Välkyt toimintamalli
“ Yhdessä oppien – yhdessä kehittyen”
Välkyt on Oulun kaupungin varhaiskasvatukseen luotu toimintamalli, jonka avulla kehitetään ja toteutetaan digipedagogiikkaa. Tavoitteena on, että digitaalisuutta hyödynnetään pedagogiikan tukena jokaisessa lapsiryhmässä. Lapsilla on yhtäläiset mahdollisuudet tutustua ympäröivään digitaaliseen maailmaan ja kehittää omia digitaitoja yhdessä tekemällä ja kokeilemalla.
Digitaalinen osaaminen on perusedellytys, jotta Välkyt-toiminnan tavoitteet toteutuvat arjessa. Henkilökunta hallitsee digitaalisten laitteiden ja sovellusten peruskäytön sekä osaa hyödyntää niitä pedagogisessa toiminnassa. Henkilökunnalle järjestetään koulutuksia ja työpajoja digipedagogiikan toteuttamisen tueksi. Tarjolla on myös kattavasti erilaista ohje- ja tukimateriaalia laitteiden ja sovellusten käyttöön.
Digitaaliset laitteet, sovellukset ja oppimisympäristöt on valittu pedagogisin perustein. Sovellukset ovat turvallisia käyttää ja ne tukevat lapsen kasvua ja kehitystä. Varhaiskasvatuksella on oma sovelluskauppa, josta henkilökunta voi ladata tablettiin etukäteen testattuja ja hyväksi havaittuja sovelluksia.
Jokaisesta päiväkodista löytyy digivastaava, joka ylläpitää ja kehittää oman yksikön digipedagogiikka yhdessä esihenkilön kanssa. Digivastaava edistää henkilökunnan myönteistä suhtautumista digipedagogiikkaan, toimii ensiapuna käytännön ongelmissa ja tiedottaa muuta henkilökuntaa ajankohtaisista asioista. Digivastaavat kokoontuvat säännöllisesti yhteisiin työpajoihin kehittämään Välkyt-toimintaa digipedagogiikan kehittäjäopettajan kanssa.
Varhaiskasvatuksen digipedagogiikan käsikirja
Käsikirjaan on koottu kattavasti varhaiskasvatuksen digitalisaatioon liittyviä toimintaperiaatteita ja yhteisesti sovittuja linjauksia työn tueksi.
TuleVaisuuden Taikaa 2023 -seminaari
Perjantaina 29.9.2023 kokoontui noin sata varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen ammattilaista Aleksinkulmaan TuleVaisuuden Taikaa -seminaariin. Seminaari järjestettiin neljännen kerran ja tämän vuoden teemoina olivat luova tuottaminen, pedagoginen dokumentointi ja STEAM. Tilaisuuden avasi varhaiskasvatusjohtaja Pirjo Koret.
Aamupäivällä dosentti Sari Harmoinen Oulun yliopistosta puhui STEAMistä osallisuuden näkökulmasta. Hän kuvasi selkeästi ja ymmärrettävästi STEAMin perusajatuksen ja havainnollisti asiaa hyvillä käytännön esimerkeillä. Hänen puheenvuorossaan korostui lasten kanssa yhdessä ihmettely ja lasten aloitteisiin tarttuminen arjessa. Varhaiskasvatuksen opettajat Henna-Riitta Huotari ja Maija Kivioja kertoivat, miten ovat toteuttaneet pedagogista dokumentointia omassa työssään. Heidän esityksestään kuulijat saivat käytännönläheisiä vinkkejä omaan työhönsä.
Työpajoissa harjoiteltiin mm. monipuolisesti tabletin sovellusten pedagogista käyttöä, kuultiin vinkkejä digipedagogiikan toteuttamisesta pienillä sekä kuinka yhdistää liikunta ja digitaalisuus. Lisäksi perehdyttiin STEAM prosessimalliin sekä värkkäiltiin Heikinharjun Luontokodon ja Metsokankaan koulun tyyliin. Päivi Leppänen Opetushallituksesta kertoi digitaalisen osaamisen kehittämisestä.
Ständeillä osallistujat pääsivät tutustumaan varhaiskasvatuksen kehittämistoimintaan, STEAMiin, kirjastopalveluiden tarjontaan, Qridi arviointityökaluun, Kahoot-tietovisoihin, aistimatkailuun, perusopetuksen digitoimintaan sekä Takomon lainattavaan välineistöön.
Päivän päätteeksi Perttu Pölönen rohkaisi osallistujia luopumaan ammattilaisen roolista ja asettumaan ennakkoluulottomasti aloittelijan saappaisiin. Hän korosti elinikäistä oppimista ja taitoa katsoa ympärille tuorein silmin kuin näkisi tutut asiat ensimmäistä kertaa. Asettumalla aloittelijan asemaan pystymme myös ymmärtämään paremmin lasten tapaa katsoa maailmaa.
TuleVaisuuden Taikaa 2020 -seminaari
Sisältöä tulossa lähiaikoina.
TuleVaisuuden Taikaa 2018 -seminaari
TVT eli tieto- ja viestintätekniikka on läsnä meidän kaikkien jokapäiväisessä arjessa. Kuinka oppia tutustumaan ja hyödyntämään nykytekniikkaa lasten kanssa opetussuunnitelmien mukaisesti? Miksi käyttäisin tvt:tä lasten toimintaa dokumentoidessa? Mihin kaikkeen voin käyttää työssäni iPadeja, digikameroita, tietokoneita jne.? Miten pedagogiikkaa voidaan rikastaa digivälineiden avulla? Mitä kaikkea kuvaaminen avaakaan lapsille ja huoltajille? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin osallistujat saivat vastauksia seminaaripäivän aikana.
Opetellaan luottamaan toisiimme - Tiimissä on voimaa!
Patrick "Pata" Degerman (lastentarhanopettajan mies, Veikka Gustaffsonin kiipeilykaveri) toimi inspiroivana luennoitsijana kertoen kuinka vuorikiipeilyssä kaikki pitää miettiä todella tarkkaan aasta ööhön asti. Mistä saadaan kartat ja koordinaatit, jotta päästään liikkeelle? Voinko luottaa siihen, että jos putoan kuiluun, sinä vedät minut sieltä ylös? Tiimin yhteistyö ja luottamus siihen, että jokainen toimii sovitusti, on vuorikiipeilyn tärkein turvaköysi. Samaa turvaköyttä tarvitaan myös varhaiskasvatuksessa, missä työ on tiimityötä.
Kajaanissa iPadit arjessa mukana
Pedamentori Riikka Sipilä Kajaanin kaupungista esitteli kattavasti, kuinka monipuolisesti heillä käytetään iPadeja. Ne ovat sekä oppimisvälineitä (kuvataan, tehdään filkkoja, etsitään tietoa), että oppimisen kohteita (opetellaan yhdessä). Erittäin tärkeänä Riikka pitää pedagogista dokumentointia, johon iPadit taipuvat erittäin hyvin. Valokuvia ja videoita voidaan hyödyntää vasukeskusteluissa: "Huomaatko kuinka ketterästi lapsesi kiipeilee kiipeilytelineissä, hänellä on erittäin hyvä motoriikka.", mutta myös ryhmän oman pedagogisen toiminnan kehittämisessä.
Meillä Oulussa Välkyt-toimintamalli tuo tieto- ja viestintätekniikkaa varhaiskasvatuksen arkeen vasun linjausten mukaisesti.
Iltapäivällä työpajailtiin
Seminaari-iltapäivä oli varattu erilaisille työpajoille ja esittelypisteille tutustumiseen. Niissä osallistujat saivat konkreettisia vinkkejä siihen, mitä kaikkea lasten kanssa voi tehdä nykytekniikan avulla. Työpajoissa harjoiteltiin voimaannuttavien valokuvien hyödyntämistä, tutustuttiin saduttamiseen, kokeiltiin GreenScreeniä ja Beebottia, nähtiin digiajan arkea perhepäivähoidossa, tehtiin omia eKirjoja Book Creator -sovelluksella, kuultiin vuorohoidon pedagogiikasta, aistiseikkailtiin Lumijoelta Lontooseen. Nämä vain pieniä esimerkkejä iltapäivän tarjonnasta.
Lapset ovat tulevaisuuden tekijöitä
Ihmisenä kasvaminen, opiskelu, työnteko sekä kansalaisena toimiminen nyt ja tulevaisuudessa edellyttävät tiedon- ja taidonalat ylittävää ja yhdistävää osaamista. Varhaiskasvatuksessa luodaan pohja lapsen laaja-alaiselle osaamiselle. Opetellaan yhdessä uutta ja tarjotaan jokaiselle lapselle yhdenvertainen mahdollisuus tutustua ja oppia tieto- ja viestintäteknologian monipuolisesti ja turvallisesti. Luottamusta siihen, että olen taitava tässä ja tarvitsen harjoitusta tuossa - juuri tuohon perusytimeen pureutuu laadukas ja innovatiivinen varhaiskasvatus.
TuleVaisuuden Taikaa 2016 -seminaari
Onko TVT (tieto- ja viestintätekniikka) vain aikuisten juttu? Pitääkö lasta varjella kaikelta medialta? Vai voisiko niistä rakentaa uudenlaisen oppimisympäristön, jossa jokainen lapsi saa turvallisesti harjoitella myös tieto- ja viestintäteknisiä taitoja. Kasvuympäristön, missä tieto- ja viestintätekniikka on luonnollinen osa ryhmän toimintaa ja missä sitä käytetään pedagogisen toiminnan tukena.
Tieto- ja viestintäteknologian hyödyntäminen sisältyy uuteen 1.8.2016 käyttöön otettavan Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin sekä valmisteilla olevaan Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin. Oulun kaupungin varhaiskasvatuspalvelut valmistautui uusiin haasteisiin järjestämällä yhteistyössä Oulun yliopiston kanssa TuleVaisuuden Taikaa -seminaarin. Tapahtumaan osallistui noin 160 varhaiskasvatuksen ammattilaista Oulusta ja lähikunnista. Päivän aikana tutustuttiin siihen, miten tieto- ja viestintätekniikkaa voidaan hyödyntää lapsiryhmän arjessa.
Aamupäivä vierähti mielenkiintoisia luentoja kuunnellen. Lauri Järvilehto herätteli kuulijat siihen todellisuuteen, että tulevaisuuden oppiminen on jo täällä. Pekka Mertala puolestaan valotti läsnäolijoille sitä, mitä kaikkea tieto- ja viestintätekniikka pitää sisällään tablettien, tietokoneiden tai älypuhelimien lisäksi. Käytännön esimerkkejä TVT:n hyödyntämisestä kertoivat Antti Haaranen Kulttuuritalo Valveen elokuvakoulusta, Katri Kallio Teknologian Tutkimuskeskuksesta ja Eija Alatarvas Kellon päiväkodista Oulusta.
Saalastinsalin takaosaan ja reunoille oli rakennettu ständejä, pieniä esittelypisteitä, joihin osallistujat pääsivät tutustumaan iltapäivällä. Esittelijöinä toimivat Oulun kaupungin Välkyt kutoset ja TieSi -hanketalot sekä varhaiskasvatuksen yhteistyökumppaneista Oulun kaupungin kirjastopalvelut, Museo- ja tiedekeskus Luuppi sekä Polar Electro. Ständeillä esiteltiin käytännön vinkkejä lapsiryhmän toimintaan: Miten etäeskari onnistuu Skypen välityksellä, kuinka lapsiryhmän kanssa syntyy musiikki- tai käsinukketeatterivideo. Mihin kaikkeen taipuu esimerkiksi tabletin oma Muistiinpano-sovellus kun lasten kanssa tutustutaan kirjaimiin tai numeroihin. Entäpä sitten QR-koodit, kuinka hauskasti niiden avulla voidaan opetella vaikkapa kirjaimia. Ständejä kiertäessä korostui yhteistoiminnallisuus ja luovuus. Tabletin tai älypuhelimen käyttö ei ole vain yksin näpräämistä, vaan yhdessä kavereiden kanssa voidaan tehdä vaikka ja mitä! Opetuspelien pelaaminen on vain murto-osa siitä, mitä kaikkea laitteilla voidaan lasten kanssa tehdä.