Oulun joukkoliikenne uudistuu ja muuttaa nimensä
Brändinsä uudistava Oulun joukkoliikenne on nyt Oulun seudun liikenne. Uudistuksessa nimen lisäksi muuttuu myös muun muassa bussien, eli Onnikoiden, ulkonäkö. Uusi brändi alkaa näkyä joukkoliikenteessä vaiheittain.
Oulun joukkoliikenne aloitti brändiuudistuksen keväällä 2022. Uudistuksen myötä koko organisaation nimi muuttuu Oulun seudun liikenteeksi ja linja-autot ovat nyt Onnikoita. Citybusseista tulee Lähibusseja, ja niiden ulkoasu muuttuu yhtenäiseksi Onnikoiden kanssa. Näiden valintojen taustalla on kevään aikana tehdyt asiakas- ja kuljettajakyselyt sekä sidosryhmien kanssa tehty kehitystyö. Valtaosa kyselyihin vastanneista toivoi Onnikka-nimeä käyttöön ja asiakkaille tärkeintä brändiuudistuksessa oli selkeys ja helppokäyttöisyys.
”Asukkaiden ja kuljettajien mielestä joukkoliikenteen käytettävyyden kannalta keskeistä on reittien ja aikataulujen toimivuus. Meiltä myös toivottiin selkeämpää viestintää. Uudistimme jo kesällä pysäkkijulisteet, joista olemme saaneet positiivista palautetta. Jatkossa Lähibussi-nimen alla liikennöivät citybussit ovat selvästi tunnistettavissa osaksi kaikille kuuluvaa avointa joukkoliikennettä. Otamme käyttöön uuden informaatiojärjestelmän, jonka avulla saamme faktoja toiminnan kehittämiseen ja täsmällisempää matkustajainformaatiota. Lisäksi mobiilisovelluksemme uudistuu käyttäjäystävällisempään muotoon”, joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho kertoo.
Seudun yhteinen joukkoliikenne
Brändiuudistuksen tavoitteena oli muodostaa uusi, seudullinen brändi, sillä joukkoliikenteen toimialue koostuu yhteensä seitsemästä seutukunnasta: Oulusta, Iistä, Kempeleestä, Limingasta, Lumijoesta Muhoksesta ja Tyrnävästä. Pyrkimyksenä uudistuksessa oli myös selkeyttää brändiä ja sen myötä toimintoja, jotta yhä useampi saataisiin paikallisen joukkoliikenteen käyttäjäksi.
“Joukkoliikenne on seutukuntien yhteisesti hankkima ja kustantama palvelu. Alueen asukkaat kulkevat yli kuntarajojen töihin, kouluun ja vapaa-ajan toimintoihin. Nimi Oulun seudun liikenne kertoo toimintamme luonteen, ja se on myös asukaskyselyssä saatu nimiehdotus. Uudella nimellämme voimme viestiä luontevasti esimerkiksi vain tiettyä seutukuntaa koskevista ajankohtaisista joukkoliikenneasioista”, joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho sanoo.
Uudistus etenee vaiheittain
Brändiuudistus tulee näkymään käyttäjille ja katukuvassa vaiheittain seuraavien kahden vuoden aikana. Ensimmäisenä uusi brändi näkyy pääasiassa digitaalisissa aineistoissa, kuten verkkosivuilla, some-kanavissa sekä pysäkkien diginäytöissä. Uudennäköisiä Onnikoita saadaan liikenteeseen vaiheittain. Ensimmäiset tulevat liikenteeseen kesällä 2023.
”Linja-autot muuttuvat uuden ilmeen alle sitä mukaa kun uusimme liikennöintisopimuksia. Kuljettajien toivoma yhtenäinen Oulun seudun liikenteen työasu sisällytetään uusiin liikennöintisopimuksiin. Oulun seudun liikenteen verkkosivut uudistetaan osana Oulun kaupungin käynnistämää verkkosivuprojektia. Mobiilisovelluksen kehitämme yhteistyössä osaomistamamme TVV Lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n kanssa, joka on tuottanut mm. Tampereen joukkoliikenteen Nysse-mobiilisovelluksen. Omat sosiaalisen median kanavat otamme heti käyttöön, ja tiedotamme niiden kautta tulevista uudistuksista”, joukkoliikennepäällikkö Helena Väliaho kertoo.
Katso uudistuksen vaiheet Oulun seudun liikenteen sivuilta (linkki avaa selaimeen PDF:n).