Oppimisen tuki
Oppilaalla on mahdollista saada oppimiseen, kasvuun ja kehitykseen tarvitsemaansa tukea. Eri tukimuodoista tarkemmin alla.
Kouluterveydenhuolto
KOULUKURAATTORI JA KOULUPSYKOLOGI
Koulukuraattori on koulun sosiaalityön ammattilainen ja sosiaalisen hyvinvoinnin asiantuntija, koulupsykologi terveydenhuollon ammattihenkilö ja psyykkisen hyvinvoinnin asiantuntija. Kuraattori ja psykologi osallistuvat kouluyhteisössä esille tulleiden tarpeiden mukaan erilaisiin yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön muotoihin, kuten luokkatyöskentelyyn, ryhmien ohjaamiseen, vanhempainiltoihin, koulun tapahtumiin jne.
Yksittäisten oppilaiden osalta kuraattoriin tai psykologiin voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä mm. lapsen tai nuoren hyvinvointiin, kasvuun ja kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin, arjen sujumiseen, toimintakykyyn, vuorovaikutussuhteisiin ja elämänmuutoksiin liittyvissä asioissa. Yhteydenottaja voi olla oppilas itse, huoltaja, opettaja tai jokin muu taho. Koulun henkilöstöllä on mahdollisuus konsultoida opiskeluhuollon työntekijöitä yksittäisen oppilaan asioissa nimettömästi, tai huoltajien luvalla myös oppilaan nimellä. Kuraattori ja psykologi osallistuvat tarpeen mukaan oppilaan oppimisedellytysten arviointiin sekä oppimisen ja koulunkäynnin tukitoimien suunnitteluun. Koulupsykologi tekee tarvittaessa, sovitusti ja huoltajan suostumuksella, oppimisen ja koulukäynnin haasteita selvitteleviä tutkimuksia.
TYÖNTEKIJÄT JA YHTEYSTIEDOT
Ylikiimingin ja Vesalan koulussa työskentelevät koulupsykologi Sofia Pulkkinen (vanhempainvapaalla) ja koulukuraattori Pilvi Kiviluoto. Heidät tavoittaa Wilman kautta ja puhelimitse, kuraattori p. 040 5405918 ja sähköpostitse (pilvi.kiviluoto@pohde.fi). Yhteystiedot löytyvät koulun kotisivulta. Ylikiimingin koulun lisäksi koulukuraattori työskentelee Huttukylän koululla ja Ylikylän yksikössä sekä Ylikiimingin ja Vesalan päiväkotien esiopetusyksiköissä.
Huom! Wilma-viestit ja sähköpostit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
VIDEOLINKKI
Oppilas- ja opiskelijahuollon kuraattori- ja psykologipalvelut esittäytyvät videolla. Video on valmistettu yhteistyössä nuorten viestintätyöpajan kanssa, tekstitys on saatavilla ruotsiksi ja englanniksi (kts. YouTube asetukset). Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=U0XHC3fBLTo
KOULU- JA OPISKELUTERVEYDENHUOLTO
PERUSASTE:
Koulunkäynti on lapselle työtä, jonka vuoksi hän tarvitsee onnistuakseen aikuisen tukea ja ohjausta. Kouluterveydenhuollon tehtävänä on yhdessä perheiden ja koulun henkilöstön kanssa tukea oppilaan koulunkäyntiä sekä terveellisten elämäntapojen kehittymistä ja luoda perusta aikuisiän terveydelle ja hyvinvoinnille.
Kouluterveydenhoitaja tapaa oppilaan vuosittain. Laajojen terveystarkastuksien terveydenhoitajan tapaamiset ovat 1.-, 4.- ja 7.-luokalla. Koululääkärin tapaamiset ovat 1.-, 5.-, ja 8.-luokalla. Oppilaan huoltajat kutsutaan mukaan laajaan terveystarkastukseen.
Terveydenhoitaja kuuluu koulun moniammatilliseen oppilashuoltoryhmään ja osallistuu sovitusti oppilaskohtaisiin monialaisiin palavereihin.
Lapsen sairastuessa huoltajat ilmoittavat opettajalle lapsen poissaolosta. Jos tarvitsette selvitystä työnantajalle alle 10-vuotiaan lapsen hoitamista tai hoidon järjestämistä varten, olkaa yhteydessä terveydenhoitajaan mahdollisimman pian. Hoitolomatodistusta ei voi kirjoittaa jälkikäteen. Selvissä sairaustapauksissa, esim. kuume, vatsatauti, opettaja on suoraan yhteydessä huoltajaan ja ohjaa oppilaan kotiin. Terveydenhoitajan tapaamista tähän ei tarvita.
Mikäli lapsellanne on jokin sairaus tai jatkuva lääkitys, ilmoittakaa siitä ensisijaisesti lapsen opettajalle.
Koulutapaturmissa ensiavun antaa ensimmäisenä paikalle saapunut henkilö, joka ohjaa oppilaan tarvittaessa jatkohoitoon ja tekee tarvittaessa myös tapaturmailmoituksen. Huoltajiin otetaan yhteyttä mahdollisimman pian. Oppilaan mahdollinen jatkohoito tapahtuu omassa hyvinvointikeskuksessa tai OYS:n yhteispäivystyksessä.
Vapaa-ajan tapaturmat, vanhat vammat sekä hoitoa vaativat sairaudet hoidetaan omassa hyvinvointikeskuksessa. Vapaa-ajan tapaturmien ja sairastuneen lapsen hoidon järjestäminen on huoltajan vastuulla.
Ylikiimingin ja Vesalan koulun terveydenhoitajana toimii terveydenhoitaja Miia Lehto, p. 044 4970731. Terveydenhoitaja on paikalla kolmena päivänä viikossa, pääsääntöisesti maanantaista keskiviikkoon.
Terveydenhoitajan avoin vastaanotto on päivittäin klo 11:30-12:15. Muut ajat ovat ajanvarausaikaa.
Terveydenhoitajaan voit olla yhteydessä soittaen tai ajanvarausasioissa Wilman kautta.
Huom! Wilma-viestit eivät sovellu kiireellisiin asioihin eikä sosiaali- tai terveydenhuollon asiakas- tai potilastietoa sisältäviin yhteydenottoihin.
Oppilaanohjaus
Oppilaanohjausta tekevät kaikki opettajat yhteistyössä koko peruskoulun ajan. Oppilaanohjaus on oppiaine, jota opiskellaan vuosiluokilla 7–9 ja opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista opinto-ohjausta on 7.luokalla 0,5 tuntia, 8.luokalla sekä 9.luokalla 1 tunti. Koulullamme toteutetaan yksilökohtaista opinto-ohjausta sekä tarpeen mukaan pari- ja ryhmäohjausta.
Opinto-ohjauksen keskiössä ovat oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen, oppimisen ja opiskelun ohjaus sekä ammatin ja uravalinnan ohjaus eri muodoissa. Tet-jaksoilla (työelämään tutustuminen) oppilas saa kokemuksia työelämästä ja ammateista aidossa työympäristössä.
Opinto-ohjauksessa toteutetaan Oulun kaupungin opetussuunnitelmaa.
Lue lisää työelämään tutustumisesta tästä:
https://www.ouka.fi/yrittajyyskasvatus-ja-tyoelamayhteistyo/tyoelamaan-tutustuminen-tet
Lue lisää perusopetuksen oppilaanohjauksesta tästä:
https://www.ouka.fi/oppimisen-ja-koulunkaynnin-tuki/oppilaanohjaus
Ylikiimingin koulun opinto-ohjaajana toimii Marjo Väänänen (040 683 4032).
Opiskeluhuolto
Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa kouluyhteisössä. Opiskeluhuoltoa säätelee oppilas- ja opiskelijahuoltolaki.
Opiskeluhuollon pääpaino on ennaltaehkäisevässä, yhteisöllisessä opiskeluhuollossa. Sillä tarkoitetaan koulun toimintakulttuuria, jolla edistetään kaikkien oppilaiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä.
YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO
Yhteisöllinen opiskeluhuoltotyö on kaikkien kouluyhteisössä toimivien yhteinen tehtävä ja työ kohdistuu koko kouluyhteisöön. Tunnistettujen tarpeiden mukaan työtä voidaan lisäksi kohdentaa tietyille luokka-asteille tai ryhmille.
Koululla kokoontuu kuukausittain yhteisöllinen opiskeluhuoltoryhmä, joka koordinoi ja kehittää yhteisöllistä opiskeluhuoltoa. Opiskeluhuoltotyötä ohjaa opiskeluhuoltosuunnitelma (linkki). Opiskeluhuoltoryhmän kokoonpanoon kuuluvat rehtori, apulaisjohtaja, kouluterveydenhoitaja, -kuraattori, -psykologi, opinto-ohjaaja, ala- ja yläkoulun erityisopettajien edustajat, oppilaiden ja huoltajien edustajat. Oppilaita osallistetaan ryhmän toimintaan myös oppilaskuntatyön ja huoltajia vanhempaintoimikuntatyön kautta. Tarvittaessa mukaan kutsutaan muita koulun toimijoita ja koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja ja asiantuntijoita.
YKSILÖKOHTAINEN OPISKELUHUOLTO
Yksilökohtaisella opiskeluhuoltotyöllä tarkoitetaan yksittäiselle oppilaalle annettavia kouluterveydenhuollon palveluja (kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri), opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä monialaista yksilökohtaista opiskeluhuoltotyötä. Yksilökohtaisen opiskeluhuollon palvelut perustuvat suostumukseen, ovat vapaaehtoisia ja luottamuksellisia. Oppilaalla on subjektiivinen ja itsenäinen oikeus opiskeluhuoltopalveluihin käyttämiseen.
Mikäli oppilaan koulunkäynnistä nousee huoli, koulu on yhteydessä huoltajiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Tarvittaessa, oppilaan ja/tai huoltajan suostumuksella, oppilaan tueksi kootaan monialainen asiantuntijaryhmä. Asiantuntijaryhmään kuuluvat aina oppilas ja hänen huoltajansa, sekä asian käsittelyn kannalta keskeisiä opetuksen ja opiskeluhuollon työntekijöitä. Ryhmään voidaan kutsua myös koulun ulkopuolisia yhteistyötahoja. Ryhmässä sovitut asiat kirjataan opiskeluhuoltokertomukseen, joka on näkyvissä vain asiantuntijaryhmään kuuluville.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Tuen kolmiportaisuus - yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Jokaisella oppilaalla on oikeus saada tukea ja ohjausta oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä heti tuen tarpeen ilmetessä. Koulutyön tukeminen perustuu kolmiportaisen tuen malliin, jossa tukimuodot vahvistuvat asteittain. Tukitoimet suunnitellaan aina yksilöllisesti yhteistyössä oppilaan, opettajien ja huoltajien kanssa. Koulun tukimuotoja ovat mm. monipuoliset eriyttämisen käytänteet, tukiopetus, koulunkäynninohjaajan tuki, oppilaanohjaus, osa-aikainen erityisopetus, joustavat opetusjärjestelyt sekä oppilashuollon palvelut.
Yleinen tuki on ensimmäinen keino vastata oppilaan tuen tarpeeseen. Yleinen tuki kuuluu kaikille oppilaille.
Tehostettua tukea annetaan oppilaalle, joka tarvitsee säännöllistä tukea ja/tai samanaikaisesti useita tukimuotoja. Tuki on luonteeltaan vahvempaa ja pitkäjänteisempää ja se suunnitellaan yksittäistä oppilasta varten kokonaisuutena yksilölliset tarpeet huomioiden. Tuen järjestelyt kirjataan pedagogisen arvion pohjalta laadittuun oppimissuunnitelmaan.
Jos oppilaalle annettu tehostettu tuki ei riitä auttamaan oppilasta selviytymään koulutyöstä, tehdään hänelle pedagogiseen selvitykseen perustuva erityistä tukea koskeva hallintopäätös. Oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Erityisen tuen tukimuotona voi olla esimerkiksi jonkin oppiaineen yksilöllistäminen. Tällöin oppilaan opetus ko. oppiaineessa suunnitellaan yksilöllisesti hänen edellytyksiään vastaavaksi ja arvioidaan näiden tavoitteiden mukaan.
Osa-aikainen erityisopetus
Osa-aikaista erityisopetusta antavat laaja-alaiset erityisopettajat. Tuki toteutetaan oppilaan tuen tarpeista riippuen joko samanaikais-, yksilö- tai pienryhmäopetuksena. Erityisopettajat ja luokanopettajat/luokanvalvojat tekevät tiivistä yhteistyötä kaikkien oppilaiden koulunkäynnin ja oppimisen tukemiseksi. Oppilaalla on oikeus saada osa-aikaista erityisopetusta oppimisedellytysten parantamiseksi ja oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisemiseksi kaikissa tuen vaiheissa.
Ylikiimingin koulussa laaja-alainen erityisopettaja työskentelee luokissa samanaikaisopettajana kaikkien oppilaiden kanssa. Oppilas voi saada osa-aikaista erityisopetusta myös pienryhmämuotoisena tai yksilökohtaisesti. Osa-aikaisella erityisopetuksella tuetaan esimerkiksi oppimista lukemisessa, kirjoittamisessa, matematiikassa tai vieraissa kielissä. Erityisopetusta voi saada myös työskentelytaitojen, opiskelutekniikoiden tai keskittymisen tukemiseen. Osa-aikainen erityisopetus sisältyy koulupäivään.
Alueelliset erityisryhmät
Koulussamme toimii alueellisia erityisryhmiä, joissa opiskellaan pääsääntöisesti kokoaikaisesti. Oppilas voi opiskella erityisryhmässä myös osan oppitunneista. Erityisryhmässä oppilas opiskelee pienemmässä opetusryhmässä ja saa yksilöllisempää tukea ja opetusta. Erityisryhmiin ohjaudutaan yhteistyössä oppilaan, opettajan, huoltajan sekä moniammatillisen yhteistyöverkoston kanssa.