Oppimisen tuki
Tällä sivulla esitellään Kaakkurin koulun oppimisen tukimuodot ja -toimet.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Lääkärintarkastukset ovat osa laajaa terveystarkastusta, joka tehdään 1., 5., ja 8.-luokan oppilaille. Huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen ja tapaamisessa voidaan keskustella mahdollisista perheen tarvitsemista tukitoimista. Myös muihin kuin laajoihin tarkastuksiin on vanhemmilla mahdollisuus osallistua, olettehan silloin yhteydessä terveydenhoitajaan ajan sopimiseksi. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Lapsen hoitolomatodistukset saa ensisijaisesti kouluterveydenhoitajalta puhelimitse tai omalta terveysasemalta, mikäli et tavoita kouluterveydenhoitajaa saman päivän aikana. Huomioithan, että todistuksia ei voi kirjoittaa takautuvasti.
Sairastumiset koulupäivän aikana: Opettaja ohjaa oppilaan kotiin ilmoittaen asiasta vanhemmille oppilaan ikätaso ja vointi huomioiden. Infektio-oireisena ei voi tulla kouluterveydenhuollon toimipisteisiin.
Koulumatkalla tai koulupäivän aikana sattuneet tapaturmat hoidetaan heti ja tarvittaessa oppilas ohjataan jatkohoitoon vakuutusyhtiön ohjeiden mukaan. Tällöin opettaja laatii tapaturmailmoituksen. Jatkohoitoa varten oppilas tarvitsee koulusihteeriltä ns. Vakuutustodistuksen.
Muut kuin koulussa tapahtuneet sairastumiset/tapaturmat hoidetaan huoltajien toimesta omalla terveysasemalla tai itse valitsemallaan yksityisellä lääkäriasemalla.
Jos oppilas tarvitsee koulupäivän aikana lääkitystä, tulee siitä tehdä kirjallinen lääkehoitosuunnitelma yhdessä koulun kanssa. Vanhemmat ovat tällöin yhteydessä lapsen opettajaan suunnitelman tekemiseksi.
Oppilaanohjaus
Vuosiluokat 1-2
Oppilaanohjauksen tavoitteena alkuopetuksessa on tukea oppilaan kasvua ja kehitystä hänen siirtyessään esiopetuksesta/päivähoidosta/kotoa kouluun. Oppilaanohjaus toteutetaan eri oppiaineiden ja koulun muun toiminnan yhteydessä.
Vuosiluokat 3–6
Vuosiluokkien 3–6 aikana oppilaanohjauksen tehtävänä on ohjata oppilasta itsenäistymiseen, vastuullisuuteen ja yritteliäisyyteen koulutyössä ja tehtävien tekemisessä. Oppilaanohjausta toteutetaan vuosiluokkien 3–6 aikana pääasiassa eri oppiaineiden opetuksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä. Lisäksi oppilaan tulee saada henkilökohtaista ohjausta opiskelunsa ja valintojensa tukemiseksi sekä erilaisissa arkielämän kysymyksissä omalta opettajaltaan, koulun erityisopettajalta ja terveydenhoitajalta. Kuudennella luokalla oppilas tutustuu 7.–9. luokkien opiskeluun.
Vuosiluokat 7−9
Oppilaanohjaus jakaantuu oppilaan kasvun ja kehityksen tukemiseen, oppimisen ja opiskelun ohjaamiseen, sekä ammatin ja uravalinnan ohjaukseen eri muodoissaan 7-9 luokkien aikana.
Vuosiluokkien 7-9 oppilaanohjaus järjestetään siten, että se tarjoaa oppilaalle kokonaisuuden, joka muodostuu
· henkilökohtaisesta ohjauksesta
· pienryhmäohjauksesta
· luokkamuotoisesta ohjauksesta
· työelämään tutustumisesta.
Oppilaanohjaus on koko koulun henkilökunnan yhteinen asia, mutta opinto-ohjaajilla on siitä päävastuu.
Opiskeluhuolto
Oppilashuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Koulussa toimii yhteisöllisistä asioista vastaava moniammatillinen oppilashuoltoryhmä, jonka tavoitteena on kehittää koko kouluyhteisön ja oppilasryhmien hyvinvointia. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Oppilashuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä toimiville aikuisille. Lisäksi oppilailla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon. Sitä tehdään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa. Oppilashuoltotyöllä pyritään varmistamaan kaikille oppilaille tasavertainen oppimisen mahdollisuus.
Yhteisöllinen oppilashuolto
Yhteisöllisessä oppilashuoltotyössä seurataan, arvioidaan ja kehitetään kouluyhteisön ja oppilasryhmien hyvinvointia sekä toimintakulttuuria. Koulussamme arviointia tehdään erilaisten kyselyjen, muun muassa Hyvinvointiprofiili-kyselyn avulla, jonka pohjalta valitaan luokkakohtaiset hyvinvointia edistävät tavoitteet.
Oppilashuollon tehtävänä ei ole auttaa vain ongelmatilanteissa, vaan tarttua asioihin myös jo ennakolta. Yhteisöllisiä toimintatapoja kehitetään yhteistyössä oppilaiden, huoltajien sekä koulun yhteistyötahojen kanssa. Rehtori vastaa koulun oppilashuollon toiminnasta.
Yhteisölliseen oppilashuoltoryhmään kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, terveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi sekä vaihtelevasti luokanvalvoja, aineenopettaja, koulunkäynninohjaaja, oppilaskunnan edustaja, vanhempaintoimikunnan edustaja, nuorisotyöntekijä, seurakunnan työntekijä tai muita asiantuntijoita. Oppilashuoltoryhmä laatii lukuvuosittaisen oppilashuoltotyön toimintasuunnitelman, joka ohjaa oppilashuoltotyötä.
Yksilökohtainen oppilashuolto
Yksilökohtainen oppilashuolto pitää sisällään kouluterveydenhuollon palvelut, psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä monialaisen yksilökohtaisen oppilashuollon.
Kouluterveydenhoitaja toimii terveyden ja hyvinvoinnin edistäjänä koulussa. Terveydenhoitaja suorittaa oppilaiden terveystarkastuksia, tavoitteena sairauksien ennaltaehkäisy seulontojen ja rokotusten avulla. Terveydenhoitaja antaa ensiavun koulutapaturmissa ja äkillisissä sairastumisissa.
Koulupsykologi auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin ja oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa. Yhteistyötä tehdään tarvittaessa sosiaali- ja terveystoimen asiantuntijoiden kanssa. Koulukuraattorilta saa apua, jos lapsella tai nuorella on pulmia koulunkäynnissä, kaverisuhteissa tai hänen elämässään tapahtuu muutoksia.
Yksittäistä oppilasta koskevat asiat käsitellään tapauskohtaisesti koottavassa monialaisessa asiantuntijaryhmässä. Asian käsittelylle ja ryhmän kokoonpanolle pyydetään aina huoltajan ja oppilaan suostumus. Käsitellyt ja sovitut asiat kirjataan Wilman oppilashuoltokertomukseen. Oppilashuoltotyötä tehdään tiiviissä yhteistyössä huoltajien kanssa. Oppilaan omat toivomukset otetaan huomioon häntä koskevissa toimenpiteissä ja ratkaisuissa hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada yleistä tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Yleisen tuen tukimuotoina käytetään esimerkiksi tukiopetusta, eriyttämistä, strukturointia, koulunkäynninohjaajan tukea, samanaikaisopetusta, joustavia ryhmittelyjä ja osa-aikaista erityisopetusta. Koulullamme toimii myös matikkaparkki ja läksyparkki, joista on saatavilla apua esimerkiksi kotitehtävien tekemiseen ja kokeisiin kertaamiseen.
Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee koulunkäyntiinsä säännöllistä tukea ja samanaikaisesti useita tukimuotoja. Tehostetun tuen aikana annettava tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan. Tehostetun tuen aikana korostuu myös osa-aikaisen erityisopetuksen merkitys. Osa-aikaista erityisopetusta antavat laaja-alaiset erityisopettajat. Tuki toteutetaan oppilaan tuen tarpeista riippuen joko samanaikais-, yksilö- tai pienryhmäopetuksena.
Jos oppimisen tai koulunkäynnin tavoitteet eivät toteudu tehostetun tuen avulla, on oppilaalla oikeus erityiseen tukeen. Erityisestä tuesta tehdään hallinnollinen päätös, jonka toimeenpanemiseksi oppilaalle laaditaan henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Koulullamme toimii pienryhmiä ja erityisryhmiä, joihin ohjaudutaan opiskelemaan pääasiassa erityisen tuen päätöksillä. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Poissaolot
Kaakkurin koulun poissaoloihin puuttumisen malli.