Sustainable Entrepreneurship from an Educational Perspective
Ulrika Persson-Fischier är forskare och lärare vid Uppsala universitet.
I sin föreläsning introducerar hon hur man diskuterar entreprenörsutbildning ur hållbarhetsutvecklingens perspektiv. Hon visar likheter mellan undervisning om hållbarhet och entreprenörskap och diskuterar hur man kan hitta lösningar på globala utmaningar med hjälp av entreprenöriella färdigheter.
Det är fritt fram att använda materialen för undervisning och självstudier.
Registrera dig för seminariet som hålls den 24/1 2024 kl. 14.30-15.30 (EET).
Registreringen för seminariet har stängt! Stort tack till alla deltagare.
Det finns ingen inspelning tillgänglig från seminariet.
Material för utbildning och undervisning
Videoföreläsning - Med finska undertexter och bildspel
Videoföreläsning - Med svenska undertexter och bildspel
Videoföreläsning - Med engelska undertexter och bildspel
Förberedande uppgift för seminariet den 24/1/2024
Den förberedande uppgiften ger dig möjlighet att gå igenom kursinnehållet. Du kan även ställa frågor till experten. (Uppgiften är på engelska).
Idéer och tankar från seminariedeltagarna
Svar på frågan "Hur kan du inkludera dessa teman i vardagslivet i skolan och vad kan du göra inom din egen undervisning?"
Använda sig av UF-företagande i skolan | Besök eller andra sätt att lära känna företag och/eller projekt som främjar hållbarhet | Samarbeta med företag - öva på att lösa företags verkliga problem som en del av ämnesundervisningen |
Ämnesspecifikt arbete: Matematik - Beräkna produktivitet, till exempel | Ämnesspecifikt arbete: Finska/Svenska - Diskutera texter relaterade till temat på modersmålet | Ämnesspecifikt arbete: Moderna språk - Diskutera texter relaterade till temat på det språk som undervisas (kombinera med medieutbildning och kritisk läskunnighet) |
"Möjlighetskartläggning": Öva på att tänka på vad jag redan har och vad jag kan göra med det. | Samundervisning -stöd från en lärare som är bekant med hållbarhets- eller företagsutbildning för en ämneslärare | Lärande genom handling och learning by doing, till exempel, genom att använda Toolcamp-metoden |
Bilateralt samarbete (svensk och finsk skola) och beakta termer och begrepp - förstår vi terminologin relaterad till hållbarhets- och entreprenörskapsutbildning på samma sätt? | Ämnesspecifikt arbete: Historia/Samhällskunskap - undersöka till exempel företags hållbarhetstänkande förr, nu och i framtiden | I det ämne som undervisas, ändra tillvägagångssättet så att du betraktar ämnet genom hållbarhets- och svårlösta problem-linser. |