Järjestyssäännöt, arjen käytännöt ja toimintaohjeet
Alla olevista valikoista avautuvat koulun järjestyssäännöt, poissaolo-ohjeet, arjen käytännöt ja turvalliseen kouluympäristöön liittyvät ohjeet ja suunnitelmat.
Järjestyssäännöt ja netiketti
Järjestyssäännöt
Koulussamme työskentelee päivittäin yli tuhat henkilöä. Jaamme tilat Madetojan musiikkilukion, Oulu-opiston, Karjasillan kirjaston ja Oulun konservatorion kanssa. Järjestyssääntöjä noudattamalla turvaamme kaikki omalta osaltamme yhteisen viihtyvyyden ja hyvinvoinnin päivän aikana.
Pohjankartanon koulun järjestyssäännöt pohjautuvat Oulun kaupungin yhteisiin käytäntöihin. Järjestyssäännöt ovat oppilaskunnan hallituksen ja opettajakunnan hyväksymät ja ne on käsitelty vanhempaintoimikunnassa.
1. Järjestyssääntöjen tarkoitus ja soveltaminen
Järjestyssääntöjen tarkoitus on edistää koulun sisäistä järjestystä, opiskelun esteetöntä sujumista sekä kouluyhteisön turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
Koulualue käsittää koulurakennuksen ja koulun pihan. Koulualueeksi luetaan myös muualla kuin koulun välittömässä läheisyydessä järjestettävä opetus, esimerkiksi urheilukenttä, kirjasto tai muu vastaava.
Järjestyssäännöt ovat voimassa koulualueella ja kouluaikana. Kouluaikaan kuuluviksi määritellään myös esimerkiksi luokkaretki, leirikoulu, opintokäynti tai juhla.
2. Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet (Perusopetuslaki § 29, 30, 35, 36)
- oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta.
- oikeus turvalliseen opiskeluympäristöön.
- oikeus maksuttomaan perusopetukseen.
- velvollisuus käydä koulua säännöllisesti.
- velvollisuus suorittaa annetut tehtävät tunnollisesti.
- velvollisuus noudattaa koulun järjestyssääntöjä, käyttäytyä asiallisesti, muita kiusaamatta ja syrjimättä sekä toimittava siten, ettei vaaranna muiden turvallisuutta tai terveyttä.
Oppilaan oikeudet ja velvollisuudet ovat voimassa ajan, jolloin oppilas osallistuu opetussuunnitelman tai opetuksen järjestäjän hyväksymän muun suunnitelman mukaiseen opetukseen tai toimintaan. Myös järjestyssäännöt ovat voimassa vastaavan ajan.
3. Turvallisuus, viihtyisyys ja opiskelun esteetön sujuminen
a) Hyvän käytöksen tunnusmerkit
- Kunnioita toisia ihmisiä, käyttäydy kohteliaasti ja hyvien tapojen mukaisesti.
- Noudata koulun kaikkien aikuisten antamia ohjeita.
- Jätä päällysvaatteet omaan kaappiisi. Älä pidä päähinettä (lippalakkia, pipoa, huppua jne.) oppitunneilla äläkä ruokalassa. Pukeudu asiallisesti.
- Anna toisille työrauha.
- Käytä asiallista ja kohteliasta kieltä, älä kiroile äläkä hauku toisia.
- Älä käytä voimakkaita tuoksuja koulussa.
- Noudata hyviä ruokailutapoja, annosrajoituksia ja ruokailuaikataulua.
- Pidä huolta omista ja koulun tavaroista. Älä varasta toisen omaisuutta äläkä koske siihen ilman asianomaisen lupaa.
- Pidä asianmukaiset opiskeluvälineet mukanasi koulussa.
- Älä käyttäydy vilpillisesti, älä kopioi töihisi tekstiä tai kuvia luvatta. Merkitse töiden lähteet näkyviin, myös jos olet hyödyntänyt tekoälyä ja miten olet sitä hyödyntänyt.
- Älä kiusaa äläkä hyväksy kiusaamista missään muodossa.
b) Oleskelu ja liikkuminen
- Saavu oppitunnille täsmällisesti opiskeluvälineet mukanasi ja toimi annettujen ohjeiden mukaisesti.
- Älä poistu koulun alueelta koulupäivän aikana ilman opettajan lupaa.
- Noudata koulun sisä- ja ulkotilojen välituntialueita.
- Noudata liikennesääntöjä.
- Käyttäydy ystävällisesti ja huomaavaisesti muita tiellä liikkujia kohtaan.
- Käyttäydy turvallisesti liikenteessä koulumatkalla sekä siirtymätilanteissa koulupäivän aikana.
c) Siisteydestä ja ympäristöstä huolehtiminen
Pidä kouluympäristö siistinä ja viihtyisänä. Älä roskaa. Ilmoita vahingosta tai tapaturmasta viipymättä joko rehtorille, opettajalle, terveydenhoitajalle, virastomestarille tai muulle henkilökunnalle. Olet velvollinen korvaamaan ja puhdistamaan tahallasi tai varomattomuudestasi aiheutuneen vahingon.
d) Turvallisuus
- Älä tuo kouluun koulunkäyntiä häiritseviä välineitä tai esineitä.
- Ylläpidä omalla käyttäytymiselläsi yhteistä turvallisuutta koulupäivän aikana. Älä juokse äläkä ryntäile.
- Jätä koulumatkan kulkemiseen tarkoitetut välineet niille osoitetuille paikoille.
e) Tietokoneen, matkapuhelimen ja muiden mobiililaitteiden käyttö
- Älä kuvaa oppilaita tai henkilöstöä ilman lupaa. Älä jaa kuvia sosiaalisessa mediassa ja/tai internetissä.
- Älä käytä mobiililaitteita äläkä kuulokkeita oppitunneilla ilman opettajan lupaa.
f) Päihteet ja vaaralliset esineet (tupakkalaki (549/2016) 74 §)
- Älä tuo kouluun äläkä käytä koulussa tupakkatuotteita (tupakkaa, sähkötupakkaa, nuuskaa, tupakointivälineitä) tai päihteitä.
- Älä tuo kouluun vaarallisia esineitä (esim. teräaseita, tulentekovälineitä, laserosoittimia) tai vaarallisia aineita.
- Älä tuo kouluun äläkä käytä koulussa energiajuomia.
4. Järjestyssääntöjen rikkominen
Järjestyssääntöjen rikkomisesta seuraa rangaistus (POL§ 35, 36).
Opetusta häiritsevälle, muuten koulun järjestystä rikkovalle tai vilpillisesti menetelleelle oppilaalle voidaan määrätä perusopetuslaissa säädetty kurinpitotoimi tai ojentaa häntä perusopetuslaissa tarkoitetuilla tavoilla. Oppilaita kohtaan voidaan käyttää vain perusopetuslaissa säädettyjä turvaamistoimenpiteitä.
Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen.
Oppilas, joka häiritsee opetusta tai muutoin rikkoo koulun järjestystä, menettelee vilpillisesti tai kohtelee muita oppilaita tai koulun henkilökuntaa epäkunnioittavasti tai heidän ihmisarvoaan loukkaavasti, voidaan ensisijaisena toimenpiteenä määrätä osallistumaan kasvatuskeskusteluun.
Muut kurinpitokeinot ja turvaamistoimenpiteet
- oppilaan määrääminen poistumaan esim. luokkatilasta tai koulun järjestämästä tilaisuudesta
- opetukseen osallistumisen epääminen esim. jäljellä olevan työpäivän ajaksi
- kotitehtävänsä laiminlyöneen oppilaan määrääminen tekemään tehtäviään enintään tunniksi kerrallaan läksyparkkiin
- jälki-istunto, enintään kaksi tuntia kerrallaan
- kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
- siivousvelvoite aiheutetussa vahingonteossa
- turvaamistoimenpiteet (esim. oppilaan, joka ei noudata opettajan tai rehtorin poistumismääräystä, poistaminen luokkahuoneesta tai muusta tilasta)
- esineiden tai aineiden haltuunotto
- tavaroiden tarkastaminen (reppu, laukku, oppilaskaappi)
- haltuun otettujen esineiden tai aineiden luovuttaminen ja hävittäminen
- kurinpitotoimien ja kasvatuksellisten toimien seuranta
Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa opiskelijan tavarat sellaisen kielletyn esineen tai aineen haltuun ottamiseksi, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisen turvallisuutta. Rehtori tai opettaja voi ottaa häiritsevät tai vaaralliset esineet tai aineet tarvittaessa haltuunsa.
Oppilas on korvausvelvollinen, jos hän rikkoo tahallaan tai varomattomalla käytöksellään koulun omaisuutta. Jos tekijä on varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä, koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään oppilaan tahallaan tai huolimattomuuttaan likaaman tai epäjärjestykseen saattaman koulun omaisuuden tai tilan.
Netiketti
Pohjankartanon koulun Netiketti
Oma asenteeni
- Olen rehellinen ja kohtelias. Varmistan omalta osaltani, että tietoverkko on hyvä paikka viestiä, asioida ja viettää aikaa. Harkitsen, mitä kirjoitan. Huoleton kommenttini saattaa aiheuttaa paljon harmia, ja yleisöni saattaa olla isompi kuin kuvittelenkaan. Kunnioitan muiden ihmisten luonteenpiirteitä, elämäntapaa, kotimaata ja kulttuuria.
Viestini sisältö
- Yritän tehdä viestistäni lyhyen ja ytimekkään. Annan viestilleni otsikon, joka kuvastaa viestini sisältöä. Käytän varoen huumoria ja ironiaa, ettei minua tulkittaisi väärin. Olen varovainen virusten kanssa.
Otan lait huomioon
- Kunnioitan tekijänoikeuksia, olipa kyseessä kuva-, ääni- tai tekstitiedosto tai tietokoneohjelma. En levitä huonon maun mukaista materiaalia. En riko viestinnän luottamuksellisuutta enkä loukkaa kenenkään yksityisyyttä.
Poissaolot ja arjen käytännöt
Poissaolot
Koulun toimintatavat oppilaan poissaoloissa perustuvat Oulun kaupungin läsnäolon tukemisen malliin (linkki pdf-tiedostoon).
Poissaolojen selvittäminen
Säännöllinen koulunkäynti on oppimisen kannalta ensiarvoisen tärkeää, joten poissaolojen syyt tulee selvittää välittömästi. Huoltajat ovat velvollisia ilmoittamaan lastensa poissaoloista viipymättä Wilmassa. Näin luokanvalvojat ovat ajan tasalla siitä, mitkä oppilaan poissaoloista ovat luvallisia (esimerkiksi sairauspoissaoloja) ja mitkä luvattomia.
Huoltaja voi merkitä terveyssyistä johtuvat poissaolot ja luvattomat poissaolot suoraan Wilmaan. Koulun käytäntönä on, että huoltajat eivät käytä vihreää "muu hyväksytty poissaolo" -merkintää, vaan ovat muissa kuin terveyssyistä johtuvissa tai luvattomissa poissaoloissa yhteydessä luokanvalvojaan, joka tekee merkinnät Wilmaan. Luokanvalvoja voi tarvittaessa olla yhteydessä oppilaan huoltajaan kaikenlaisten poissaolojen syiden selvittämisessä.
Läsnäolon tukemisen mallin tuntirajojen lisäksi on tärkeää myös seurata poissaolojen ajankohtaa ja säännöllisyyttä. Mikäli poissaoloissa on toistuvuutta, tulee asiaa selvittää ennen puuttumiskynnyksen ylittävien tuntirajojen täyttymistä.
Anottu loma
Lupa ennakolta tiedossa oleviin poissaoloihin, kuten loma- tai kilpailumatkoihin, anotaan luokanvalvojalta tai rehtorilta.
- Luokanvalvoja voi antaa luvan 1-5 päivän poissaoloon, rehtori sitä pidemmäksi ajaksi.
- Loma-anomus tehdään luokanvalvojalle (1-5 päivää) ja rehtorille (yli viisi päivää) Wilman sähköisellä loma-anomuslomakkeella (hakemukset ja päätökset > tee uusi hakemus).
- Anotun loman aikana huoltaja ottaa vastuun oppilaan opiskelusta. Oppilaan tulee sopia loma-ajalla olevien kokeiden ja tehtävien suorittamisesta aineenopettajan kanssa ennen lomalle lähtöä.
Koulun toivomuksena on, että lomamatkat pyritään ajoittamaan koulun loma-ajoille.
Arjen käytäntöjä
- Puhelimen käyttö oppitunnin aikana
- Tunnin alussa oppilaat laittavat puhelimet äänettömälle ja reppuun / laukkuun. Luokissa on myös "kännykkäparkkilaatikot", joihin suosittelemme jättämään puhelimet oppitunnin ajaksi.
- Jos oppilas kuitenkin tunnin aikana ottaa puhelimen esille ilman lupaa, on puhelin vietävä kännykkäparkkiin lopputunnin ajaksi. Lisäksi tästä tulee oppilaalle Wilma-merkintä epäasiallisesta käytöksestä.
- Jos oppilaalla on terveydellisiä syitä, joiden perusteella puhelinta on pidettävä käsillä myös oppituntien aikana, pyydämme huoltajaa olemaan yhteydessä luokanvalvojaan. Hän tiedottaa luokan opettajia asiasta.
- WC-käynnit tuntien aikana
- WC-käynnit pyritään ajoittamaan välitunneille. Jos oppilas poistuu tunnin aikana luokasta, opettajat merkitsevät Wilmaan "poistui omasta pyynnöstään hetkeksi luokasta".
- Läksypaja
- Koulullamme toimii koulunkäynninohjaajien vetämä läksypaja maanantaisin, tiistaisin ja keskiviikkoisin klo 14.40-16. Läksypaja järjestetään luokassa 207. Läksypajassa voi esimerkiksi tehdä läksyjä harjoitella kokeisiin tai tehdä rästiin jääneitä kokeita.
- Kokeen tekeminen, jos on pois kokeesta
- Sairauspoissaolojen aikana oppilaalla saattaa jäädä koe tekemättä varsinaisena koepäivänä. Oppilaan pitää suorittaa sairauspoissaolon aikainen koe joko läksyparkissa aineenopettajan ilmoittamana päivänä tai jollain muulla aineenopettajan ilmoittamalla tavalla. Oppilaan on syytä varautua myös kokeen tekemiseen välittömästi sairauspoissaolon jälkeisellä tunnilla.
- Etukäteen tiedossa olevien poissaolojen aikana olevat kokeet on sovittava aineenopettajan kanssa ennen poissaoloa esim. lomamatkat, kilpailumatkat, harjoitusleirit.
- Jos olet pois kokeesta, niin sovi mahdollisimman pian aineenopettajan kanssa rästikokeen päivämäärä. Rästikokeeseen mennään pääsääntöisesti seuraavana mahdollisena läksypaja-ajankohtana. Varmista tämä vielä aineenopettajalta.
- Koe säilyy suorittamattomana, kunnes se on tehty. Mikäli oppilas ei saavu ennalta sovittuun rästikokeeseen ilman hyväksyttyä syytä ja koe on edelleen suorittamatta, kokeesta annetaan arvosanaksi 4.
- Rangaistuskäytänteiden portaat
- kasvatuskeskustelu (opettaja)
- kasvatuskeskustelu (opettaja)
- Kasvatuskeskustelu (opettaja)
- Jälki-istunto (opettaja)
- Kasvatuskeskustelu (apulaisrehtori)
- Rehtorin puhuttelu
- Muita mahdollisia rangaistustoimia edellisten lisäksi
- luokasta poistaminen
- loppupäiväksi koulusta poistaminen
- jälki-istunnot
- rehtorin suullinen tai kirjallinen varoitus
- määräaikainen erottaminen
- Yhteystietojen päivittäminen Wilmaan
- Huoltajia pyydetään pitämään Wilman yhteystiedot ajantasaisina sekä päivittämään sinne myös oppilaan oma puhelinnumero.
Toimintaohjeet ja suunnitelmat
Toimintaohje kiusaamis- ja häirintätilanteiden selvittämiseen
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus turvalliseen kasvu- ja kehitysympäristöön, psyykkiseen ja fyysiseen koskemattomuuteen sekä suojeluun kaikenlaiselta väkivallalta, vahingoittamiselta tai välinpitämättömältä kohtelulta. Oppiminen edellyttää fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista turvallisuutta.
Koulussamme kiusaamis- ja häirintätilanteet selvitetään alla olevan mallin mukaisesti.
Kiusaamiseen, häirintään ja väkivaltaan puuttumisen periaatteet
1. Yksikkömme kehittää, toteuttaa ja arvioi suunnitelmallisesti tasa-arvoista ja yhdenvertaista toimintakulttuuria lapsen edun mukaisesti
- Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma on ajan tasalla ja sitä toteutetaan toiminnallisesti osana yksikössä tehtävää hyvinvointityötä. Suunnitelman tekeminen voidaan tarvittaessa yhdistää kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaiseen suunnitelmaan.
- Yksikössämme on selkeät järjestyssäännöt ja kaikki tietävät, mikä on sallittua ja mikä ei.
- Tasa-arvoinen ja yhdenvertainen toiminta koskee sekä lapsia että yksikön aikuisia.
- Yksikössämme kunnioitetaan toisen koskemattomuutta ja omia rajoja.
- Kertomisen kynnys on matala: Kaikki tietävät, kenelle kerron ja miten sekä mitä sitten tapahtuu.
- Toimintakulttuurin kehittämis-, toteutus- ja arviointityössä ovat mukana lapset, nuoret ja huoltajat.
- Yksikkömme tekee eri tavoin näkyväksi kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisen työn.
- Tunne-, vuorovaikutus- ja turvataidot ovat koko opiskeluyhteisön hyvinvoinnin perustana.
2. Yksikkömme toteuttaa tunne- ja turvataitokasvatusta
Varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa tunne- ja turvataitokasvatuksella vahvistetaan lasten ja nuorten itsetuntoa ja tunnetaitoja, vuorovaikutustaitoja, selviytymistaitoja sekä digiturvataitoja. Tunne- ja turvataitokasvatuksen avulla edistetään lapsen ja nuoren omia taitoja puolustaa itseään ja rajojaan kiusaamisen, väkivallan, häirinnän, houkuttelun ja ahdistelun tilanteissa niin lasten keskinäisissä suhteissa kuin myös aikuisten ja lasten välisissä suhteissa kaikissa ympäristöissä. Lapsia ohjataan kertomaan huolistaan turvalliselle aikuiselle, sillä vastuu lasten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista on kaikilla aikuisilla.
- Yksikössämme vahvistetaan luottamuksen ilmapiiriä, lapsen omaa toimijuuden kokemusta, aikuisten turvaverkkoa ja moniammatillisten sidosryhmien yhteistyötä.
- Yksikössämme toteutetaan tunne- ja turvataitokasvatusta esi-/ops:n mukaisesti.
- Tunne- ja turvataitokasvatuksessa tehdään yhteistyötä kotien kanssa.
- Lukiokoulutuksessa opiskelijoiden vuorovaikutusosaamista kehitetään terveystiedon oppiaineessa sen sisältöjen ja käytettävien menetelmien avulla. Tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen on olennainen osa myös yhteisöllisen opiskeluhuollon toimintaa.
- Perusopetusyksikössä toimiva tunne- ja turvataitovastaava koordinoi tunne- ja turvataitokasvatuksen käytännön toteutusta yhteistyössä koulun toimijoiden kanssa ennaltaehkäisevän työn osalta ja osallistuu oppilashuoltoryhmän työskentelyyn aihetta käsiteltäessä.
3. Yksikössämme käytetään pisarapuuttumisen mallia
Kiusaamiselta, häirinnältä ja väkivallalta suojaaminen on koko henkilöstön tehtävä, joka vaatii aikuisen havainnointia, aitoa läsnäoloa ja välitöntä puuttumista epäasialliseen käyttäytymiseen. Minkäänlaista kiusaamista, väkivaltaa tai häirintää ei hyväksytä ja ko. tilanteisiin puututaan heti pisarapuuttumisen mallin mukaisesti lapsen ikä- ja kehitystaso huomioiden.
- Yksikössämme on laadittu ja käytössä toimintamalli kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä suojaamiseksi.
- Lapsen vihjeet ja kertomukset kiusaamisesta, väkivallasta ja häirinnästä otetaan aina vakavasti.
- Huomioidaan myös tilanteet, missä lapsi toimii oikein ja annetaan myönteistä palautetta edistymisestä; pisarapuututaan myös myönteiseen.
4. Yksikkömme työskentelee järjestelmällisesti väkivaltaa, kiusaamista ja häirintää vastaan, sitouttaa siihen lasten ja nuorten huoltajat sekä tekee yhteistyötä moniammatillisten sidosryhmien kanssa
Yhteiset arvot ja pelisäännöt ovat lähtökohta ja edellytys kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaiselle työlle. Yksikössämme osallistetaan huoltajia ja tiedotetaan heitä tavoista ennaltaehkäistä, puuttua ja toimia kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisesti. Huoltajat osallistetaan päiväkotien ja koulujen arkeen sekä kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteiden selvittelyyn matalalla kynnyksellä.
5. Yksikössämme tehdään tiivistä ja aloitteellista yhteistyötä hyvinvointipalvelujen, poliisin sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa
- Yksikössämme on selkeä toimintamalli haastaviin kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteisiin.
- Yksikössämme tehdään ennaltaehkäisevää ja tilanteisiin puuttuvaa yhteistyötä koulupoliisin kanssa.
6. Yksikössämme varmistetaan ja järjestetään tuki kaikille osallisille
- Varmistetaan, ettei uhri jää yksin ja hän on turvassa koulupäivän aikana. Uhrille nimetään tarvittaessa turvallinen aikuinen.
- Jos epäillään, että oppilaan koulumatka ei ole turvallinen kiusaamisen, väkivallan tai häirinnän johdosta, asiasta ilmoitetaan osapuolten huoltajille.
- Henkilökuntaan kuuluva ottaa yhteistyökumppanin mukaan tilanteiden selvittämiseen.
- Eri osapuolille (uhrille, tekijälle, perheille ja henkilökuntaan kuuluvalle) tarjotaan mahdollisuutta psykososiaaliseen tukeen ja jälkihoitoon opiskeluhuollon, hyvinvointipalveluiden sekä työterveyden toimesta.
7. Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätapausten selvittäminen kirjataan oppilastietojärjestelmään
Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätapausten selvittäminen on tärkeä kirjata. Wilmassa on muistiopohja kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteiden selvittämistä varten. / Kiusaamis-, väkivalta- ja häirintätilanteet kirjataan Wilman Tuntimerkinnät-välilehdelle
8. Yhteisöllinen OHR vastaa säännöllisestä väkivallan, kiusaamisen ja häirinnän vastaisen työn suunnittelusta, seurannasta ja arvioinnista
Yksittäiset tapaukset
- Tapaamisten seuranta toteutetaan yksikön kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisen suunnitelman mukaisesti.
- Varmistetaan, että asioihin palataan. Asiaa ei jätetä kesken. Sovitaan tarkistuspalaveri.
- Tarvittaessa käytetään Lapset puheeksi -menetelmää.
Yhteisötasolla tapahtuva seuranta
- Opiskeluhuoltoryhmä seuraa ja arvioi vuosittain kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaisia toimia sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteutumista, osaamistarpeita sekä kehittämiskohteita teesit huomioiden. Asiasta raportoidaan sivistys- ja kulttuuripalvelujen turvallisuusjohtamisen tiimille vuosittain yksiköille suunnatun kyselyn kautta. (kyselyä ei tarvittane, jos tilastotieto saadaan oppilastietojärjestelmästä)
9. Yksikössämme tunnistetaan, että henkilöstön täydennyskoulutus sekä oppilaitosyhteisön tiedon lisääminen kiusaamisesta, väkivallasta ja häirinnästä ovat tehokasta ennaltaehkäisyä
- Koulutussuunnitelman mukaisesti henkilökunnalle järjestetään täydennyskoulutusta osaamistarpeet tunnistaen ja osaamista vahvistaen.
- Henkilökunnan osaamista ennaltaehkäistä, tunnistaa ja puuttua kiusaamiseen, väkivaltaan ja häirintään päivitetään joka lukuvuoden alussa.
- Uusi työntekijä perehdytetään yksikön kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastaiseen toimintamalliin.
- Restoratiivisia sovittelumenetelmiä hyödynnetään yksikössämme ja yksikössämme on siihen liittyvää osaamista.
- Yksikössämme varmistetaan, että lapset ja huoltajat tuntevat toimintasuunnitelmat ja heitä on osallistettu niiden laadintaan.
- ajantasainen tieto niin lapsilla kuin huoltajilla
10. Yksikkömme johto vastaa yhdessä oppilashuoltoryhmän kanssa siitä, että kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän vastainen työ toteutuu Oulun kaupungin linjausten mukaisesti
Tunne- ja turvataitosuunnitelma
Pohjankartanon koulussa noudatetaan Oulun kaupungin tunne- ja turvataitokasvatuksen suunnitelmaa. Toimintakulttuurimme tukee avointa, arvostavaa vuorovaikutusta ja hyviä käytöstapoja. Arkiset teot ovat tärkeitä: katse, nyökkäys, hymy, tervehtiminen ja kuulumisten kysyminen oppituntien ohessa ja välituntisin madaltavat kynnystä tulla kertomaan aikuiselle mieltä askarruttavista asioista.
Kiinnitämme huomiota oppilaiden vahvuuksiin arjessa ja sanoitamme niitä. Myös Wilma-merkinnät “kiitos”,” autoit kaveria” tai ”osasit keskustella asioista” tai ”otit vastuuta opiskelustasi” ovat käytössämme. Koulussamme kaikki oppilaat ovat yhtä tärkeitä, ja kaikilla oppilailla on samat säännöt. Koulun henkilökunta kannustaa oppilaita kertomaan luotettavalle aikuiselle heti, jos he kokevat olonsa turvattomaksi koulussa tai kotona, tai jos he saavat tietoonsa oppilaiden turvallisuutta uhkaavia tilanteita.
Tunne- ja turvataitosuunnitelman sisällöt on koulussamme integroitu oppiaineiden opetussuunnitelman sisältöihin sekä opetussuunnitelman laaja-alaisiin tavoitteisiin. Lisäksi koulussamme ovat käytössä tunne- ja turvataitotuokiot sekä huoltajille ja henkilökunnalle tarjottavat koulutukset. Koulussamme toimii tunne- ja turvataitovastaava sekä kiusaamistapauksia luokanvalvojan kanssa selvittävä henkilö.
Tunne- ja turvataitosuunnitelman toteutuksessa käytetään Oulun kaupungin tunne- ja turvataitokasvatuksen opetusmateriaaleja, oppiaineiden materiaaleja sekä muita asiantuntijamateriaaleja. Teemme myös verkostoyhteistyötä Oulun kaupungin nuorisotoimen ja Oulun evankelis-luterilaisen seurakunnan ja muiden toimijoiden kanssa (esim. Oulun ensi- ja turvakoti). Pohjankartanon koulussa myös tukioppilaat, Kestävän kehityksen kerho ja oppilaskunta ovat mukana tunne- ja turvataitokasvatuksessa.
Välituntialue esitellään oppilaille aina lukukauden alussa, ja uusille oppilaille vuoden mittaan. Turvakävely toteutetaan elokuussa koulun alettua luokanvalvojantunnilla. Kokoontumispaikka on Madetojasalin pääsisäänkäynnin edessä olevalla parkkipaikalla. Pitkällä välitunnilla klo 11.00-11.45 oppilaat voivat mennä myös nuorisotila Nuottiin, jossa on aina paikalla aikuinen. Kirjastokäynnit Karjasillan kirjastossa ovat sallittuja opettajan luvalla pitkällä välitunnilla.
Pitkällä välitunnilla koulun aulassa toteutetaan perjantaisin Pohjiksen Porinat, jolloin paikalla on tunne- ja turvataitovastaava ja Oulun ensi- ja turvakodin ohjaaja Sirpa Huotari. Aiheet ideoidaan yhdessä nuorten kanssa ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Pitkällä välitunnilla maanantaisin toimii puolestaan Pohjiksen Potero, joka on rauhallinen välitunninviettopaikka oppilaille.
Poteroon ohjataan oppilaita oppilashuollollisin perustein luokanvalvojan tai kuraattorin kautta (esim. huoli yksinäisyydestä). Poteron ohjaajana toimii Sirpa Huotari. Poteroon ohjataan oppilaita, jotka kaipaavat rauhoittumispaikkaa, mielekästä tekemistä ja vertais- tai aikuiskontaktia. Poterossa voi myös syödä. Keväällä 2024 Pohjankartanon koulussa aloittaa vertaisryhmä eron kokeneiden perheiden nuorille. Kokonaisuus suunnitellaan syksyn 2023 aikana yhteistyössä oppilashuollon toimijoiden ja tunne- ja turvataitovastaavan kanssa.
Tunne- ja turvataitosuunnitelma on linkitettynä koulun kotisivulla. Jakson vaihtumisen yhteydessä tunne- ja turvataitotuokioista laitetaan tiedote tai Wilma-viesti huoltajille kotona keskustelua varten. Tarvittaessa vanhempainiltojen luokkaosuuksissa esitellään huoltajille ajankohtaisia tunne- ja turvataitoihin liittyviä asioita (esim. kaveritaidot). Koulun järjestyssäännöissä on koulun “Netiketti”, joka ohjaa turvalliseen netinkäyttöön ja somekäyttäytymiseen. Oppilashuollon yhteystiedot löytyvät koulun nettisivuilta ja Wilmasta. Oppilaiden terveystarkastuksissa käydään läpi oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Pohjankartanon koulun monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tammikuussa käsitellään esimerkiksi seuraavia tunne- ja turvataitokasvatuksen osa-alueita:
- 7. luokkien MOK: Sosiaalisesti kestävä kehitys
- 8. luokkien MOK: Turvallinen netinkäytt
- 9. luokkien MOK: Vuorovaikutustaidot
Pohjankartanon koulun TUTA-vuosikello
- Yhteinen aloitus luokkatasoittain juhlasalissa elokuussa (rehtori, henkilökunta ja tukioppilaat 7.luokille)
- Turvallisuuskävely luokanvalvojan kanssa elokuussa
- Järjestyssäännöt, puhelimen käyttö ja välituntialue sekä hyvinvointisiiven sijainti luokanvalvojan kanssa elokuussa
- Koulurauhan julistus elokuussa ja työskentely luokkatasoittain oppitunneilla
- Vanhempainillat syyskuussa
- Koulupoliisin vierailu koulussamme syyskuussa: turvallinen koulumatka, someturvallisuus, kiusaaminen, päihteet ja/tai muut ajankohtaiset asiat, julkisten tilojen käyttö
- Kehityskeskusteluissa käydään läpi myös, onko oppilaalla turvallinen olo koulussa (jakso 1)
- Teematuokiot tunne- ja turvataitokasvatuksesta luokanvalvojan tunneilla ja/tai retkipäivien alussa sekä jakson vaihtuessa luokanvalvojan tunneilla pitkin lukuvuotta
- Vaihtuvat istumajärjestykset ja pari- ja ryhmätyöt opettajajohtoisesti ryhmitellen pitkin lukuvuotta
- Nuorisotyöntekijöiden ja koulukuraattorin pitämät ryhmäytymispäivät 7. luokkalaisille Lämsänjärven leirikeskuksessa syyskuussa
- Tukioppilaiden ryhmäyttäminen 7. luokan oppilaille luokanvalvojan päivinä elokuussa ja syysretkipäivänä syyskuussa
- 7. luokan tukioppilaiden PoPo-tunti ja Kiusaamisen vastainen tunti sekä kysely kiusaamisesta luokanvalvojan tietoon jatkotoimenpiteitä varten vuoden mittaan
- Mitä kuuluu? -haastattelut 8. luokkalaisille lukuvuoden aikana (nuorisotoimi)
- Kaveritaidot 8. luokille (kuraattori oppitunneilla) syyskuussa
- 9. luokkien Sinä riität -teematunnit Nuotissa marras-joulukuussa
- 9. luokkien ohjauskeskustelut syyslukukaudella
- Teemapäivät (vaihtuvin teemoin yhteistyössä Keke-kerhon, oppilaskunnan ja tukioppilaiden kanssa) keväällä ja syksyllä
Oppiaineiden opetussuunnitelmiin sisältyviä tunne- ja turvataitoaiheita käsitellään esimerkiksi oppilaanohjauksessa (vahvuudet, itsetunto), tieto- ja viestintätekniikassa (turvataidot netissä), terveystiedossa (tunnetaidot), äidinkielessä ja kirjallisuudessa ja vieraissa kielissä (vuorovaikutustaidot), uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa (empatia), yhteiskuntaopissa (vastuullinen vaikuttaminen), liikunnassa (oman kehon rajat) sekä muissa taito- ja taideaineissa (itsesäätely).
9.luokat
Lv.-tunti 1: Aloituspäivä: Luonteenvahvuuteni
Syysretki: Myönteiset tunteet -osio päivän aluksi
Lv.-tunti 2: Häirintä ja kiusaaminen digitaalisessa mediassa; rakkaudesta ja rajoista, seksuaalinen häirintä
Lv.-tunti 3: Selviytymisympyrä
Lv.-tunti 4: Myötätunto
Lv.-tunti 5: Rakentava riitely
Lv.-tunti 6: Kohti tulevaa
9.luokan opo: Luonteenvahvuuteni ja unelmani tulevaisuudessa
9. luokan äidinkieli ja kirjallisuus: Vuorovaikutuksen tavat, kieli vallankäytön välineenä eri medioissa
9. luokan yhteiskuntaoppi: vastuullinen vuorovaikutus, vähemmistöt, vihapuhe
9. luokan terveystieto: mielen hyvinvointi, syömishäiriöt, päihteet – yhteys tunnetaitoihin; media vaikuttaa terveyteen, sos.media toimii mielipidevaikuttajana - yhteys nuorten tarinoihin digitaalisessa mediassa ja turvaohjeet sekä häirintään ja kiusaamiseen digitaalisessa mediassa
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma
Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus kuuluvat jokaisen perusoikeuksiin. Pohjankartanon koulun arvot Reiluus, Rohkeus ja Vastuullisuus on määritelty opetussuunnitelmassa ja pohjautuvat Oulun kaupunkistrategiaan (Kaupunkistrategia Oulu 2020). Nämä arvot ovat keskeisiä myös koulumme tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa, jonka mukaan toimimme niin, että kaikkia kouluyhteisön jäseniä kohdellaan tasapuolisesti ja yhdenvertaisesti.
Kuuntelemme jokaista sekä yksilönä että yhteisön jäsenenä. Kannustamme yhteisömme jäseniä mielipiteiden ilmaisuun ja toimimme niin, että erilaisia näkemyksiä otetaan huomioon päätöksenteossa.
Tasapuolinen ja yhdenvertainen kohtelu merkitsee koulussamme sitä, että emme hyväksy minkäänlaista kiusaamista, syrjintää tai epätasa-arvoista kohtelua oppilaiden välillä. Mahdollisiin kiusaamis- tai syrjimistilanteisiin puututaan välittömästi, kun havaitsemme tai saamme tietoomme tilanteen, niin että jokaiselle yksilölle turvataan oikeus häiriöttömään opiskeluun sekä turvalliseen kouluympäristöön.
Koulussamme toimii luokanvalvojien apuna häirintä- ja kiusaamistilanteissa siihen osoitettu henkilö. Koulussamme toteutetaan Oulun kaupungin opetussuunnitelman mukaisesti tunne- ja turvataitokasvatusta, joka ohjaa oppilaita kestävään vuorovaikutukseen ja erilaisuutta kunnioittavaan kohtaamiseen koulussa ja sosiaalisessa mediassa.
Tunne- ja turvataitokasvatuksessa kiinnitetään huomiota myös sukupuolisensitiiviseen käytökseen sekä annetaan oppilaille turvataitoja ja toimintaohjeet mahdollisiin seksuaalisen häirinnän tilanteiseen. Tukioppilastoiminnan keskiössä on niin ikään syrjimisen ehkäisy ja luokan ja koko koulun oppilaiden ryhmäytyminen. Syrjivä käytös on kielletty myös koulumme järjestyssäännöissä.
Edistämme kaikessa koulun toiminnassa sivistystä, demokratiaa ja tasa-arvoa, joka käsittää niin taloudellisen, sosiaalisen, alueellisen kuin sukupuoltenkin tasa-arvon huomioon ottamisen ja edistämisen kaikin käytettävissä olevin keinoin.
Koulun opetus- ja kasvatustyössä tuemme kaikkien yhteisön jäsenten kasvua ihmisyyteen, mikä näkyy pyrkimyksenä totuuteen, hyvyyteen, oikeudenmukaisuuteen ja rauhaan. Kunnioitamme yksilön ainutlaatuisuutta ja toimimme siten, että jokainen oppilas on omana itsenään yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kouluyhteisön jäsen.
Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta toteutetaan oppiaineiden opetuksessa, monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa sekä koulun muussa toiminnassa. Tasa-arvon periaate ja laaja yhdenvertaisuusperiaate ohjaavat koulun toiminnan ja arviointikäytänteiden kehittämistä. Koulun toiminnassa otetaan huomioon opetuksen järjestämistä ohjaavat velvoitteet.
Ketään ei syrjitä tai aseteta eri asemaan sukupuolen, iän, etnisen tai kansallisen alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, seksuaalisen suuntautumisen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Sukupuoleen perustuva ja seksuaalinen häirintä on kiellettyä, mikä tarkoittaa sitä, että koulu pyrkii sekä häirinnän ennaltaehkäisyyn että puuttuu havaitun häirinnän tilanteisiin niiden selvittämiseksi.
Koulussamme jokaisella oppilaalla on oikeus oppimiseen ja hyvinvointiin. Sukupuolitietoisuus ja laaja yhdenvertaisuus näkyvät toimintakulttuurissa osallisuuden ja yhteisöllisyyden korostamisena sekä syrjinnän estämisenä. Toisten ihmisten kunnioittaminen ja huomioon ottaminen kuuluvat koulun kulttuuriin. Sukupuolitietoinen opetus viittaa herkkyyteen tunnistaa yksilöllisyys ja persoonallisuus jokaisessa oppilaassa.
Oppilaita kannustetaan aktiiviseen toimintaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysymyksissä, ja heitä ohjataan yhteisöllisyyteen ja aktiiviseen oppilaskunta- ja tukioppilastoimintaan sekä muuhun osallisuutta edistävään toimintaan. Yhteistyö huoltajien kanssa on jatkuvaa ja avointa vuorovaikutusta, ja siinä otetaan huomioon perheiden monimuotoisuus.
Koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma päivitetään yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden kanssa kerran kolmessa vuodessa. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivittämiseen sisällytetään päivitys koulun tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteesta, tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi ja arvio toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.
Koulu kiinnittää erityistä huomiota yhdenvertaiseen oppilasarviointiin sekä seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ennaltaehkäisyyn ja poistamiseen, niin että tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet toteutuvat kaikilta osin. Koulun fyysisen ympäristön esteettömyyden, puhtauden ja turvallisuuden takaamiseksi ryhdytään tarkoituksenmukaisiin toimenpiteisiin välittömästi, mikäli ongelmia ilmenee.
Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivittämiseksi Pohjankartanon koulu teetti huoltajille kyselyn huhtikuussa 2022. Kyselyyn vastasi 79 huoltajaa. Kyselyn tulokset käsiteltiin hyvinvointitiimissä 20.4.2022 ja suunnitteluryhmässä 26.4.2022 ja esiteltiin opettajakunnalle 26.4.2022 opettajainkokouksessa.