin ja osaamiseen liittyvää hyvää pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa. Avustuksen myötä varhaiskasvatukseen palkattiin vuodeksi 2023 seitsemän kiertävää digimentoria.
Digimentorit toimivat pääsääntöisesti kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa ohjaten ja opastaen lapsia sekä henkilökuntaa käyttämään digitaalisia välineitä ja sovelluksia pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Digimentorit vahvistivat digitaalista osaamista sekä medialukutaitoja järjestämällä eri tavoin toteutettavia koulutuksia (niin lähi- kuin etäkoulutuksia) ja valmistamalla sekä kirjallisia että video-ohjeita varhaiskasvatuksen käyttöön. Digimentorit toimivat tiiviissä yhteistyössä päiväkotien TVT-vastaavien kanssa kartuttaen TVT-vastaavien tietotaitoa.
TOIVO - tukea ja osallisuutta inklusiivisesti varhaiskasvatuksesta opinpolulle
Oulun varhaiskasvatus sai valtion erityisavustusta varhaiskasvatuslain mukaisen tuen uudistamisen edistämiseksi vuosille 2022-2023. Hanke päättyi 31.12.2023.
Tavoitteet
- Varhaiskasvatuslain tuen uudistuksen toimeenpanon tukeminen
- Lapsen saaman tuen vahvistaminen ja tuen laadun kehittäminen varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion toiminta- ja johtamis- sekä yhteistyökulttuurin edistäminen
- Varhaiskasvatuksen tuen toteuttamiseen liittyvän osaamisen kehittäminen
- Varhaiskasvatuksen tuen vaikuttavuuden arvioinnin osaamisen edistäminen
Valtionavustuksella työskenteli henkilöstöä seuraavasti:
- 4 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kokoaikaisessa erityisopetuksessa alueellisissa pienryhmissä
- 1 varhaiskasvatuksen erityisopettaja palveluohjauksessa tuen tarpeiden ja varhaiskasvatusjärjestelyjen ensiselvittelyssä
- 4 alueellista varhaiskasvatuksen mentoriopettajaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja yleisen tuen vahvistamisessa sekä toimintamallien juurruttamisessa
- 4 lastenhoitajaa kehityksen ja oppimisen tuen lisäresurssina ryhmissä
- 12 lastenhoitajaa sijaistamassa henkilöstöä koulutuksiin osallistumisen turvaamiseksi
- Projektikoordinaattori tuen koordinointi- ja kehittämistehtävissä sekä monialaisen yhteistyön kehittämisessä
Lisähenkilöstön avulla vahvistettiin inklusiivista toimintakulttuuria, oppimista ja hyvinvointia, tuen järjestymistä lähelle lasta ja perhettä, pedagogista monialaista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista.
Valtionavustuksella kehitettiin ja koulutettiin henkilöstöä seuraavasti:
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen tuen ja inklusiivisuuden teemaan liittyen suunnataan laajasti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille sekä yksityisessä että kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
- Koulutuksilla vahvistetaan inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämistä ja yhteistä pedagogista johtajuutta erityisopettajien ja johtajien työparityöskentelynä.
- Vertaismentoroinnilla sekä työnohjauksella tuetaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä sekä työhyvinvointia muutoksessa.
- Koulutuksilla ja koordinoinnilla varmistetaan yhdenvertaisuus alueilla ja kaupungin tasolla rakenteissa sekä pedagogisissa toimintatavoissa.
Avustus oli osa varhaiskasvatuksen Oikeus oppia -laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmaa ja sen toimeenpanoa.
Koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden valtionrahoitus 2020-2024
Valtion erityisavustus esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 ja 2023-2024.
Varhaiskasvatuksessa viiden lastenhoitajan tehtävänä on vahvistaa lasten hyvinvointia, osallisuutta sekä suomien kielen oppimista päiväkotien esiopetusryhmissä.
Kaksi varhaiskasvatuksen kieli- ja kulttuuriopettajaa toimivat kieli- ja kulttuuritietoisen varhaiskasvatuksen opettajina ja asiantuntijoina esiopetusryhmissä, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia.
Tavoitteet
- samanaikaisopetus
- kieli- ja kulttuuritietoisuuden edistäminen
- suomen kielen oppimisen vahvistaminen
- siirtymävaiheen ohjaus lapsille ja huoltajille
- tiedonsiirron tehostaminen esiopetuksesta alkuopetukseen siirryttäessä
- maahanmuuttajataustaisten lasten valmistavan opetuksen tarpeen kartoitus esiopetukseen ja alkuopetukseen siirryttäessä