Koulumme
Tiernan koulu on erityiskoulu, jossa opiskelee 230 oppilasta vuosiluokilla 1–9. Järjestämme vaativan tuen oppilaiden opetusta Oulun kaupungin keskitettynä palveluna. Sairaalakoulussa opetusta tarjotaan maakunnallisesti noin 400 oppilaalle vuosittain.
Toimimme seitsemässä eri toimipaikassa ympäri Oulua. Lisäksi Nuorten Pajakeskuksella toimii TUVA- ryhmä ja Pohjankartanon koulussa yksi yläkouluikäisten ryhmä.
Olemme aktiivisesti mukana erilaisissa valtakunnallisissa hankkeissa ja kansainvälisessä yhteistyössä. Teemme konsultaatiotyötä sekä Oulun alueella että maakunnallisesti.
Painotamme turvallisia ja toiminnallisia oppimisympäristöjä, kommunikoinnin, vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen kehittymistä sekä itsenäisen elämän edellyttämiä tietoja ja taitoja.
Koulun toimintaa ohjaavat suunnitelmat
Lukuvuosisuunnitelma 2024- 2025
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi häirinnältä, kiusaamiselta tai väkivallalta
1. Koulumme kehittää, toteuttaa ja arvioi suunnitelmallisesti tasa-arvoista ja yhdenvertaista toimintakulttuuria lapsen edun mukaisesti
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on ajan tasalla ja sitä toteutetaan toiminnallisesti osana yksikössä tehtävää hyvinvointityötä.
- Koulussamme on selkeät järjestyssäännöt ja kaikki tietävät, mikä on sallittua ja mikä ei.
- Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen toiminta koskee sekä lapsia että aikuisia.
- Koulussamme kunnioitetaan toisen koskemattomuutta ja omia rajoja.
- Toimintakulttuurin kehittämis-, toteutus- ja arviointityössä ovat mukana lapset, nuoret ja huoltajat.
- Koulumme tekee eri tavoin näkyväksi kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisen työn.
- Tunne-, vuorovaikutus- ja turvataidot ovat koko opiskeluyhteisön hyvinvoinnin perustana.
2. Koulumme toteuttaa tunne- ja turvataitokasvatusta
Perusopetuksessa tunne- ja turvataitokasvatuksella vahvistetaan lasten ja nuorten itsetuntoa ja tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja sekä digiturvataitoja. Lapsia ja nuoria ohjataan kertomaan huolistaan turvalliselle aikuiselle. Vastuu lasten ja nuorten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on kaikilla aikuisilla.
- Koulussamme vahvistetaan luottamuksen ilmapiiriä, lapsen omaa toimijuuden kokemusta ja moniammatillisten sidosryhmien yhteistyötä.
- Koulussamme toteutetaan tunne- ja turvataitokasvatusta perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti yhteistyössä kotien kanssa.
- Koulussamme toimivat tunne- ja turvataitovastaavat koordinoivat tunne- ja turvataitokasvatuksen käytännön toteutusta yhteistyössä koulun toimijoiden kanssa ennaltaehkäisevän työn osalta ja osallistuvat opiskeluhuoltoryhmän työskentelyyn aihetta käsiteltäessä.
3. Koulussamme käytetään pisarapuuttumisen mallia
Kiusaamiselta, häirinnältä ja väkivallalta suojaaminen on koko henkilöstön tehtävä, joka vaatii aikuisen havainnointia, aitoa läsnäoloa ja välitöntä puuttumista epäasialliseen käyttäytymiseen. Minkäänlaista kiusaamista, väkivaltaa tai häirintää ei hyväksytä ja ko. tilanteisiin puututaan heti pisarapuuttumisen mallin mukaisesti lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden.
- Koulussamme on laadittu ja käytössä toimintamalli kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä suojaamiseksi.
- Lapsen vihjeet ja kertomukset kiusaamisesta, väkivallasta ja häirinnästä otetaan aina vakavasti.
- Huomioidaan myös tilanteet, missä lapsi toimii oikein ja annetaan myönteistä palautetta edistymisestä; pisarapuututaan myös myönteiseen.
4. Koulumme työskentelee järjestelmällisesti väkivaltaa, kiusaamista ja häirintää vastaan, sitouttaa siihen lasten ja nuorten huoltajat sekä tekee yhteistyötä moniammatillisten sidosryhmien kanssa
Yhteiset arvot ja pelisäännöt ovat lähtökohta ja edellytys kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaiselle työlle. Koulussamme osallistetaan huoltajia ja tiedotetaan heitä tavoista ennaltaehkäistä, puuttua ja toimia kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisesti. Huoltajat osallistetaan kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteiden selvittelyyn matalalla kynnyksellä.
5. Koulussamme tehdään tiivistä ja aloitteellista yhteistyötä hyvinvointipalvelujen, poliisin sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa
- Koulussamme on selkeä toimintamalli haastaviin kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteisiin.
- Koulussamme tehdään ennaltaehkäisevää ja tilanteisiin puuttuvaa yhteistyötä koulupoliisin kanssa.
6. Koulussamme varmistetaan ja järjestetään tuki kaikille osallisille
- Varmistetaan, ettei oppilas jää yksin ja hän on turvassa koulupäivän ja koulumatkan aikana. Koulumme henkilökunta varmistaa, että oppilaalla on turvallinen aikuinen seurana.
- Koulu ottaa tarvittaessa yhteistyökumppanin mukaan tilanteiden selvittämiseen.
- Asianosaisille tarjotaan mahdollisuutta psykososiaaliseen tukeen ja jälkihoitoon opiskeluhuollon ja hyvinvointipalveluiden toimesta.
7. Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätapausten selvittäminen kirjataan oppilastietojärjestelmään
Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätapausten selvittäminen on tärkeä kirjata. Wilmassa on muistiopohja kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteiden selvittämistä varten. Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteet kirjataan Wilman Tuntimerkinnät-välilehdelle.
8. Yhteisöllinen OHR vastaa säännöllisestä väkivallan, kiusaamisen ja häirinnän vastaisen työn suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista
- Opiskeluhuoltoryhmä seuraa ja arvioi vuosittain kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisia toimia sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteutumista, osaamistarpeita sekä kehittämiskohteita teesit huomioiden. Asiasta raportoidaan sivistys- ja kulttuuripalvelujen turvallisuusjohtamisen tiimille vuosittain yksiköille suunnatun kyselyn kautta.
9. Koulussamme tunnistetaan, että henkilöstön täydennyskoulutus sekä oppilaitosyhteisön tiedon lisääminen kiusaamisesta, väkivallasta ja häirinnästä ovat tehokasta ennaltaehkäisyä
- Koulutussuunnitelman mukaisesti henkilökunnalle järjestetään täydennyskoulutusta osaamistarpeet tunnistaen ja osaamista vahvistaen.
- Henkilökunnan osaamista ennaltaehkäistä, tunnistaa ja puuttua kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään päivitetään joka lukuvuoden alussa.
- Uusi työntekijä perehdytetään yksikön kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaiseen toimintamalliin.
- Restoratiivisia sovittelumenetelmiä hyödynnetään koulussamme ja koulussamme on siihen liittyvää osaamista.
- Toimintasuunnitelmat käydään läpi vuosittain oppilaiden kanssa ja huoltajat voivat tutustua toimintasuunnitelmiin koulun kotisivuilla.