Opiskelu

Koulun omat pedagogiset linjaukset ja opetuksen kehittäminen 

  • yhtenäiskoulukulttuurin kehittäminen ja vahvistaminen
  • samanaikaisopetus
  • erilaisten oppijoiden tuen tarpeiden huomioiminen yleisopetuksesta erityisopetukseen
  • kokonaisvaltainen oppimisen tuki
  • arviointikulttuurin kehittäminen 

Opetus ja oppiminen: Perustaitojen vahvistaminen 

Koulun toimenpiteet luku- ja kirjoitustaidon sekä matematiikan taitojen oppimisen vahvistamiseen

Opetuksen tavoitteet ja arviointi kohtaavat opetuksessa, tehtävissä ja tukimateriaaleissa. Perustaitojen vahvistaminen luku- ja kirjoitustaidossa, laskutaidoissa ja -strategioissa sekä asioiden ymmärtämisessä.

Matematiikan kehittämistyö on jatkunut jo useamman vuoden ajan. Erityisopettajat ovat mukana suunnittelemassa matematiikan etenemissuunnitelmia yhdessä luokanopettajien kanssa. Alaluokilla perustaitoja vahvistetaan erityisesti konkretian kautta käyttämällä opiskelun tukena erilaisia välineitä.

Alaluokilla erityisopettajat järjestävät erilaisia Mato- ja Noppa-kerhoja matematiikan opiskelun tueksi. Yläluokilla on käytössä Matikkaparkki osana yleisopetuksessa annettavaa tukea.

Äidinkielen ja muiden lukuaineiden tunneilla harjoitellaan monipuolisesti sujuvan lukutaidon lisäksi lukutaidon muita osa-alueita ja erilaisia luku- ja opiskelutekniikoita. Erilaiset kirjallisuusprojektit kehittävät monipuolisesti sujuvaa lukutaitoa. 

Oppilaille järjestetään säännöllisesti lukuvälituntitoimintaa lukuvuoden aikana. 

Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa hyvinvoinnin edellytyksien siirtymistä sukupolvelta toiselle. Sen tavoitteena on vähentää eriarvoisuutta hyvinvoinnissa, terveydessä ja osallisuudessa. Sosiaalisen kestävyyden edellytyksenä ovat muun muassa turvallisuus, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, osallisuus ja yhteisöllisyys. Pyrkimyksenä on taata terveellinen elämä ja hyvinvointi kaikille. Sosiaalisen kestävyyden näkökulmia kouluissa voivat olla turvallinen, terveellinen, viihtyisä ja kaikille esteetön ympäristö sekä koulun yhteisöllinen ja osallistava toimintakulttuuri.