ErasmusPlus-hankkeen helmiä: Engalnnin kielitaidon aktivoimista Dublinissa

22.09.2023

Opintosihteeri Armi Pieti aktivoimassa englannin kielen taitoja Dublinissa, Irlannissa 12.-17.6.2023

Jokiranta, jonka reunalla rakennuksia.

Maisema Dublinissa Liffey joen varrrelta.

Matkan alussa omaa aikaa

Lähdin jo perjantaina yöjunalla Oulusta Helsinkiin, josta lensin lauantaina Riikan kautta Dubliniin. Lento oli hiukan myöhässä, mutta lopulta illalla saavuin pilviselle Dublinin lentokentälle. Ostin heti kentältä tulevaksi viikoksi vierailijan Leap Cardin, jolla pystyy kätevästi matkustamaan julkisilla kulkuneuvoilla, eli busseilla, lähijunilla ja raitiovaunuilla. Kortti kannattaa hankkia, kun tietää, että aikoo käyttää julkisia päivittäin.

Ensimmäisen yön vietin hotellissa Dublinin keskustassa, sillä kurssi alkoi vasta maanantaina ja olin ottanut matkalle varaslähdön saadakseni hiukan omaa aikaa Dublinissa. Kentältä suuntasinkin suoraan hotellille, jonka jälkeen kävin vielä iltakävelyllä Dublinin keskustassa Liffey joen varrella. Sunnuntaina vietin mukavan päivän Howthissa, jossa oli upea noin 6-8km pitkä rantareitti pitkin kallioita. Kävin jopa uimassa pienellä piilotetulla rannalla, jonne laskeuduttiin todella jyrkkiä portaita pitkin. Näin meressä uimassa myös hylkeitä ja kallion varjossa myös puffin lintuja.

Rantakallioita, kivistä merenrantaa ja hylje uimassa.

Howth ja kävelykierros meren rannalla.

Sunnuntaina vaihdoin myös majoitusta, sillä kurssin ajaksi olin ottanut kurssista vastaavan Europass Teacher Academyn kautta majoituksen heidän yhteistyökumppaniltaan University College Dublin & Kavanagh Courtilta, jolla oli kesäisin tarjolla edullista ja mukavaa majoitusta uudehkoissa opiskelija-asuntoloissa. Sainkin viikoksi varsin mukavan huoneen kuudennesta kerroksesta merinäköalalla, jossa oman huoneen ja kylpyhuoneen lisäksi käytössäni oli kuuden muun huoneen kanssa yhteinen keittiö ja olohuone.

Kuva olohuoneesta ja maisemasta huoneiston ikkunan läpi.

Uudehkoissa opiskelija-asunnoissa oli hyvä majoittua kurssin aikana.

Kurssi alkaa, sanasto lisääntyy ja kielitaito aktivoituu

UCD Villagesta oli nopea bussiyhteys Europass Teacher Academyyn keskustan tuntumaan, ja maanantai aamuna suuntasinkin innoissani ensimmäiselle oppitunnilleni. Ryhmässämme oli yhteensä kahdeksan opiskelijaa; kolme Espanjasta, yksi Latviasta, yksi Hollannista ja kaksi muuta lisäkseni Suomesta. Oppituntien aikana keskustelimme paljon ja opettajamme Tom Killoran oli suunnitellut meille erilaisia tehtäviä ja myös kulttuurivierailuja viikon varrelle. Kävimme esimerkiksi Irlannin kansallisgalleriassa ja sitä varten saimme Tomilta tehtävän, meidän piti etsiä galleriasta erilaisia teoksia ja ottaa niistä kuvia. Seuraavana päivänä keskustelimme ryhmissä teoksista, joita olimme kuvanneet ja taiteesta ylipäätänsä.

Kuvia luokkahuoneesta opetustilanteessa, sekä kuva tehtävämateriaaleista.

Oppitunneilla keskityttiin keskusteluun ja sanavaraston laajentamiseen.

Intensiivisen viikon aikana ehdimme myös käymään opastetulla kävelykierroksella tutustuen kaupungin nähtävyyksiin, kuten Molly Malone patsaaseen, sekä EPIC-museossa, joka kertoi Irlannin historiasta ja siitä, miten Irlantilaisia oli useaan eri aikaan muutettu maailmalle paremman elämän toivossa. Muuttoliike oli suuntautunut erityisesti suuren nälänhädän vuosina Amerikkaan ja irlantilaista syntyperää olevia onkin USA:ssa huomattava määrä tänäkin päivänä.

Molly Malone- patsas Dublinissa.

Molly Malone lienee Dublinin tunnetuin patsas ja hänen tarinansa on laajalti tunnettu myös maailmalla.

Opin viikon aikana paljon uusia ilmauksia, oikeaoppista ääntämistä, uusia puolia Irlannista ja sen kulttuurista, minkä lisäksi pääsin nauttimaan uusista tuttavuuksista ja oppimaan uutta myös heidän kotimaistaan ja esimerkiksi opettajan työstä eri maissa. Keskustelimme kurssin aikana paljon eri aihe-alueista ja mielestäni tämä olikin erinomainen tapa laajentaa sanavarastoa, sekä oppia puhumaan luontevammin englannin kieltä. Kurssin taso oli edistyneille, mikä vastasi varsin hyvin omaa tasoani, joten olen erittäin tyytyväinen valitsemaani kurssiin. Kurssin opettaja Tom, osasi myös ottaa hyvin rauhallisesti ja oli hyvin kärsivällinen ryhmämme kanssa, vaikka välillä keskustelussa ajauduimmekin hiukan harhapoluille.

Kirkko, iso tammi, sekä kuva Dublinin kartasta.

Dublinissa riittää nähtävää ja koettavaa.

Kurssiviikon lopuksi teimme vielä yhteisen kokopäivän retken Glendaloughin kansallispuistoon ja Russborough Houseen, mikä kruunasi viikon. Kansallispuiston maisemat olivat upeat, vaikka toki Irlantilaiseen tapaan juuri silloin iski melkoinen kaatosade, mutta urheasti vaelsimme kanssallispuistoon sateesta huolimatta. Onneksi irlantilaiseen tapaan jokaiseen päivään voi mahtua sekä kaatosadetta, että auringonpaistetta, joten sade ei kestänyt pitkään ja aurinko tuli lopulta myös esiin pilvien takaa. Oli mukava viettää viimeinen päivä yhdessä kurssilaisten kanssa retkeillen ja samalla tutustuen hiukan erilaiseen Irlantiin Dublinin kaupunkielämän lisäksi.

Maisemakuvia joen rannalta ja harmaan kivisen talon pihasta.

Glendaloughin kansallsipuiston ja Russborough Housen tunnelmia.

Englannin kieltä tarvitsee tänä päivänä yhä enemmän ja enemmän, ja myös sihteerin työssä tulee usein vastaan tilanteita, joissa kielitaidosta on etua. Olenkin kiitollinen, että Erasmus+ koordinaattorimme Minna ehdotti minulle tätä kurssia, tämä oli ehdottomasta kaiken vaivan arvoista!

Terveisin,

Armi, opintosihteeri

Joutsenen poikasia, puita joissa värikkäitä linnunpönttöjä ja katutaidetta seinässä.

Dublinissa ja lähiseudulla kesäkuu oli kauneimmilaan.