Oppimisen tuki
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä sekä terveellisten elämäntapojen kehittymistä ja luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Laajojen terveystarkastuksien terveydenhoitajan tapaamiset ovat 1.-, 4.- ja 7.-luokalla. Koululääkärin tapaamiset ovat 1.-, 5.-, ja 8.-luokalla. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen.
Terveydenhoitaja kuuluu koulun moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään ja osallistuu sovitusti oppilaskohtaisiin monialaisiin asiantuntijaryhmiin.
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Selvissä sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa hyvinvointikeskuksessa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on huoltajan vastuulla.
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Haukiputaan koulun 1.–5. luokkien terveydenhoitajana toimii Anna Huuki (p. 040 773 2809) ja 6.–9. luokkien terveydenhoitajana toimii Maria Matikainen (p. 050 461 7520). Terveydenhoitajaan voit olla yhteydessä puhelimitse tai Wilman kautta.
1.–5. luokkien terveydenhoitajan avoin vastaanotto on päivittäin klo 11:00 – 11:30 ja 6.–9. luokkien terveydenhoitajan avoin vastaanotto on päivittäin klo 12:00-13:00. Tällöin terveydenhoitajan luona voi käydä ilman ajanvarausta.
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
Koulutapaturmat
Oulun kaupungilla on tapaturmavakuutus, joka korvaa oppilaalle koulussa, opetusohjelman mukaisilla matkoilla kotimaassa ja ulkomailla sekä koulumatkalla tapahtuneiden tapaturmien hoidon.
Katso tarkemmat ohjeet koulutapaturmia ja esinevahinkoja koskien tästä.
Oppilaanohjaus
OPPILAANOHJAUKSEN KESKEISET TAVOITTEET
- oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen
- opiskeluvalmiuksien ja sosiaalisten taitojen vahvistaminen
- elämänhallintataitojen vahvistaminen
- työelämään tutustuminen
- eri koulutusmahdollisuuksien ja ammattitietojen tunnetuksi tekeminen
Ohjaus tapahtuu luokkamuotoisesti, pienryhmissä ja henkilökohtaisena ohjauksena.
OPPILAANOHJAUS 7. LUOKALLA
7. luokkien tuntijako
Alakoulusta Yläkouluun
- yläkoulun käytänteisiin ja sääntöihin tutustuminen
- perusopetuksen rakenne
Opiskelu
- opiskelutaidot ja niiden kehittäminen
- opiskeluasenne ja sen merkitys oppimiseen
- arviointi
- valinnaisaineet
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- suvaitsevaisuus
- hyvät tavat ja muiden huomioon ottaminen
OPINTO-OHJAUS 8. LUOKALLA
8. luokkien tuntijako
Koulutus
- Suomen koulutusjärjestelmä
- jatko-opintomahdollisuudet
- lukio-opinnot
- ammatillinen koulutus
- ammattilukio
Työelämä
- elinkeinorakenne ja ammattialat
- ammatti- ja työelämätietoutta
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- omien vahvuuksien tunnistaminen
OPINTO-OHJAUS 9. LUOKALLA
9. luokkien tuntijako
Opiskelu
- opiskelutaidot
- opiskelutavoitteiden asettaminen
Koulutus
- toisen asteen oppilaitokset
- muut koulutusvaihtoehdot
- tutustumiskäynnit ja vierailijat
- jatko-opintoihin hakeutuminen
- pääsy- tai soveltuvuuskokeisiin ohjaaminen
Työelämä
- työelämätietouden laajentaminen
- TET eli työelämään tutustuminen
Ihmisenä kasvaminen
- itsetuntemus
- omien jatko-opintotavoitteiden selkiyttäminen
HAUKIPUTAAN OPINTO-OHJAAJAT JA VASTUULUOKAT
7BDE, 8DF, 9BCD, TU, WX
Sanna Heloneva 050 447 3411
7ACF, 8ABC, 9EFG
Sohvi Pietilä 040 610 6494
8E, 9A, JRS
Venla Hyry 050 447 3166
Opiskeluhuolto
OPISKELUHUOLTO
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma. Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, apulaisrehtori, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, opinto-ohjaaja, ala- ja yläkoulun erityisopettajien edustajat, oppilaiden ja huoltajien edustajat. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ne ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
KOULUKURAATTORI JA KOULUPSYKOLOGI
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi terveydenhuollon ammattihenkilö ja psyykkisen hyvinvoinnin asiantuntija. Kuraattori ja psykologi osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin tai psykologiin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori ja psykologi osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Haukiputaan koulussa työskentelevät koulupsykologi Liisa Kontio (p. 050 420 1588) ja vastaava kuraattori Maria Lähdemäki (p. 040 563 7664). Heidät tavoittaa Wilman kautta ja puhelimitse. Haukiputaan koulun lisäksi Liisa työskentelee Aseman koululla sekä Jatulin Tarhan, Aseman ja Taikametsäntarhan päiväkotien esiopetusyksiköissä, ja Maria työskentelee Jatulin Tarhan ja Taikametsäntarhan päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
VIDEOLINKKI
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
Walk in -aika
Oppilaat pääsevät halutessaan tapaamaan koulukuraattoria ja koulupsykologia myös ilman ajanvarausta joka maanantai klo 11.45-13.00. Vastaanotto tapahtuu tuolloin koulukuraattorin työhuoneessa Y118. Mikäli tulijoita on useita, edetään jonotusperiaatteella.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Opetukseen osallistuvalla (oppilaalla) on oikeus saada opetussuunnitelman mukaista opetusta, oppilaanohjausta sekä riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. (PL30 §, 24.6.2010/642)
Yleinen tuki
Yleisellä tuella tarkoitetaan kaikille oppilaille suunnattua tukea sekä opiskeluhuollon palveluita. Yleisellä tuella pyritään ennakoimaan oppimisen esteitä ja edistämään oppimista. Yleisen tuen muotoja ovat mm. eriyttäminen, osa-aikainen erityisopetus ja tukiopetus.
Tehostettu tuki
Jos yleisen tuen muodot eivät ole riittäviä, oppilaalla on oikeus saada tehostettua tukea. Tehostetussa tuessa oppimääriä ei yksilöllistetä, mutta opetus- ja ohjausmuotoja voidaan yksilöllistää. Tehostetun tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan kanssa pedagoginen arvio ja sen pohjalta oppimissuunnitelma Wilmaan.
Erityinen tuki
Erityinen tuki on oppimisen ja hyvinvoinnin tuen vahvin muoto. Erityisen tukeen siirryttäessä oppilaalle tehdään yhteistyössä huoltajan ja oppilaan kanssa pedagoginen selvitys ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) Wilmaan. Erityisen tuen päätös on määräaikainen. Oppilaan tuki pyritään tuomaan ensisijaisesti oppilaan omaan luokkaan. Jos on oppilaan edun mukaista järjestää opetus pienryhmässä, oppilas voidaan saada paikan pienryhmästä. Erityisen tuen aikana oppilaan oppimääriä voidaan tarvittaessa myös yksilöllistää. Erityisen tuen muodot suunnitellaan aina yhdessä oppilaan ja huoltajien kanssa.
Koulussamme on käytössä monia erilaisia erityisen tuen muotoja:
- Osa-aikaista erityisopetusta annetaan sitä tarvitsevalle oppilaalle laaja-alaisten erityisopettajien ja erityisluokanopettajien toimesta niissä aineissa/ asioissa, joissa oppilas tarvitsee tukea.
- Pienluokilla on enintään kymmenen oppilasta, jolloin opettajalla ja koulunkäynninohjaajalla jää enemmän aikaa huomioida niissä opiskelevien oppilaiden yksilölliset tarpeet.
- Koulumme alueellisissa pienryhmissä opiskelee oppilaita myös muista lähialueiden kouluista. Näissäkin luokissa maksimioppilasmäärä on kymmenen oppilasta. Opettajana on erityisluokanopettaja, jolla on usein työparina koulunkäynninohjaaja. Pienryhmiäluokkien aikataulut voivat poiketa muun koulun aikatauluista esim. tuntien alkamisajankohdan tai välituntiaikataulujen osalta.
- Koulussamme toimii myös useita pidennetyn oppivelvollisuuden luokkia.
Joustava perusopetus
Haukiputaan koulussa toimii joustavan perusopetuksen ryhmä, ns. Jopo-luokka. Se on tarkoitettu 8.- ja 9.-luokkien oppilaille, jotka haluavat opiskella peruskoulun kaksi viimeistä vuotta pienessä, käytännönläheisessä ryhmässä, jossa koulutyöskentelyn ohessa on kokemuksellista oppimista, mm. erilaisia retkiä ja työssäoppimisjaksoja tavallista peruskoulua enemmän. Jopo-luokalle haetaan keväisin erillisessä haussa.