Virpiniemi, Virpiniemen Meriniemi ja Kellonlahti
Kellon kaupunginosassa, Virpiniemessä, on tullut vireille asemakaavan muutos. Tavoitteena on mahdollistaa loma-asunnon käyttötarkoituksen muutos pysyväksi asunnoksi maanomistajan / maanvuokraajan oman tarpeen mukaan. Tavoite koskee niitä tontteja, joiden maanomistajat tai-haltijat ovat hakeneet muutosta. Samalla kaikkien tonttien kaavamerkinnät ja -määräykset päivitetään nykymääräysten mukaisiksi ja vanhentuneet merkinnät/määräykset poistetaan.
Oulun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt kaavan marraskuussa 2023. Hyväksymispäätöksestä on valitettu Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen. Kaavamuutosalue on rakennuskiellossa, kunnes hyväksymispäätös on saanut lainvoiman. Käyttötarkoituksen muutosta on mahdollista hakea vasta kaavamuutoksen lainvoimaistumisen jälkeen.
Eteneminen
Virpiniemen maankäytön suunnittelun aiempia vaiheita
Hiihtoa, golfia ja liikuntaa
Virpiniemi on yksi Oulun kaupungin merkittävimmistä virkistysalueista. Alueella sijaitsee mm. liikuntaopisto, golfkenttä ja eläinurheilualueita sekä virkistysreitistö.
Hiihto ja mäkihyppy olivat Virpiniemelle ominaisia urheilulajeja 1950-luvulta alkaen. Hiihtomaja rakennettiin 1953 ja ensimmäinen hyppyrimäki 1956. Virpiniementie rakennettiin1950-luvun lopulla. 1973 perustettiin Pohjois-Pohjanmaan urheilusäätiö ja Haukiputaan kunta lupautui lahjoittamaan liikuntaopistolle tontin Virpiniemestä.
1980 luvulla rakennettiin hiihtokeskuksen huolto- ja toimitsijarakennuksia sekä ulkoilureitit keskukseen ja Kiviniemeen. 1985 valmistuivat urheiluopiston majoitus- ja kurssitilat. Golfalueen asemakaava vahvistui 2004. Eläinurheilualueen asemakaava hyväksyttiin 2011.
Loma-asuntoja merelliseen Virpiniemeen
Haukiputaan kunta käynnisti 1991 loma-asuntoalueen suunnittelun kutsukilpailulla, jonka tulosten pohjalta laadittiin Virpiniemen osayleiskaava 1993. Osayleiskaavan pohjalta laadittiin loma-asuntojen ja matkailupalvelujen sekä erilaisten virkistys- ja urheilupalvelujen kehittämisen mahdollistavia asemakaavoja. Meriniemen asemakaava hyväksyttiin 1996 ja Kellonlahden asemakaava 2008. Ensimmäiset asemakaavan mukaiset vapaa-ajan asunnot valmistuivat Meriniemeen 1998 ja Kellonlahteen 2010.
Uuden Oulun yleiskaava
Monikuntaliitoksen jälkeen laaditun Uuden Oulun yleiskaavan Kaavakartalla 1 Virpiniemi on osoitettu matkailupalvelujen keskittymäksi. Kaavamääräyksen mukaan sitä tulee kehittää osana Oulun seudun matkailupalveluiden kokonaisuutta sekä virkistys- ja vapaa-ajan alueiden verkostoa. Alueelle voi sijoittaa matkailupalveluiden lisäksi matkailua tukevaa yritystoimintaa. Kohdekohtaisena suunnittelusuosituksena Virpiniemeen on kirjattu, että aluetta kehitetään monipuolisena liikuntaopistoon ja liikuntapalveluihin sekä merellisyyteen tukeutuvana matkailu- ja virkistyskohteena.
Virkistystä ja matkailua
Monikuntaliitoksen jälkeen laaditussa Oulun matkailu- ja virkistyskohteiden profilointi ja kehittäminen -rapostissa todettiin, että Virpiniemen potentiaali on suurin lähimatkailu- ja virkistyskohteena.
Vuonna 2016 valmistui Virpiniemen matkailun kehittämissuunnitelma. Sen mukaan Virpinimeä olisi tarkoituksenmukaista kehittää monipuolisena elämysaktiviteettikeskuksena, joka tarjoisi luontoon, liikuntaan ja hyvinvointiin liittyviä palveluja. Kävijämäärää olisi mahdollista kasvattaa nykyisestä n. 150.000 vuosittaisesta kävijästä 165.000 kävijään, mikä tarkoittaisi asiakaspotentiaalia myös majoituspalveluille.
Vuonna 2018 Virpiniemi oli Oulun yliopiston Arkkitehtuurin yksikön kansainvälisen Urban Space Design -kurssin kohteena. Opiskelijat tekivät kehittämisehdotuksia mm. liikuntaopiston lähialueen rakennetun ympäristön parantamiseen liittyen.
Loma-asuntoalueesta asuinalue?
Uuden Oulun yleiskaavan ollessa ehdotuksena nähtävillä 2015 Virpiniemen asukkaat jättivät muistutuksen, jonka mukaan alueen kaavamerkintää tulisi muuttaa siten, että se mahdollistaisi vakituisen asumisen. Vastineessa todettiin, että kaupunki tulee arvioimaan Virpiniemen ja Kellon alueiden maankäytön kehittämistarpeita kokonaisuutena ja laadittavassa selvityksessä arvioidaan, mitä vaikutuksia loma-asuntojen muuttamisella asuinalueiksi olisi mm. yhdyskunta- ja palvelurakenteelle sekä kuntataloudelle aiheutuville kustannuksille. Samalla arvioidaan, tarvitaanko kehittämistarpeiden toteuttamiseksi yleiskaavallisten selvitysten lisäksi osayleiskaavan laadintaa. Kaupunginhallitus hyväksyi vastineen osana Uuden Oulun yleiskaavan hyväksymistä 29.3.2016 § 99.
Asukkaiden tyytymättömyyden taustalla on maistraattien 23.9.2014 käyttöönottama valtakunnallinen menettelyohje, jonka mukaan vapaa-ajan asuntoihin ei kirjata vakituista osoitetta. Vaikka Haukipudas oli kaavoittanut Virpiniemen Meriniemen ja Kellonlahden loma-asuntoalueeksi, ja tontinluovutus, sopimukset sekä rakennusluvat oli laadittu loma-asunnoille, salli maistraatti silti vuoteen 2014 saakka vakituisen osoitteen alueiden rakennuksiin.
Vuonna 2017 tehtiin valtuustoaloite, että alueella tehtäisiin kaavamuutos, joka mahdollistaisi vakituisen asumisen alueella. Yhdyskuntalautakunnan 22.8.2017 hyväksymässä vastineessa todettiin, että kaavoitus laatii alueelle selvityksen eri maankäyttömuotojen yhteensovittamisesta ja vaikutuksista kaupungille.
Laadittu vaikutusten arviointi hyväksyttiin yhdyskuntalautakunnassa 20.3.2018. Päätöksen yhteydessä lautakunta edellytti vuorovaikutteista prosessia.
Kaikille Meriniemen ja Kellonlahden maanomistajille tai tontinhaltijoille järjestettiinkin kysely. Kyselyn ajankohta oli 3.11. - 26.11.2018, lomakkeita lähetettiin 200 kpl ja vastauksia saatiin 159 kpl. Saatujen vastausten mukaan valtaosa vastaajista halusi muutosta siten, että vakituinen asuminen alueella olisi mahdollista. Osa haluaisi kuitenkin säilyttää alueen loma-asuntoalueena.
Aloite vaiheittaisen asemakaavan laatimiseksi
Marraskuussa 2020 265 allekirjoittajaa jätti aloitteen vaiheittaisen asemakaavan laatimiseksi Virpiniemeen. Aloitteessa haluttiin, että vaiheittaisella asemakaavan muutoksella Virpiniemen loma-asuntoalueet muutettaisiin vakituisen asumisen salliviksi.
Yhdyskuntalautakunta vastasi aloitteeseen 30.3.2021 § 181, että vaiheasemakaavanmuutos voidaan käynnistää ja kaavamuutos tehdään teknisluontoisena niin, että alueen pääkäyttötarkoitus säilyy loma-asuntoalueena. Käynnistyksen edellytyksenä on, että kaavamuutoksen hakijat täyttävät ja lähettävät asemakaavan muutosta koskevan lomakkeen kaupungin kirjaamoon.
Yhdyskuntalautakunta päätti ensimmäisen kerran 11.5.2021 § 257 Virpiniemen vaiheasemakaavamuutoksen kaavakustannuksista ja alustavista korttelirauksista, joilla vaiheasemakaavanmuutos voitaisiin käynnistää. Yhdyskuntalautakunta on 16.11.2021 § 624 tehnyt uuden päätöksen Virpiniemen vaiheasemakaavanmuutoksesta perittävistä kaavan käsittely- ja laatimiskustannuksista. Alueen maanomistajia ja -haltijoita, jotka haluavat hakea vaiheasemakaavanmuutosta, pyydettiin toimittamaan hakemukset Oulun kaupungin kirjaamoon 14.1.2022 mennessä.
Useat maanomistajat ja -haltijat hakivat määräaikaan mennessä vaiheasemakaavanmuutosta. Yhdyskuntalautakunta on 15.3.2022 § 151 päättänyt käynnistää asemakaavan muutoksen sekä asettaa osallistumis- ja arviointisuunnitelman nähtäville mielipiteiden esittämistä varten.
Osallistumis- ja arviointisuunnitelma
OAS nähtävillä 29.3 - 28.4.2022 (Yhdltk 15.3.2022 § 151)
Valmisteluvaihe
Kaavaluonnos nähtävillä 3.2 - 6.3.2023 (Yhdltk 24.1.2023 § 32)
Ehdotusvaihe
Kaavaehdotus nähtävillä 27.6. - 31.8.2023 (Yhdltk. 13.6.2023 § 319)
Hyväksymisvaihe
Hyväksytty asemakaava, valitusaika 18.11.2023 - 3.1.2024 (KV 13.11.2023 § 118)
Hyväksymispäätöksestä on valitettu Pohjois-Suomen hallinto-oikeuteen