Koulun ulkopuolella annettava opetus ja opetuksen yhteydessä järjestettävä muu toiminta

Opintoretket, leirikoulut ja muu koulun ulkopuolinen toiminta

Luokat ja opetusryhmät voivat luokanopettajan, luokanvalvojan tai muun opettajan harkinnan mukaan:

a) tehdä retkiä, tutustumiskäyntejä ja vierailuja

b) järjestää luontoretkiä ja maastotutkimuksia

c) järjestää luokkaretken, leirikoulun tai opintomatkan Suomessa tai muualla Euroopassa

d) järjestää yökoulun, lastenjuhlan tai muun vastaavan tapahtuman

e) tehdä teatteri-, elokuva-, näyttely-, konsertti-, museo-, kirjasto- ja tiedekeskusvierailuja sekä muita kulttuurikäyntejä

f) tehdä kirkko- ja seurakuntavierailuja

g) tehdä vierailuja nuorisotalolle, muihin oppilaitoksiin, urheilutapahtumiin, erilaisiin messutapahtumiin, kaupungintaloon, oikeustaloon sekä muihin virastoihin ja laitoksiin.

h) Osallistua vapaaehtoistoimintaan kouluajalla ja kouluajan ulkopuolella

Lukuvuoden 2024-2025 aikana oppilasryhmien vierailukohteita ovat muun muassa Kierikki-keskus, Madetojan sali, Oulun taidemuseo, Pohjois-Pohjanmaan museo, Yrityskylä ja Liminganlahden luontokeskus. Jokainen koulumme 8. luokka tekee Taidetestaajat-hankkeen yhteydessä matkan lähialueen kulttuurikohteeseen sekä pääkaupunkiseudulle.

9.-luokkalaiset ja muut oppilaat voivat tehdä toukokuussa luokkaretken johonkin kotimaan kohteeseen.

Joustavan perusopetuksen Jopo-ryhmä tekee lukuvuoden aikana opintomatkoja pohjoissuomalaisiin kohteisiin.

Liikunnan oppimisympäristöinä voivat olla muun muassa Oulujoki, Hietasaari, Tahkokankaan metsäalue, Pilpasuo sekä Oulangan, Syötteen tai Rokuan kansallispuisto. Eri liikuntapalveluissa voidaan vierailla muun muassa Oulun uimahallissa, Heinäpään keilahallilla, Megazonessa, Superparkissa, seinäkiipeilykeskuksessa Toppilassa, ratsastamassa, miekkailemassa ja ilmajoogassa. Näiden lisäksi hiihdetään ja lumikenkäillään Hiirosen metsässä, tehdään pilkkiretkiä ja retkiluistellaan Oulunlahdella, pyöräretkeillään Kempeleen ja Oulunsalon lähimaastoissa sekä patikoidaan Isokankaan ja Kalimenlammen retkeilyalueella.

Liikunnan opiskelussa voidaan hyödyntää opettajan harkinnan mukaan muitakin kaupungin ja lähikuntien liikuntapalveluja ja -paikkoja.

Kevätlukukaudella 2025 voimme järjestää talviliikuntaretken Oulun lähialueen kohteeseen sekä hiihto-, lautailu- ja lasketteluretken pohjoissuomalaiseen laskettelukeskukseen.

Osa koulumme oppilaista osallistuu koulujenvälisiin urheilu- ja muihin kilpailuihin lukuvuoden aikana.

Eri opintoihin ja luokan varainkeruuseen liittyen oppilaat tekevät vierailuja elinkeinoelämän eri kohteisiin ja saattavat toimia erilaisissa työtehtävissä koulun ulkopuolellakin, esimerkiksi yksityistalouksissa, yrityksissä tai järjestöissä.

Oppiaineiden opiskelu voi toteutua koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä koulupäivän aikana tai lukujärjestyksestä poikkeavana ajankohtana.

Teemapäivät, monialaisen opiskelun jaksot, tapahtumat, juhlat, vanhempainillat, vierailut ja opiskelu koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä voivat aiheuttaa tilapäisiä muutoksia työjärjestykseen.

Päivittäisten taitojen opiskeluun ja itsenäistämiskasvatukseen liittyen oppilaan omatoimisuutta tuetaan antamalla mahdollisuuksia harjoitella asiointia ja liikkumista koulun ulkopuolella.

Hammashoitolassa käynnit tapahtuvat pääsääntöisesti Kaakkurin hyvinvointikeskuksessa mutta myös muissa hammashoitoloissa.

Terapiat ovat osa oppilaan kuntouttavaa opetusta. Terapia voi toteutua myös koulupäivän aikana koulun ulkopuolella.

Verkostoidumme kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Henkilöstö voi tehdä vierailuja kotimaassa ja muualla Euroopassa ja isännöi vieraita Oulussa ja pohjoissuomalaisissa kohteissa. Henkilöstö voi myös osallistua erilaisiin kansainvälisiin koulutuksiin ja konferensseihin eri puolilla maailmaa.

Työelämään tutustumisjaksot

TET-jakson tavoitteena on parantaa työelämän tuntemusta, antaa kuva työnteon arvosta ja merkityksestä, perehdyttää yritystoimintaan ja tutustuttaa ammatteihin.

8.- ja 9.-luokkalainen valitsee työelämään tutustumispaikan ottaen huomioon kiinnostuksen kohteensa ja jatko-opintosuunnitelmansa.

Otamme huomioon ajankohtaisen koronatilanteen edellyttämän turvallisuuden tet-harjoittelujen järjestämisessä.

7. -luokkalaisilla TET on yksi koulupäivä lukuvuoden 2024-2025 aikana.

8.-luokkalaisilla TET-jakson pituus on viisi työpäivää, ja se toteutetaan oppilaan hankkimassa työpaikassa. Poikkeustilanteessa TET-jakso suoritetaan kirjallisena työnä. Ajankohta 7.-11.4.2025

9.-luokkalaisilla TET-jakso kestää viisi työpäivää, ja se toteutetaan oppilaan hankkimassa työpaikassa. Poikkeustilanteessa TET-jakso suoritetaan kirjallisena työnä. Ajankohta 9.-13.9.2024

Jopo-luokan oppilaat voivat osallistua useisiin eripituisiin työssäoppimisjaksoihin kouluvuoden aikana.

Oppilailla voi olla lisäksi lukuvuoden aikana TET-päiviä osana oppimisen tukitoimia ja koulutuskokeiluja ammatillisissa oppilaitoksissa.

TET-jaksolla työpäivän pituus on kuusi tuntia, ja se sijoittuu pääsääntöisesti koulupäivän ajalle. Poikkeuksen voivat tehdä esimerkiksi palvelualan paikat. Työajan suunnittelussa otetaan huomioon laki nuorista työntekijöistä L 998/1993.

Muut erityiset ja poikkeavat opetusjärjestelyt, teemapäivät

Teemapäivät, monialaisen opiskelun jaksot, tapahtumat, juhlat, vanhempainillat, vierailut ja opiskelu koulun ulkopuolisissa oppimisympäristöissä voivat aiheuttaa tilapäisiä muutoksia työjärjestykseen.