Musiikkiluokat
Koulumme oppilaista noin puolet opiskelee musiikkiluokalla. Musiikkiluokkatoiminta on tavoitteellista, erikoisluokan opetussuunnitelman mukaista opetusta. Musiikkiluokalla opiskellaan musiikkia yhteistä musiikinopetusta laajemmin ja vaativammin tavoittein.
Musiikkiluokilla oppilaaksiottoalueena on koko kaupunki. Musiikkiluokista ja niille hakemisesta kerrotaan tarkemmin vuosittain tammikuussa ilmestyvässä perusopetuksen tiedotteessa.
Opiskelu musiikkiluokalla
Yleistä
Musiikkiluokan oppilaat ovat innokkaita, motivoituneita ja tuntevat mielenkiintoa musiikkia kohtaan kaikilla osa-alueilla: musiikkitiedossa, soitossa (orkesteri, oma instrumentti, tuntimusisointi), laulussa ja teorian opiskelussa. Opiskeluun sisältyy myös paljon koulun ulkopuolella tapahtuvaa harjoittelua kuten oman soittimen soittoläksyt, esiintymistilaisuudet, teorian ja säveltapailun tehtävät. Niinpä asenne musiikin opiskelua kohtaan on positiivinen ja lähtöisin omasta halusta oppia ja opiskella.
Orkesteri
Orkesterisoittoa musiikkiluokkalaisilla on 7. luokalla keskimäärin 1 tunti viikossa ja 8. ja 9. luokilla koko lukuvuoden ajan 2 tuntia viikossa. Jokaisella on oma instrumentti mukana harjoituksissa (poikkeus lyömäsoittimet ja kontrabassot). Kappaleet, joita orkesteri soittaa, ovat keskitasoisia ja edellyttävät jokaiselta omien stemmojen harjoittamista ja hallintaa. Tämän vuoksi jokainen orkesterioppilas käy soittotunneilla. Orkesterin suuren koon vuoksi työrauhaan kiinnitetään erityistä huomiota – jokaisella on oikeus ja velvollisuus rauhallisiin ja miellyttäviin musisoimishetkiin.
Soittotunnit
Jokaisella oppilaalla on oma orkesterisoitin, joka on mukana aina silloin kun tarvitaan (orkesteriharjoitukset, soittotunnit, tuntimusisoimiset ja esiintymistilaisuudet). Osa oppilaista käy konservatorion soittotunneilla, osa yksityisessä soitonopetuksessa ja osalla on koulun järjestämä soitonopetus. Tunnit ovat säännöllisesti, ja ajat sovitaan oppituntien ulkopuoliselle ajalle. Sekä opettaja että oppilas ilmoittavat mahdollisista tuntien peruutuksista hyvissä ajoin. Jotta soittotunneista saa mahdollisimman paljon irti, harjoitellaan soittoläksyjä myös vapaa-ajalla.
Musiikin hahmotusaineet
Musiikkiluokalla opiskeluun kuuluu myös teorian ja säveltapailun sekä musiikkitiedon opiskelua. Alakoulun musiikkiluokilta siirtyvät oppilaat ovat luokkaopetuksessa. Oppilaat, jotka eivät ole olleet ennen musiikkiluokilla, saavat pienryhmäopetusta, jossa teoriaa ja säveltapailua opiskellaan kevennettynä ja hitaammassa tahdissa.
Tavoitteena on kuitenkin taiteen perusopetuksen Muha 3 -kurssin (entinen teorian ja säveltapailun 3/3) suorittaminen yläluokkien aikana. Se vaatii oppilaalta kotitehtävien suorittamista ajallaan ja itsenäistä säveltapailuharjoittelua myös kotona. Musiikkiluokkalaiset suorittavat yläkoulun aikana myös musiikinhistorian peruskurssin (Muha 4). Musiikkiluokalla suoritetut hahmotusaineiden kurssit voidaan hyväksilukea osaksi konservatorion tai muun musiikkioppilaitoksen musiikin perusopintoja.
Musiikkiluokalle hakeminen
Oppilas voi pyrkiä 3. luokalla alkaville erikoisluokille toisen luokan keväällä. Kaikille erikoisluokille otetaan uusia oppilaita myös 7. luokalle. Tällöin valintatestit järjestetään 6. luokan keväällä. Musiikkiluokalla 6. luokalla opiskelevan oppilaan ei tarvitse hakea erikoisluokalle ja osallistua uudelleen valintakokeeseen yläluokille siirtyessä, vaan huoltajan vahvistus erikoisluokalla jatkamisesta riittää.
Erikoisluokkien oppilaat eivät saa maksutonta koulukuljetusta, vaan huoltaja huolehtii mahdollisista koulukuljetuskustannuksista. Huoltaja voi hakea kustannuksiin huojennusta tai vapautusta. Mikäli oppilas keskeyttää erikoisluokalla opiskelun kesken peruskoulun, hän siirtyy oppilaaksi omalle oppilasalueelle.
Erikoisluokille hakeutumisesta tiedotetaan hyvissä ajoin ennen seuraavaa lukuvuotta sivistys- ja kulttuuripalveluiden tiedotteissa ja nettisivuilla. Valintakokeista tiedotetaan myös vanhempainilloissa, ja tarkempaa tietoa valintakokeesta ja musiikkiluokkaopiskelusta kerrotaan Pohjankartanon koulun infotilaisuudessa. Tarkat ajankohdat ilmoitetaan peruskoulujen vuosittain päivitettävässä oppaassa.
Lue lisää erikoisluokille hakemisesta Oulun kaupungin perusopetuksen verkkosivuilta.
Musiikin erikoisluokalle hakeudutaan Wilman sähköisellä lomakkeella ja sen lisäksi ilmoittaudutaan Pohjankartanon koulun kansliaan.
- koulusihteeri Ritva Perttunen p. 044 7039061
- rehtori Ilpo Hettula p. 044 7039060
Tarkemmat valintakokeen aikataulut ilmoitetaan hakijan omaan kouluun. Testipaikka on Pohjankartanon koulun musiikkiluokissa.
Pyrkiminen kestää noin 2 tuntia. Jos se on keskellä päivää, niin ruokailet Pohjankartanon ruokalassa.
Mitä mukaan?
- Soitin (koululla on piano, rummut, sähköbasso, sähkökitara, akustinen kitara ja ukulele)
- Valokuva
Valintakokeen sisältö
- Laulunäyte - Hämä-hämähäkki ja vapaavalintainen laulu
- Soittonäyte - (ei pakollinen)
- Kai Karman musikaalisuustesti - Kuuntelutehtäviä (ei tarvitse valmistautua etukäteen)
- Rytmi- ja melodiantoistotehtäviä - (ei tarvitse valmistautua etukäteen)
- Musiikin teorian tehtäviä - (ei tarvitse valmistautua etukäteen)
Oppilaan tulee saada hyväksytty suoritus laulu- ja toisto-osioista.
Soitonopetus
Pohjankartanon koulussa jokaisella luokka-asteella toimii kaksi orkesteria: sinfoniaorkesteri ja kitaraorkesteri. Alakoulun 3. luokalla valittua orkesterisoittimen soittoa jatketaan sinfoniaorkesterissa 9. luokkaan saakka. Kitaraorkesteri on tarkoitettu niille soittajille, joiden pääinstrumentti on kitara tai jokin muu soitin, joka ei kuulu sinfoniaorkesterin soitinvalikoimaan.
Sinfoniaorkesterin soitinvalikoima
Huilu, oboe, klarinetti, alttosaksofoni, trumpetti, baritonitorvi ja tuuba, lyömäsoittimet, viulu, alttoviulu, sello ja kontrabasso. Mahdollisuuksien mukaan myös fagotti, käyrätorvi ja pasuuna.
Oman instrumentin opiskelu
Sinfoniaorkesterin oppilaat voivat opiskella instrumenttiaan musiikkiluokkien soitinkoulussa (ei koske kitaraa - kitaraorkesterissa soitonopetusta saadaan orkesteritunnin yhteydessä). Soitonopetus on yksilöopetusta tai pariopetusta. Soittotuntien (16 x lukukausi) kesto on 15 min/oppilas tai 30min/pari. Poikkeuksena ovat lyömäsoitintunnit, joiden kesto on 30 min/oppilas.
Musiikkiluokkien soitinkoulussa opiskelevilta peritään lukukausimaksu, jolla katetaan soitonopetuksen kustannuksia. Lukukausimaksu on 85e/lukukausi (huom. maksua ei voi osittaa esim. soittotunneilla käymättömyyden tai keskeytyksen takia). Soitonopetuksen lukukausimaksun vapautusanomus löytyy Wilman tiedotteista.
Huoltajat huolehtivat oppilaan soittotunneilla käymisestä ja ilmoittavat poissaolot soitonopettajalle. Yläkoulun soitonopetus voi tapahtua musiikin tuntien ohessa.
Huoltajat voivat järjestää soitonopetuksen myös yksityisesti (konservatorio, yksityinen tms.) kouluajan ulkopuolella.
Soitonopetusta koordinoi Jaakko Jauhiainen p. 044 703 9088 mail: jaakko.jauhiainen(at)eduouka.fi
Musiikkiluokkien opetussuunnitelma
Oppiaineen tehtävä vuosiluokilla 7-9
Musiikin opetuksen tehtävänä erikoisluokalla on luoda edellytykset musiikillisen osaamisen laajentamiseen ja monipuoliseen musiikilliseen toimintaan. Opiskelu on tavoitteellista, ja sen tehtävänä on syventää aiemmin opittuja musiikillisia taitoja ja vahvistaa oppilaiden toimimista musiikissa. Opetus luo vankan pohjan musiikin elinikäiselle harrastamiselle. Musiikin erikoisluokalla tarjotaan runsaasti mahdollisuuksia luovaan musiikilliseen ilmaisuun ja musiikin tuottamiseen sekä esittämiseen yksin ja yhdessä muiden kanssa. Oppilaat saavat tilaisuuksia oman oppimisensa suunnitteluun ja arviointiin. Keskeistä on yhdessä tekeminen ja siitä iloitseminen.
Musiikin opetuksen tavoitteet vuosiluokilla 7-9
OPETUKSEN TAVOITTEET | TAVOITTEISIIN LIITTYVÄT SISÄLTÖALUEET | LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN |
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä | S1 S4 - oppilaiden kiinnostuksen kohteet - ohjelmiston käyttökelpoisuus erikoisluokkien toiminnan kannalta | L2, L7
|
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä | S1 S4 -a cappella –laulaminen -mikrofonitekniikan harjoittelu -yhteismusisoinnissa poplaulut -solistinen laulaminen | L2 |
T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin | S1 -rumpukompit ja fillit -säestyssointujen hallinta kitaralla, ukulelellä ja kosketinsoittimella -bassotus -omalla orkesterisoittimella osallistuminen yhteismusisointiin luokassa ja orkesterissa -oman soittimen säännöllinen ja tavoitteellinen opiskelu | L2 |
T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun | S1 S4 -koreografiat -musikaalit -historialliset tanssit osana musiikkitietoa | L2 |
T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan | S1 -musiikin hahmottaminen kuulonvaraisesti -musiikin rakenteiden havaitseminen S4 | L2 |
T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin,sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn | S1 -omien sovitusten tekeminen -omien sävellysten tekeminen -improvisoiminen osana yhteismusisointia S4
| L1, L2, L6 |
T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia | S1
| L1, L2, L5 |
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa | S2 S4 -keskeisten säveltäjien teoksiin tutustuminen -keskeisiin sävellystyyppeihin tutustuminen (sinfonia, konsertto, sarja, sonaatti, lied, ooppera, fuuga jne.) -blues ja jazz -pop-ja rockmusiikin tyylit -sinfoniaorkesterin soittimet | L2, L4 |
T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa | S2 -oman musiikillisen toiminnan tarkastelu osana esiintymisharjoittelua | L4 |
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin | S3 -yhteismusisoinnista nauttiminen ja iloitseminen | L3, L4 |
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta | S1 -turvallisesta äänenvoimakkuuden tasosta huolehtiminen yhteismusisoinnissa | L3 |
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin | S1 -soitonopetukseen osallistuminen -orkesterisoittoon osallistuminen -yhteismusisointiin osallistuminen -laulamiseen osallistuminen | L1 |
Musiikin oppimisympäristöihin ja työtapoihin liittyvät tavoitteet vuosiluokilla 7-9
Tavoitteena on luoda pedagogisesti monipuolinen, uusien taitojen oppimiseen innostava musiikin opiskelukokonaisuus, jossa laulaminen, soittaminen ja muu yhteismusisointi on keskeistä.
Jokaisella oppilaalla on oma soitin, jonka opiskelun tulee olla säännöllistä. Oman soittimen avulla orkesterissa soittamalla tutustutaan taide- ja viihdemusiikin tyylisuuntiin toiminnallisesti ja elämyksellisesti. Laulamisessa tavoitteena on ohjata oppilaita luonnolliseen äänenkäyttöön ja oman äänen kehittämiseen kuoro- ja yhtyetoiminnassa.
Musiikin hahmottamista ja musiikkikäsitteitä opiskellaan musiikillisin työtavoin. Musiikin teorian ja säveltapailun opiskelussa pyritään hyödyntämään myös musiikkiteknologiaa.
Musiikin tavoitteisiin liittyvät keskeiset sisältöalueet vuosiluokilla 7-9
S1 Miten musiikissa toimitaan
Musiikin erikoisluokan opetuksessa keskeistä on musiikillisten taitojen jatkuva ja säännöllinen kehittäminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien orkesteri- sekä rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoa syvennetään kuorolaulussa, yhteismusisoinnissa, orkesterisoitossa sekä soitinopetuksessa.
S2 Mistä musiikki muodostuu
Soittamisessa, laulamisessa ja muussa musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja. Sekä soitossa että laulussa musiikkia hahmotetaan pääasiassa nuottikirjoituksen avulla. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa otetaan huomioon myös musiikin tulkintaan liittyviä ilmiöitä kuten fraseeraus ja nyansointi.
S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa
Musiikin erikoisluokalla valmistetaan musiikkiesityksiä, konsertteja ja musikaaleja oppimisprojekteina. Esityksiä valmistettaessa rakennetaan yhteyksiä myös eri oppiaineiden välille sekä otetaan huomioon laaja-alaisen osaamisen eri alueet. Musiikin 7-9 erikoisluokkien yhteistyökumppaneita ovat mm. Madetojan musiikkilukio, Oulun seurakunnat, Oulu Sinfonia ja 3-6 musiikin erikoisluokat.
S4 Ohjelmisto
Kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri aikakausien ja kulttuurien musiikkia (kansanmusiikki, jazz, blues, pop, rock, näyttämömusiikki, taidemusiikki). Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteis-, soolo- ja kuorolaulujen avulla äänenmurroksen ehdoilla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, esiintymistilaisuudet, juhlat, oppilaita innostavat teokset sekä ohjelmiston haastavuus ja käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa.
Orkesterisoitossa ohjelmistoon valitaan sellaisia taide- ja viihdemusiikin sävellyksiä, joiden soittaminen on luontevaa sekä aloitteleville että edistyneille soittajille.
Ohjaus, eriyttäminen ja tuki musiikissa
Musiikin opetuksessa ja työskentelyn suunnittelussa otetaan huomioon oppilaiden aikaisempi oppiminen ja kiinnostuksen kohteet. Musiikin hahmotusaineita opiskellaan ryhmässä eriyttäen ja ottaen huomioon oppilaiden erilaiset tarpeet ja aikaisempi opiskelu. Musiikin hahmotusaineiden osalta opetusta annetaan musiikin perusopetuksen yleisen oppimäärän laajuisesti.
Oman orkesterisoittimen opiskelua jatketaan, ja soitinopetus on pääasiassa yksilöopetusta. Soitinvalikoimassa ovat mm. viulu, alttoviulu, sello, kontrabasso, huilu, klarinetti, oboe, saksofoni, fagotti, trumpetti, käyrätorvi, pasuuna ja lyömäsoittimet. Soitinopetuksessa voidaan järjestää musiikkioppilaitoksen vaatimusten mukaisia tasosuorituksia oppilaiden edistyessä.
Orkesterisoitossa oppilasta ohjataan hyvään äänentuottamiseen sekä ergonomiseen työskentelyyn oman soittimen kanssa. Orkesteritoiminnan järjestämisessä otetaan huomioon oppilaiden aikaisempi soitinopiskelu sekä erilaiset tarpeet.
Oppilaan oppimisen arviointi musiikissa vuosiluokilla 7-9
Musiikin erikoisluokan opetuksessa oppilas tarvitsee realistista ja samalla kannustavaa ja rohkaisevaa palautetta edistymisestään ja osallistumisestaan. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa musisointiin, luovaan tuottamiseen ja musiikkiteknologiaan liittyviä kokonaisuuksia.
Musiikin päättöarviointi sijoittuu 9. vuosiluokan kevätlukukauteen, jolloin musiikin erikoisluokan opiskelu päättyy. Päättöarvioinnin periaatteet ja kriteerit ovat valtakunnallisen perusopetuksen opetussuunnitelman mukaiset. Päättöarvioinnilla määritellään, miten oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin yhteisenä opetettavan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosana muodostetaan suhteuttamalla oppilaan osaamisen taso musiikin valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. Musiikissa oppilaan osaaminen kehittyy kaikilla tavoitealueilla oppimäärän päättymiseen saakka. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit. Oppilas saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.
Musiikin päättöarvosanan lisäksi oppilaalle annetaan kaksi muuta musiikin arvosanaa. Valinnaisessa orkesterisoitossa annetaan arvosana 8. ja 9. vuosiluokalla. Valinnaisessa musiikin hahmotusaineessa (musiikin teoria, säveltapailu ja musiikkitieto) ja valtakunnallisia tavoitteita syventävässä musisoinnissa annetaan yksi yhteinen musiikin erikoisluokka-arvosana 8. ja 9. luokalla.
Kuvaus oppilaan hyvästä (arvosana 8) osaamisesta yhdeksännen luokan päättyessä
Oppilas
- osaa käyttää ääntään monipuolisesti ja ilmeikkäästi,
- laulaa puhtaasti sekä yksiäänisiä että moniäänisiä lauluja,
- pystyy osallistumaan neliäänisiin kuorolauluihin,
- hallitsee monipuolisesti ja laaja-alaisesti laulu-, soitto- ja kuoro-ohjelmistoa,
- hallitsee musiikin teorian ja säveltapailun osa-alueet musiikin perusteet 3 -tason vaatimusten mukaisesti,
- hallitsee musiikkitiedon keskeiset asiat musiikin perusteet 4 -tason vaatimusten mukaisesti,
- pystyy osallistumaan yhteissoittoon omalla orkesterisoittimella tai luokkasoittimilla yhtyeessä tai orkesterissa,
- pystyy esiintymään ryhmässä erilaisille yleisöille,
- osaa kuunnella keskittyneesti musiikkia ja tehdä siitä havaintoja sekä esittää perusteltuja näkemyksiä kuulemastaan.
Koulumusiikin tuki ry
Musiikkiluokkalaisten vanhemmille
Tervetuloa mukaan Oulun koulumusiikin tuki ry:n jäseneksi.
Oulun koulumusiikin tuki ry on perustettu musiikkioppikoulun kannatusyhdistyksenä ja nykyisin yhdistys tukee monin eri tavoin Pohjankartanon koulun musiikkiluokkien ja Madetojan musiikkilukion oppilaiden musiikinopetusta ja musiikillista harrastustoimintaa.
Toiminnan rahoittaminen
- hakemalla apurahoja
- keräämällä jäsenmaksuja
- järjestämällä koulujen kanssa kulttuuritilaisuuksia
- jakamalla musiikkistipendejä
- tukemalla koulujen kulttuurimatkoja, kuorojen ja orkestereiden kilpailu- ja esiintymismatkoja
Ylioppilasjuhlissa syksyllä ja keväällä ojennetaan jokaiselle uudelle ylioppilaalle ja päättöjuhlissa yläasteen päättäville musiikkiluokkalaisille Oulun koulumusiikin tuki ry:n ruusu
Maksamalla jäsenmaksun olet mukana tukemassa toimintaa. Voit halutessasi tukea toimintaa myös erillisellä kannatusmaksulla.
- jäsenmaksu 10 €
- kannatusmaksu 20€
Yhdistyksen tili: 460020 – 2140069
Yhteyshenkilöt
Asta Nokkoudenmäki-Huhta, puheenjohtaja - etunimi.sukunimi@ouka.fi
Maarit Tohmola, sihteeri - etunimi.sukunimi@ouka.fi