Valinnaisaineet
Yläluokkien valinnaisaineet
Opetussuunnitelman mukaan oppilaalla on 8. ja 9. luokan aikana yhteensä 10 vvh (=vuosiviikkotuntia) valinnaisia aineita: 8.luokalla 6 vvh ja 9.luokalla 4 vvh. Valinnat yläkoulun osalta tehdään 7. luokalla kevätlukukauden alussa.
Valinnaisaineita on kolmenlaisia: Taide- ja taitoaineet (TAITAI), syventävät valinnaisaineet sekä soveltavat valinnaisaineet.
- A2- kieltä opiskelevat voivat valita vain TAITAI-valinnaisen aineen 8.-9.- luokalle sekä soveltavan valinnaisaineen 8.luokalle.
- Siirryttäessä 8.luokalle 7.lk yhteisistä taide- ja taitoaineista jäävät pois kotitalous, kuvataide, käsityö ja musiikki, jos oppilas ei valitse niitä TAITAI-aineeksi. Näistä aineista saatu 7.lk arvosana tulee peruskoulun päättötodistukseen.
- 8. ja 9.luokalla opiskeltujen syventävien ja soveltavien valinnaisaineiden numeroarvosanat merkitään päättötodistukseen. Poikkeuksena A2- ja B2- kieli, joka voidaan huoltajan pyynnöstä arvioida päättötodistukseen numeron sijaan merkinnällä ”hyväksytty” = H.
Valinnaisaineiden valintaprosessi yläluokilla
1. vaihe (TAITAI-valinnaisaineen valinta)
Oppilas valitsee ensin pakollisen taide- ja taitoaineen valinnan (TAITAI) ja tälle varavalinnan ma 15.1.2024 mennessä.
- Pakollisia taide- ja taitoaineita (TAITAI) ovat: käsityö, kuvataide, kotitalous, musiikki, liikunta.
TAITAI-valinnaisaineita opiskellaan sekä kahdeksannella että yhdeksännellä luokalla 2vvh. Valittu TAITAI-aine arvioidaan päättöarvioinnin kriteerein yhdeksännellä luokalla.
Oppilas saa tiedon toteutuvasta TAITAI-valinnaisaineesta to 18.1.2024
2. vaihe (syventävän ja soveltavan valinnaisaineen valinta)
Kun oppilas on saanut tiedon toteutuvasta TAITAI- valinnaisaineesta, hän valitsee toiselle valintalomakkeelle yhden syventävän sekä yhden soveltavan valinnaisaineen sekä niille varavalinnat ma 21.1.2024 mennessä.
- Syventäviä valinnaisaineita ovat: B2-saksa, kotitalous, kuvataide, musiikki, liikunta(palloilu), ilmaisutaito, syventävä tekninen työ, syventävä tekstiilityö, tieto- ja viestintäteknologia (TVT)
Syventävää valinnaisainetta opiskellaan sekä kahdeksannella että yhdeksännellä luokalla 2vvh
- Soveltavia valinnaisaineita ovat: keksijäkurssi, leivonta- ja juhlat kurssi, liikkuen luonnossa, muotoilukurssi, pop-kuoro sekä saksaa- ja ruotsia rennosti -kurssi
Soveltavaa valinnaisainetta opiskellaan vain kahdeksannella luokalla 2 vvh.
TAITAI-valinnaisaineet
Kotitalous
- Kotitalouden valinnaiskurssi vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi.
- Taitoja harjoitellaan ruoanvalmistuksen lomassa.
- Keskiössä on oppilaan vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja yhdessä toimiminen.
- Lisäksi syvennetään edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
- Kurssilla käsitellään kaikkia kotitalouden sisältöalueita mm. ruokaosaamista ja ruokakulttuuria, asumista ja yhdessä elämistä.
Kuvataide
- Oppilaita ohjataan syventämään omakohtaista suhdettaan kuvataiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin sekä asettamaan määrätietoisia tavoitteita toiminnalleen.
- Opetuksessa vahvistetaan oppilaiden kuvallisen tuottamisen taitoja sekä kannustetaan toimimaan erilaisissa visuaalisissa ympäristöissä.
- Oppilaita harjaannutetaan tutkimaan kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin henkilökohtaisia ja yhteiskunnallisia merkityksiä sekä käyttämään niitä osallistumisen ja vaikuttamisen muotoina.
- Opetuksessa kehitetään yhdessä toimimisen taitoja sekä rakennetaan yhteyksiä ajankohtaisiin kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin.
- Opetus harjaannuttaa hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa ja verkkoympäristöjä luovasti, kriittisesti ja vastuullisesti.
- Oppilaille tarjotaan riittäviä edellytyksiä perusopetuksen jälkeisille opinnoille sekä huomioidaan työelämässä ja yhteiskunnassa tarvittavia yleisiä valmiuksia.
Käsityö
- Käsityön opetus vahvistaa ja syventää oppilaiden omasta elämysmaailmasta nousevaa innovointia ja ongelmanratkaisua sekä käsityön tekemiseen, ilmaisuun ja suunnitteluun liittyvien tietojen ja taitojen osaamista.
- Käsityön opiskelu pohjautuu rakennetun ympäristön ja monimateriaalisen maailman havainnointiin, tutkimiseen ja tiedon soveltamiseen.
- Tekemisen taitoja syvennettäessä tunnistetaan myös erilaisia teknologisia toimintaperiaatteita ja niihin liittyviä käytännön ongelmia.
- Käsityön kasvatustehtävänä on tukea oppilaiden hyvinvointia ja elämänhallintaa sekä työelämään ja ammattiin liittyviä valintoja.
Liikunta
- Liikunnassa pääpaino on monipuolisessa perustaitojen soveltamisessa ja fyysisten ominaisuuksien harjoittamisen opiskelussa eri liikuntamuotojen ja -lajien avulla.
- Erityisen tärkeää on vahvistaa oppilaan myönteistä minäkäsitystä ja oman muuttuvan kehon hyväksymistä.
- Opetus tukee oppilaiden hyvinvointia, kasvua itsenäisyyteen, osallisuuteen sekä kannustaa terveyttä edistävään omaehtoiseen liikunnan harrastamiseen.
- Oppilaat osallistuvat kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun sekä ottavat vastuuta omasta ja ryhmän toiminnasta.
Musiikki
- Musiikin opetus luo mahdollisuuksia musiikillisen osaamisen ja maailmankuvan laajentamiseen.
- Samalla opetus ohjaa oppilaita tulkitsemaan musiikin merkityksiä ja jäsentämään musiikkiin liittyviä tunteita ja kokemuksia.
- Opetuksen tehtävänä on myös kehittää oppilaiden kriittistä musiikkikulttuurien lukutaitoa ohjaamalla heitä analysoimaan ja arvioimaan, miten musiikilla viestitään ja vaikutetaan.
- Oppilaiden toimijuutta ja ajattelua vahvistetaan kertaamalla ja syventämällä aiemmin opittuja musiikillisia taitoja.
- Lisäksi oppilaat saavat tilaisuuksia oman oppimisensa suunnitteluun ja arviointiin. Heillä on mahdollisuus monipuoliseen luovaan musiikilliseen ilmaisuun ja musiikin tuottamiseen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Tätä tuetaan luomalla yhteyksiä muihin ilmaisumuotoihin.
- Käyttäessään tieto- ja viestintätekniikkaa oppilaat tutustuvat musiikin ja digitaalisen median tekijänoikeuksiin ja käyttömahdollisuuksiin sekä niihin liittyviin mahdollisiin eettisiin ongelmiin.
Syventävät valinnaisaineet
A2-kieli (saksa)
- Alaluokilta alkanut A2-kieli jatkuu yläluokilla yhtenä syventävänä valinnaisaineena.
B2-kieli (saksa)
- Kieltenopiskelu korostaa kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitoja sekä kulttuurintuntemusta.
- Opiskelu on aktiivista, monipuolista ja monikanavaista ja luo mahdollisuuden aitoon ja syvään kielen ja kulttuurin ymmärrykseen.
- Tavoitteena on tutustua Euroopan saksankielisiin tapakulttuureihin ja oppia tuntemaan kielelle ja kulttuurille ominaisia ja keskeisiä viestintätapoja.
- Tavoitteenamme on myös oppia ymmärtämään normaalitempoisesti puhuttua saksaa ja oppia keskustelemaan ja kirjoittamaan saksaksi jokapäiväisistä asioita.
- Vieraiden kielten opiskelun myötä oppilas tulee myös tietoisemmaksi omasta kulttuuristaan ja laajentaa omaa kielellistä osaamistaan.
Ilmaisutaito
- Ilmaisutaidon tavoitteena on kehittää oppilaan ilmaisukykyä, rohkaista häntä itseilmaisuun sekä opettaa vuorovaikutus- ja esiintymistaitoja turvallisessa ryhmässä.
- Tunneilla tehtävät ääni-, kontakti-, improvisaatio- ja rentoutumisharjoitukset kehittävät myös oppilaan itsetuntemusta.
- Tunneilla suunnitellaan ja esitetään myös projektitöitä, kuten lyhytelokuvia ja pieniä näytelmiä, joita on mahdollisuus esittää koulun juhlissa.
- Tunteihin voi sisältyä lisäksi teatterivierailuja.
Kotitalous
- Kotitalouden syventävä kurssi vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi.
- Taitoja harjoitellaan ruoanvalmistuksen lomassa.
- Keskiössä on oppilaan vuorovaikutustaitojen vahvistaminen ja yhdessä toimiminen.
- Lisäksi syvennetään edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
- Kurssilla käsitellään kaikkia kotitalouden sisältöalueita mm. ruokaosaamista ja ruokakulttuuria, asumista ja yhdessä elämistä.
Kuvataide
- Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa.
- Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle.
- Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa.
- Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
Liikunta (palloilu)
- Pelataan paljon ja harjoitellaan (myös pelaamisen kautta) eri palloilulajeja.
- Tunneilla pelattavat pallopelit valitaan yhdessä ryhmän kanssa.
- Oppilailla on mahdollisuus osallistua tuntien sisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.
- Sisältöihin voi kuulua myös yksilölajeja, kuten sulkapallo, frisbeegolf ja tennis.
Musiikki
- Valinnaisessa musiikissa oppilas pääsee kehittämään soitto- ja laulutaitojaan, kokeilemaan uusien soittimien soittamista, musisoimaan mukavassa ryhmässä ja oppimaan paljon uutta musiikista.
- Musiikin tunneilla keskitytään pääosin soittamiseen ja laulamiseen.
- Oppilas voi valita työskentelytapansa (laulaako vai soittaako jotain soitinta) oman kiinnostuksen mukaan.
- Opeteltavat kappaleet valitaan ryhmän toiveiden mukaan. Ryhmän kiinnostuksen mukaan voidaan myös toteuttaa erilaisia projekteja, kuten esimerkiksi säveltämistä, äänittämistä, teemakonsertteja ja musikaali.
Tekninen työ
- Teknisessä työssä oppilas pääsee käyttämään sekä oppimaan monia erilaisia työmenetelmiä, koneita ja materiaaleja omien töiden valmistamisessa.
- Oppilas voi tehdä omia töitä esimerkiksi puusta, muoveista, metalleista, elektroniikan komponenteista perinteisten työmenetelmien lisäksi myös moderneilla työ menetelmillä, kuten 3D-printtauksella, CNC-jyrsinnällä/kaiverruksella, laserleikkauksella ja kaivertamisella.
- Tekemällä ja tutkimalla itseä kiinnostavia juttuja, luodaan hyvää perustaa mahdolliseen teknisen puolen ammattikouluun tai korkeamman teknologian koulutukseen tai mukavaan käsillä tekemisen harrastukseen.
Tekstiilityö
- Tekstiilityössä syvennetään aiemmin opittuja käsityön tietoja ja taitoja pehmeissä materiaaleissa.
- Kurssilla opetellaan vaatteiden ompelun perusasioita kaavojen piirtämisestä vaatteiden ompeluun ja viimeistelyyn.
- Opettelemme muokkaamaan valmiskaavoja oman mieltymyksen mukaiseksi ja itselle sopivaksi.
- Tunneilla syvennetään ompelukoneen ja saumurin käyttötaitoa.
- Tavoitteena on kehittää myös suunnittelutaitoja sekä materiaalien ymmärrystä.
Tieto- ja viestintäteknologia (TVT)
- Tavoitteena on syventää TVT-taitoja ja ohjata oppilasta itseään kiinnostavien taitojen löytämiseen.
- Tunneilla opetellaan käyttämään tietokonetta, ohjelmistoja, viestintävälineitä ja -kanavia monipuolisesti.
- Hyödyllisiä ja ajankohtaisia taitoja opitaan erilaisten vaihtuvien projektien kautta, joissa painotetaan oma-aloitteisuutta, luovuutta ja rohkeutta hyödyntää tietotekniikkaa sekä yksin että ryhmissä.
- Oppilaiden omat kiinnostuksen kohteet ja vapaa-ajan harrastuneisuus voivat näkyä tunneilla.
Soveltavat valinnaisaineet
Keksijäkurssi
- Kurssilla tutustutaan syksyn aikana moniin erilaisiin, uudenlaisiin työmenetelmiin ja työstetään erikoisempia materiaaleja.
- Keväällä oppilaan on tarkoitus keksiä ja valmistaa perinteisten materiaalien ja työmenetelmien sekä syksyllä opittujen taitojen avulla oma tuote tai useampia tuotteita/töitä.
- Tavoitteena on uniikki oppilaan oma keksintö. Tuote, joka auttaa arkielämässä taikka tuo iloa ja hyvää mieltä käyttäjälleen.
- Kurssilla opitaan 3D-mallinnusta / printtausta, led-teknologiaa, laserleikkausta, Arduino komponenttien ohjelmointia, muovien hitsausta, valamista, taivuttamista ja alipainemuovausta sekä paljon muuta.
Leivonta- ja juhlat
- Kotitalouden valinnaisella soveltavalla kurssilla leivotaan ja juhlitaan yhdessä.
- Juhlien ja leivonnaisten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynnetään ja vahvistetaan aiemmin hankittuja kotitaloustaitoja.
- Kurssi edistää kädentaitoja ja organisointikykyä sekä kannustaa luovuuteen ja esteettisyyteen.
- Keskiössä ovat yhteistyö ja yhdessä oppiminen.
- Juhlakulttuurin ja leivonnan osa-alueet painottuvat oppilaiden mielenkiinnon mukaisesti.
Liikkuen luonnossa
- Liikkuen luonnossa tunneilla vahvistetaan luonnossa liikkumisen taitoja ja tarjotaan luontoelämyksiä sekä harjoitellaan yksinkertaisia erätaitoja.
- Kokeilemme yhdessä erilaisia tapoja liikkua luonnossa, kuten vaeltaminen, maastopyöräily, melominen, retkiluistelu, umpihankihiihto, lumikenkäily tai suunnistaminen.
- Opimme yhdessä miten toimia erilaisissa olosuhteissa luonnossa.
- Syksyllä teemme parin yön vaelluksen, lisäksi teemme retkiä oppilaiden kiinnostuksen mukaan ja näin tutustumme lähialueen ulkoilu- ja retkeilymahdollisuuksiin.
- Huomaa, että tunnit voivat ajoittua myös koulutuntien ulkopuolelle (esim. viikonloppu- tai iltaopiskelua). Silloin viikolla ei luonnollisesti ole tunteja.
Muotoilu
- Muotoilussa inspiroidutaan arkiympäristön esineistä ja opetellaan kiinnittämään huomiota niiden esteettisiin ominaisuuksiin ja käytettävyyteen.
- Työskentely on tutkivaa, kokeilevaa ja hauskaa ja se kehittää luovaa ongelmanratkaisukykyä.
- Työskentely toimii periaatteella ”tekemällä oppii” ja tilaa on myös kokeiluille.
- Muotoilun prosessiin tutustutaan omakohtaisesti: Miten omasta ideasta työn tuloksena syntyy valmis esine.
- Samalla tutustutaan suomalaiseen muotoiluun ja muotoilun eri ammatteihin.
- Muotoilussa keskitytään erityisesti kolmiulotteiseen työskentelyyn eli tunneilla askarrellaan, muovaillaan, veistetään, valetaan, tuunataan. Syvennetään kuvataiteen tekniikoita ja syvennytään graafisen suunnittelun, muotoilun ja plastisen sommittelun sisältöihin ja työtapoihin, hyödyntäen myös käsityön eri välineitä sekä tietotekniikkaa.
- Muotoilussa ideoidaan ja valmistetaan persoonallisia esineitä vaihtelevista materiaaleista rohkealla ja kokeilevalla tavalla. Lopputuloksena voi olla erilaisia käyttö- ja koriste-esineitä, koruja, sisustusesineitä, tuotepakkauksia, pienoismalleja.
Pop-kuoro
- Pop-kuorossa laulutaito kehittyy, opitaan paljon uutta musiikista ja koetaan laulun riemua mukavassa ryhmässä.
- Pop-kuorossa lauletaan kuorolaisten valitsemia suomen- ja englanninkielisiä pop-kappaleita moniäänisinä sovituksina.
- Kuorossa harjoitellaan stemmalaulua ja opetellaan laulutekniikkaa.
Saksaa- ja ruotsia rennosti
- Kurssi vahvistaa oppilaiden eurooppalaista identiteettiä ja laajentaa heidän tietämystään saksan ja ruotsinkielisistä maista, niiden kielistä ja kulttuureista.
- Tavoitteena on myös vahvistaa ja laajentaa jo olemassa olevaa ruotsin kielen taitoa sekä käydä läpi saksan alkeita toiminnallisesti ja leikkien avulla.
- Kurssilla jokainen etenee omalla tasollaan ja kurssi voi toimia tukikurssina jo saksaa opiskeleville oppilaille, sekä kieleen tutustuttavana matkailusaksan kurssina niille, jotka eivät vielä ole opiskelleet saksaa.
- Vahvistamme myös kaikille yhteisillä ruotsin tunneilla käsiteltyjä asioita pelien ja leikkien avulla sekä kertaamme jo opittuja asioita ennen kokeita.
- Kurssilla oppilaat saavat vaikuttaa erilaisten projektitöiden aihepiirien suunnitteluun, valintaan ja toteutukseen omien mieltymystensä mukaan.
- Kurssin aikana harjoitellaan tiedonhakutaitoja ja tekstin tuottamista yksin, parin kanssa ja ryhmissä.
- Suuri paino on myös suullisessa kielitaidossa nimenomaan leikkien ja toiminnallisten harjoitusten kautta.
- Työskentelyssä korostuu yhdessä oppiminen ja omien ilmaistutaitojen kehittäminen.