Resultaten av samarbete
Välkommen att utforska resultaten av samarbetsprojekt och aktiviteter från gymnasieskolor som är involverade i Aurora Entrepreneurialis och få idéer för att stödja ditt eget arbete!
Hur kan jag använda materialet?
Klicka på det ämne som intresserar dig från rullgardinsmenyn nedan. Där kan du hitta information om temat för samarbetet, innehållsbeskrivning, tidsresurser och praktiska tips, bland annat. Materialet finns även tillgängligt för nedladdning som en pdf-fil. Du kan använda idéerna som de är eller välja de delar som passar ditt syfte. Du kan också hitta mer information på sidan "Tips för samarbete".
En del av aktiviteterna har genomförts som ett bredare samarbete mellan lärare och skolor, andra som projekt mellan enskilda lärare och deras undervisningsgrupper. Samarbetet har främst genomförts på distans, men även på plats inom projektområdet.
De exempelprojekt som presenteras har utformats i samarbeten som möjliggjorts av Aurora Entrepreneurialis tillsammans med de som varit involverade i att genomföra projekten.
Du kan se deltagande skolor i Aurora Entrepreneurialis på kartan.
Teman och innehåll för samarbete
CIRCULA-spelet (hållbarhet, cirkulär ekonomi, entreprenörskapssutbildning)
CIRCULA-spel och hur det används i utbildning
Innehåll / Mål
Att introducera och göra CIRCULA-spelet bekant för lärargruppen, så att de kan använda spelet i sin egen undervisning.
Ämnen och kurser
De deltagande lärarna bedömde att spelet kan användas, exempelvis, i följande yrkesutbildningskurser:
- Entreprenörskap och entreprenöriell verksamhet, 1 kompetenspoäng
- Arbeta i ett företag, 15 kompetenspoäng
- Främjande av hållbar utveckling, 1 kompetenspoäng
Spelet kan också användas som ett verktyg för teambuilding och som en del av lämpliga gymnasiekurser. Spelet kan även användas i grundskolan, till exempel på en temadag eller under en temavecka.
Deltagare
Lappia yrkesinstitut, Tornio campus: lärare inom entreprenörskapsundervisning och en expert inom entreprenörskap
Tornedalsskolan, Haparanda: lärare på gymnasienivå
Tornion yhteislyseon lukio: lärare på gymnasienivå
Totalt åtta personer deltog.
Varaktighet / tidsresurser
4 timmar
Material som krävs
CIRCULA-spel, spelledare, plats där flera bord ryms.
Genomförandeform / plattformar
Arbete i små grupper.
Vad vi lärde oss
Spelbaserat arbete var ett bra sätt att lära känna andra lärare från olika skolor bättre. Aktiviteten bedömdes också lämplig att användas, till exempel, som en del av en enskild skolas personalvårdsdag.
Det var lätt för de deltagande lärarna att lära känna själva spelet eftersom det fanns en erfaren spelledare närvarande från Aurora Entrepreneurialis-projektet. Spelledaren guidade spelets flöde med hjälp av en PowerPoint-presentation.
CIRCULA-spelet
Mer information om det cirkulära ekonomi- och entreprenörskapspelet CIRCULA på finska, svenska och engelska.
ICT (Informations- och kommunikationsteknik) och entreprenörskapsutbildning
Att bygga en digital onlinebutik
Innehåll / Mål
Ett internationellt samarbetsprojekt för elever i en virtuell miljö baserad på en "butiksskapartävling". Varje blandad grupp skapade sin egen version av en onlinebutik. Arbetsspråket var engelska.
Ämnen och kurser
Processutbildningen UF-företagande inom företagsekonomiprogrammet (svenska gymnasieskolan)
ICT yrkesutbildning på gymnasienivå (finskt yrkesinstitut)
Deltagare
Lappia yrkesinstitut (Kemi): 1 lärare + 8 elever (årskurs 1)
Strömbackaskolan (Piteå): 1 lärare + 17 elever
Varaktighet / tidsresurser
6 timmar förberedelse, 4 timmar för själva skapartävlingen (elevsamarbete)
Material som krävs
Dator, bra internetanslutning, headset (VR-glasögon om möjligt)
Genomförandeform / plattformar
Rec Room Tool (online-verktyg)
Vad vi lärde oss
-
ℹ Sidan uppdateras, samarbete pågår i sammanställningsfasen
Video om virtuell butikstävling
Engelska (ENA3) och entreprenörskapsutbildning
Kulturell appropriering och lämplig användning av kultur i näringslivet
Innehåll / Mål
Ett samarbetsprojekt om kulturell appropriering och lämplig användning av kultur i näringslivet. Genom aktiviteten får eleverna förståelse för begreppet kulturell appropriering, får möta exempel på kulturell appropriering och får öva på att reflektera över hur kultur kan användas inom näringslivet på ett hållbart sätt.
Ämnen och kurser
ENA3 Engelskakurs (finska gymnasieskolan)
Processutbildningen UF-företagande inom företagsekonomiprogrammet (svenska gymnasieskolan)
Deltagare
Haukipudas gymnasium (Uleåborg): 4 elever / 1 lärare (ENA3)
Strömbackaskolan (Piteå): 4 elever / 2 lärare (UF-företagande)
Varaktighet / tidsresurser
60-75 minuter (+ 60 minuters individuell förberedelse för eleverna)
Material som krävs
Laptop för varje elev, Miro-konto för handledaren;
förberedelseuppgift (artikel) och ordlista
Genomförandeform / plattformar
Microsoft Teams för online-möte
Miro
Svenska (RU15) och entreprenörskapsutbildning
Svenska i arbetslivet, entreprenörskapsfärdigheter, arbetslivsfärdigheter
Innehåll / Mål
Ämnen och kurser
RU15 Svenskkurs (finska gymnasieskolan)
Processutbildningen UF-företagande inom företagsekonomiprogrammet (svenska gymnasieskolan)
Deltagare
Haukipudas gymnasium (Uleåborg): X elever / 1 lärare (RU15)
Strömbackaskolan (Piteå): X elever / X lärare (UF-företagande)
Varaktighet / tidsresurser
Material som krävs
Genomförandeform / plattformar
ℹ Sidan uppdateras, samarbete pågår i genomförandefasen
Vi kommer att uppdatera sidan under hela projekttiden - materialen som publicerades under vintern 2024 kommer att redigeras under vårterminen och nytt innehåll kommer att läggas till i takt med att fler skolsamarbeten genomförs. Välkommen tillbaka för att utforska materialet igen!