Opetussuunnitelma
Sivistysohjelman strategiset painopisteet:
- Kestävä tulevaisuus
- Hyvinvointi ja osallisuus
- Digitalisaatio
- Kansainvälisyys
Kestävän tulevaisuuden Opinvirta
Kestävän tulevaisuuden Opinvirran kolme keskeistä teemaa ovat luontosuhde, kiertotalous ja ilmasto-osaaminen. Näiden teemojen kautta Opinvirta sanoittaa meille ekososiaalista sivistystä. Ekososiaalinen sivistys on elämistä vastuullisesti yhden maapallon rajoissa muita ihmisiä, eliölajeja ja luontoa kunnioittaen. Opinvirran keskeiset ja joskus vaikeatkin teemat koskettavat meitä kaikkia. Mutta sen sijaan, että kadotamme toivon, voimme ottaa aktiivisen roolin ja toimia. Toiminta lähtee kiinnostuksesta ja empatiasta luontoa ja sen monimuotoisuutta kohtaan, sillä siitä mitä arvostat, siitä haluat pitää huolta. Ja se on Opinvirran tavoite: pitää huolta Oulun ja koko planeetan tulevaisuudesta, sekä kasvattaa kestävyysosaajia.
Lue tästä lisää kestävän tulevaisuuden opinvirrasta.
UNICEF:n Lapsiystävällinen kunta -toimintasuunnitelmassa lasten ja nuorten valitsema tavoiteindikaattori on: ”Kunta vähentää kasvihuonekaasupäästöjään systemaattisesti ja varautuu muuttuvaan ilmastoon sekä huomioi lapset ilmastotyössään”. Lukuvuonna 2023–2024 peruskoulujen Lapsiystävällinen kunta -tavoite liittyy kestävään tulevaisuuteen.
Kestävä tulevaisuus Jäälin koulussa
Perusopetuksessa pohditaan kulutus- ja tuotantotavoissa ilmeneviä ristiriitoja suhteessa kestävään tulevaisuuteen sekä etsitään ja toteutetaan yhteistoimin ja pitkäjänteisesti elämäntapaamme korjaavia ratkaisuja. Oppilaita ohjataan tuntemaan myös kehitykseen vaikuttavia yhteiskunnallisia rakenteita ja ratkaisuja ja vaikuttamaan niihin. (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, 2014)
Jäälin koulussa toimii Ympäristöraati, jonka oppilaat ovat luokka-asteilta 3.-9.lk . Jokaiselta luokalta on toivottavaa että löytyisi kaksi kestävän kehityksen asioista kiinnostunutta oppilasta raatiin. Ympäristöraati järjestää lukuvuoden aikana erilaisia tapahtumia, infoja ja työpajoja liittyen Oulun kaupungin Opinvirran teemoihin, jotka ovat luontosuhde, kiertotalous ja ilmasto-osaaminen.
Monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa kestävän kehityksen teemoja käydään erityisesti läpi kolmannella ja kahdeksannella luokalla.
Jäälin koulun Kestävän kehityksen tavat ovat:
- Roskat roskiin
- Kierrätä roskia aina kun voit
- Ota ruokaa sen verran kuin syöt - näin vähennät ruokajätteen määrää
- Suosi koulumatkoilla kävelyä ja pyöräilyä ja muutoin julkisia kulkuneuvoja
Hyvinvointi ja osallisuus
Oppilaiden hyvinvoinnin edistäminen perustuu kerättyyn ja monialaisesti analysoituun hyvinvointitietoon
Hyvinvointitiedon analysointiprosessi on käytössä yhteisöllisessä opiskeluhuoltoryhmässä. Opiskeluhuollon vuosikelloon on määritelty tavoitteet, toimenpiteet ja vastuut. Palvelukeskittymissä tehtävä hyvinvoinnin edistäminen on osa yksiköiden hyvinvointityötä. Alueellisen toiminnan tavoitteet: alueen hyvinvointitiedon hyödyntäminen, välittävän toimintakulttuurin rakentaminen, osallisuuden ja vaikuttavuuden vahvistaminen.
Väestötiedot: Väestön määrä, asuntokuntien keskimääräinen koko, syntyvyys, vieraskielisten osuus, työttömyysaste, keskitulot ja koulutusaste.
Lapsiperheiden kokemustiedon kartoitus: Kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä suojaaminen, terveyden ja mielen hyvinvoinnin tukeminen, vanhemmuuden tukeminen sekä tiedottaminen.
Hyvinvointipäiväkoti-kysely: Kyselyt, jotka käsittelevät kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä suojaamista, tuettua leikkiä, laadukkaita kaveritaitoja ja muita aiheita.
Kouluterveyskysely 2023: Kyselyn tuloksissa on tarkasteltu koettua terveydentilaa, mahdollisuutta keskustella koulun aikuisen kanssa, päihteitä, osallisuutta sekä mielen hyvinvointia, kouluinnostusta ja ravitsemuksen merkitystä.
Lapset puheeksi -menetelmä ja lastensuojeluilmoitukset: Näiden avulla kerätään tietoa lasten ja nuorten hyvinvoinnista ja tuen tarpeista.
Oppilaat tulevat yhdenvertaisesti kohdatuksi sekä kuulluksi ja heillä on mahdollisuus osallisuuteen ja vaikuttamiseen
Kehitys- ja arviointikeskustelut toteutuvat jokaisen oppilaan kanssa. Oppilaan osallisuus otetaan kehityskeskustelussa keskeiseksi teemaksi oppimistavoitteiden rinnalle. Koulu kehittää osallisuuden mahdollisuuksia tehdyn suunnitelman mukaisesti. Koulun oppilaskunnassa on jokaiselta luokalta edustaja. Oppilaskunnan kautta oppilaat saavat äänensä kuuluviin heitä koskevissa asioissa ja voivat vaikuttaa kouluyhteisönsä kehittämiseen. Oppilaskunta edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä kaikkien kouluyhteisön jäsenten välillä.
- opiskeluhuollon vuosikello
- kouluterveyskyselyn nostot ja toimenpiteet
- hyvinvointipolku ja vuosikello
- joka toinen vuosi kouluterveyskysely
- joka toinen vuosi tasa-arvo-ja yhdenvertaisuuskysely
- joka toinen vuosi kiusaamiskysely
- kuukausittaiset muistutukset henkilökunnalle eri teemoilla esim. muistutus valvontaluokan oppilaiden koemenestyksen seuraamisesta, poissaolojen seuraamisesta, jne.
Oulun kaupungin opiskeluhuollon palvelut
Oulun kaupungin opiskeluhuollon vuosikello
Digitalisaatio
Oppilas oppii Oulun digipolkujen teemojen sisällöt; medialukutaito, digitaalinen osaaminen, ohjelmointiosaaminen
Koulun toimenpiteet digipolkujen sisältöjen opettamiseen eri luokka-asteilla
Jäälin koululle on rakenteilla STEAM-polku. Koulun TVT-polku on luotu Oulun kaupungin opetussuunnitelman sisällön perusteella ja sen mukaisesti jokaiselle luokka-asteelle on määritelty oppimisen tavoitteet. Koululla on määritelty käsityön ja teknologian kaikille yhteiset sisällöt, jotka opiskelemalla oppilaat vahvistavat STEAM-taitojaan - mm. ohjelmointiosaamistaan. Jäälin monitoimitalon TVT-strategia on laadittu, jotta mm. laitekannan ja henkilöstön osaamisen tasoa pystytään seuraamaan ja kehittämään.
Koulun oppilailla on vuosiluokilla 5-9 käytössään henkilökohtaiset oppilaslaitteet (läppärit). Vuosiluokilla 1-4 on käytettävissä sekä kannettavia tietokoneita että tabletteja. Hyvä laitekanta mahdollistaa osaltaan digipolun sisältöjen opettamisen ja tukee digitalisaation automatisoitumista arjen työkaluksi.
Medialukutaitoa vahvistetaan sekä eri oppiaineiden tunneilla sekä koululla aktiivisesti toimivan lukutiimin toiminnan kautta. Koululla pyörii jo neljättä vuotta oppilasagentti toiminta, jonka avulla mahdollistuu vertaisoppiminen ja tvt-taitojen oppiminen luontevasti osana koulupäivää.
Kansainvälisyys
Oppilaiden kielitaidon monipuolistaminen
Koulu kirjaa suunnitelmaan miten toteuttaa esim. kielten opetusta koskevat infot, kielisuihkutuksia tai kielikerhoja. Jokainen koulu tarjoaa vähintään kaksi A1- ja A2-kieltä.
Pidetään kielisuihkutuksia 3. luokille ja tarjotaan kielikerhoja alakoululaisille. Huoltajia informoidaan kieliohjelmasta ja -valinnoista kevätlukukaudella.
Jäälin koulussa tarjotaan A1- ja A2-kielinä englantia, ranskaa ja saksaa.
Globaalikasvatus ja kotikansainvälisyys on osa koulun arkea
Jäälin koulu kasvattaa oppilaita kansainväliseen maailmaan.
Valmistellaan kansainvälisyyspassin käyttöä. Huomioidaan kotikansainvälisyys.