Arviointi
Koulussamme noudatetaan Oulun kaupungin yhteisiä oppilaan arvioinnin periaatteita. Arviointia toteutetaan monipuolisesti kokeiden lisäksi tuntiaktiivisuuden, oppilastöiden ja projektien avulla. Etenkin taito- ja taideaineissa arviointi perustuu tuntiaktiivisuuteen ja oppilastöihin.
Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan arviointi: Luokanopettajat ja erityisopettajat tekevät kokonaisvaltaista yhteistyötä erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opiskelun suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Oppilaan oppimistilanteet ja kokeet järjestetään siten, että oppilaan yksilölliset tarpeet otetaan huomioon.
Jos oppilas on saamassa hylätyn arvosanan jostakin oppiaineesta, oppilaan huoltajalle ilmoitetaan asiasta. Oppilaalle annetaan näyttömahdollisuus ennen lukuvuoden päättymistä. Näyttömahdollisuudesta ilmoitetaan huoltajalle.
Käyttäytyminen arvioidaan opetushallituksen asettamien ohjeiden ja tavoitteiden mukaan.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siten, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön, arvostaa omaa ja toisten työtä ja noudattaa sääntöjä sekä hyviä tapoja.
Sanallisessa arvioinnissa eri osa-alueet arvioidaan asteikolla:
erittäin hyvin/hyvin/tyydyttävästi/tarvitsee ohjausta
Käyttäytymisen arvosana annetaan seuraavin perustein:
erinomainen 10
Oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön sekä vaikuttaa positiivisella esimerkillä muihin oppilaisiin ja oppimistilanteisiin. Hän toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa ja osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa.
kiitettävä 9
Oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristön koulutyössä, toimii vastuullisesti kouluyhteisössä sovittujen sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti, käyttäytyy ystävällisesti ja avuliaasti, pyrkii omalta osaltaan vaikuttamaan hyvän työskentelyilmapiirin muodostumiseen.
hyvä 8
Oppilas käyttäytyy asiallisesti tilanteeseen sopivalla tavalla, noudattaa useimmiten koulun sääntöjä, käyttäytyy yleensä hyvien käytöstapojen mukaisesti, pystyy yleensä ratkaisemaan ristiriitatilanteita oma-aloitteisesti, osaa toimia ryhmässä.
tyydyttävä 7
Oppilas käyttäytyy useimmiten tilanteeseen sopivalla tavalla, tuntee ja hyväksyy koulun säännöt, kykenee ohjatusti ratkaisemaan ristiriitatilanteita, osaa tuetusti toimia ryhmässä.
kohtalainen 6
Oppilas suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen, rikkoo toistuvasti koulun sääntöjä, aiheuttaa asenteillaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä, tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa käyttäytymisessä.
välttävä 5
Erittäin välinpitämätön käytös suhteessa kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristöön sekä tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi.
hylätty 4
Oppilaan käyttäytyminen normaaliin kouluyhteisöön täysin sopimatonta.