11. Morality and conscience in sustainable development and entrepreneurship education

Hur kan frågor om moral och samvete lyftas i grundskolan och gymnasieutbildningen, särskilt när det handlar om frågor om natur, hållbar utveckling, framtidens arbetsliv och entreprenörskap?
PhD Jani Pulkki från Pedagogiska fakulteten vid Uleåborgs universitet diskuterar begreppet ekosocialt samvete och hur vårt moderna förhållande till naturen har formats. Seminariet fokuserar på lärarens roll när det gäller att ta upp frågor om moral och samvete, särskilt i kontexter som rör naturen, människans påverkan på miljön, teman kring hållbar utveckling och entreprenörskapsutbildning.
Jani Pulkki är postdoktoral forskare som specialiserar sig på utbildningsteoretiska teman, inklusive etiska, sociala och ekologiska frågor. Han är också intresserad av miljöfilosofi, miljöpedagogik, ursprungsbefolkningars visdomstraditioner samt andra alternativa perspektiv till västerländska världsbilder. Han har även forskat i frågor kring moralisk ekonomi och kontemplativ pedagogik.
Registrera dig för seminariet som hålls den 05/05/2025 kl. 13:30-14:30 CEST / 14:30-15:30 EEST.
Seminariespråket är engelska. Seminariet fördjupar de ämnen som behandlas i förhandsmaterialet och kopplar dem till praktiskt arbete. Seminariet bygger på videoföreläsningsmaterialet. Om du deltar i seminariet, se det innan detta.
Allt material som publiceras på denna sida kan fritt användas för undervisnings- och handledningsändamål.
Material för utbildning och undervisning
Förberedande uppgift för seminariet den 05/05/2025
Den föreberadande uppgiften ger dig möjlighet att gå igenom kursinnehållet. Du kan även ställa frågor till experten. (Uppgiften är på engelska).