Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen suunnitelmat ja verkostot
Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagoginen toiminta perustuu valtakunnallisiin opetussuunnitelmien perusteisiin. Opetussuunnitelmat ja Oulun sivistysohjelma toimivat kehittämisen lähtökohtina.
Päiväkodeissa laaditaan vuosittainen toimintasuunnitelma, joka toimii suunnittelun, toteutuksen, arvioinnin ja kehittämisen perustana. Oulussa jokaisen päiväkodin ryhmässä laaditaan ryhmävasu, joka on henkilöstön työväline itsearvioinnin, ryhmätyöskentelyn ja pedagogisen suunnittelun tueksi.
Varhaiskasvatuslain mukaisesti jokaiselle päiväkodissa tai perhepäivähoidossa olevalle lapselle laaditaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelma yhteistyössä huoltajien kanssa. Lapsi osallistuu suunnitelman laadintaan ikätasonsa mukaisesti. Suunnitelmassa asetetaan tavoitteet henkilöstön toiminnalle.
Esiopetuksessa jokaiselle lapselle laaditaan esiopetuksen oppimissuunnitelma yhteistyössä lapsen ja huoltajien kanssa.
Vasuverkostot
Varhaiskasvatuksen pedagoginen ohjausryhmä ohjaa ja linjaa, kehittää ja arvioi paikallista varhaiskasvatusta ja esiopetusta sekä nostaa keskusteluun pedagogiikan kehittämiseen liittyviä sisältöjä.
Oulussa toimii jokaisella alueella varhaiskasvatuksen kehittämisverkostoja ns. Vasuverkostoja. Verkostoissa käydään keskustelua ajankohtaisista kehittämisen teemoista ja tuodaan päiväkotien ja perhepäivähoidon näkökulmia varhaiskasvatuksen kehittämiseen.
Jokaisessa päiväkodissa on nimetty vasuvastaava, joka huolehtii päiväkodinjohtajan kanssa varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesta yksikkökohtaisesta kehittämistyöstä.
Esi- ja alkuopetuksen verkostot
Oulun kaupungin sivistys- ja kulttuuripalveluissa toimii esi- ja alkuopetuksen yhteistyötiimi Alpo, joka seuraa, kehittää, tukee ja arvioi esi- ja alkuopetuksen kehittämistyötä.
Esi- ja alkuopetuksen kehittäjäopettajat koordinoivat esi- ja alkuopetuksen verkostotyötä yhteistyössä Alpo-tiimin kanssa. Kehittäjäopettajat tukevat ja ohjaavat esi- ja alkuopetuksen lähiyhteistyön toteuttamista eri alueilla.
Oulussa toimii jokaisella alueella esi- ja alkuopetuksen alueverkostoja, joista vastaavat aluekoordinaattorit. Verkostoissa käydään keskustelua ajankohtaisista kehittämisen teemoista ja suunnitellaan 5-8-vuotiaiden pedagogiikkaa ja esi- ja alkuopetuksen yhteistyön toteuttamista. Verkostoista tuodaan näkökulmia esi- ja alkuopetuksen kehittämiseen.
Jokaisessa päiväkodissa on nimetty esiopetuksen yhteysopettaja, joka osallistuu alueellisiin verkostotapaamisiin yhdessä päiväkodinjohtajan kanssa.