Liikkuva koulu ja opiskelu
Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu toiminnassa keskeistä on aktiivinen ja viihtyisä koulupäivä – hyvinvoiva oppilas, oppilaiden osallisuus, oppiminen ja liikkeen lisääminen – vähemmän istumista. Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan. Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu toiminta tarjoaa konkreettisia keinoja opetussuunnitelmien toteuttamiseen.
Liikkuva koulu
Lisää liikettä koulupäivään -vuosikello
- Vuosikellon tehtävänä on lisätä tietoa sekä lasten ja nuorten liikkumissuosituksesta että liikkumisen hyvinvointihyödyistä.
- Vuosikellon tarkoituksena on esitellä kohderyhmän liikkumistoimintakulttuurin monipuolistamiseksi ja laajentamiseksi Liikkuva koulu -ohjelman " lisää liikkumista koulupäivään -ideoiden" monipuolista kirjoa.
- Vuosikellon tavoitteena on myös kannustaa vuodenkierron aikana kouluja kokeilemaan erilaisia tapoja lisätä liikettä koulupäivään sekä tuoda vahvemmin esiin oppilaiden osallisuuden.
- Tavoitellaan koulupäivän aikaisen liikkumisen määrää lisäämistä, painottaen erityisesti oppituntien aikaista liikkeen lisäämistä.
Tutustu Kouluvuoden vuosikellomalliin, jonka Kiviniemen koululle on työstänyt Anne-Maria Ilo.
Liikkuva koulu-toiminta Oulussa
Liikkuvassa koulussa on tärkeää
- oppilaiden osallisuus
- oppiminen
- lisää liikettä – vähemmän istumista
Liikkuvissa kouluissa ajatellaan asioita uusilla tavoilla:
- istutaan vähemmän
- tuetaan oppimista toiminnallisilla menetelmillä
- liikutaan välitunneilla
- kuljetaan koulumatkat omin lihasvoimin
- Jokainen koulu toteuttaa liikkuvampaa koulupäivää omalla tavallaan
Koulut saavat tukea alueellisilta ja valtakunnallisilta verkostoilta, joihin kuuluu useita erilaisia lasten ja nuorten hyvinvoinnista kiinnostuneita toimijoita.
Viihtyisämpiä koulupäiviä syntyy tekemällä yhdessä ja ottamalla oppilaat mukaan suunnitteluun, päätöksentekoon ja toimintaan. Vuorovaikutus ja yhteistoiminnallisuus parantavat usein koulun ilmapiiriä, millä on vaikutuksensa myös koulun työrauhaan, oppilaiden sosiaalisiin taitoihin ja oppimiseen. Liikkuvan koulun rahoituksesta vastaa opetus- ja kulttuuriministeriö.
Oulussa Liikkuva koulu toimintaa tehdään ja kehitetään koulujen aktiivista toimintakulttuuria yhteistyössä Koululiikunnan kanssa. Koululiikunta keskittyy aktivoimaan koulujen välistä toimintaa ja Liikkuva koulu jatkaa koulujen sisäisen toiminnan monipuolistamista. Hyödynnämme toiminnasta saatuja hyviä käytänteitä ja panostamme aktiiviseen tiedottamiseen.
Mitä liikkuva koulu toiminta on:
#BeActive-tapahtumat
#beActive-tapahtumat Oulun 8.luokan oppilaille
Oulun kaupunki ja Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry järjestävät yhteistyössä urheiluseurojen ja järjestöjen avustuksella Oulun koulujen kahdeksannen luokan oppilaille syksyisin alueelliset #BeActive tapahtumapäivät.
Tapahtumat ovat osa kansainvälistä European week of sport -urheiluviikkoa. Tapahtumaan osallistutaan luokittain opettajan johdolla.
Hyvinvointiluento vanhemmille ja nuorille
Hyvinvointiluento vanhemmille ja nuorille (liikunta, ravinto ja mielenterveys)
Oulun Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu ovat työstäneet hyvinvointiteemaan sopivan koulutuksen, jota voi hyödyntää niin oppilaiden kuin vanhempienkin tiedon lisäämiseksi liikunnasta ravinnosta ja mielenterveyteen liittyvistä asioista.
Materiaalit löytyvät Power point -tiedostona, joten voit valita siitä omaan työskentelyysi sopivat osiot ja muokata aineistoa tarpeesi mukaan.
Seurakalenteri
Oulun kaupungin Liikkuva koulu ja Pohjois-Pohjanmaan liikunta haluavat edistää koulujen ja seurojen välistä yhteistyötä. He koostavat kouluille lukuvuosittain seuratarjottimen, mikä on yhteystietolista seuroista, jotka ovat valmiita tekemään kouluvierailuja Oulun kouluissa.
Koulut varaavat seurojen käynnit suoraan seuratarjottimeen ilmoittautuneiden seurojen kanssa ja Liikkuva koulu kustantaa käynneistä seuroille nimellisen korvauksen.
Seuravierailuja voi varata esim. liikuntatapahtumiin, lajitutustumisiin liikuntatunneille tai pitkille välitunneille.
Seuratoimijoille maksetaan lukuvuoden aikana enintään kahdestakymmenestä ohjaustunnista/seura. Seuralla on oikeus valita heille sopivat ohjausajat ja päivät, eivätkä he ole sitoutuneita ohjaamaan maksimituntimäärää.
Liikuntadiplomi
Liikuntadiplomi
- Liikuntadiplomi on saanut alkunsa Hiukkavaaran koulun aktiivisten opettajien halusta lisätä oppilaiden liikkumista ja perheen yhdessä tekemistä vapaa-ajalla.
- Diplomin tehtävät ovat ideoineet Hiukkavaaran koulun oppilaat, ja tehtäviä on myöhemmin täydennetty Oulun muidenkin koulujen oppilaiden toimesta.
- Tehtävien suorittamien ei vaadi ohjaajaa, kalliita välineitä tai erityisiä liikuntapaikkoja, joten ne ovat kaikkien suoritettavissa.
- Liikuntadiplomin tehtävät sisältävät erilaisia liikunnallisia haasteita 1.-2. lk, 3.-4.lk ja 5.-6. lk oppilaille.
- Tehtävät on suunniteltu toteutettavaksi vapaa-ajalla joko yksin tai yhdessä kaverin tai perheenjäsenten kanssa.
- Tehtäviä voi käyttää myös liikuntaläksyinä sekä aktiivisuuden herättäjinä oppilaiden vapaa-ajalle.
- Oppilaat voivat suorittaa tehtäviä omaan tahtiinsa koko lukuvuoden ajan.
- Opettaja voi halutessaan seurata haasteen edistymistä pyytämällä oppilaita näyttämään vihkoonsa kertyneet suoritukset aika-ajoin.
- Keväällä opettaja voi tulostaa diplomit niille oppilaille, jotka ovat läpäisseet haasteen eri tasoilla.
- Kun opettaja aktivoi Oulun liikuntadiplomi -oppimiskokonaisuuden Qridissä, haastetehtävät ilmestyvät näkyviin hänen oppilailleen.
- Oppilaat voivat suorittaa tehtäviä omaan tahtiinsa koko lukuvuoden ajan, ja opettaja voi seurata haasteen edistymistä omasta käyttöliittymästään. Keväällä opettaja voi tulostaa oppimiskokonaisuuden materiaaleista löytyvät diplomit niille oppilaille, jotka ovat läpäisseet haasteen eri tasoilla:
- Kulta: 25 suoritettua tehtävää
- Hopea: 20 suoritettua tehtävää
- Pronssi: 15 suoritettua tehtävää
Liikuntadiplomi paperisena
- Liikuntahaasteet on mahdollista suorittaa myös paperisen haastevihkon avulla. Tulosta alta haastevihko ja lähde mukaan toimintaan.
Liikkuva koulu liikuntahaasteet
Liikkuva koulu liikuntahaasteet
- Haasta luokkasi suorittamaan liikunnallisia haastetehtäviä. Voit valita tehtävien aihepiirit luokallesi sopivaksi tai jokainen oppilas voi valita tehtäväaiheet oman mielenkiintonsa mukaan. Liikkeiden videot löydät klikkaamalla eri liikeaiheiden otsikoita. Liikkeitä voi tehdä joko koulussa tai antaa niitä liikuntaläksyiksi.
Toiminnalliset vanhempainillat
Toiminnalliset vanhempainillat
Liikkuva koulu hankkeen aikana valmistetut, Jere Lehdon ideoimat toiminalliset vanhempainiltamallit, joita voi sellaisenaan tai muokaten käyttää koulujen vanhempainiltojen järjestämiseksi.
Maikkulan liikunnanopettaja Saila Romakkaniemen valmistelema Move!-vanhempainiltamalli, jonka avulla voi vanhempia tutustuttaa Move!-mittauksiin.
Välituntitoiminta
Välituntitoiminta
Välituntitoiminta on tärkeä osa koulujen aktiivisen toimintakulttuurin ylläpitoa. Välituntitoimintaa voi kehittää monilla eri keinoilla.
Esimerkkejä erilaisista välituntitoimintojen ideoista:
Koulujen välitunnit
Ideoita yläkoulun välituntitoimintaan
Välkkärikoulutus
Hyvinvointia kouluun 2024-2025 projekti kustantaa halukkaille kouluille välkkärikoulutukset. Koulutukset tulee tilata suoraan PoPLi:n Elina Leinoselta. Voit laittaa välkkärikoulutuspäivän ehdotuksen Elinan googlekalenteriin. Kalenteri löytyy PoPLi:n nettisivuilta Lapset ja nuoret | Pohjois-Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry. Mikäli et löydä sopivaa ajankohtaa (haluat tarkentaa ajan esim. 8:30-11:30) voit ottaa myös suoraan yhteyttä elina.leinonen@popli.fi tai 0407207960.
- Koulutus on kestoltaan kolme tuntia (pienellä tauolla, usein ruokailu välissä)
- Koulutuksen toteuttamiseen tarvitaan liikuntasali (mahdollisuuksien mukaan liikuntavälineistö). Erikseen sovittaessa osa koulutuksesta on mahdollista toteuttaa myös luokkatilassa.
- Säiden ollessa suotuisat, osa koulutuksesta pihalla, esim. kentällä.
- Ryhmän tueksi nimetään mielellään kaksi opettajaa, joista ainakin toinen on mukana koulutuksessa koko koulutuksen ajan (tai muu vastuullinen aikuinen). Tämä on äärettömän tärkeää toiminnan onnistumiseksi.
Oppilaiden ja opiskelijoiden liikuntastipendit
Oulun perusopetuksen Koululiikunta haluaa ilahduttaa Oulun koulujen ja lukioiden oppilaita liikunnallisilla stipendeillä koulujen/lukioiden päättyessä keväällä 2025. Olisi mahtava saada oppilaita liikkeelle piristävän liikunnan pariin.
Olisiko teidän yrityksellänne, seurallanne tai järjestöllänne mahdollisuus lahjoittaa Oulun koulujen oppilaille liikunnallisia toimintoja, teidän omien palveluiden tai muilta ostamienne palveluiden pariin. Tällaisia voisi olla:
- kertakäyntilippuja liikuntapaikkoihin tai ohjauksiin
- sarjalippuja liikuntapaikkoihin tai ohjauksiin
- kuukausikortteja liikuntapaikkoihin tai ohjauksiin
- vuosikortteja liikuntapaikkoihin tai ohjauksiin
- toiminnallisia kursseja
Lahjoituksen voi kohdentaa tietylle ikäluokalle tai koululle/lukiolle. Lahjoituksen saajalle voi halutessaan luoda omat jakokriteerit (vähänliikkuva, ansioitunut liikunnassa, vähävarainen, esimerkillinen, tsemppaaja ym.). Mikäli lahjoittajalla ei ole toivetta kohteesta tai kriteereistä, Oulun kaupungin koululiikunnan väki tekee stipendien jaon, jotta mahdollisimman moni koulu saa stipendejä jaettavaksi. Lahjoitetut stipendit jaetaan kevätjuhlassa koulujen henkilöstön parhaaksi katsomalleen/katsomilleen oppilaille kriteerit huomioiden.
Mukaan pääsette ilmoittautumalla Forms linkin kautta tai lähettämällä sähköpostia kati.grekula@ouka.fi. Katilta saa myös tarvittaessa lisätietoa ja ohjeistusta (puh. 0406569610). Toivomme ilmoittautumiset viimeistään 31.3.2025 mennessä, jotta ehdimme tehdä stipendien jaon ja lähetyksen kouluille/lukioille.
Tervetuloa nuorten liikunnan edistämistyöhön – laitetaan hyvä kiertämään.
Liikuntakorttityöpaja oppilaille
Liikuntakorttityöpajan avulla voitte tehdä oppilaiden kanssa yhdessä omalle koululle välipalaliikuntakortteja. Ideapaja onnistuu helposti valmiin työpajaohjeen mukaan.
Oulun koulujen hyvät käytänteet liikkeen ja hyvinvoinnin lisäämiseksi
Aktiiviset välitunnit yläkouluille
Liikkuva opiskelu
Liikkuva opiskelu
Oulussa toteutettiin Liikkuva opiskelu -hanke 2019-. Hankeen rahoittajana toimi Pohjois-Suomen Aluehallintovirasto. Hankkeen kohderyhmänä oli Oulun kaupungin 10 lukiota ja niiden opiskelijat sekä henkilökunta.
Hanke toimi jatkumona Liikkuva varhaiskasvatus ja Liikkuva koulu -ohjelmille. Liikkuva opiskelu hankkeessa kehitettiin aktiivisia toimintakulttuuria tukevia toimintoja kaikkien Oulun lukioiden arkeen. Sisällöt valittiin opettajien ja opiskelijoiden toiveiden perusteella. Lisäksi hyödynnettiin valtakunnallisten Liikkuva koulu ja Liikkuva opiskelu -ohjelmien hyviä käytänteitä.
Hanke koostui neljästä eri osa-alueesta jotka tukivat lukioiden aktiivisen toimintakulttuurin kehittymistä. Kaikille lukioille tarjottuja tukitoimia olivat Liikkuva opiskelu-koordinaattorin tuki, Liikkuva koulu-ohjelman aikana aloitetut koulutusyhteistyöt Oulun Yliopiston ja Pohjois-Pohjanmaan liikunnan ja urheilun kanssa joita suunnattiin lukion rehtoreille, opettajille ja opiskelijoille. Kolmas osa-alue tähtäsi lukioiden välisen yhteistyön lisäämiseen erilaisten tapahtumien, haastetoimintojen ja turnausten avulla. Näiden tapahtumien suunnittelussa nuoret olivat vahvasti apuna. Yhteistyökumppaneina toimivat oululaiset seurat ja yksityiset toiminnan järjestäjät. Neljäs osa-alue piti sisällään lukioiden sisäisen aktiivisuuden lisäämisen lukiokohtaisilla kehittämissuunnitelmilla. Lukiot laativat omat kehittämissuunnitelmansa. Kullakin koululla oli oma ohjausryhmä ja vastuuopettaja jotka koordinaattorin kanssa varmistavat suunnitelmien toteutumisen.
Tavoitteet
- Opettajien ammattitaidon lisääminen hyvinvointiosaamisen laajentamiseksi osaksi kaikkia oppitunteja. Tavoitteena aktiivisemmat ja osallistavammat oppitunnit
- Työ-ja opiskelijayhteisön osallisuuden, yhteisöllisyyden, ja yhdenvertaisuuden kehittäminen toiminnan, yhdessä tekemisen ja toisen huomioimisen kautta.
- Opiskelijoiden tietoisuuden lisääminen hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä.
- Toiminnallisuuden ja harrastustoiminnan lisääminen opiskelijan päivään – pienin askelin kohti pysyvää elämäntapaa.
- Lukioiden aktiivisen toimintakulttuurin monipuolistaminen lukiokohtaisin kehittämissuunnitelmin.