Oppimisen tuki
Luokanopettaja vastaa pääsääntöisesti oman luokkansa opetuksesta, tukee oppilaan kasvua, kehitystä ja oppimista sekä huolehtii yhteydenpidosta kodin ja koulun välillä.
Luokanvalvoja huolehtii luokkaansa ja oppilaitansa koskevasta tiedottamisesta ja yhteydenpidosta koteihin ja muihin kasvattajatahoihin. Luokanvalvoja edustaa luokkansa oppilaita opetusta ja järjestyksenpitoa koskevissa asioissa. Hän auttaa tarvittaessa oppilaita luokan asioiden hoitamisessa. Luokanvalvoja hoitaa tehtäväänsä myös pitämällä luokanvalvojantunteja, järjestämällä vastaanottoaikoja ja vanhempainiltoja oppilaidensa huoltajille ja osallistumalla luokan toimintaan, esim. retkiin ja juhliin.
Aineenopettaja on oman oppiaineensa opetuksen ja pedagogisen ohjauksen asiantuntija. Hän vastaa oppiaineensa oppimisen ja opiskelutekniikan ohjauksesta ja opettamisesta. Hän seuraa ja arvioi oppilaan oppimista, oppitunneille osallistumista ja informoi huoltajaa ja luokanvalvojaa arvioinnista ja oppilaan menestymisestä oppiaineessa.
Tukiopetus
Tukiopetus on aina oppilaan oikeus. Tukiopetusta antaa yleensä oppilaan oma aineenopettaja tai luokanopettaja. Jaksojen aikana opiskellaan siihen kuuluvia oppiaineita tiiviiseen tahtiin, ja siten jo parin päivän poissaolo koulusta voi aiheuttaa oppilaan tietoihin sellaisen aukon, ettei hän pysty seuraamaan opetusta. Aloitteen tukiopetuksen antamisesta voi tehdä opettaja, oppilas tai hänen huoltajansa.
Erityisopetus
Erityisopettaja on koulussa erityisopetuksen asiantuntija. Hän antaa erilaisin joustavin järjestelyin opetusta oppilaille, joilla on opiskelussa yleisen, tehostetun tai erityisen tuen tarvetta. Erityisopettaja toimii tiiviissä yhteistyössä luokan- ja aineenopettajien kanssa. Erityisopettaja seuraa oppimisen edistymistä, etsii koulunkäynnin tukikeinoja ja antaa yksilö/pienryhmä/samanaikaisopetusta. Erityisopettaja tekee yhteistyötä opinto-ohjaajan kanssa erityisesti peruskoulun päättövaiheessa.
Erityisopettaja voi auttaa mm. silloin, kun
• lukeminen tai kirjoittaminen tuntuu vaikealta
• laskeminen ei onnistu
• kynätyöskentely on hankalaa
• keskittyminen tai tuntityöskentely häiriintyy helposti
• kaverisuhteissa on ongelmia
• läksyt, kirjat ja koulutarvikkeet unohtuvat
Koulunkäynninohjaaja tukee oppilaan työskentelyä kokonaisvaltaisesti. Koulunkäynninohjaaja tulee työssään edistää koulun kasvatustavoitteita. Tässä yhteydessä hänen tulee erityisesti pitää huolta oppilaan itsenäisestä selviytymisestä ja oppilaan myönteisen itsetunnon kehittymisestä.
Koulunkäynninohjaaja suunnittelee toimintaansa yhteistyössä opettajien, erityisopettajan, huoltajien, opinto-ohjaajan ja muiden asiantuntijoiden kanssa. Hän huolehtii oppilaan avustamisesta ja ohjaamisesta tapauskohtaisesti oppi-, väli- ja ruokatunnin aikana sekä tarvittaessa kuljetuksien yhteydessä. Hän huolehtii tarpeen mukaan oppilaan apuvälineistä, lääkkeistä, hygieniasta ja oppimisympäristöstä. Koulunkäynninohjaaja toimii opettajan työparina opetuksen suunnittelussa ja valmistelussa. Tarvittaessa hän toimii yhteyshenkilönä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Läksypaja -toimintaa toteutetaan koulullamme tiistaisin ja torstaisin klo 14.15-15.00 välillä. Ohjaajina toimivat koulunkäynninohjaajat. Pajassa saa tukea läksyjen tekoon, kokeisiin valmistautumiseen ja muihin koulutehtävien hoitamisiin.
Kouluterveydenhuolto
Kodin, koulun ja terveydenhuollon yhteistyö on välttämätöntä kun halutaan edistää lapsen ja nuoren terveyttä ja hyvinvointia. Kouluterveydenhuolto on luonteeltaan ennaltaehkäisevää toimintaa, johon kuuluu oppilas- kohtaisen terveydenhoidon lisäksi terveyskasvatus ja kouluympäristön terveydellisten olojen valvonta. Kouluterveydenhoitajan työnkuvaan kuuluu perinteisten mittauksellisten tarkastusten ohella tukea oppilasta ja hänen vanhempiaan myös henkisen hyvinvoinnin alueella.
Kouluterveydenhoitaja on tiiviisti yhteistyössä koulun henkilökunnan, vanhempien, koulukuraattorin ja psykologin kanssa. Meidän kaikkien tavoitteena on oppilaan hyvinvointi, turvallinen ympäristö ja yksilöllinen oppiminen niin, että hän kykyjensä mukaan voi opiskella kohti jatko-opintoja. Siksi olisikin erittäin toivottavaa ja tärkeää, että mikäli jotain ongelmaa tulee lapsen / nuoren oppimisessa tai muutoin jaksamisessa, haettaisiin rohkeasti apua ja neuvoa eri ammattialoilta, etteivät vaikeat asiat pääsisi kasaantumaan ja pitkittymään. Neuvolassa alkanut rokotusohjelma jatkuu koko kouluajan.
Terveydenhoitaja tarkastaa lapsenne 1.-9. luokalla sekä aina tarvittaessa. Tarkastuksessa kiinnitetään huomiota iän ja kehityksen kannalta tärkeisiin seikkoihin, sekä ohjataan terveyskasvatuksen kautta terveellisiin elämäntapoihin.
Terveydenhoitaja on paikalla tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo: 8.00-14.00. Puhelinaika ti, ke ja to klo 11.30-12.00 puh. 050-5739718 tai Wilma-viesti
Lapsenne sairastuessa vanhemmilla on vastuu sairaanhoidon järjestämisestä. Sairauden jälkeinen toipumisvaihe on yksilöllistä. Liian aikaisin ei pidä tulla kouluun. Terveydenhoitaja antaa neuvoja sairauden hoidosta. Lapsen sairastumisesta on syytä ilmoittaa välittömästi koululle!
Koulutapaturman sattuessa koulun henkilökunta antaa ensiavun ja huolehtii jatkohoitoon lähettämisestä sekä ilmoittaa kotiin tilanteesta mahdollisimman pian. Koulutapaturman hoito on huoltajille maksutonta.
Koululääkärin tarkastukset lisääntyvät uuden asetuksen myötä. Lääkäri tarkistaa 1., 5. ja 8. luokkalaiset. Kahdeksannella luokalla nuorille annetaan lääkärillä käynnin yhteydessä ammattiin liittyvää ohjausta sekä nuorison terveystodistus, jota he voivat hyödyntää mm. jatko-oppilaitoksissa ja ajokorttia hankkiessa. Todistus on voimassa 5 vuotta. Koululääkäri Satu Vavuli. Yhteydenotot terveydenhoitajan tai Yli-Iin hyvinvointipisteen (08-5585 8280) kautta.
Hammashoito: Peruskoululaisille tehdään hampaiston ja purennan tarkastus yksilöllisellä hoitovälillä sekä annetaan tarvittava hoito. 15 vuotta täyttäneiltä peritään 33.80 euron sakko peruuttamattomasta poisjäännistä. Hammaslääkärin ja -hoitajan puhelinnumero on (08) 558 58282
Oppilaanohjaus
Alaluokilla ohjausta annetaan eri oppiaineiden opetuksen ja koulun muun toiminnan yhteydessä. Luokilla 7-9 ohjaus jakautuu luokkatunteihin sekä henkilökohtaiseen – ja pienryhmäohjaukseen.
Opinto-ohjaajan tehtävät
- oppilaiden auttaminen ainevalinnoissa ja muissa koulunkäyntiin liittyvissä asioissa
- oppilaiden tutustuttaminen työelämään (TET)
- ammatinvalinnanohjaus sekä ammatinvalintaan ja muuhun ohjaukseen liittyvä tiedotustyö
- oppilashuoltoryhmän jäsenenä toimiminen
- yhdyshenkilönä muihin oppilaanohjauksen sidosryhmiin toimiminen
Opinto-ohjaaja on tavattavissa Yli-Iin koululla koulupäivinä. Oppilaiden lisäksi myös vanhemmat voivat tulla käymään tai keskustella puhelimitse nuorensa koulunkäyntiin ja jatko-opintoihin liittyvistä asioista.
Opiskeluhuolto
Psykologi tukee oppilaiden koulunkäyntiä mm. arvioimalla tutkimuksin erityisopetuksen tarvetta. Lisäksi oppilas voi saada yksilöllistä ohjausta esim. kehitykseen ja ihmissuhteisiin liittyvissä asioissa. Psykologille voi varata aikoja kouluterveydenhoitajalta.
Puheterapiapalvelu. Koululaisten puheopetusta antaa ensisijaisesti erityisopettaja. Esikoululaisten puheterapia on terveysasemalla. Puheterapeutille käynnit ovat ajanvarauksella.
Kuntoutus- ja terapiapalveluita (esim. toimintaterapia ja fysioterapia)on mahdollista saada kasvun, kehityksen ja oppimisen tueksi koko esi- ja perusopetuksen ajan. Kuntoutus- ja terapiapalveluiden tarve arvioidaan moniammatillisesti.
Kuntoutusta saadakseen tarvitsee terveydenhuollon työntekijän tekemänkuntoutusarvion, lääkärin tekemän kuntoutuslähetteen sekä terveyskeskuksen kuntoutustyöryhmän tai KELA:n hyväksymän maksusitoumuksen. Erityistä tukea tarvitsevalla oppilaalla on oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämät tulkitsemispalvelut ja apuvälineet.
Koulukuraattori toimii yhteistyössä oppilaan, hänen huoltajiensa, luokan, opettajien, muun kouluyhteisön ja tarvittaessa erilaisten ulkopuolisten viranomaisten ja yhteisöjen kanssa. Koulukuraattori osallistuu alansa asiantuntijana myös oppilashuoltoryhmään Yli-Iin koululla.
Älä epäröi ottaa yhteyttä jos sinua mietityttää jokin koulunkäyntiin, kavereihin, perhesuhteisiin tai omaan vointiin liittyvä asia. Kun olet ottanut yhteyttä, varaamme ajan ja lähdemme selvittelemään asiaa yhdessä. Vanhemmat sekä oppilaat voivat olla koulukuraattoriin yhteydessä Wilma-viestijärjestelmän kautta. Wilman kautta voit kirjoittaa asiastasi tai varata aikaa koulukuraattorille. Koulukuraattori on vaitiolovelvollinen.
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen kolmiportainen tuki
Esi- ja perusopetuksen ensisijainen tehtävä on tarjota jokaiselle lapselle hänen ikäkautensa ja edellytystensä mukaista opetusta sekä kasvun, kehityksen ja oppimisen tukea. Tämä edellyttää jokaiselta opettajalta sekä lapsen että koko oppilasryhmän tuntemusta ja tarpeiden huomioimista riittävän varhaisessa vaiheessa. Lapsikohtainen tuki rakentuu aina yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa huoltajan ja lapsen muun lähiverkoston kanssa. Tuen antaminen vaihtelee tarpeen mukaan tilapäisestä tuesta jatkuvaan, vähäisestä vahvempaan ja yhden tukimuodon käyttämisestä useamman tukimuodon käyttämiseen. Tuesta käytetään nimitystä Kolmiportainen tuki.
Yleistä tukea annetaan kaikille oppilaille yleensä heidän omassa luokassaan. Tuella pyritään ennaltaehkäisemään ja helpottamaan lieviä oppimisen esteitä. Yleistä tukea on esimerkiksi tilojen ja ryhmitysten muokkaaminen, opetuksen eriyttäminen, tukiopetus ja osa-aikainen erityisopetus. Myös kerhotoiminta ja aamu- ja iltapäiväkerho ovat yleisen tuen muotoja.
Tehostettua tukea annetaan niille oppilaille, joille yleinen tuki on riittämätöntä. Tehostetussa tuessa annettua tukea lisätään ja monipuolistetaan ja sitä tehdään suunnitelmallisesti. Ennen tehostetun tuen alkamista oppilaille tehdään pedagoginen arvio luokan-, aineen- ja erityisopettajan yhteistyönä. Tehostettua tukea tarvitsevalle oppilaalle tehdään oppimissuunnitelma. Se laaditaan yhteistyössä huoltajien kanssa. Myös oppilas voi olla mukana oppimissuunnitelman laatimisessa.
Erityistä tukea annetaan oppilaille, joiden kasvun ja oppimisen tavoitteet eivät toteudu riittävästi muilla tukimuodoilla. Opetusta toteutetaan joko kokonaan tai osittain pienryhmässä, mutta sitä voidaan toteuttaa lasten etu ja opetuksen järjestämisedellytykset huomioiden myös muun opetuksen yhteydessä.
Ennen erityisen tuen aloittamista oppilaalle tehdään moniammatillisesti pedagoginen selvitys. Opetuksen tavoitteet ja tarvittava tuki kirjataan oppilaan henkilökohtaiseen opetussuunnitelmaan (HOJKS). Erityisen tuen toteuttaminen suunnitellaan yhteistyössä lapsen ja huoltajan kanssa. Rehtori tekee erityisen tuen esityksen aluerehtorille, joka tekee päätöksen erityisestä tuesta.