Ritaportin katu- ja ympäristösuunnitelmat, vaiheet 1 ja 2

Kaupunginosat Herukka, Ritaharju
Kuva, Ritaportti.

Suunnittelukohde sijaitsee Herukan (77) ja Ritaharjun (79) kaupunginosissa. Alueen rajaus perustuu Oulun kaupungin maankäytön toteuttamisohjelman 2024–2028 mukaiseen työpaikka-alueiden tonttituotantotavoitteeseen. Suunnittelualue Vt4:n länsipuolella on rakentamatonta metsää, vanhoja peltoja ja entisiä pihapiirejä. Alueen läheisyydessä oleva Vt4:n itäpuoli on rakennettua pientalovaltaista aluetta. Suunnittelutyö on käynnistynyt helmikuussa 2024 ja rakentaminen on tavoitteena aloittaa kesällä 2025. Hankkeen katusuunnittelu on jaettu kahteen vaiheeseen.

1. vaihe sisältää uuden Vt4 Pohjantien alittavan Ritakierroksen risteyssillan ja siihen liittyvät väylät. Pohjantien alittava katu Ritakierros on suunniteltu välille Ritaportintie – Ritaväylän kiertoliittymä.

2. vaihe ulottuu rautatien länsipuolelta valtatien 4 liikennealueen rajaan saakka. Alueen eteläreunassa on Raitotie, jonka toimenpiteet sijoittuvat rautatien ja valtatien 4 läntisen ramppiliittymän väliin. Alueella Raitotie muuttuu maantiestä kaduksi. Pohjoisessa suunnittelualue ulottuu Ritaportintien jatkeella Herukka-Ahvenoja kuntoradalle saakka. 

1. vaihe

Suunnitelmiin sisältyy Ritakierroksen risteyssilta ja sen ylittävän moottoritieosuuden sekä katujen, jalankulku- ja pyöräilyväylien, katuviheralueiden ja hulevesienhallintarakenteiden suunnitelmat. Lisäksi esitetään rakennettavaksi melusuojauksia. Katu- ja viheralueille sijoitetaan kunnallistekniikkaa, kuten vesihuolto-, kaukolämpö-, sähkö- ja tietoliikenneverkkoja ja -laitteita. Uusi katuvalaistus toteutetaan LED-valaisimin.

Nykyinen alueen metsäalue joudutaan poistamaan rakentamistoimenpiteiden vuoksi, mutta puustoryhmiä pyritään mahdollisuuksien mukaan säästämään. Luonnon monimuotoisuutta pyritään tukemaan jättämällä lahopuustoa alueelle. Ritakierroksen katuviheralueet tehdään nurmi- ja niittyalueiksi. Alueelle istutetaan erilaisia havu- ja lehtipuita. Istutuksissa suositaan suomalaista alkuperää olevia kasvilajeja. Kadun ja sillan kaivumassoja läjitetään Ritakierroksen pohjoispuolelle tulevalle meluvallille, joka metsitetään. Eroosiosuojauksia kohteeseen tehdään asentamalla betonikiveyksiä ja pensasistutuksia.

Ritakierroksen pohjoispuolelle ja väylän J9 itäpuolelle on suunniteltu muuntamo.

Alueelle tehdään kaksi penkillistä levähdyspaikkaa, joista toinen tulee Vt4:n länsipuolelle väylän J5 liittymään ja toinen Vt4:n itäpuolelle ennen Ritaväylän kiertoliittymää.

Hulevesipumppaamoa, ojastoa ja hiekka/kalkkikivipatoa varten hulevesiojaston varteen tehdään huoltotie. Tie rakennetaan kantavalla kasvualustalla, jotta se maisemoituu puistoalueeseen sulautuvaksi niittypintaiseksi alueeksi.

2. vaihe

Suunnitelman mukaan alueelle rakennetaan uusi katuverkko jalkakäytävineen ja pyöräteineen sekä liittyminen Raitotielle. Suunnitelma käsittää väylien rakennekerrosten ja päällysrakenteiden sekä katuviherrakenteiden, katuvalaistuksen, katukuivatuksen sekä hulevesirakenteiden rakentamisen.

Suunnitelmaan sisältyy myös Ritaportinpuisto, jonne rakennetaan Ritaportinpolku ja kaksi hulevesien tulvapainannetta. Alueen laidoilla sijaitsee suojaviheralueita, joille on esitetty maisemointia ja hulevesien viivytysrakenteita. Alueella sijaitseva metsäalue joudutaan pääosin poistamaan. Puistossa säilytetään hyväkuntoista mäntymetsää ja lahopuustoa sekä metsitetään nykyisen tiestön muodostamaa aukkoa. Puistossa on levähdyspaikka ja aluevaraus ympäristötaiteelle. 

Katujen rakentamisen yhteydessä alueelle rakennetaan vesihuolto-, kaukolämpö-, sähkö- ja tietoliikenneverkostoja. Katukuivatus toteutetaan pintakallistuksin, hulevesikaivoin ja -viemärein. Uusi katuvalaistus toteutetaan LED-valaisimin.

Raitotielle tulee uusi liittymä, johon liittyy Ritaportintie pohjoisesta ja tulevaisuuden katuyhteysvaraus Ritaportti II -alueelta etelän suunnasta. Liittymään suunnitellaan liikennevalo-ohjaus. Raitotien eteläpuolista jalankulku- ja pyöräilyväylää siirretään etelään päin noin 300 metrin matkalla. Raitotien alittavaa nykyistä jalankulun ja pyöräilyn alikulkukäytävää levennetään pohjoisen puolelle Raitotielle tulevan uuden liittymän kaistajärjestelyjen takia. Ajoradat, jalkakäytävät ja pyörätiet asfaltoidaan. Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien J6 loppuosa toteutetaan kivituhkapintaisena. Katuviheralueet toteutetaan nurmi- ja niittyalueiksi. 

Alueen pohjoisreunassa oleva Jussinpolun alikulun hulevesipumppaamo uusitaan. Alueelle on tulossa yhteensä kuusi maanpäällistä hulevesirakennetta sekä maanalaiset hulevesien viivytyssäiliöt. Ritaportintien alkuosalle kadun itäpuolelle ja Ritaportinpolun länsipäähän väylän eteläpuolelle on suunniteltu muuntamo.

Penkillisiä levähdyspaikkoja rakennetaan Ritaportinpolun, Ritakierroksen ja Ritaportintien varsille.

Hulevesien viivytysrakenteiden ja suotopadon huoltoa varten rakennetaan kantavalla alustalla huoltoväylät, jotta ne maisemoituvat puistoalueeseen sulautuvaksi niittypintaiseksi alueeksi. 


Hankesivulla olevat suunnitelma-asiakirjat on laadittu hyväksymiskäsittelyn edellyttämässä tarkkuudessa. Suunnitelman yksityiskohdat ja korkeustiedot tarkentuvat suunnittelun edetessä. Mikäli haluat käyttää tämän hankkeen tietoja jonkin toisen hankkeen lähtöaineistona, pyydä rakennussuunnitelman piirustukset sähköpostilla osoitteesta: katusuunnitelmat@ouka.fi.

 

Eteneminen

Käynnistysvaihe

Valmis

Hyväksymisvaihe, 1. VAIHE

Valmis

Rakentamisvaihe, VAIHEET 1 ja 2

Tulossa

Yhteystiedot

Kohteen sijainti