Evenemang
Projektet Aurora Entrepreneurialis arrangerar 2-dagars besök och 3-dagars innovationsläger fram till slutet av 2025. För varje evenemang har platser reserverats för nästan hundra av våra partnerskolors elever och undervisningspersonal från Bothnian Arc (Bottenviksbågen) och Tornedalen-områdena.
Under evenemangen kan deltagarna exempelvis få besöka företag i regionerna, lösa utmaningar tillsammans och utveckla sina framtidsfärdigheter. Vi använder engelska som ett gemensamt språk på evenemangen.
Vi samlar tips, tankar och idéer om att organisera evenemang på den här sidan. Du kan använda materialen fritt.
Du hittar mer information om specifika evenemang under rubriken Evenemangskalender.
Evenemang från Aurora Entrepreneurialis - samarbete, lösningar, lärandeupplevelser
News
Borderless North 8.-9.10.2024 - ett evenemang där gränser och gränslöshet stod i fokus
Ett varmt tack till alla deltagare och företagen: KAMA Services, Business Tornio, IKEA, Rajalla på Gränsen Shopping Center, Pipelife Finland - Pipelife - Hafab AB, Studieförbundet-Vuxenskola och Tornio Bryggeri!
Evenemangskalender
Läsåret 2024-2025
Gränslösa Norr, 8-9/10/2024 Torneå
Gränsöverskridande samarbete lockade 100 gymnasieelever och lärare från norra Sverige och Finland.
I gränsstaden Torneå samlades gymnasieelever och lärare från norra Sverige och Finland den 8–9/10 för två dagars utbyte med fokus på gränsöverskridande samarbete och att utforska de möjligheter som finns för att arbeta, studera och leva tvärs över landsgränsen. Det har varit två fullspäckade dagar på Hotell Mustaparta, på temat ”Borderless North”.
- Målet med utbytet är att uppmuntra gränsöverskridande samarbete för att stärka vår gemensamma region. Vi har redan idag ett starkt nätverk mellan skolor som samarbetar över gränsen och detta är en möjlighet för dem att träffas fysiskt, utbyta erfarenheter och lära sig tillsammans. Att vi möts i Torneå och Haparanda ger extra tyngd eftersom gränsstäderna i praktiken är goda exempel på hur gränslöst samarbete kan se ut. Att en gräns inte behöver innebära utmaningar, utan snarare möjligheter, säger Raija Paasimaa, projektkoordinator, Yrkesinstitutet Lappia.
Borderless North-evenemanget arrangerades inom ramen för Interreg-projektet Aurora Entrepreneurialis, vars syfte är utveckla entreprenöriell kultur i skolan, hållbart entreprenörskap och gränsöverskridande samarbete mellan gymnasieskolor i regionen. Dagarna inleddes med föreläsningar som gav en inblick i vad gränsen har inneburit för historien i regionen. Joni-Pekka Karjalainen från Tornedalens Museum berättade om regionens gemensamma historia och hur gränsdragningen 1809 påverkade människorna här. Sari Moisanen från Sea Lapland Development Center berättade utifrån temat “The green growth starts from the north” om de pågående och kommande investeringar som sker i regionen.
- Som historie-freak var det oerhört intressant att lära sig mer om hur gränsen påverkats över tid. Jag känner mig hoppfull inför framtiden då det satsas i regionen. Själv vill jag arbeta med konst. Även om många satsningar rör industrin tror jag att det också kommer påverka möjligheten till konst och kultur positivt, säger eleven Nette Nikul från Lappia i Torneå.
Med en kombination av föreläsning, workshops och företagsbesök har eleverna och lärarna djupdykt i gränsöverskridande samarbeten med entreprenörskap och hållbarhet som röda trådar. Deltagarna besökte bland annat; Tornion KaMa-palvelut, Pipelife Finland, Studieförbundet Vuxenskolan i Haparanda, Köpcentret Rajalla, Business Tornio och IKEA.
- För mig har det verkligen varit en ögonöppnare. Speciellt företagsbesöken var inspirerande, att få se mer av vad som händer bakom kulisserna. Jag blev motiverad att arrangera fler studiebesök hemma på min skola, säger läraren Ville Ahmala, Oulun normaalikoulu.
- Det är otroligt lärorikt för våra elever, som förutom intressanta läroämnen också får öva på sociala och språkliga förmågor, vilket också är en stor del av att arbeta med entreprenörskap, säger läraren Merja Marjakangas, Oulun normaalikoulu.
- Personligen så uppskattar jag verkligen att göra den här typen av aktiviteter med våra elever och lärare. Det ger en guldkant i vardagen att få lära och uppleva tillsammans, och man återvänder till vardagen fylld av ny energi, säger Anette Lund, rektor på Björknäsgymnasiet i Boden. Jag skulle även vilja uppmuntra andra skolledare att delta i denna typ av samarbete då det underlättar förankringen sen på hemmaplan, avslutar Anette.
Eleverna har arbetat i grupper med både svenska och finska deltagare, dels under och efter studiebesöken, dels med att ta fram visioner kring gränsöverskridande samarbete i framtiden.
- Jag gillade verkligen företagsbesöken. Att i praktiken få se det vi studerat. Som relativt nyinflyttad i Uleåborg har det varit roligt att träffa massa nya vänner. Redan på bussen hit lärde jag känna andra elever från Uleåborg. Och för mig som gillar att bolla idéer var alla de olika övningarna superintressanta, berättar 16-åriga Minja Tervo från Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun Lukio.
Några av Minjas nya vänner är Kristiine och Hilla från Torneå.
- Så kul att träffa massa trevliga och coola människor. Alla har varit jättesnälla och det har gått bra att samarbeta med elever från andra skolor i Sverige och Finland. Även fast en av de stora utmaningarna med gränsen är språket, så har det gått förvånansvärt bra att lära känna varandra berättar Kristiine Abong och Hilla Jauhiainen från Tornion Yhteislyseon Lukio.
Oliver Lindquist, Anton Berglund och Milton Brostöm, årskurs 1 från Teknikprogrammet på Björknäsgymnasiet i Boden, håller med om att språket kan vara en utmaning men har trots det lyckats känna nya ungdomar från andra skolor.
- Lite osäkert i början med engelskan men man kommer snabbt in i det, säger Oliver.
- Man förstår ju nyttan att arbeta över gränsen då det medför att man kan få en större marknad och fler kunder säger Anton. Men språkskillnaderna är ändå en utmaning. Det känns viktigt att ha bra kamratskap med sitt grannland.
Projektledare Linda Strandenhed, Ung Företagsamhet Norrbotten summerar:
- Det känns särskilt kul att få lyfta frågor om gränsöverskridande samarbete just här i Torneå och Haparanda, där det så tydligt är en del av platsens särart. Vi vill bidra till att skapa långsiktigt samarbete kring entreprenörskapsutbildning och hållbart entreprenörskap mellan skolorna, och det här utbytet är en del av det arbetet.
Entrepreneurship and (un)sustainable fashion, 25.-26.2.2025 Luleå
Februari 2025.
Mer information kommer.
Innovationsläger, 23.-25/4/2025 Oulu
Våren 2025.
Mer information kommer.
Läsåret 2025-2026
3-dagarsevenemang i Torneå
Tidig höst 2025.
Mer information kommer.
2-dagars finalevenemang i Luleå
Slutet av 2025.
Mer information kommer.
Tidigare evenemang
Läsåret 2022-2023
Kickoff 10-11/5/2023 i Uleåborg
Staden Uleåborg, Ung Företagsamhet Norrbotten och Yrkesinstitutet Lappia bjöd in deltagarskolorna i projektet till Kickoff-evenemanget i Uleåborg. Nästan 80 deltagare, både elever och lärare, deltog från norra Finland och Sverige. Vi tackar alla organisationer och företag som bidrog till evenemanget genom att vara värdar för företagsbesök för våra deltagare:
Kiertokaari Oy
Nallikari Seaside Oy
VTT
Fingersoft Oy
Läsåret 2023-2024
My Future - Our Future 6-7/9/2023
2-dagars evenemanget i Uleåborg samlade nästan 90 deltagare, både elever och undervisningspersonal, från Bothnian Arc- och Tornedalen-regionerna. Vi hade äran att ha Perttu Pölönen, en futurist, uppfinnare och författare, som huvudtalare för evenemanget. Deltagarna besökte lokala företag och organisationer för att lära sig om arbetslivet, hållbarhet och framtiden.
Ett varmt tack till våra företagsbesöksvärdar:
Probot Oy
NOKIA
Oulun OP
Center for Sustainable Development
Oulu University of Applied Sciences (Nuve Lab)
University of Oulu (Virtual Reality Lab)
City of Oulu (Urban Environmental Services)
UF-mässan i Norrbotten 27-28/2/2024
Hållbart entreprenörskap och gränsöverskridande samarbete på UF-mässan i Luleå.
Nästan 100 gymnasieelever och lärare från norra Sverige och norra Finland träffades den 27-28 februari för att samarbeta, lära sig mer om hållbart entreprenörskap och delta i årets UF-mässa.
Evenemanget riktade sig till skolor och var en del av Aurora Entrepreneurialis-projektet, som genomförs av Ung Företagsamhet Norrbotten, staden Uleåborg och Lappia. Dess mål är att utveckla entreprenörskultur, hållbar företagsamhet och gränsöverskridande samarbete i gymnasieskolor.
Det var fantastiskt att kunna delta i skapandet av samarbete mellan skolor, lärare och elever på båda sidor om gränsen. Vi vill betona och stärka hållbar företagsamhet, och det är fantastiskt att vi kan göra det tillsammans med staden Uleåborg och Lappia, säger Linda Strandenhed (projektledare, Ung Företagsamhet).
Programmet inkluderade bland annat en workshop om cirkulär ekonomi med Teknikens Hus, samarbetsutmaningar, en interaktiv tävling för lärare och elever om hållbarhet och ett besök på UF-mässan. Där fick dessutom några finska elever presentera sina företag och deras produkter som de hade skapat under processutbildningen UF-företagande.
Från Sverige deltog fyra skolor från kommunerna Piteå, Haparanda, Boden och Pajala i evenemanget. Från Finland deltog Oulunsalo och Haukipudas gymnasieskolor samt OSYK:s lärarstab, samt elever och lärare från olika enheter vid Lappia yrkesinstitut. Dessutom inkluderade deltagarna även gymnasieelever och lärare från Tornio gymnasium och Muonio gymnasium. Samarbetstillfällena ansågs vara viktiga både av lärarstaben och eleverna.
Evenemang som detta gör att eleverna kan se bortom gränsen. Många tror att världen slutar vid gränsen till deras land, men här i norr kommer eleverna i kontakt med andra och kan skapa nätverk. Detta gör grannlandet synligt och illustrerar möjligheterna. När vi arbetar tillsammans här i norr har vi något intressant och unikt att erbjuda även internationellt, säger Kari Tikkala (lärare, Tornedalsskolan).
Det var mycket inspirerande att se olika affärsidéer på UF-mässan. Dessa två dagar var mycket givande, och jag fick massor av nya idéer för min egen undervisning. Det är alltid uppfriskande att träffa nya människor och lära sig om deras perspektiv, säger Matias Kolström (lärare, Muonio gymnasium).
Ett mycket varierat och roligt evenemang. Vi lärde känna Luleå, hade mycket bra samtal med de svenska eleverna och åt gott. Vi träffade också olika svenska företag och andra aktörer, säger Krista Anttila, Sonja Ikonen och Moona Alaniemi (elever, Haukipudas gymnasium).
Nästa tillfälle för samarbete är vid det tre dagar långa innovationslägret, som kommer att hållas i Luleå den 16-18 april 2024.
Det är verkligen underbart att se hur gymnasieeleverna har deltagit i evenemangen och anser dem meningsfulla och viktiga för sin egen framtid. Vi kommer att fortsätta med evenemangen även under nästa läsår, då eleverna kommer att kunna samarbeta och bekanta sig med det lokala näringslivet i tre olika städer. (Kati Ilkka, projektledare, staden Oulu)
(Kommentarer översatta från finska)
Hållbart entreprenörskap i Luleå 16-18/4/2024
Innovationslägret i Luleå - en tre dagar lång innovationstävling kulminerade på torsdagen med utdelning av pris till det vinnande laget.
Nästan 100 lärare och elever från norra Sverige och Finland arbetade tillsammans i tre dagar med ämnen relaterade till den gröna omställningen och samhällsförändringar i Luleå (Sverige). Både lärare och elever arbetade i blandade grupper och använde engelska som det gemensamma arbetsspråket.
Evenemanget inleddes med en föreläsning av Dag Avango, forskare i historiska förändringsprocesser vid Luleå tekniska universitet, som tog deltagarna med på en resa genom regional utveckling och de händelser som har drivit utvecklingen som ses i området idag. Norra Sverige genomgår en historisk förändringsprocess, där det förväntas komma 100 000 nya invånare till området när antalet jobb inom den gröna omställningen ökar explosionsartat. Förändringarna påverkar alla samhällssektorer och regionen behöver utvecklingsidéer för att möta de utmaningar som dessa förändringar medför. Det var här deltagarna i innovationslägret blev involverade.
Deltagarna förvärvade kunskap och skapade nya lösningar.
Deltagarna arbetade under dagarna med två olika spår. På ett spår lärde sig eleverna mer om förändringarna och de besökte lokala intressenter där de fick lära sig mer om befintliga lösningar och olika personers inställningar till regionens förändringar. Läraren Jaana Stoor (Tornion yhteislyseon lukio), som deltog i evenemanget för första gången som en del av Aurora Entrepreneurialis-projektet, fann besöken inspirerande och ämnena betydelsefulla:
"Det var speciellt trevligt att besöka SSAB:s fabrik eftersom min farbror arbetade där hela sin karriär,och jag hade hört mycket om fabriken. Området är enormt. Det var också intressant att höra om företaget Hybrit och deras behov av att bygga en fabrik över 200 meter hög för att producera fossilfritt stål. Jag uppskattade också stadsturen den andra dagen och det faktum att kortfilmen från textiluthyrningsbutiken den första dagen blev konkret under besöket på en liknande organisation (Butiken Samlat), där vi såg på plats hur en kläduthyrningsbutik fungerar."
Miina Happonen (Oulun Suomalaisen Yhteislyseon lukio), som också deltog i projektaktiviteterna för första gången, fann det särskilt viktigt att hållbar utveckling var närvarande både i evenemangets innehåll och i dess praktiska genomförande:
"Som nybörjare har jag kunnat nätverka enkelt och flexibelt. Jag har haft glädje av att arbeta i vår egen lärargrupp, som i sin tur agerade som coach för elevgruppen. Jag uppskattar särskilt att hållbarhet har tagits med i måltiderna, med främst vegetariska alternativ tillgängliga."
Förutom att samla information och göra studiebesök arbetade deltagarna samtidigt med att utveckla sin egen idé i innovationstävlingen. På den första dagen fick de välja att antingen fokusera på att skapa lösningar som främjar människors önskan att bosätta sig, integrera och trivas i området, eller att fokusera på sätt att skydda biologisk mångfald och den lokala miljön. Studenten Helmi Aula (Haukiputaan lukio), som deltagit i samtliga evenemang i Aurora Entrepreneurialis-projektet detta läsår, fann det tre dagars långa evenemanget framgångsrikt:
"Jag har verkligen uppskattat att ha ett större projekt att arbeta med. Jag har deltagit i alla evenemang detta läsår och det här 3-dagars innovationslägret har varit ännu trevligare än 2-dagarsbesöken, eftersom vi har kunnat bosätta oss här på något sätt och inte behövt åka hem nästa dag. Här har vi kunnat använda kreativitet, lära oss uthållighet och också utveckla våra egna sociala färdigheter. Vi har arbetat varje dag i vår egen blandade grupp, som inkluderar både finsktalande och svensktalande elever från olika skolor. Tävlingen mot andra lag har varit utmanande men rolig."
Helmi arbetade i samma team som Petra Vänttilä och Irina Smed (Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukio), som deltog för första gången. Både Petra och Irina framhöll att det fanns gott om programpunkter och ingen brist på aktiviteter. Irina var glad över de ämnen som lagen diskuterade med unga människor från olika regioner:
"Jag deltar för första gången och det har varit riktigt trevligt att omedelbart börja göra olika saker med nya människor. Jag har särskilt uppskattat att diskutera ämnen som vi vanligtvis inte pratar om i vardagen. Det har varit trevligt med gemensamma aktiviteter här, men också lite fritid emellanåt."
För många deltagande elever var detta en ny erfarenhet att arbeta i blandade grupper med svenska och finska elever: "Det har varit spännande dagar; vi har träffat andra elever och skapat internationella kontakter. Det var bra för uppgiften att kunna diskutera saker från olika perspektiv," summerade studenter från Yrkesinstitutet Lappia Iida Lukkarila, Miku Ukonaho och Jerry Rantala. Eleanor Hannu och Filippa Mäki (Gränsälvsgymnasiet, Övertorneå) uttryckte liknande tankar:
"Dagarna har varit händelserika, massor av nya och fräscha intryck. Vi visste inte mycket om förändringarna i området tidigare och vi har aldrig arbetat med människor från andra länder. Så vi fick nya kontakter och övade på engelska och finska."
På innovationstävlingen = lärande, utveckling och tävlan
Innovationstävlingen som organiserades av Aurora Entrepreneurialis-projektet hade tre huvudsakliga mål:
1. Deltagarna får lära sig om de omfattande förändringarna som påverkar området och förstår de komplexa hållbarhetsfrågorna som är involverade.
2. Deltagarna använder kreativa problemlösningsförmågor för att utveckla idéer och lösningar för att möta utmaningarna som området står inför.
3. Lagen övar och gör sin egen kortfilm där de presenterar sina lösningar.
På den tredje och sista dagen sammanfattade de små grupperna sina idéer i en kortfilm, varifrån juryn (Maja Alasalmi - Region Norrbotten, Jenny Lindberg - Luleå kommun, Helena Sundberg - HYBRIT och Roine Viklund - Luleå tekniska universitet) valde vinnaren av hela innovationstävlingen. Juryns val föll på förslaget "Learn and React", utvecklat av studentlaget: Vilma Pesonen, Sonja Ikonen och Pauliina Myllymäki (Haukiputaan lukio, Oulu) samt Felicia Sannerborg och Ana Paula Duda (Tornedalsskolan, Haparanda). Lagets lösning på utmaningen var att skapa en kurs riktad till unga människor, där deltagarna skulle lära sig första hjälpen, främja fysisk och mental hälsa samt lära sig olika sätt att hjälpa sina medmänniskor. Kursen kunde också ge deltagarna självförtroende i krissituationer och främja säkerhet i vardagen.
"Vi är mycket nöjda med resultaten av innovationstävlingen. Eleverna har arbetat bra tillsammans och utvecklat kreativa och intressanta idéer. Vi är tacksamma till alla företag och organisationer i Luleå som har välkomnat oss för besök och har hjälpt till på andra sätt för att våra elever och lärare ska känna sig välkomna," sa projektledaren (UF) Linda Strandenhed.
Evenemanget avslutades med en blick in i framtiden tillsammans med projektledare Raija Paasimaa (Yrkesinstitutet Lappia):
"Det är trevligt att se in i framtiden efter en lyckad händelse. Vi kommer att träffas igen i Tornio i oktober 2024, där temat för 2-dagarsevenemanget kommer att vara 'Gränslösa Norr'. Tack för i år, och vi ses i början av det nya läsåret!"
Learn and React - den vinnande pitchfilmen från innovationslägret i Luleå 2024
Några av de deltagande finska gymnasieskolorna testar en kurs kallad "International Future Working Skills Camp", som består av tre evenemang per läsår. Om du vill veta mer om detta, kontakta projektledaren (Kati Ilkka) eller projektets koordinator (Pietu Niinimäki).