Lukuteot
Kansallisessa lukutaitostrategiassa lukutaitoa käsitellään monilukutaidon käsitteen avulla. Tekstien lukeminen ja tuottaminen edellyttää monilukutaitoa eli taitoa lukea, ymmärtää ja tulkita sekä kirjoittaa ja tuottaa monimuotoisia tekstejä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin välinein. Monilukutaidon käsitteeseen kuuluu ajatus, että kaikki lukutaidot perinteisestä luku- ja kirjoitustaidosta esimerkiksi medialukutaitoon, visuaaliseen lukutaitoon ja datanlukutaitoon ovat yhtä arvokkaita ja tarpeellisia. Kansallinen lukutaitostrategia 2030.
Minkä lukuteon teit viimeksi tai keksitkö niitä lisää?
Rakennamme Lukevinta kaupunnia lukuteko kerrallaan. Pienetkin lukuteot vievät meitä kohti Euroopan lukevinta kulttuuripääkaupunkia ja rakentavat lukemisen kulttuuria. Minkä lukuteon sinä teit viimeksi? Tai keksitkö lisää lukutekoja? Kerro lukuteoista somessa hästägeillä #Lukuteko #LukevinKaupunni #EuroopanLukevinKulttuuripääkaupunki #OuluLukee #Oulu2026.
TEIN
Käytin läheistä kirjastossa, osallistuin lukuhaasteeseen, osallistuin kirjailijavierailuun, tein faktantarkistuksen artikkelista/uutisesta, tein jääkaappirunon, vein luettavaa ystävälle/läheiselle, osallistuin lukupiiriin, hankin kirjastokortin, askartelin jotakin/tein käsityön ohjeiden avulla, tein ruokaa/leivoin jotakin uudella reseptillä, järjestin kirjahyllyn/pinon uudestaan, kävin kirjamessuilla, osallistuin kirjoituskilpailuun, kävin luovan kirjoittamisen kurssilla, vein kirjoja kirjaston kirjanvaihtohyllyyn.
LUIN
Kirjan, kuvakirjan, nuortenkirjan, kirjan vieraalla kielellä, graffititekstin, viestin rakkaalleni, pakkausselosteen, sarjakuvan, käyttöohjeet, runoja suruuni, lapsena lukemani kirjan, tietokirjasta kiinnostavat kohdat, ajatuksia, heippa-lapun, liikennemerkin, puhelimella jotain, fanifiktiota, lehden, mainoslehtisen, ääneen läheiselle, vuorotellen ystävän kanssa, lemmikille/nallelle/kukalle, nukkumaan mennessä, aamupalalla, bussissa, hississä.
KUUNTELIN TAI KATSOIN
Podcastia, äänikirjaa, musiikkia, keskustelutilaisuutta, verkkosivun sisällön Lukija-toiminnon avulla, naapuria tai työkaveria, radiota, elokuvan, taidenäyttelyn, uutiset, uutiset vieraalla kielellä/viittomakielellä/selkosuomeksi, opetusvideon, sarjan, kulttuuridokumentin, tiedeohjelman, kielikurssin, kirjallisuusaiheista keskusteluohjelmaa, meemin, teatteriesityksen, kirjasuositteluvideon, balettiesityksen, muotinäytöksen.
KIRJOITIN
Joulupukille, kirjeen käsin, kirjeen vanhalle ystävälle, viestin rakkaalle, tekstiviestin tai chättiviestin, runon onnittelukorttiin, korvarunon, päiväkirjaa, tarinan, ostoslistan viikonlopulle, vieraslistan juhliin, laulun sanat, listan reissuun pakattavista tavaroista, reseptin, työhakemuksen, blogipäivityksen, matkakertomuksen, muistelmia, reseptin, kirjan/elokuvan tai pelin arvostelun, vieraalla kielellä, puheen tai muita tositarinoita, oppimispäiväkirjaa, muistilistan juhlaa tai arkea varten, sitaatin itselleni talteen, iloisen kiitoksen, parane pian -toivotuksen.
PELASIN
Lautapeliä, konsolipeliä, tietokonepeliä, roolipeliä, korttipeliä, mobiilipeliä, pallopelejä, kaverin kanssa, verkossa muiden kanssa, kirjallisuusaiheista peliä, interaktiivista tarinapeliä (esim. Visual Novel), sanapeliä (esim. Scrabble, Wordle), oppimispeliä, strategiapeliä (esim. shakki), virtuaalitodellisuuspeliä.
SUOSITTELIN
Elokuvaa ystävälle, kirjaa kaverille, hassua kuvakirjaa, sarjaa naapurille, biisiä, podcastia, kuunnelmaa, dokumenttia mielenkiintoisesta aiheesta, Youtube-kanavaa/somekanavaa, lukupiiriä, lehtihaastattelua, käyttöohjeen lukemista, kirjallisuustapahtumaa, kirjaa somessa, kirjaston palveluita, tein kirja-aiheisen somevideon, järjestin kirjavinkkibingon, tein kirjameemin.
KESKUSTELIN
Lukemastani kirjasta ystävän kanssa kahvilassa, politiikasta ja kuuntelin myös toisen näkemystä, elokuvasta, somessa, ryhmässä, puhelimessa, ventovieraan kanssa junassa, lukemiseen ja oppimiseen liittyvistä innovaatioista, kirjallisuudesta ystävilleni järjestämillä illallisilla, uuden tuttavuuden kanssa, sometuttavan kanssa, eri tavalla ajattelevan ihmisen kanssa.