Hankkeet
Oulussa kunnallisen varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen laatua vahvistetaan erilaisten hankkeiden ja kehittämistoimien avulla. Päiväkodeissa voi vakituisen henkilökunnan lisäksi työskennellä avustus- ja hanketyöntekijöitä sekä mentoreita, jotka on palkattu hanke- ja avustusrahoilla. Lisätietoa löydät alla olevista valikoista.
Taiteen taimet ja kulttuurituutorit -hanke
Tietoa hankkeesta
Taiteen taimet ja kulttuurituutorit -hankkeessa täydennyskoulutetaan ja vahvistetaan oululaisen varhaiskasvatuksen henkilöstön taide- ja kulttuurikasvatuksen osaamista tuomalla heidän omaan työympäristöönsä taidekasvattajia taidetuutoreiksi. Täydennyskoulutus tapahtuu päiväkotien arjessa hankkeessa kehitetyn tuutorointiprosessin avulla.
Hankkeen aikana vuosina 2024–26 jokaiseen oululaiseen päiväkotiin tarjotaan täydennyskoulutusta, jossa taidetuutori työskentelee lapsiryhmissä siten, että myös henkilökunta osallistuu yhteiseen toimintaan. Taidetuutorin työskentelytavat ovat sellaisia, joita päiväkodin kasvatuksen ammattilaiset voivat hyödyntää ja soveltaa myös tuutorivierailujen päättymisen jälkeen. Päiväkodin aikuisten ja lasten osallistuminen taidekasvatuksen tuutorointiin on mahdollista ilman aiempaa kokemusta taidetuutorin taiteenalasta.
Hanke kestää 30.4.2026 asti. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR+).
Hankkeen tavoitteet
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön taide- ja kulttuurikasvatuksen ammatillisen osaamisen vahvistaminen, kehittäminen ja syventäminen tuomalla heidän omaan työympäristöönsä taidekasvattajia taidetuutoreiksi.
- Jatkuva oppiminen ja työyhteisössä toisilta oppiminen.
- Henkilöstön oman taidekasvattajuuden vahvistaminen osana ammatillista osaamista.
- Uusien täydennyskoulutuksen muotojen ja taidekasvatustuutoroinnin tuominen osaksi oululaisen varhaiskasvatuksen arkea.
- Edistää välillisesti saavutettavaa, yhdenvertaista, laadukasta ja monipuolista kulttuurikasvatusta varhaiskasvatuksessa lisäten hyvinvointia kulttuurin keinoin työyhteisössä.
Lisäksi hankkeessa tehdään laajaa vaikuttavuuden arviointia ja luodaan uuden saavutetun osaamisen ylläpitämiseksi sekä jatkuvan kehittämisen tueksi päiväkodeille Taidekasvatuksen laatutunnus -toimintamalli.
Hankkeen eteneminen
- Oulun varhaiskasvatuksen henkilöstölle lähetettiin alkukartoituskysely tammikuussa 2024. Kyselyssä selvitettiin päiväkotien tarpeita taidekasvatuksen täydennyskoulutukselle.
- Tuutoroinnin pilotointijaksot toteutettiin yhteistyöpäiväkodeissa tammi-helmikuussa 2024.
- Varsinaiset taidetuutorivierailut alkavat keväällä/syksyllä 2024 ja jatkuvat vuoden 2025 loppuun.
- Hankkeen aikana jokainen päiväkoti saa varata yhden taidetuutorointijakson.
- Tuutorointeja tarjotaan päiväkoteihin alkukartoituksesta selvinneiden tarpeiden perusteella.
- Taidetuutoreina toimivat hankkeen koordinaattorit ja sekä hankkeen yhteistyötahojen taidekasvatuksen ammattilaiset. Hankkeen toimet nivoutuvat jo olemassa oleviin käytänteisiin, ja projektissa hyödynnetään esimerkiksi Puoli päivää pihalla -toimintamallia ja STEAM-pedagogiikkaa.
Yhteystiedot
Projektipäällikkö
Heidi Anttila
p. 040 353 7325
heidi.m.anttila@ouka.fi
Projektikoordinaattori
Paula Puumalainen
p. 040 515 5482
paula.puumalainen@ouka.fi
Projektikoordinaattori
Valtteri Huovinen
p. 040 182 3436
valtteri.huovinen@ouka.fi
Koulutuksellisen tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden valtionrahoitus 2020-2024
Valtion erityisavustus esi- ja perusopetuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023 ja 2023-2024.
Varhaiskasvatuksessa viiden lastenhoitajan tehtävänä on vahvistaa lasten hyvinvointia, osallisuutta sekä suomien kielen oppimista päiväkotien esiopetusryhmissä.
Kaksi varhaiskasvatuksen kieli- ja kulttuuriopettajaa toimivat kieli- ja kulttuuritietoisen varhaiskasvatuksen opettajina ja asiantuntijoina esiopetusryhmissä, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia.
Tavoitteet
- samanaikaisopetus
- kieli- ja kulttuuritietoisuuden edistäminen
- suomen kielen oppimisen vahvistaminen
- siirtymävaiheen ohjaus lapsille ja huoltajille
- tiedonsiirron tehostaminen esiopetuksesta alkuopetukseen siirryttäessä
- maahanmuuttajataustaisten lasten valmistavan opetuksen tarpeen kartoitus esiopetukseen ja alkuopetukseen siirryttäessä
Lisätietoja hankkeesta
suunnittelija Sirpa Tenhu, sirpa.tenhu@ouka.fi
Liikuttavat lapset -projekti
Liikuttavat lapset on varhaiskasvatuksen hyvinvointiin ja liikunnalliseen toimintakulttuuriin kohdentuva projekti. Projektin tavoitteena on liikuntamyönteisen toimintakulttuurin vahvistaminen koko päiväkotiyhteisön ja varhaiskasvattajien työhyvinvoinnin tueksi. Projektissa tuetaan ja lisätään varhaiskasvattajien yhteisöllistä sekä omaa liikunnallista toimintaa varhaiskasvatuspäivän aikana Puoli päivää pihalla -toimintamallin mukaisesti lasten kanssa liikkuen.
Toiminnan tavoitteet
- Päiväkotiyhteisön kokonaishyvinvoinnin parantaminen
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön liikkumisen vahvistaminen lasten kanssa työpäivän aikana
- Varhaiskasvatuksen henkilöstön hyvinvoinnin ja työssäjaksamisen tukeminen
Projekti on 3-vuotinen (v. 2024-2026) ja mukaan valitaan vuosittain 10-20 päiväkotia, jotka haluavat kehittää työyhteisönsä hyvinvointia ja työssä jaksamista.
Vuodelle 2024 mukaan on valittu seuraavat päiväkodit:
Itäinen alue: Haapalehto, Saarela
Keskinen alue: Kalliola, Kastelli, Koskela, Meri-Toppila
Pohjoinen alue: Asema, Teknologiakylä
Eteläinen alue: Knuutilankangas, Oulunlahti
- Työyhteisöille tarjotaan työkaluja työyhteisön hyvinvointiin, työssä jaksamiseen ja henkilöstön omaan henkilökohtaiseen liikkumiseen lisäämiseksi.
- Päiväkodeille tarjotaan käyttöön taukoliikuntavälineitä - ja ohjelmia, aktiivisuusmittareita oman aktiivisuuden seurantaan, Inbody-mittauksia, luentoja hyvinvointiin, ravintoon ja uneen liittyen sekä ohjelmia lasten kanssa liikkumiseen.
- Päiväkotien liikuntavastaaville toteutetaan yhteisiä ideatyöpajoja varhaiskasvatuspäivän aktivoimiseksi ja liikunnan inkluusion sekä lasten osallisuuden käyttöönottoon.
- Johtajille tarjotaan Liikkuva varhaiskasvatuksen Johtajien työpaja –koulutusta.
- Henkilöstölle tarjotaan pihan toiminnalliseen käyttöön, pienten tilojen liikuntaan ja ulkotoimintaan liittyvää koulutusta.
- Henkilöstön hyvinvointipäivään tarjotaan ohjelmallista/taloudellista tukea.
Yhteistyökumppaneina toimivat Liikuntapalvelut, Henkilöstöpalvelut, Oulun yliopisto ja PoPLi ry.
Projekti saa tukea Opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämästä ja Aluehallintoviraston jakamasta Liikunnallisen elämäntavan paikalliset avustukset -rahoituksesta.
Lisätietoja
Tarja Kuusisto
projektikoordinaattori
tarja.kuusisto@ouka.fi
p. 050 3412857
Päättyneet hankkeet ja avustukset
Asteen verran digimpi vaka
Päättynyt 31.12.2023
Asteen verran digimpi vaka -erityisavustuksella kehitetään digitaalisiin taitoihin ja osaamiseen liittyvää hyvää pedagogista toimintaa varhaiskasvatuksessa osana Uudet lukutaidot -kehittämisohjelmaa. Avustuksen myötä varhaiskasvatukseen palkataan vuodeksi 2023 seitsemän kiertävää digimentoria.
Digimentorit toimivat pääsääntöisesti kunnallisissa ja yksityisissä päiväkodeissa sekä perhepäivähoidossa ohjaten ja opastaen lapsia sekä henkilökuntaa käyttämään digitaalisia välineitä ja sovelluksia pedagogisesti tarkoituksenmukaisella tavalla. Digimentorit vahvistavat digitaalista osaamista sekä medialukutaitoja järjestämällä eri tavoin toteutettavia koulutuksia (niin lähi- kuin etäkoulutuksia) ja valmistamalla sekä kirjallisia että video-ohjeita varhaiskasvatuksen käyttöön. Digimentorit toimivat tiiviissä yhteistyössä päiväkotien TVT-vastaavien kanssa kartuttaen TVT-vastaavien tietotaitoa.
TOIVO - tukea ja osallisuutta inklusiivisesti varhaiskasvatuksesta opin polulle
Valtion erityisavustus varhaiskasvatuslain mukaisen tuen uudistamisen edistämiseksi vuosille 2022-2023. Hanke on päättynyt 31.12.2023.
Tavoitteet
- Varhaiskasvatuslain tuen uudistuksen toimeenpanon tukeminen
- Lapsen saaman tuen vahvistaminen ja tuen laadun kehittäminen varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatuksen tuen ja inkluusion toiminta- ja johtamis- sekä yhteistyökulttuurin edistäminen
- Varhaiskasvatuksen tuen toteuttamiseen liittyvän osaamisen kehittäminen
- Varhaiskasvatuksen tuen vaikuttavuuden arvioinnin osaamisen edistäminen
Valtionavustuksella työskentelee henkilöstöä seuraavasti:
- 4 varhaiskasvatuksen erityisopettajaa kokoaikaisessa erityisopetuksessa alueellisissa pienryhmissä
- 1 varhaiskasvatuksen erityisopettaja palveluohjauksessa tuen tarpeiden ja varhaiskasvatusjärjestelyjen ensiselvittelyssä
- 4 alueellista varhaiskasvatuksen mentoriopettajaa laadukkaan varhaiskasvatuksen ja yleisen tuen vahvistamisessa sekä toimintamallien juurruttamisessa
- 4 lastenhoitajaa kehityksen ja oppimisen tuen lisäresurssina ryhmissä
- 12 lastenhoitajaa sijaistamassa henkilöstöä koulutuksiin osallistumisen turvaamiseksi
- Projektikoordinaattori tuen koordinointi- ja kehittämistehtävissä sekä monialaisen yhteistyön kehittämisessä
Lisähenkilöstön avulla vahvistetaan inklusiivista toimintakulttuuria, oppimista ja hyvinvointia, tuen järjestymistä lähelle lasta ja perhettä, pedagogista monialaista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista.
Valtionavustuksella kehitetään ja koulutetaan henkilöstöä seuraavasti:
- Henkilöstön osaamisen kehittäminen tuen ja inklusiivisuuden teemaan liittyen suunnataan laajasti kaikille varhaiskasvatuksen ammattiryhmille sekä yksityisessä että kunnallisessa varhaiskasvatuksessa.
- Koulutuksilla vahvistetaan inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämistä ja yhteistä pedagogista johtajuutta erityisopettajien ja johtajien työparityöskentelynä.
- Vertaismentoroinnilla sekä työnohjauksella tuetaan henkilöstön ammatillisen osaamisen kehittämistä sekä työhyvinvointia muutoksessa.
- Koulutuksilla ja koordinoinnilla varmistetaan yhdenvertaisuus alueilla ja kaupungin tasolla rakenteissa sekä pedagogisissa toimintatavoissa.
Avustus on osa varhaiskasvatuksen Oikeus oppia -laadun ja tasa-arvon kehittämisohjelmaa ja sen toimeenpanoa.
Lisätietoa:
Minna Rossi-Salow
Projektikoordinaattori, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
P. 040 182 7086, minna.rossi-salow@ouka.fi
Korona-avustus varhaiskasvatuksen ja esiopetukseen 2022-2024
Päättynyt 31.7.2024
Valtionavustus on tarkoitettu poikkeusoloista johtuvien vaikutusten tasoittamiseen, lapsen oppimisen, kehityksen ja hyvinvoinnin tukeen liittyvien ongelmien ehkäisemiseen ja oppimisen edellytysten parantamiseen varhaiskasvatuksessa.
Koronaepidemia on aiheuttanut hyvinvointivajetta vaarantaen lasten ja perheiden psykososiaalista hyvinvointia sekä lisännyt huono-osaisuuden kasaantumista ja syrjäytymistä perheissä. Valtion erityisavustuksella tuetaan lasten oppimista, hyvinvointia, tuen järjestymistä lähelle lasta ja perhettä, moniammatillista työskentelyä sekä tuen varhaisempaa toteuttamista.
Varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen on palkattu lastenhoitajia ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajia lisähenkilöstöksi lasten ja perheiden hyvinvointia, turvallisuuden tunnetta, yleisen, tehostetun ja erityisen tuen toteutumista sekä kielitietoista toimintakulttuuria.
- Varhaiskasvatuksessa lastenhoitajat vahvistavat toimintaa pienryhmissä ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajat varmistavat lasten tuen toteutumista.
- Esiopetuksessa lastenhoitajat ja varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajat vastaavat hyvinvoinnin ja osallisuuden toteutumisen, vahvistavat lasten suomen kieltä, tunne- ja turvataitoja sekä mielenterveystaitoja.
Lisätietoa hankkeesta:
Minna Rossi-Salow, varhaiskasvatuksen erityisopettaja
minna.rossi-salow@ouka.fi p. 040 182 7086
Yhdessä HOP! Yhtämatkaa hyvinvoinnin ja osallisuuden polulla
Valtion erityisavustus varhaiskasvatuksen tasa-arvoa edistäviin toimenpiteisiin ja laadun kehittämiseen vuosille 2020-2021, 2021-2022 ja 2022-2023.
Valtionavustus on tarkoitettu varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin muutoksen, inkluusion, oppimisen ja hyvinvoinnin, tasa-arvoisuuden, yhdenvertaisuuden, vuorovaikutuksen ja lähipalveluperiaatteen vahvistamiseen sekä lapsen varhaiskasvatuksen järjestämisen kannalta välittömään ja riittävän varhaiseen tukeen.
Avustuksella on palkattu varhaiskasvatuksen opettajia, sosionomeja, lastenhoitajia ja ryhmäavustajia, jotka työskentelevät alueellisiin indikaattoreihin perustuen kohdennetusti tietyissä päiväkodeissa. Indikaattoreita ovat mm. kohonnut syrjäytymisen riski perheissä, eri kieli- ja kulttuuritausta sekä lasten tuen tarve.