Kansainvälinen toiminta

Kansainvälisyyskasvatus Alakylän koulussa

Kansainvälisyyskasvatuksella pyritään vaikuttamaan kieltenopiskelun innostukseen, suvaitsevaisuuden kasvuun sekä oman kulttuuri-identiteetin vahvistumiseen.

Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys -aihekokonaisuuden päämääränä on auttaa oppilasta ymmärtämään suomalaisen ja eurooppalaisen kulttuuri-identiteetin olemusta, löytämään oma kulttuuri-identiteettinsä sekä kehittämään valmiuksiaan kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen ja kansainvälisyyteen.

Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle. Se on muodostunut ja muotoutuu eri kulttuureiden vuorovaikutuksessa. Opetus tukee oppilaiden oman kulttuuri-identiteetin rakentumista ja kasvua aktiivisiksi toimijoiksi omassa kulttuurissaan ja yhteisössään sekä kiinnostusta muita kulttuureita kohtaan. Samalla opetus vahvistaa luovuutta ja kulttuurisen moninaisuuden kunnioitusta, edistää vuorovaikutusta kulttuurien sisällä ja niiden välillä ja luo siten pohjaa kulttuurisesti kestävälle kehitykselle.

Eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat ihmiset kohtaavat toisensa perusopetuksessa ja tutustuvat monenlaisiin tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin. Asioita opitaan näkemään toisten elämäntilanteista ja olosuhteista käsin. Oppiminen yhdessä yli kieli-, kulttuuri-, uskonto- ja katsomusrajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteisöllisyydelle. Perusopetus antaa perustan ihmisoikeuksia kunnioittavaan maailmankansalaisuuteen ja rohkaisee toimimaan myönteisten muutosten puolesta. (OPS 2016).

 

Toiminta lukuvuonna 2024-2025

Kaupungin kansainvälistymisrahan avulla olemme toteuttaneet koulullemme "Kulttuurivoimala"-kioskin. Tavoitteena on luoda koululle toimintamalli, jossa muun muassa kansainvälisyyskasvatus nivotaan koulumme jokapäiväiseen arkeen. Kulttuurivoimalasta saa lukuvuoden ajaksi passin, johon oppilaat keräävät leimoja tehdyistä tehtävistä lukuvuoden aikana.  Oppilaista koulutetaan kv-agentteja kv-kerhossa ja nämä agentit työskentelevät Kulttuurivoimalassa sen aukioloaikoina. Lisäksi kv-agentit osallistuvat Kulttuurivoimalan toiminnan suunnitteluun.

Koulumme opettajat ovat osallisena tämän lukuvuoden kestävässä Erasmus+- rahoitteisessa projektissa, jossa tutkitaan 1) Miten opettaja voi tukea oppilaan matemaattista suoritusluottamusta?, 2) Mistä tekijöistä oppilaan matemaattinen minäkäsitys muodostuu? ja 3) Millä keinoilla opettaja voi vahvistaa oppilaan sisäistä motivaatiota?

Koulumme on hakenut Erasmus+- akkreditointia hankekaudelle 2024-2027 Aiheinamme ovat seuraavat aihepiirit: 1) Haluamme kehittää koulumme oppilaiden matemaattista ajattelua
ja pitkäjänteistä työskentelyä matematiikan opiskelussa käyttäen digitaalisia ja konkreettisia välineitä sekä lähiluontoa. 2) Haluamme selvittää, tukeeko koulumme toimintakulttuuri tarpeeksi matematiikan opiskelussa vahvaa perustaitojen osaamista ja miten toimintakulttuuria voidaan kehittää esim. digitaalisilla ratkaisuilla. 3) Haluamme kasvattaa digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäviä oppijoita, jotka toimivat kansainvälisessä verkostossa tuottaen oppimateriaalia, joka mahdollistaa kasvun kohti maailmankansalaisuutta.