Päättöarvioinnin kriteerit
Arvosana on oppiaineen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Arviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut oppiaineen oppimäärän tavoitteet.
Oppilaalla on mahdollisuus tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Vahvuuksia pyritään tukemaan erilaisissa arjen tilanteissa. Opettajan suorittaman arvioinnin lisäksi oppilas arvioi aika-ajoin omaa kehitystään kirjallisesti tai suullisesti. Oppilaan itse- tai vertaisarviointi ei vaikuta arvosanaan.
Eri oppiaineiden päättöarvioinnin arvosanakriteerit löytyvät opetushallituksen sivuilta https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/oppilaan-oppimisen-ja-osaamisen-arviointi-ja-paattoarvioinnin-kriteerit
Taito- ja taideaineet
Taito- ja taideaineet
Liikunta
Liikunnan päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin liikunnan eri osa-alueilla tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- osaaminen ja kehittyminen harjoiteltavissa liikuntataidoissa (liikkumis-, tasapaino-, välineenkäsittely- ja ympäristön havannointitaidot)
- uima- ja hengenpelastustaitojen osaaminen ja vahvistaminen
- omien kunto-ominaisuuksien arviointi, kehittäminen ja ylläpitäminen
- aktiviinen työskentely ja harjoittelu sekä oman parhaansa yrittäminen liikuntatunneilla
- omatoiminen työskentely liikuntaharjoitteissa
- turvallinen toiminta liikuntatunneilla
- vastuullisuus ja sääntöjen noudattaminen liikuntatunneilla ja pelitilanteissa
- vuorovaikutustaidot liikuntatunneilla.
Käsityö
Käsityön päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin käsityön eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- omien ratkaisujen suunnittelu ja ideointi, sekä yritteliäs työskentely
- tarkoituksenmukaisten materiaalien ja välineiden valitseminen ja käyttö työssä
- käsityön keskeisten käsitteiden käyttö
- oman idean esittäminen selkeästi
- turvallinen työskentely ja riskitilanteiden tunnistaminen
- käsityön ja kädentaitojen merkityksen ymmärtäminen omassa elämässä ja yhteiskunnassa
- taloudellisten ja ekologisten valintojen tekeminen käsityöprosessissa
- laadukkaan työn merkityksen ymmärtäminen
- tavoitteiden asettaminen omalle työskentelylle, käsityöprosessin mukainen työskentely
- tieto- ja viestintäteknologian käyttö käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa
Kotitalous
Kotitalouden päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin kotitalouden eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä.
Käytännön toimintataidot
- Jatkuva näyttö tunneilta
* taito suunnitella ja tehdä valintoja ja toteuttaa niitä
* taito tehdä käsillä
* taito ylläpitää järjestystä ja organisoida tehtäviä aika huomioiden
* taito toimia turvallisesti, ergonomisesti, taloudellisesti ja hygieenisesti sekä esteettisesti ja luovasti sekä huomioiden ympäristö
- käytännön kokeet
- käytännön kotitehtävät tehtynä
Yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot
- jatkuva näyttö tunneilta
* taito kuunnella, keskustella ja perustella
* taito itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmässä työskentelyyn
* taito toimia toisia huomaavaisesti tapakulttuuri huomioiden
Tiedonhallintataidot
- jatkuva näyttö tunneilta
* taito käyttää kotitalouden käsitteitä, ohjeita, tietoja ja taitoja
* taito ympäristö- ja taloustekoihin toiminnassa ja päätöksenteossa
- teoriakokeet ja pienemmät testit/pistokokeet
- kirjalliset kotitehtävät tehtynä
- esitelmät ja kirjalliset työt
Musiikki
Musiikin päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin musiikin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- oman toiminnan sovittaminen osaksi musisoivaa ryhmää
- käytännön soittokokeet
- mahdolliset kirjalliset näytöt
- luovan toiminnan tuotokset
- terve äänenkäyttö musiikillisen ilmaisun välineenä
- vastuullisuus yhteismusisointitilanteissa
- perusasioiden hahmottaminen sekä kuullusta että soitetusta musiikista
- kehittyminen ja harjaantuminen musiikin taidoissa
- tuntityöskentely ja vuorovaikutustaidot yhteismusisointitilanteissa.
Kuvataide
Kuvataiteen päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin oppiaineen eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- erilaisten materiaalien ja tekniikoiden opetteleminen ja soveltaminen
- muotoilu Suomessa
- viiva- ja väriperspektiivioppi, ja värioppi
- tutustutaan nyky- ja moderniin taiteeseen
- opetellaan sommittelun peruselementtejä kuvassa ja veistoksessa
- kestävä kehitys: materiaali- ja välinehuolto, materiaalien kierrättäminen
- tutustutaan taidemaailman käsitteisiin ja opetellaan ilmaisemaan kuvataidetta myös sanallisesti
- tuntityöskentely ja vuorovaikutustaidot yhteisötaiteessa
- tutustutaan visuaalisen alan ammatteihin.
Kielet
Kielet
Suomen kieli ja kirjallisuus
Suomen kielen ja kirjallisuuden arviointi perustuu monipuolisiin suullisiin ja kirjallisiin näyttöihin. Oppilas voi näyttää osaamistaan monilla eri tavoilla.
Päättöarvioinnissa otetaan huomioon oppiaineen eri osa-alueet. Näitä ovat esimerkiksi:
- vuorovaikutustaidot
- tekstien tuottaminen
- tekstien tulkitseminen
- kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen.
Ruotsi
Ruotsin päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin ruotsin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Arvioinnin eri osa-alueita ovat:
- kulttuurinen osaaminen
* kielitieto ja kielialueiden kulttuurit
- kielenopiskelutaidot
* tavoitteiden asettaminen opiskelulle ja rakentavan vuorovaikuksen harjoitteleminen, esim. opetuksen seuraaminen ja annettujen tehtävien suorittaminen
- viestintätaidot
* suulliset tehtävät, esim. pari- ja ryhmätehtävät
* kuullun- ja luetunymmärtäminen
* kirjalliset taidot
- tapoja osoittaa osaamista eri osa-alueilla ovat esimerkiksi:
* koesuoritukset
* projektityöt/kirjoitelmat
* suulliset tehtävät
* tuntityöskentely
Englanti
Englannin päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin englannin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Arvioinnin eri osa-alueita ovat:
- kulttuurinen osaaminen
* kielitieto ja kielialueiden kulttuurit
- kielenopiskelutaidot
* tavoitteiden asettaminen opiskelulle ja rakentavan vuorovaikuksen harjoitteleminen, esim. opetuksen seuraaminen ja annettujen tehtävien suorittaminen
- viestintätaidot
* suulliset tehtävät, esim. pari- ja ryhmätehtävät
* kuullun- ja luetunymmärtäminen
* kirjalliset taidot
- tapoja osoittaa osaamista eri osa-alueilla ovat esimerkiksi:
* koesuoritukset
* projektityöt/kirjoitelmat
* suulliset tehtävät
* tuntityöskentely
Matemaattiset aineet
Matemaattiset aineet
Matematiikka
Matematiikan päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin matematiikan eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- matemaattiset tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen
- kirjallinen osaaminen: kokeet, testit, projektityöt
- taito käyttää välineitä, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa
- ohjelmointiharjoitukset
- vastuunottaminen opiskelusta
- opittujen asioiden soveltaminen käytännössä
- ongelmanratkaisutaidot
- käsitteiden ymmärtäminen ja käyttäminen
- tekemisen tapa ja taito perustella ratkaisuja sekä ratkaisujen rakenne ja oikeellisuus
- kehittyminen ja harjaantuminen matematiikan taidoissa.
Fysiikka ja kemia
Fysiikassa ja kemiassa päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin. Näitä ovat esimerkiksi:
- kirjalliset kokeet ja testit
- tiedot ja taidot sekä niiden soveltaminen
- turvallinen työskentely
- kokeellisen tutkimuksen suunnittelu ja toteuttaminen
- vastuullisuus työskentelyssä
- vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot
- taito käyttää välineitä, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa
- hahmottaa fysiikan ja kemian soveltamista teknologiassa
- käsitteiden ymmärtäminen, käyttäminen ja mallintaminen
- tieteellinen tapa tuottaa tietoa, tiedonhaku ja lähdekriittisyys
- kestävä kehitys.
Reaaliaineet
Reaaliaineet
Biologia
Biologian päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- kirjalliset tuotokset: kokeet, testit ja eliökokoelma
- pari- ja ryhmätyöt
- taito tehdä havaintoja, kerätä, käsitellä, tulkita, arvioida ja esittää erilaisia aineistoja
- taito käyttää biologialle ominaista välineistöä, tieto- ja viestintäteknologiaa
- taito toteuttaa pienimuotoisia kokeita ja tutkimuksia.
Historia
Historian päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin historian eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- esitelmät, tutkielmat, pari- ja ryhmätyöt
- esseet ja oppimispäiväkirjat
- dokumentti -ja eläytymistehtävät
- tiedon soveltaminen ja historiallisen ajattelun hallinta.
Maantieto
Maantiedon päättöarviointi sekä oppilaiden tiedolliseen osaamiseen että maantiedon taitoihin, kuten geomediataitoihin ja tiedon kriittiseen arviointitaitoon. Lisäksi arvioidaan taitoa käyttää maantiedolle ominaista välineistöä sekä tieto- ja viestintäteknologiaa. Arviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- testit, esitelmät, tutkielmat, pari- ja ryhmätyöt
- esseet ja oppimispäiväkirjat
- välineistöjen sekä tieto- ja viestintäteknologian käyttötaidot
- ympäristön ja siinä tapahtuvien muutosten havainnointi
- dokumentti -ja eläytymistehtävät
- tiedon soveltaminen ja ajattelun hallinta.
Terveystieto
Terveystiedon päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä sekä niitä vahvistavista ja vaarantavista tekijöistä ja mekanismeista. Näitä ovat esimerkiksi:
- kirjalliset tuotokset: kokeet, esseet, oppimispäiväkirjat, pohdintatehtävät
- pari- ja ryhmätyöt
- dokumentti -ja eläytymistehtävät
- ajankohtaisten terveyteen liittyvien ilmiöiden seuraaminen ja tiedon hankkiminen, sen luotettavuuden sekä merkityksen arvioiminen
- tiedon soveltaminen ja omien terveyteen liittyvien valintojen arvioiminen
Terveystiedossa arviointi ei kohdistu oppilaan arvoihin, asenteisiin, terveyskäyttäytymiseen, sosiaalisuuteen, temperamenttiin tai muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Tavoitteissa kiinnitetään huomiota siihen, miten oppilas pohtii ja perustelee käsiteltävää aihetta terveyden näkökulmasta, tiedonalan käsitteitä ja erilaisia lähteitä käyttäen. Opettajan suorittaman arvioinnin lisäksi oppilas arvioi aika-ajoin omaa kehitystään kirjallisesti tai suullisesti. Oppilaan itse- tai vertaisarviointi ei vaikuta arvosanaan.
Uskonto
Uskonnon päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin uskonnon eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- esitelmät, tutkielmat, pari- ja ryhmätyöt
- esseet ja oppimispäiväkirjat
- dokumentti -ja eläytymistehtävät
- tiedon soveltaminen ja uskonnon ja kulttuurin vuorovaikutuksen ymmärtämisen sekä eettisen ajattelun hallinta.
Yhteiskuntaoppi
Yhteiskuntaopin päättöarviointi perustuu monipuolisiin näyttöihin yhteiskuntaopin eri osa-alueilla ja tuntityöskentelyssä. Näitä ovat esimerkiksi:
- esitelmät, tutkielmat, pari- ja ryhmätyöt
- esseet ja oppimispäiväkirjat
- dokumentti -ja eläytymistehtävät
- ajankohtaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden seuraaminen ja ymmärtäminen median avulla
- tiedon soveltaminen ja yhteiskunnallisen ja ajattelun hallinta.