Sairaalakoulu
Sairaalaopetuksen helmet
1. Toivo - Aina on uusi huominen.
2. Yhdenvertaisuus - Jokainen on hyväksytty omana itsenään.
3. Onnistuminen - Opetus ja koulunkäynti järjestetään siten, että oppilas saa palautetta onnistumisestaan.
4. Kohtaaminen - Oppilaalla on oikeus jakamattomaan kohtaamiseen jokaisena koulupäivänä.
Yhteystiedot
Osoite: Aapistie 4B, 90220 Oulu (Alakoulu)
Osoite: Peltolantie 15, 90230 Oulu (Yläkoulu)
Osoite: Tuiranpuiston koulu, Koskitie 23, 90500 Oulu
Erikoissairaanhoidossa olevan oppilaan opetus
Sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään sairaalassa potilaana olevalle oppilaalle opetusta siinä määrin kuin se hänen terveytensä huomioon ottaen on mahdollista. Hoidosta vastaavan sairaalan sijaintikunta on velvollinen järjestämään myös muulle erikoissairaanhoidossa olevalle oppivelvolliselle oppilaalle opetusta ja tukea siinä määrin kuin se hänen terveytensä, pedagogiset erityistarpeensa ja erikoissairaanhoidon hoidolliset ja kuntoutukselliset toimenpiteet huomioon ottaen on perusteltua, jos opetuksen järjestäminen muutoin ei ole tämän tai muun lain mukaisista tukitoimista huolimatta oppilaan edun mukaista. PoL 4a§
Sairaalakoulun kuntouttavan opetuksen perustana on toimiva ja tiivis yhteistyö erikoissairaanhoidon kanssa. Oppilaan hoidosta vastaava henkilökunta, oppilaan huoltajat, oppilaan oma koulu ja sairaalakoulu tekevät kiinteää yhteistyötä, jonka tavoitteena on tukea oppilasta kokonaisvaltaisesti.
Oppilaan sairaalaopetuksen paikka määräytyy erikoissairaanhoidon potilasalueen mukaisesti, ja tämän vuoksi Tiernan koulun Sairaalakoulun yksikkö palvelee kaikkia Pohjois- Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueen kuntien oppilaita.
Käytänteet oppilaan aloitettua koulunkäynnin Sairaalakoulussa
Oppilaan aloitettua Sairaalakoulussa koulunkäynnin, Sairaalakoulun opettaja on yhteydessä oppilaan luokanopettajaan, ryhmänohjaajaan tai muuhun yhteyshenkilöön.
Opetus Sairaalakoulussa toteutetaan yhteistyössä oman koulun kanssa, ja oppilas pysyy oman koulunsa oppilaana.
Kaikki oppilaan opiskeluun liittyvät käytänteet sovitaan yhteistyössä ja yksilöllisesti oppilaan oman koulun kanssa huomioiden oppilaan kokonaisvaltainen tilanne. Esimerkiksi kokeista, niiden tekemisestä ja arvioinnista sovitaan oppilaskohtaisesti.
Sairaalakoulujaksoa ei merkata poissaoloksi oppilaan omassa koulussa.
Arviointi ja todistusten antaminen opiskellessa Sairaalakoulussa
Arvioinnin suorittaja ja tieto arviointiperusteista
(Perusopetusasetus 13§)
- Oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen tai opintokokonaisuuden osalta oppilaan opettaja, tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Käyttäytymisen arvioi oppilaan opettaja, tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Vuosiluokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.
- Oppilaalla ja tämän huoltajalla on oikeus saada tieto arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta oppilaan arviointiin.
Todistusten antaminen oppilaan opiskellessa sairaalakoulussa
- Jos oppilas opiskelee sairaalakoulussa vain lyhyen jakson, todistuksen antaa oppilaan oma koulu. Ko. koulun tulee ottaa todistusta antaessaan huomioon sairaalakoulun antamat arviointia varten tarvittavat tiedot sairaalakoulussa opiskellusta ajasta.
- Jos oppilas opiskelee sairaalakoulussa pitemmän jakson, ja on otettu sairaalakoulun oppilaaksi, todistuksen antaa sairaalakoulu omalla todistuslomakkeellaan. Muussa tapauksessa todistuksen antaa oppilaan oma koulu. Sairaalakoulun tulee tällöin antaa oppilaan omalle koululle arviointia varten tarvittavat tiedot sairaalaopetuksen ajalta. (Lähde: www.oph.fi)
Sairaalaopetusjakson päättyessä
Oppilas siirtyy omaan kouluun suunnitellusti ja sovitusti ns. saattaen vaihtamisen periaatetta noudattaen.
- oppilaan, huoltajien, hoidon, oman koulun ja muiden mahdollisten verkostotoimijoiden kanssa sovitaan siirtymävaiheessa tarvittavista tukitoimista ja oman koulun päivistä
omaan kouluun siirryttäessä on keskeistä pohtia mm. seuraavia asioita:
- miten oppilasta voidaan parhaiten tukea omassa oppimisessaan ja vuorovaikutustilanteissa
- miten oman koulun opettajat ja oppilaat voivat tukea oppilasta
- miten toimitaan mahdollisissa pulmatilanteissa
- sairaalakoulun opettaja päivittää oppilaan pedagogiset asiakirjat sairaalaopetusjakson päättyessä
- omalle koululle järjestetään seurantakonsultaatio, jonka tarkoituksena on seurata tukitoimien toteutumista ja vaikuttavuutta
- jakson päättyessä sovitaan seurantakonsultaation ajankohta ja käytänteet
Sairaalakoulun henkilökunta
Rehtori Niina Oksman 044 7039950
Sairaalakoulun johtaja Satu Nevala 044 7039574
Koulusihteeri Pirjo Sainila 044 7039221
Sähköpostit: etunimi.sukunimi@eduouka.fi
Somaattinen opetus
Osasto-opetus
Outi Koivula 040 7016400
Mirka Manninen 044 7039636
Katariina Mäläskä 040 6241310
Esiopettaja / Varhaiskasvatuksen opettaja Mervi Huttu 050 5978601
Aapistie
Luokat 1.-2. Maisa Keinänen 044 7039578
Luokat 1.-2. Vilma Matinmikko 044 7039635
Luokat 1.-6. Maija Allonen 044 7039638
Luokat 1.-6. Waltteri Kynkäänniemi 050 5638842
Luokat 3.-6. Petri Puumala 040 4862893
Yhdysohjaaja 040 629 9076
Koulunkäynninohjaajat
Ari Anttila 040 6873537
Pauli Hautaniemi 040 6681840
Tiina Illikainen 050 5928748
Sami Kujansuu 040 5421693
Tarja Tikkala 040 5425607
Riina Väyrynen 044 7039763
Peltola
Nuorten luokat 7.-9. Alina Leponiemi 044 7039952
Nuorten luokat 7.-9. Antti Okkonen 044 7039953
Nuorten luokat 7.-9. Emilia Koramo 040 4859017
Nuorten luokat 7.-9. Katja Kantola 040 5421437
Varhaisnuoret 4.-8. Mikko Rautalin 044 7039637
Koulunkäynninohjaaja Jari Karjalainen 040 3519399
Tuiranpuisto
Nuorten luokat 7.-9.
Harri Heikkala 050 5681747
Mari Asumaniemi 040 5923190
Koulunkäynninohjaajat
Janina Mertaniemi 040 1883093
Johanna Louhela 050 3624164
Resurssiopettaja Sara Karttunen 040 6875222
Opinto-ohjaaja Veli-Pekka Etelä 044 7039617
Laaja- alainen erityisopettaja Mika Anttonen 040 1866402
Konsultaatiopuhelin (lv 2024-2025 ajalla 30.8.-13.12.2024 ja 10.1.-25.4.2025)
Alakoulun konsultaatio 040 1904385 Soittoaika perjantaisin klo 10.00-13.00
Yläkoulun konsultaatio 040 5422781 Soittoaika perjantaisin klo 9.00-11.30
sairaalaopetus.konsultaatio@eduouka.fi
Avo-opetustoiminta
Avo-opetus oppilaan kuntoutumisen tukena
Sairaalakoulussa järjestetään opetusta erikoissairaanhoidon piirissä avohoidossa oleville peruskoulun oppilaille, jos opetusta ei ole mahdollista järjestää muulla tavoin. Avo-oppilaaksi tuleminen edellyttää, että oppilaan terveydentila, pedagogiset erityistarpeet ja erikoissairaanhoidon hoidollis-kuntoutukselliset toimenpiteet sekä muut olosuhteet huomioiden sairaalaopetus on perusteltua. PoL 4a§
Avo-oppilaan hoitokontaktin tulee olla viikoittaista. Avo-oppilaaksi ohjautuminen tapahtuu aina moniammatillisessa yhteistyössä. Avo-oppilaaksi hakeudutaan aina sairaalakoulun konsultaation kautta. Avo-oppilaspaikka on määräaikainen ja oppilas säilyy oman kotikoulunsa oppilaana koko avo-oppilasjakson ajan.
Sairaalakoulun avohoidollinen tukijakso voidaan myöntää erikoissairaanhoidossa olevalle lapselle tai nuorelle, mikäli sen katsotaan tukevan oppilaan hoitoa ja kokonaiskuntoutumista tilanteissa, joissa oppilaan koulunkäynti on vaarassa keskeytyä tai on jo keskeytynyt psyykkisten haasteiden vuoksi.
* Avo- opetuspaikkaa voidaan hakea Pohjois-Pohjanmaan kuntien perusopetusikäisille oppilaille.
* Avo-opetuksen tukijakso voi toteutua myös oppilaan jonottaessa osastohoitoon tai osastohoidon päätyttyä, jolloin arvio tukijakson tarpeesta ja tehdään yhteistyössä hoidon kanssa.
* Avo-oppilaspaikan edellytyksenä on, että lapsi tai nuori sitoutuu hoitosuunnitelmansa mukaiseen avohoitoon. Myös huoltajien tulee sitoutua hoidon tavoitteisiin ja toimintatapoihin sekä verkostoyhteistyöhön.
Verkostoyhteistyö ja konsultaatio
Tiivis yhteistyö huoltajien kanssa, sairaalakoulun opettajan osallistuminen oppilaan monialaiseen verkostoyhteistyöhön sekä konsultaatio oppilaan omassa oppimisympäristössä ovat keskiössä arvioitaessa sairaalaopetuksen mahdollisuuksia tukea oppilaan kuntotumista.
Verkostotyöskentelyn sekä konsultaation perusteella arvioidaan ja sovitaan avo-opetusjakson tavoitteet, kesto sekä monialaisen verkostoyhteistyö.
Avo-oppilaiksi otetaan oppilaita aina sairaalakoulun oppilastilanteen salliessa; pyrimme joustaviin ratkaisuihin psykiatrisen hoidon sekä yleisopetuksen koulujen kanssa
Ennen jakson alkua tehdään avo-oppilassopimus ja oppilas ja huoltajat käyvät tutustumassa sairaalakouluun. Tutustumiskäynnille voivat osallistua tarpeen mukaan myös esim. terapeutti tai muu verkoston toimija.
Avo-oppilasjaksonsa aikana oppilaalle järjestetään mahdollisuus asteittain tapahtuvaan paluuseen omaan kouluun. Omakoulupäivät suunnitellaan aina yksilöllisesti yhteistyössä oppilaan oman koulun henkilökunnan kanssa. Tavoitteena on joustava ja mahdollisimman onnistunut paluu takaisin omaan kouluun tai siirtyminen jatko-opintoihin.
Avo-oppilashakemukset tulee toimittaa osoitteeseen Aapistie 4B, 90220 Oulu, 11.4.2025 mennessä.
Sairaalakoulun avo-oppilaaksi ohjautumisesta vastaa apulaisjohtaja Satu Nevala.
Yhteystiedot: satu.nevala(at)ouka.fi tai p. 044 7039574
Tulostettava hakemus alla olevassa linkissä täytettäväksi oppilaan monialaisessa työryhmässä.
Kerhotoiminta
Sairaalakoulun oppilaille järjestetään maksutonta kerhotoimintaa. Ala- ja yläluokilla on omat kerhonsa. Kerhojen pituudet vaihtelevat kertaluontoisista jopa koko lukukauden kestäviin kerhoihin.
Kerhojen sisällöt valitaan oppilaiden kiinnostuksen ja hoidollisten tarpeiden mukaan. Kerhot pyritään järjestämään siten, että mahdollisimman moni oppilas voisi osallistua kerhotoimintaan hoidon niin salliessa.
Sairaalakoulun konsultaatio
Kenelle sairaalaopetuksen konsultaatio on tarkoitettu?
Sairaalaopetuksen konsultaatio on tarkoitettu pääasiassa erikoissairaanhoidon piirissä oleville esi- ja perusopetusikäisille lapsille ja nuorille Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueella. Konsultatiivisen sairaalaopetuksen vuosien 2021-2023 hanke mahdollisti konsultaation myös oppilaille, jotka eivät ole erikoissairaanhoidon piirissä. Hankkeen päätyttyä jatkamme tätä konsultaatiota henkilöstöresurssien mahdollistamissa puitteissa.
Konsultaatio tukimuotona
Konsultaatiolla pyritään ensisijaisesti tukemaan oppilaan koulunkäyntiä hänen omassa koulussaan. Pohdimme yhdessä monialaisen verkoston, huoltajien sekä oman koulun opettajien, ohjaajien ja oppilashuollon ammattilaisten kanssa mm. oppilaan kohtaamiseen, tuen toteuttamistapoihin ja joustaviin opetusjärjestelyihin, oppimisympäristön toimintatapoihin sekä kodin ja koulun välisen yhteistyöhön liittyviä asioita.
Sairaalakoulun avo-oppilaaksi hakeudutaan aina konsultaation kautta.
Sairaalaopetuksen konsultaation toteuttamistapoja
- konsultoiva erityisopettaja voi osallistua oppilaan hoito- tai muuhun monialaisen verkoston työskentelyyn
- jalkaudumme kouluille yksittäisen oppilaan asioissa, jolloin oma koulu pyytää suostumuksen konsultaatioon huoltajalta
- jalkaudumme kouluille opetusryhmän toimintaa koskevissa kysymyksissä
- puhelimitse yleiskonsultaationa ilman oppilaan yksilöimistä/yksilöllisiä tietoja
Konsultaatiosta voi saada tukea kun oppilaan psyykkiset voimavarat ovat heikentyneet ja mietitään koulun keinoja tukea lapsen tai nuoren arkea
- mietitään keinoja, joilla voidaan tukea koulun arjessa oppilasta, jonka psyykkiset voimavarat ja toimintakyky ovat heikentyneet
- etsitään yhdessä keinoja, jolla voidaan tukea koulun aikuisia tilanteissa, joissa oppilas toimii haastavasti tai aggresiivisesti koulun arjessa
- poissaoloihin puuttumisen, koulusta syrjäytymisen, kouluun kiinnittymisen haasteissa
Konsultaatiopyyntö tehdään puhelimitse tai sähköpostilla. Konsultaatiota toteutetaan koulujen työaikoina.
1. Oppilaan koulu/monialainen verkosto pyytää huoltajilta luvan.
2. Ennen konsultaatiota sairaalakoulun konsultoiva erityisopettaja ja vastaanottava opettaja suunnittelevat konsultaation tavoitteet ja sisällön lyhyesti. Konsultoiva erityisopettaja ottaa yhteyttä myös huoltajiin.
3. Toteutetaan 1-3 konsultaatiokertaa oppilaan koululla.
4. Vastaanottava koulu hoitaa opetusjärjestelyt niin, että luokan henkilökunnan ja sairaalakoulun konsultoiva opettajan reflektiokeskustelu mahdollistuu päivän päätteeksi
5. Konsultaatiokertojen päätteeksi järjestetään oppilaan monialainen verkostoneuvottelu.
Konsultaatiopuhelin ja soittoaika lv 2024- 2025
Syyslukukaudella 30.8.- 13.12.2024 ja kevätlukukaudella 10.1.- 25.4.2025
Alakoulun konsultaatio 040 1904385 Soittoaika perjantaisin klo 10.00-13.00
Yläkoulun konsultaatio 040 5422781 Soittoaika perjantaisin klo 9.00-11.30
Konsultaatiopyyntöjen sähköpostiosoite
sairaalaopetus.konsultaatio@eduouka.fi
Kansainvälinen yhteistyö
Sairaalakoulun yksiköllä on pitkät perinteet kansainvälisestä yhteistyöstä. Ensdimmäinen kansainvälinen projekti, jossa olimme mukana, oli jo Comenius-ohjelman aikaan. Erasmus-ohjelmakaudella Sairaalakoulu on toiminut koordinoivana kouluna kahdessa Erasmus KA2-projektissa. Parhaillaan olemme mukana vuonna 2022 alkaneessa Ranskan koordinoimassa Erasmus KA2-projektissa "Body, language, abstraction: Towards a better understanding of communication processes by special needs pupils to ensure more inclusive educational pathways". Tässä projektissa osallistujina ovat lisäksemme sairaalakoulut Ranskasta ja Itävallasta sekä inklusiivinen yleisopetuksen koulu Italiasta.
Aiemmat kansainväliset projektit:
Comenius: Your World, Our World 2009-2011. Osallistujamaat: Suomi, Yhdistynyt kuningaskunta (koordinaattori), Italia, Puola, Kreikka. Teemoina samanlaisuuden ja erilaisuuden käsitteet ja kokemukset eri maiden ja eri yksilöiden välillä.
Erasmus+ KA2: FEEL - Finding Emotions and Equality with Literature 2014-2016. Osallistujamaat: Suomi (koordinaattori), Puola, Romania, Turkki. Teemoina tunnetaitojen kehittäminen osallistujamaiden kansallista kirjallisuutta apuna käyttäen sekä tasaveroisuuden ja osalllisuuden lisääminen eritysitä tukea tarvitsevilla oppilailla.
Erasmus+ KA2: RISE - Resilience Inhibiting Social Exclusion 2018-2020 (jatkoaika 2021 asti). Osallistujamaat: Suomi (koordinaattori), Puola, Irlanti, Italia. Teemoina resilienssin ja monilukutaitojen kehittäminen sekä YK:n Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteet
Yhteistyökumppaneinamme RISE-projektissa olivat sairaalakoulut Irlannin Dublinista, Italian Parmasta ja Puolan Gdanskista. Koulumme sai kyseisistä kouluista vieraita projektin alkuvaiheessa talvella 2019. Vieraat nauttivat lumesta ja pakkasesta ja porotilalla vierailu oli heidän mielestään aivan erityisen hieno kokemus.
Sairaalakoulun oppilaat perehtyivät projektin teemoihin esimerkiksi kirjoittamalla yhteisiä tarinoita muiden projektikoulujen oppilaiden kanssa ja kuvittamalla omia ja toisten kirjoittamia tarinoita. Tarinat kuvineen ja tehtävineen julkaistiin myöhemmin kirjana. Oppilaat pääsivät myös suunnittelemaan projektille yhteistä logoa, tekemään sarjakuvia ja uutisia projektin teemoista. Lisäksi oppilaat tekivät toisilleen erilaisia pelejä Agenda 2030 teemoihin liittyen.
Rise-projektille haettiin ja saatiin jatkoaikaa Korona-pandemian vuoksi, joten projekti jatkui myös lukuvuonna 2020-2021 sovelletusti ja etätapaamisten turvin.