Oppimisen tuki
Kasvatustyö ja hyvinvoinnin edistäminen kuuluu koulun kaikille aikuisille tehtävästä riippumatta. Koulutyön järjestämisessä otetaan huomioon kaikkien oppilaiden tarpeet, edellytykset ja vahvuudet. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Lapsen tuen tarve arvioidaan ja toteutus suunnitellaan yhdessä lapsen, nuoren ja perheen kanssa. Lapsen ja perheen kohtaaminen sekä positiivinen ja vahvuusperusteinen pedagogiikka ja ratkaisukeskeisyys ovat tärkeitä. (Tuen strategia)
Tavoitteet
- Yleisen tuen keinot ovat koululla kaikkien opettajien käytössä säännöllisesti
- Koulun oma tavoite: yleisen tuen keinot tehokkaasti käyttöön, opetussuunnitelman tavoitteisiin keskittyminen kaikissa oppiaineissa
- Koulun rakenteet tuen toteuttamisessa: tuntistruktuuri on käytössä koulun luokan- ja aineenopettajilla
Toimenpiteet
- erityisopettajien ja mentoriopettajan konsultaatiot
- kirjaamisiltapäivät
- oppilaspalaverit
- yhteissuunnittelu
- pedagogiset viikkopalaverit
- materiaalien jakaminen ja koulutuksista tiedottaminen
Miten oppimisen tuki -teeman toimenpiteiden toteutumista arvioidaan lukuvuoden aikana?
- toteutuneen tuen arviointi pedagogissa asiakirjoissa 30.4. mennessä
- toteutuneen tuen kirjaaminen kevätlukukauden loppuun mennessä
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhoitajat Jäälin koululla
Päivi Laine (1.-4. lk+ pienryhmät A-E + 1-3 lk.), Ylikylä ja Huttukylä puh. 044 499 3113
Petra Ilvesluoto (5.-9. lk oppilaat) puh. 040 5029 191
Terveydenhoitajat paikalla pääsääntöisesti ma-pe klo 8-14.
Päivystystunti ilman ajanvarausta oppilaille ma-pe klo 10.15-11.15.
Yhteydenotot terveydenhoitajaan puhelimitse tai Wilma-viestillä.
Terveydenhoitaja tapaa lapset vuosittain. Laaja terveystarkastus on 1., 5. ja 8. luokilla. Laaja terveystarkastus koostuu terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastuksista. Laajaan terveystarkastukseen kutsutaan myös vanhemmat.
Koululääkäriin saa yhteyden terveydenhoitajan kautta.
Terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä kaikissa oppilaan terveyteen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa terveydenhoitaja tai muu koulun henkilökuntaan kuuluva.
SAIRAUSASIOISSA ja PÄIVYSTYSTAPAUKSISSA yhteys Kiimingin hyvinvointikeskukseen puh. 08 5585 9312/ Neuvonta ja ajanvaraus
Oppilaanohjaus
OPPILAANOHJAUS
Ohjaus on jatkuvaa, vuorovaikutteista ja tavoitteellista toimintaa oppilaan oppimisen, kasvun ja kehityksen tueksi. Se on kaikkien koulussa työskentelevien yhteistä työtä. Jokaista oppilasta kunnioitetaan yksilönä, jolla on oikeus laadukkaaseen ja omiin tarpeisiinsa nähden riittävään ohjaukseen. Opetushallitus on laatinut hyvän ohjauksen kriteerit eri kouluasteille. Kriteerien tavoitteena on varmistaa lasten ja nuorten laadukkaan ohjauksen saatavuus asuinpaikasta ja olosuhteista riippumatta.
Tutustu tästä Opetushallituksen hyvän ohjauksen kriteereihin.
Oppilaanohjauksen tavoitteena on tukea oppilaita heidän koulutyössään, lisätä hyvinvointia koulussa sekä ehkäistä syrjäytymistä. Sen avulla edistetään myös koulutuksellista, etnistä ja sukupuolten välistä tasa-arvoa. Ohjauksen tuella oppilas tekee omiin kykyihinsä ja kiinnostuksiinsa perustuvia opiskelua, koulutusta, arkielämää ja elämänuraa koskevia ratkaisuja. Yläkoulussa oppilaanohjauksen toimintatapoja ovat mm. oppilaanohjauksen luokkatunnit, pienryhmäohjaus ja henkilökohtainen ohjaus sekä erilaiset työelämään tutustumisen tavat, kuten TET-jaksot ja tutustumisvierailut. Alakoulussa oppilaanohjauksesta vastaavat luokanopettajat, yläkoulussa oppilaanohjausta koordinoi oppilaanohjaaja. Yläkoulun päättövaiheessa (8. ja 9. luokilla) osa oppilaista voi saada tehostettua henkilökohtaista ohjausta opintojensa ja hyvinvointinsa tueksi ja jatko-opintojen suunnitteluun.
Lue lisää tehostetusta henkilökohtaisesta ohjauksesta Opetushallituksen sivuilta.
Oppilaanohjaajat:
Meri Hirvonen
p. 040 844 5417
meri.hirvonen@ouka.fi
7A, 7B, 7C
8B, 8C, 8D,
9A, 9B, 9C, 9D, 8-9. jp
Kaija Virrankari
p. 050 436 9178
7 D
8 A
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, apulaisjohtaja, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, opinto-ohjaaja, ala- ja yläkoulun erityisopettajien edustajat, oppilaiden ja huoltajien edustajat. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
KOULUKURAATTORI JA KOULUPSYKOLOGI
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi terveydenhuollon ammattihenkilö ja psyykkisen hyvinvoinnin asiantuntija. Kuraattori ja psykologi osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin tai psykologiin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori ja psykologi osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Jäälin koulussa työskentelevät koulupsykologi Ella Kavalus ja koulukuraattori Anne Iinattiniemi. Heidät tavoittaa Wilman kautta, puhelimitse (myös tekstiviesti/ WhatsApp), kuraattori p. 050 3815 888, psykologi p. 040 358 9185 ja sähköpostitse (etunimi.sukunimi@pohde .fi). Yhteystiedot löytyvät koulun kotisivulta.
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
VIDEOLINKKI
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Opetukseen osallistuvalla on työpäivinä oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tarpeen ilmetessä (uusi POL 30 §).
Erityisopetus etenee kolmiportaisen tuen mallin mukaisesti. Tuki vahvistuu asteittain, ja tuen pääpaino on varhaisessa puuttumisessa.
Opetuksen yhteydessä annettava yleinen tuki on tarkoitettu kaikille ja sen järjestämisestä vastaa ensisijaisesti aineenopettaja tai luokanopettaja. Yleisen tuen muotoja ovat mm. eriyttäminen, oppilaanohjaus, samanaikaisopetus, osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus. Jos yleinen tuki ei riitä, laaditaan pedagoginen arvio.
Pedagogisen arvion perusteella arvioidaan ja tehdään päätös siirrytäänkö tehostettuun tukeen. Tehostettu tuki suunnataan oppilaille, jotka tarvitsevat säännöllistä tukea tai useita tukimuotoja. Oppilaalle laaditaan oppimissuunnitelma. Oppimissuunnitelman seuranta ja arviointi tehdään vähintään kerran lukuvuodessa tai tarvittaessa. Tehostetun tuen muotoja ovat yleisen tuen lisäksi muut oppilashuollon tukimuodot. Jos tehostettu tuki ei riitä, laaditaan pedagoginen selvitys.
Pedagogisen selvityksen perusteella arvioidaan erityisen tuen tarve. Rehtori tekee esityksen erityisen tuen aloittamisesta ja päätöksen tuen aloittamisesta tekee aluepäällikkö. Erityisen tuen oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (hojks) yksilöllistettävässä oppiaineessa tai -aineissa. Erityisen tuen päätös on määräaikainen. Lisäksi hojks päivitetään lukuvuosittain. Erityisen tuen muodot määritellään hojks:ssa. Arviointi perustuu hojks:ssa määriteltyihin tavoitteisiin.