Sustainable Entrepreneurship from an Educational Perspective

Annons för Ulrika Persson-Fischiers föreläsning.

Ulrika Persson-Fischier är forskare och lärare vid Uppsala universitet.

I sin föreläsning introducerar hon hur man diskuterar entreprenörsutbildning ur hållbarhetsutvecklingens perspektiv. Hon visar likheter mellan undervisning om hållbarhet och entreprenörskap och diskuterar hur man kan hitta lösningar på globala utmaningar med hjälp av entreprenöriella färdigheter.

Det är fritt fram att använda materialen för undervisning och självstudier.

Registrera dig för seminariet som hålls den 24/1 2024 kl. 14.30-15.30 (EET).

Registreringen för seminariet har stängt! Stort tack till alla deltagare.

Det finns ingen inspelning tillgänglig från seminariet.

Material för utbildning och undervisning

Videoföreläsning - Med finska undertexter och bildspel

Videoföreläsning - Med svenska undertexter och bildspel

Videoföreläsning - Med engelska undertexter och bildspel

Förberedande uppgift för seminariet den 24/1/2024

Idéer och tankar från seminariedeltagarna

Svar på frågan "Hur kan du inkludera dessa teman i vardagslivet i skolan och vad kan du göra inom din egen undervisning?"

Använda sig av UF-företagande i skolanBesök eller andra sätt att lära känna företag och/eller projekt som främjar hållbarhetSamarbeta med företag - öva på att lösa företags verkliga problem som en del av ämnesundervisningen
Ämnesspecifikt arbete: Matematik - Beräkna produktivitet, till exempelÄmnesspecifikt arbete: Finska/Svenska - Diskutera texter relaterade till temat på modersmåletÄmnesspecifikt arbete: Moderna språk - Diskutera texter relaterade till temat på det språk som undervisas (kombinera med medieutbildning och kritisk läskunnighet)
"Möjlighetskartläggning": Öva på att tänka på vad jag redan har och vad jag kan göra med det.Samundervisning -stöd från en lärare som är bekant med hållbarhets- eller företagsutbildning för en ämneslärareLärande genom handling och learning by doing, till exempel, genom att använda Toolcamp-metoden
Bilateralt samarbete (svensk och finsk skola) och beakta termer och begrepp - förstår vi terminologin relaterad till hållbarhets- och entreprenörskapsutbildning på samma sätt?Ämnesspecifikt arbete: Historia/Samhällskunskap - undersöka till exempel företags hållbarhetstänkande förr, nu och i framtidenI det ämne som undervisas, ändra tillvägagångssättet så att du betraktar ämnet genom hållbarhets- och svårlösta problem-linser.