Oppimisen tuki
Oppilaalla on oikeus saada tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tuki muodostuu pedagogisesta tuesta, oppilas- ja opiskeluhuollosta sekä koulunkäynninohjaajapalveluista. Pedagogisen tuen lähtökohtina ovat eriyttäminen sekä erilaiset joustavat opetusjärjestelyt ja -menetelmät. Tuen järjestämisessä huomioidaan oppilaan ikäkausi ja oppimisedellytykset.
Kouluterveydenhuolto
Kouluterveydenhuolto on osa koulun oppilashuoltoa, jolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä yhteistyössä huoltajien kanssa.
Oppilas käy terveystarkastuksessa vuosittain. 1. ja 5. luokan tapaaminen on laaja terveystarkastus, jolloin oppilas tapaa sekä terveydenhoitajan että lääkärin, ja myös oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan. Tapaamisessa voidaan tarvittaessa keskustella perheen tarvitsemista tukitoimista. Opettajan palaute oppilaan koulunkäynnistä on osa laajaa terveystarkastusta.
Terveydenhoitajaan voi ottaa yhteyttä kaikissa oppilaan terveyteen ja koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Heidät tavoittaa alla olevista numeroista. Terveydenhoitajalle voi lähettää myös Wilma viestejä.
Kouluterveydenhoitaja:
Riina Juola p. 050 573 9718
Hammashoito
Kaikki koulun oppilaat kuuluvat järjestelmällisen hammashoidon piiriin. Perushammashoito ja oikomishoito tapahtuvat Kiimingin hammashoitolassa.
Opiskeluhuolto
Katso tästä Oulun kaupungin oppilashuollon esittelyvideo kuraattori- ja psykologipalveluista.
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Opiskeluhuoltotyö kuuluu kaikille kouluyhteisössä toimiville aikuisille ja sitä tehdään yhdessä oppilaan ja hänen huoltajiensa kanssa.
Koulullamme toimii yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, jonka tehtävänä on suunnitella, miten yllä kuvatut tehtävät toteutuvat koulumme toiminnassa. Yhteisölliseen opiskeluhuoltoryhmään kuuluvat rehtori, vararehtori, kouluterveydenhoitaja, koulukuraattori, koulupsykologi, erityisopettajia ja mahdollisuuksien mukaan alueen nuorisotyöntekijä. Opiskeluhuoltoryhmään voi osallistua myös vanhempainyhdistyksen ja oppilaskunnan edustaja. Tarvittaessa mukaan voidaan kutsua myös muita koulun ja alueen yhteistyötahoja. Yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä kokoontuu 1-2 kertaa sekä syyslukukauden että kevätlukukauden aikana. Ryhmä voidaan kutsua koolle myös tarpeen mukaan.
Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan yksittäistä oppilasta koskevaa monialaista opiskeluhuoltoa sekä oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon, koulupsykologin ja koulukuraattorin palveluja. Yksittäisen oppilaan asiassa mietitään aina huoltajan kanssa, ketkä ovat ne opiskeluhuollon henkilöt, jotka muodostavat monialaisen asiantuntijaryhmän ko. asian tiimoilta. Pidetyistä tapaamisista kirjataan oppilashuoltokertomus, joka löytyy Wilmasta Tuki-välilehdeltä.
Koulukuraattori
Koulukuraattori on koulussa työskentelevä sosiaalialan asiantuntija. Koulukuraattorin työn tavoitteena on edistää oppilaiden sosiaalista hyvinvointia ja tasapainoista kehitystä. Kuraattori työskentelee yksittäisten oppilaiden ja heidän läheistensä kanssa ja tekee tarvittaessa yhteistyötä muiden asiantuntijoiden kanssa. Tehtävänkuvaan kuuluu myös koko kouluyhteisön hyvinvoinnin tukeminen ja työskentely esimerkiksi luokkien ja ryhmien kanssa. Koulukuraattoriin voin ottaa yhteyttä erilaisissa koulunkäyntiin ja oppilaan elämään liittyvissä haasteissa, tai kun vanhempi kaipaa tukea vanhemmuuteen.
Koulukuraattorin tavoittaa alla olevasta numerosta tai Wilman kautta.
koulukuraattori: Sanna Korteniemi p. 040 663 2433
Koulupsykologi
Koulupsykologin työn tavoitteena on auttaa lapsen kasvuun, kehitykseen, koulunkäyntiin, oppimiseen sekä tunne-elämään liittyvissä asioissa.
Koulupsykologi työskentelee oppilaiden kanssa oppilas- ja ryhmätasolla yhteistyössä vanhempien sekä koulun henkilökunnan kanssa. Huoltajalla on mahdollisuus olla yhteydessä koulupsykologiin, kun jokin lapseen liittyvä asia askarruttaa.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Koulussamme oppilaiden tukeminen rakentuu opetussuunnitelman mukaiseen kolmiportaiseen tukeen. Tukitoimet suunnitellaan aina yksilöllisesti yhdessä huoltajien kanssa. Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä.
Yleisen ja tehostetun tuen muotoja ovat
- opetuksen eriyttäminen
- tukiopetus
- osa-aikainen erityisopetus
- samanaikaisopetus
- koulunkäynninohjaajan tuki
- kodin ja koulun yhteistyö
- oppilashuoltopalvelut
- läksyparkki
- oppilaiden joustavat ryhmittelyt
- erityiset opetusjärjestelyt
Silloin, kun yleinen tuki ei ole riittävää ja oppilas tarvitsee säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita tukimuotoja, tulee oppilaan saada tuki tehostettuna. Oppilaan saama tuki kirjataan oppimissuunnitelmaan.
Erityistä tukea saavalle oppilaalle tehdään erityisen tuen päätös. Tällöin esim. joku oppiaine voidaan yksilöllistää. Oppilaan saama tuki ja oppisisällöt kirjataan henkilökohtaiseen asiakirjaan (hojks), joka tehdään vanhempien kanssa yhteistyössä.
Puhelin
Erityisopettaja Noora Pehkonen
050 5934 666
Erityisopettaja Eija Holappa
050 5628 222
Sähköposti
etunimi.sukunimi@eduouka.fi