11. Morality and conscience in sustainable development and entrepreneurship education

Jani Pulkki portrait
Foto: Jonne Renvall

Hur kan frågor om moral och samvete lyftas i grundskolan och gymnasieutbildningen, särskilt när det handlar om frågor om natur, hållbar utveckling, framtidens arbetsliv och entreprenörskap?

PhD Jani Pulkki från Pedagogiska fakulteten vid Uleåborgs universitet diskuterar begreppet ekosocialt samvete och hur vårt moderna förhållande till naturen har formats. Seminariet fokuserar på lärarens roll när det gäller att ta upp frågor om moral och samvete, särskilt i kontexter som rör naturen, människans påverkan på miljön, teman kring hållbar utveckling och entreprenörskapsutbildning.

Jani Pulkki är postdoktoral forskare som specialiserar sig på utbildningsteoretiska teman, inklusive etiska, sociala och ekologiska frågor. Han är också intresserad av miljöfilosofi, miljöpedagogik, ursprungsbefolkningars visdomstraditioner samt andra alternativa perspektiv till västerländska världsbilder. Han har även forskat i frågor kring moralisk ekonomi och kontemplativ pedagogik.

Material för utbildning och undervisning

Förberedande uppgift för seminariet den 05/05/2025

Videoföreläsning (Jani Pulkki): Morality and conscience in sustainable development and entrepreneurship education