Digitaitoja ja e-aineistoja
Digitaitoja ja e-aineistoja
Digiosaamisen taidot ovat tärkeä osa monilukutaitoa.
- Oulun kaupunginkirjaston Digiverstaalla pääset tutustumaan uuteen teknologiaan ja digitaaliseen pienvalmistamiseen kirjaston digitalkkareiden opastuksella.
- STEAM in Oulu on innovatiivinen oululainen yhteisö, jonka rungon muodostavat varhaiskasvatuksen, perusopetuksen ja lukion yksiköt, jotka tekevät yhteistyötä monien eri alojen ammattilaisten ja organisaatioiden kanssa. Perusajatuksena on yhdessä tekeminen sekä kokeileva ja yhteisöllinen oppiminen. Toimintaa ovat kehittämässä myös muut kaupungin toimijat, kuten Museo- ja tiedekeskus, Oulun kaupunginkirjasto, Oulu2026-hanke ja Oulun kulttuuripalvelut.
- Oulun digipolut esiopetukseen ja perusopetukseen.
- STEAM-kirjavinkit Kirjastoreitti-sivuilla.
- Eväitä opiskeluun - tiedonhankinnan opas nuorille, Oulun kaupunginkirjasto.
- Digikuntoon-haasteet, tulossa maaliskuussa 2025.
E-kirjasto
Digituki
Digituki tarkoittaa sähköisten palveluiden ja laitteiden, kuten puhelimen ja tietokoneen, käytön tukea. Tavoitteena on, että tuen saaja oppii digitaitoja ja pystyy asioimaan verkossa itsenäisesti ja turvallisesti. Digitukea tarjoavat Oulussa monet eri toimijat.
- Kirjasto aloitti digiopastukset asiakkaille 2002.
- Digitalkkarit aloittivat toiminnan kirjastossa 2017.
- Kirjaston digituki, digikeskiviikot, digitalkkarit, Digivuoren valloittaja.
- Oulun kaupungin digituki.
- Tukea digitaaliseen asiointiin, Pohde.
Mediaetsivä jäljillä -peli
Mediaetsivä jäljillä on Thinglink-alustalle luotu peli, jossa pelaaja selvittää kirjastossa tapahtuneen rikoksen vihjeiden perusteella. Pelin voi pelata suoraan alla olevasta upotuksesta tai avata selaimeen alakulman Thinglink-painikkeesta.
Mediaetsivä jäljillä -pelin avulla oppii hahmottamaan, kuinka oma verkkokäyttäytyminen on osa laajempaa dataverkostoa ja jättää jälkeensä jäljitettävää tietoa. Pelaaja pääsee hyödyntämään omia mediataitojaan ja oppimaan samalla uutta digitaalisesta jalanjäljestä.