UNESCO-lukuvuosi 2022-2023

Lukuvuotena 2022-2023 globaali- ja ympäristökasvatukseen, siis UNESCOon, liittyvä toiminta oli todella vilkasta. Opettajat ja opiskelijat pääsivät tekemään ja kokemaan monenlaista, sekä uutta että jo perinteiseksi muodostunutta toimintaa. 

Unesco-opiskelijat (Moona Alaniemi, Krista Anttila ja Elias Hirvasniemi sekä osan vuodesta toiminnassa mukana olleet abiturientit Sanni Viiri ja Sonja Madetoja) ja ilmasto-opiskelijat (Saimi Possakka ja Nex Nikkinen) kokoontuivat lukuvuoden aikana useita kertoja Unesco- ja ilmastotiimeissä vastuuopettajien kanssa. Päättyvänä vuotena vietettiin YK:n teemapäivistä 10.10. Maailman mielenterveyspäivää, Ihmisoikeuksien päivää 9.12. sekä Kulttuurisen monimuotoisuuden päivää 19.5. Unesco-tiimi järjesti erilaisia toimintoja kyseisille päiville. Toukokuun teemapäivänä saimme lisäksi eri kulttuurien edustajia vieraaksi koululle.  

Alkusyksyn perinne sai jatkoa, kun Unesco-opiskelijat istuttivat Rauhanpuun, tällä kertaa Länsituulen päiväkodin pihalle. Mukana tapahtumassa oli viskarit päiväkodilta ja kaksi 1. vuoden opiskelijoiden opetusryhmää lukiolta. 

Globaali- ja ilmastotiimien opettajia ja opiskelijoita osallistui lukuvuoden aikana lukuisiin yksi- tai kaksipäiväisiin työpajoihin sekä koulutus- ja seminaaritapahtumiin ympäri Suomen. Kävimme esim. Helsingissä, Hämenlinnan Lepaalla ja Pudasjärvellä. Tapahtumien järjestäjinä oli mm. Ilmastolukiot ja HAMK, OPH, AVI ja Aurora Entrepreneurialis –hanke. 

Aurora Entrepreneurialis –toiminta käynnistyi kevätlukukaudella. Vuonna 2025 päättyvä hanke on yhteinen Pohjois-Suomessa ja Pohjois-Ruotsissa olevien oppilaitosten kesken, ja sitä toteuttaa useita toimijoita, mukaan lukien Oulun kaupunki. Keskeiset tavoitteet liittyvät kansainvälisen verkostoitumisen lisäksi tulevaisuustaitojen vahvistamiseen ja merkittäviltä osin kestävään yrittäjyyteen.  

Lukiolla on tänä vuonna vietetty myös ruokaviikkoa ja liikenneviikkoa, jolloin on kartoitettu ruokailun ja koulumatkojen hiilijalanjälkeä. Aiheisiin liittyen on jaettu tietoa mm. päivänavauksien kautta ja julkistettu laskureiden avulla saadut hiilijalanjälkien suuruudet. 

Polaris, Pohjoisen Suomen UNESCO ASP-net -verkosto, kokoontui tänä vuonna sekä kasvotusten että etänä useita kertoja. Joissakin tapaamisissa oli mukana myös opiskelijoita. Suunnittelimme tulevaa yhteistyötä ja jätimme uuden hankehakemuksen OPH:lle. 

Osallistuimme tammikuussa demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen (DIOK) tutkimukseen. Opiskelijoita osallistui työpajoihin yhdessä OSAO:n opiskelijoiden kanssa. Lopuksi pidettiin päättäjäkeskustelu, jossa opiskelijat tarkensivat ajatuksiaan ja pääsivät vuorovaikutukseen paikallispäättäjien kanssa. 

English Worldwide –opintojaksolla teimme yhteisen teemaprojektin espanjalaisen koulun kanssa. Päättöpäivänä järjestettiin yhteinen etäseminaari kestävään kuluttamiseen liittyen.  

Yhteistyössä Canon, Young people Programme - yhteisvastuuohjelman kanssa järjestettiin valokuvauskurssi. Kurssin aiheena oli YK:n kestävän kehityksen teemat ja niistä erityisesti ilmastonmuutos.   

Viimeisellä viikolla vietettiin vielä Koulun päivää, jolloin opiskelijoille oli erilaisia toiminnallisia rasteja. Agenda 2030 -tavoitteita tehtiin samalla tutuksi.