Järjestyssäännöt
Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Pöllönkankaan koulun järjestyssäännöt
Pöllönkankaan koulun järjestyssäännöt
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 35, 36)
- oikeus fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen ja pedagogiseen turvallisuuteen
- velvollisuus käydä koulua säännöllisesti ja suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti
- velvollisuus käyttäytyä asiallisesti
- velvollisuus käyttäytyä muita kiusaamatta ja syrjimättä
- velvollisuus toimia siten, ettei hän vaaranna muiden opiskelijoiden, henkilökunnan tai opiskeluympäristön turvallisuutta tai terveyttä
- velvollisuus noudattaa koulun järjestyssääntöjä
Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
Käyttäytyminen
- Käyttäydyn kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Noudatan koulun henkilökunnan antamia ohjeita.
- Kiusaaminen ja häirintä on kielletty kaikissa muodoissaan.
- Opetuksen häirintä on kielletty.
- Toisen ihmisen syrjintä hänen alkuperänsä, seksuaalisen suuntautumisen, kielen, uskonnon, vammaisuuden,
- terveydentilan tai muun syyn perusteella on kielletty.
Oleskelu ja liikkuminen
- Poistuminen koulun alueelta koulupäivän aikana ilman henkilökunnan lupaa on kielletty.
- Odotan taksia ja linja-autoa odotukselle varatussa paikassa.
- Koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet tulee laittaa niille osoitetuille paikoille ja niillä ajaminen koulun pihalla on kielletty.
Opiskeluympäristöstä huolehtiminen
- Minulla on asianmukaiset opiskeluvälineet ja varusteet koulussa.
- Noudatan siisteyttä koulun sisä- ja ulkotiloissa.
- Pidän huolta omista ja koulun tavaroista.
- Toisen omaisuuden ottaminen ja/tai vahingoittaminen on kielletty.
- Tekijä on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.
- Tekijä on velvollinen puhdistamaan tai korjaamaan aiheuttamansa sotkut tai vauriot.
Ruokailutavat
Ruokailuun jonotetaan rauhallisesti.
Toimin linjastolla ohjeiden mukaan.
Noudatan hyviä ruokailutapoja.
Ruokailtuani siistin ruokailupaikkani ja vien astiani palautuspisteelle.
Koulun ruokasalissa ei käytetä päähinettä eikä ulkokenkiä.
Ruokasalissa ei käytetä mobiililaitteita.
Energiajuomien tuonti kouluun on kielletty.
Turvallisuus
- Vaarallisten esineiden ja aineiden tuonti kouluun on kielletty.
- Esineiden heittäminen on kielletty.
Tietokoneen, matkapuhelinten ja muiden mobiililaitteiden käyttö
- Kännykkä säilytetään oppitunneilla repussa äänettömänä. Tarvittaessa opettaja voi ottaa käyttöön kännykkäparkin.
- Kännykän käyttö oppitunneilla on sallittua ainoastaan opettajan luvalla.
- Mikäli oppilas käyttää kännykkää luvatta tai häiritsevästi, se voidaan ottaa pois loppupäivän ajaksi.
- Luvaton kuvaaminen opiskeluympäristössä on kielletty.
- Tekstien ja kuvien luvaton kopioiminen koulutöihin on kielletty.
Päihdyttävät aineet
- Tupakan, nuuskan, alkoholin, muiden päihteiden ja huumausaineiden tuonti kouluun sekä niiden käyttäminen on kielletty.
Tarkennukset vuosiluokille 1-6
- En tule kouluun skeittilaudalla tai rullaluistimilla.
- En käytä kännykkää välitunneilla ilman opettajan lupaa.
- En syö kouluaikana karkkia ilman opettajan lupaa.
Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36)
- opettajan pitämä puhuttelu tai nuhtelu
- luokasta poistaminen
- kasvatuskeskustelu, enintään kaksi tuntia
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia
- opetuksen epääminen
- esineen haltuunotto
- tavaroiden tarkistaminen
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
Kasvatuskeskustelu
Kasvatuskeskustelu -menetelmä
Koulussamme on käytössä 4. – 9. luokille (1.-3. lk. soveltaen) kasvatuskeskustelu –menetelmä. Menetelmällä on korvattu jälki-istunnot. Kasvatuskeskustelujen avulla pyritään saamaan sääntöjen rikkojat paremmin noudattamaan järjestyssääntöjä, sekä myös tiivistämään kodin ja koulun yhteistyötä.
Opettaja pitää kasvatuskeskustelun koulun järjestyssääntöjen toistuvan tai törkeän rikkomisen seurauksena. Tarkoituksena on puuttua oppilaan rikkomukseen mahdollisimman pian, saada oppilas ottamaan vastuuta omasta käyttäytymisestään sekä tiedottaa huoltajaa välittömästi.
Opettaja keskustelee oppilaan kanssa sääntörikkomuksesta. Oppilas saa kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, miettiä sovittamista ja oman käytöksensä muuttamista. Yhdessä opettajan kanssa tehty sopimus kirjataan Wilmaan ja oppilas soittaa huoltajalleen kasvatuskeskustelun yhteydessä, kertoen tapahtuneesta ja keskustelussa sovituista asioista.