Oppimisen tuki
Oppilaalla on oikeus saada riittävä tuki oppimiseen ja koulunkäyntiin. Mikäli nuorella on koulunkäyntiin liittyviä pulmia, kannattaa niistä olla yhteydessä luokanvalvojaan tai erityisopettajaan. Jos opettajalla herää huoli nuoren oppimisesta, on hän yhteydessä kotiin ja tukea lähdetään suunnittelemaan yhdessä.
Apua oppimiseen ja muihin arjen haasteisiin saa myös opiskeluhuollosta. Opettaja voi tehdä aloitteen, jos huomaa oppilaalla olevan tarvetta tukeen. Myös nuori itse voi olla yhteydessä opiskeluhuoltoon. Opiskeluhuolto on vapaaehtoista ja edellyttää lapsen, nuoren tai tarvittaessa huoltajan suostumusta.
Koulun opiskeluhuoltoa toteuttavat opetustoimi ja sosiaali- ja terveystoimi yhdessä. Sen tehtävänä on edistää ja tukea oppilaan oppimista sekä fyysistä ja psyykkistä terveyttä. Kouluterveydenhuollon, eli terveydenhoitajan ja säännöllisten terveystarkastusten sekä suun terveydenhuollon palvelujen, lisäksi kouluissa on tarjolla myös koulukuraattorin ja -psykologin palvelut.
Kouluterveydenhuolto
Pohjankartanon koulun terveydenhoitajana toimii Marjaana Ilmarinen p. 044 703 4573. Terveydenhoitaja on koululla joka päivä, ja tavoitat hänet parhaiten Wilma-viestillä.
Terveydenhoitajan tilat sijaitsevat hyvinvointisiivessä juhlasalin vieressä. Päivystysvälitunnit, jolloin oppilaat voivat hakeutua vastaanotolle ilman ajanvarausta ovat tiistaina ja keskiviikkona klo 11-11.30. Muina aikoina vastaanotto toimii ainoastaan ajanvarauksella. Ajan voi varata esim Wilman kautta, tekstiviestillä tai soittamalla.
Ylähengitystieoireisia (yskä, kurkkukipu, kuume) oppilaita ei hoideta kouluterveydenhoitajan vastaanotoilla.
Jos nuori sairastuu päivän aikana, oireinen nuori ohjataan välittömästi kotiin. Oppilas tai opettaja ilmoittaa vanhemmille kotiin lähdöstä. Näin pyritään välttämään turhia kontakteja ja mahdollisten infektioiden leviämistä.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensisijaisesti tilanteessa läsnäoleva koulun henkilökuntaan kuuluva aikuinen. Oppilaan jatkohoito tapahtuu tarvittaessa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Tapaturman sattuessa vanhempiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Siksi huoltajan on erityisen tärkeää huolehtia, että koululla on ajantasaiset yhteystiedot, joista huoltaja on aina mahdollista tavoittaa.
Koululaiset on vakuutettu koulumatkalla ja koulussa sattuvien tapaturmien varalta. Tapaturmista tehdään tapaturmailmoitus koulusihteerin kautta.
Mikäli lapsellanne on jokin jatkuva lääkitys tai sairaus, joka on hyvä huomioida koulussa, ilmoittakaa siitä lapsen luokanvalvojalle. Koulussa tehdään suunnitelma lapsen lääkehoidon toteuttamiseksi.
Vanhat vammat, vapaa-ajan tapaturmat sekä hoitoa vaativat sairaudet tulee hoitaa aina omalla terveysasemalla tai hyvinvointikeskuksessa.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. 8-luokan oppilaille tehdään laaja terveystarkastus. Huoltajat kutsutaan mukaan laajaan tarkastukseen. Muilla luokilla tehdään suppeampi terveystarkastus. Tarkastusten ajankohdasta informoidaan etukäteen Wilman välityksellä.
Kouluterveydenhuolto muistuttaa, että sairaana ei saa tulla kouluun, vaikka olisi vain lieviä flunssaoireita.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjauksessa ohjataan oppilasta selviytymään mahdollisimman hyvin opiskelussaan. Tavoitteena on, että oppilas kehittää itsetuntemustaan niin, että hän kykenee tekemään tarkoituksenmukaisia ja itselleen soveltuvia koulutusta ja uranvalintaa koskevia ratkaisuja. Oppilaanohjauksen tuella hankitaan yhteiskunnan, työelämän, ammatinvalinnan ja jatko-opintojen kannalta tarpeellisia tietoja ja valmiuksia. Oppilasta ohjataan opiskeluohjelman laatimisessa, koulupolun siirtymissä, urasuunnittelussa ja ikävaiheen kasvuun ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä.
Opinto-ohjaajalla on päävastuu oppilaanohjauksesta. Hän työskentelee yhteistyössä muiden opettajien, luokanvalvojien, erityisopettajien ja oppilashuoltoryhmän kanssa.
Oppilaanohjaus on
- opetussuunnitelman mukaisia luokkatunteja
- henkilökohtaista ohjausta
- pienryhmäohjausta
- työelämään tutustumista
- tutustumisvierailuja eri oppilaitoksiin
- tiedottamista opinnoista, opiskeluun liittyvistä valinnoista, TET:istä, jatko-opinnoista
Jatko-opintoihin hakeminen
Päättöluokkalaiset hakevat jatko-opintoihin valtakunnallisessa yhteishaussa keväällä 2025.
Lue lisää hakemisesta perusopetuksen jälkeisiin opintoihin Opintopolun yhteishakusivuilta.
Työelämään tutustuminen (TET)
Eri elinkeinoihin, työelämään ja ammattialoihin tutustuminen sekä työn hakemisen harjoittelu lisäävät oppilaiden työelämätietoutta. Samalla oppilaat tutustuvat itseään kiinnostaviin aloihin, ammatteihin ja yrittäjyyteen.
Peruskoulun ylimpien vuosiluokkien aikana oppilaille järjestetään työelämään tutustumisjaksoja koulutus- ja ammatinvalintojen perustaksi. Näiden yhteydessä voidaan järjestää myös tutustumista ammatilliseen koulutukseen.
Lukuvuoden 2024 - 2025 TET-ajat
- 7.lk ke 5.2.2025
- 8.lk ma-pe 31.3.-4.4.2025 (vko 14)
- 9.lk ma-pe 4.11.-8.11.2024 (vko 45)
Opinto-ohjaajat
Opinto-ohjaajat ovat tavattavissa koulupäivinä sekä kesäkuussa yhteishaun tulosten selvittyä. Kodin ja koulun välinen tiedottaminen oppilaanohjauksen ajankohtaisista asioista tapahtuu Wilmassa. Oppilaanohjaukseen liittyviä vanhempainiltoja järjestetään mm. yhteishakuasioista.
- Tuula Petäjäjärvi p. 044 703 9062
- Seppo Rantahalvari p. 044 703 9063
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa yhteistyössä koulun eri toimijoiden kanssa. Keskeisenä tavoitteena on luoda terve ja turvallinen oppimisympäristö sekä edistää kouluyhteisön hyvinvointia.
Peruskoulun oppilashuoltotyö jakautuu yhteisölliseen, ennaltaehkäisevään koko yhteisön hyvinvointiin tähtäävään työhön ja yksilökohtaiseen, oppilaiden terveen kasvun ja kehityksen tukemisen sekä koulunkäynnin sujuvaksi etenemiseksi tehtävään työhön.
Hyvinvointia edistävä yhteisöllinen oppilashuolto kohdistuu koko opiskeluyhteisöön, mutta työtä voidaan myös kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille, esimerkiksi koulun aloittamis- tai päätösvaiheeseen tai tunnistetun ryhmään liittyvän ongelman perusteella.
Yhteyttä voi ottaa kaikissa lapsen tai nuoren kasvuun, kehitykseen, oppimiseen ja yleensä koulunkäyntiin liittyvissä kysymyksissä. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho.
Opiskeluhuoltohenkilöstön tehtäviin kuuluvat muun muassa
- Kouluyhteisön hyvinvoinnin ja turvallisuuden sekä myönteisen opiskeluilmapiirin edistäminen yhteistyössä opettajien ja koulun muun henkilökunnan kanssa.
- Oppilaan kehityksessä, koulunkäynnissä, oppimisessa, psyykkisessä ja sosiaalisessa hyvinvoinnissa sekä vuorovaikutussuhteissa esiin tulevien pulmien selvittely ja arviointi. Tähän liittyen tarvittavan tuen ja toimenpiteiden suunnittelu yhteistyössä huoltajien ja muiden toimijoiden kanssa.
- Oppilaan sekä hänen perheensä tukeminen yhteistyössä eri toimijoiden kanssa.
Koulukuraattori
- on koulun sosiaalityöntekijä
- selvittää yhdessä perheiden ja koulun henkilökunnan kanssa oppilaan ongelmatilanteita, joita saattaa syntyä koulussa, kotona tai kaveripiirissä
- käy kahdenkeskisiä keskusteluja oppilaan kanssa nuoruuteen, koulunkäyntiin ja elämäntilanteeseen liittyvistä asioista
- selvittää yhdessä luokanvalvojan kanssa poissaoloja ja niiden syitä
- tukee luokkayhteisöjen sekä koko kouluyhteisön hyvinvointia
- tekee yhteistyötä mm. huoltajien, opettajien, oppilashuollon toimijoiden, järjestötoimijoiden, sosiaalipalveluiden sekä muiden viranomaisten kanssa
Kuraattori antaa ohjausta ja tukea, jos oppilas on huolissaan mielialastaan, hänellä on haasteita esimerkiksi perhetilanteessa tai vaikeuksia kaverisuhteissa.
Pohjankartanon koulun kuraattori on Heli Keränen (p. 040 8486098).
Koulupsykologi
- on psykologian asiantuntija koulussa
- käy tarvittaessa lapsen ja nuoren tutkimukseen ja hoitoon liittyviä keskusteluja vanhempien kanssa
- suorittaa tehostetun ja erityisen tuen tarpeen arviointeja
- kartoittaa oppilaan oppimisvaikeuksia
- suorittaa oppilaan tunne-elämän ja persoonallisuuden tutkimuksia
- järjestää tarvittaessa oppilaalle terapiakäyntejä
- tekee yhteistyötä huoltajien, opettajien ja oppilashuollon verkostojen kanssa
Psykologi tukee mielenterveyttä ja toimii asiantuntijana silloin, kun oppilaalla on vaikeuksia oppimisessa. Koulupsykologiin saa yhteyden terveydenhoitajan tai kuraattorin kautta.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Koulutyön tukeminen perustuu kolmiportaisen tuen malliin, jossa tukimuodot vahvistuvat asteittain. Tukitoimet suunnitellaan aina yksilöllisesti yhteistyössä oppilaan, opettajien ja huoltajien kanssa.
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada yleistä tukea sekä ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti, kun tarvetta ilmenee. Koulun tukimuotoja ovat mm. monipuoliset eriyttämisen käytänteet, tukiopetus, koulunkäynninohjaajan tuki, oppilaanohjaus, osa-aikainen erityisopetus, joustavat opetusjärjestelyt sekä oppilashuollon palvelut.
Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita tukimuotoja. Tuki on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää ja se suunnitellaan yksittäistä oppilasta varten kokonaisuutena yksilölliset tarpeet huomioiden. Tuen järjestelyt kirjataan pedagogisen arvion pohjalta laadittuun oppimissuunnitelmaan.
Mikäli oppilas tarvitsee erityistä tukea, hänelle haetaan hallinnollista erityisen tuen päätöstä. Erityisen tuen oppilaalle laaditaan pedagogisen selvityksen pohjalta henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Siinä määritellään tavoitteet, pedagogiset menetelmät, opetusjärjestelyt ja tarvittavat tukitoimet. Erityisen tuen muotona voi olla mm. jonkin oppiaineen yksilöllistäminen. Tällöin oppilaan opetus ko. oppiaineessa suunnitellaan yksilöllisesti hänen edellytyksiään vastaavaksi ja arvioidaan näiden tavoitteiden mukaan.
Laaja-alainen erityisopetus
Oppimisen tuen asiantuntijoina koulussamme toimivat laaja-alaiset erityisopettajat Emmi Jurvelin (luokat 7ACE, 8BDF, 9BDFG, p. 050 3044872) ja Katri Yrjänä (luokat 7BDF, 8ACE, 9ACE, p. 050 5976450). Laaja-alainen erityisopetus perustuu samanaikaisopetukselle sekä aina tarpeen vaatiessa pienemmässä tilassa tapahtuvalle opetukselle ja opiskelustrategioiden sekä erilaisten opiskelua helpottavien menetelmien käytön harjoittamiselle.
Erityisopettajat toteuttavat lukitestauksen 7. vuosiluokan syksyllä Niilo Mäki Instituutin DigiLukiseulalla. Tarvittaessa oppilas ohjataan jatkotutkimuksiin koulupsykologin vastaanotolle.
Jos vanhemmalla herää huoli jostakin nuoreen tai nuoren kouluun liittyvästä asiasta, on tärkeää, että hän ottaa sen rohkeasti puheeksi opettajan tai oppilashuoltohenkilöstön kanssa mahdollisimman pian. Henkilökuntaan saa helpoiten yhteyden Wilma-viestillä tai puhelimitse.