Valinnaisaineet
Alakoulussa valinnaisaineita opiskellaan 2 vuosiviikkotuntia 5. ja 6. luokalla. Valinnat tehdään 4. luokan ja 5. luokan keväällä.
Yläkoulussa syventäviä valinnaisia aineita ja valinnaisia taito- ja taideaineita opiskellaan 4 vuosiviikkotuntia 8. ja 9. luokalla. Soveltavaa valinnaista ainetta opiskellaan 2 vuosiviikkotuntia 8. luokalla. Kaikki valinnat yläkoulun osalta tehdään 7. luokan keväällä.
Alakoulun valinnaisaineet
Kuvataiteen syventävä KUV
Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
Käsityön syventävä KÄSV
Valinnaisen käsityön tehtävänä on syventää oppilaan kädentaitoja ja ohjataan oppilaita kokonaiseen käsityöprosessin hallintaan. Käsityö on monimateriaalinen oppiaine, jossa toiminta on tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa. Tavoitteena on pitkäjänteinen ja innovatiivinen työskentelyprosessi, joka tuottaa itsetuntoa vahvistavia ja mielihyvää tuottavia kokemuksia oppijoille.
Valinnaisessa käsityössä kokeillaan ja syvennetään tekstiili- ja teknisen käsityön aihepiirejä, jotka voidaan suunnitella yhdessä oppilaiden kanssa. Valinnaisessa käsityössä voidaan toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia tai projekteja syventyen johonkin aihepiiriin tai työskentelytapaan hyödyntäen koululla olevaa osaamista sekä oppimisympäristöjä.
Käsityön ja ympäristöopin soveltava KÄSYMV
Kurssilla tutkitaan arjen ilmiöitä ja rakennettua ympäristöä teknologian, rakentelun ja kokeilujen kautta. Mallinnetaan ja tutkitaan esimerkiksi sähköön, veteen, voimansiirtoon ja laitteiden toimintaan liittyviä ilmiöitä. Tehdään erilaisia kokeiluja ja testejä erilaisilla materiaaleilla. Tutustutaan esimerkiksi kankaankuviointitekniikoihin ja menetelmiin fysiikkakemiaa hyödyntäen. Voidaan rakentaa esimerkiksi pienoismalleja ja liikkuvia leluja muotoilua hyödyntäen.
Liikunnan syventävä LIV
Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.
Ympäristöopin ja liikunnan soveltava kurssi YMLIV
Ympäristöopin soveltava kurssi yhdistää luovalla tavalla eri oppiaineita sekä liikunnan ja ympäristöopin osa-alueita. Sisällöt ja tavoitteet valitaan niin, että ne ovat kokemuksellisia ja elämyksellisiä. Oppimisympäristöt valitaan monipuolisesti ja esimerkiksi seikkailupedagogiikkaa hyödyntäen. Edistetään oppilaan terveys- ja tunnetaitoja sekä mielen hyvinvointia, tunnistaen ja tukien oppilaan omia vahvuuksia. Vahvistetaan oppilaan ympäristöherkkyyttä, ympäristötietoisuutta ja luonnossa sekä rakennetussa ympäristössä liikkumisen taitoja.
Musiikin syventävä MUV
Valinnaisen musiikin tehtävänä on laajentaa ja syventää oppilaan osaamista musiikissa. Valinnaisen musiikin kurssilla harjoitellaan musisoimisen taitoja, esiintymisen rohkeutta ja yhteistyökykyä ottamalla huomioon oppilaiden musiikilliset kiinnostuksen kohteet sekä monipuoliset työtavat. Oppilaita kuullaan työskentelyn ja ohjelmiston suunnittelussa. Valinnaisen musiikin kurssilla saadaan kokemuksia erilaisista esiintymistilanteista ja harjoitellaan musiikin esittämistä kannustavassa ilmapiirissä.
Valinnaisen musiikin kurssi voidaan toteuttaa myös projektioppimisen näkökulmasta yhtä oppimiskokonaisuutta syventämällä tai jotakin aihepiiriä tai työskentelytapaa painottamalla. Valinnaisen musiikin kurssilla oppilas on aktiivinen toimija. Oppilaiden mahdollisuus soveltaa taitojaan osaksi yhteistä kokonaisuutta lisää yhteisöllisyyden tunnetta ja kouluviihtyvyyttä. Vuorovaikutuksessa saadut myönteiset kokemukset edistävät oppimista
Matematiikan syventävä kurssi MAV
Matematiikan syventävissä opinnoissa tutustutaan esimerkiksi salakirjoitusmenetelmiin, pulmatehtäviin ja matemaattisiin peleihin. Lisäksi perehdytään muun muassa ongelmanratkaisuun, lukujärjestelmiin, matematiikan kulttuuriin ja historiaan.
Kotitalouden ja yhteiskuntaopin soveltava kurssi KYV
Kurssilla painottuvat itsestä huolehtimisen ja arkielämässä selviytymisen taidot. Tavoitteena on antaa oppilaalle eväitä omaan hyvinvointiin, arjen hallintaan ja kestävään elämäntapaan. Kurssilla opitaan tietoja ja taitoja kaikista kotitalouden osa-alueista: ruokaosaamisesta, asumisesta, yhdessä elämisestä sekä kuluttaja- ja talousosaamisesta. Kurssilla tarkastellaan ruokavalintojen, liikunnan, levon, ystävyyssuhteiden ja ajankäytön hallinnan merkitystä omalle hyvinvoinnille.
Opetuksessa pohditaan myös rahankäyttöä, kuluttamisen ympäristövaikutuksia sekä vastuunjakoa perheessä. Pyrkimyksenä on edistää myönteistä suhtautumistapaa kodin yhteisiin arkiaskareisiin. Oppilaat osallistuvat yhdessä opettajan kanssa kurssin tarkempien sisältöjen suunnitteluun koulun oppimisympäristön lähtökohdat huomioiden. Kurssin toteutuksessa keskeistä on toiminnallisuus ja yhdessä tekeminen. Oppimisympäristöä voidaan laajentaa esimerkiksi lähikauppaan ja luontoon sekä hyödyntää opetuksessa myös tieto- ja viestintäteknologiaa.
Käsityön, matematiikan ja ympäristöopin soveltava kurssi KMYV
Robotiikan opiskelussa on kyse tutkimisesta, oivaltamisesta ja hyviksi havaittujen ratkaisujen soveltamisesta. Kurssi sisältää mekaniikan rakentelua ja robottien ohjelmointia. Kurssilla voidaan valmistautua myös esimerkiksi robotiikkakilpailuihin. Tällöin käsitöissä voidaan valmistaa erilaisia harjoitusalustoja ja kilpalajeihin liittyviä tehtäväratoja sekä valmistaa kehittyneimpiin kilparobotteihin antureita ja muita tarvittavia osia. Voidaan ommella tai kutoa robottien vaatteita ja yhdistää niihin ohjelmoitavaa robotiikkaa ja rekvisiittaa.
Kurssilla perehdytään myös muotoiluun ja arkkitehtuuriin.
Kurssilla perehdytään myös ammattimaiseen suunnitteluun ja hyödynnetään 3D-mallinnusta ja laserleikkausta. Kurssilla syvennytään mahdollisuuksien mukaan tietokoneavusteiseen 3D-mallintamiseen sekä 3D-tulostuksen perusteisiin. Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan omia käyttöesineitä, koruja, pieniä tuotteita.
Yläkoulun valinnaisaineet
Valinnaiset taito- ja taideaineet (4 vvt, 8.-9.lk)
Kotitalous
Tavoitteena on vahvistaa oppilaan käytännön työtaitoja, kädentaitoja, luovuutta, kykyä tehdä kestävän kehityksen mukaisia valintoja ja arjen hallintaa, oppilaan vuorovaikutus- ja yhdessä toimimisen taitoja ja syventää jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
Kurssin sisältöjä voivat olla ruokaosaaminen, ruokakulttuurit (suomalainen ja kansainvälinen), asuminen ja yhdessä eläminen (kodin puhtaanapito, tekstiilienhoito), kuluttaja- ja talousosaaminen. Oppilaiden kiinnostuksen kohteita ja paikallisia ja ajankohtaisia aiheita voidaan hyödyntää opetuksessa.
Kuvataide
Tavoitteena on tukea oppilaan luovaa ilmaisua piirustus- , maalaus- ja rakentelutekniikoissa. Sisältöinä voivat olla mm. arkkitehtuuri ja muotoilu (piirtäen ja mallintaen käyttäen erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja laitteita), valokuva, elokuva, graafinen suunnittelu (kuvaamista, editointia, taiton ja painotuotteen suunnittelua). 9. luokalla tehdään lopputyö omasta aiheesta ja itse valitulla tekniikalla.
Käsityö
Tavoitteena on ohjata oppilaita kokonaiseen käsityöprosessin hallintaan. Oppisisällöt rakentuvat sekä teknisen että tekstiilityön työtavoista hyödyntäen erilaisia materiaaleja toteuttaen käsityöilmaisuun, muotoiluun ja teknologiaan perustuvaa toimintaa (tuotteen tai teoksen itsenäinen tai yhteisöllinen suunnittelu, valmistus ja oman tai yhteisen käsityöprosessin arviointi). Opetuksessa painotetaan oppilaiden erilaisia kiinnostuksen kohteita ja korostetaan yhteisöllistä toimintaa.
Liikunta
Tavoitteena on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia, vahvistaa ja monipuolistaa motorisia perustaitoja sekä kehittää ja syventää liikunnallisia valmiuksia ja taitoja. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten osan sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin.
Musiikki
Tavoitteena on auttaa oppilasta löytämään musiikin alueelta kiinnostuksen kohteen. Oppilasta rohkaistaan musiikilliseen toimintaan ja annetaan hänelle musiikillisia ilmaisun välineitä. Musiikillisia taitoja kehitetään pitkäjänteisellä, kertaamiseen perustuvalla harjoittelulla.
Yhdessä musisoiminen kehittää myös sosiaalisia taitoja. Huomaa, että sinun ei tarvitse olla ennestään taitava muusikko. Riittää, että olet kiinnostunut tuottamaan musiikkia ja haluat kehittää itseäsi musiikissa. Jos hallitset jo jonkin soittimen perusteet, voit käyttää sitä työskentelyssä.
Syventävät valinnaisaineet (4vvt, 8.-9.lk)
B2-kieli (espanja)
Tavoitteena on tutustua kielen perusrakenteisiin sekä oppia keskeistä sanastoa. Aihepiireinä mm. erilaiset arkipäivän tilanteet ja itsestä kertominen. Oppikirjan lisäksi tunneilla käytetään monipuolisesti espanjankielistä materiaalia, mm. pelejä, musiikkia ja videoita. Keskeisessä osassa on myös espanjalaiseen kulttuuriin sekä muuhun espanjankieliseen maailmaan tutustuminen.
Draama
Tavoitteena on kehittää omaa ilmaisua, eläytymistaitoja ja rohkeutta työskentelemällä ryhmissä, pareittain ja itsenäisesti. Opiskeluun sisältyy mm. tarinoiden, kohtausten ja näytelmien rakentaminen, roolihahmojen luominen, improvisointi, lyhytelokuvien teko, käsikirjoittaminen ja dramatisointi.
Tunneilla harjoitellaan fyysistä ilmaisua, äänenkäyttöä, rooliin eläytymistä, tunne- ja aistiharjoituksia ja tehdään keskittymisharjoituksia, opitaan vuorovaikutus- ja tunnetaitoja ja päästään käyttämään mielikuvitusta ja luovuutta ryhmän kiinnostuksen ja toiveiden mukaan! Draaman valinnaiskurssille osallistuminen ei vaadi esiintymistä yleisölle. Kurssille voi tulla, vaikka jännittäisi esiintymistä.
Kotitalous
Tavoitteena on vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi. Kurssi kehittää oppilaan valmiuksia vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen sekä syventää edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja.
Sisältöalueina voivat olla ruokaosaaminen ja ruokakulttuuri, asuminen ja yhdessä eläminen sekä kuluttaja- ja talousosaaminen, hyödyntäen oppilaiden kiinnostuksen kohteita sekä paikallisia ja ajankohtaisia aiheita.
Kuvataide
Tavoitteena on syventää ja laajentaa oppilaan omakohtaista suhdetta kuvataiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa, vahvistaa oppilaan kuvallisen tuottamisen taitoja sekä kannustaa toimimaan erilaisissa visuaalisissa ympäristöissä. Yhdessä toimimisen taitoja kehitetään ja rakennetaan yhteyksiä ajankohtaisiin kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin.
Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.
Liikunta (palloilu)
Tavoitteena on välineenkäsittelytaitojen, motoristen perustaitojen ja havaintomotoristen taitojen vakiinnuttaminen ja monipuolistaminen. Näitä taitoja sovelletaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri tilanteissa. Tavoitteena on myös sosiaalisten taitojen vahvistaminen.
Liikkuminen sisältää yhdessä toimimista reilun pelin periaatteiden mukaisesti. Perehdytään monipuolisesti eri palloilulajeihin (maalipelit, pallottelupelit, polttopelit ja tarkkuuspelit) ja vahvistetaan oppilaan pelikäsitystä, taktiikkaa ja sääntötietoutta.
Musiikki
Tavoitteena on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan. Ohjataan oppilasta laajentamaan ja syventämään musiikillista osaamistaan ja vahvistamaan myönteistä suhdetta musiikkiin. Opetus luo pohjaa musiikin elinikäiselle harrastamiselle. Opiskelu on toiminnallista, joten se edistää musiikillisten taitojen kehittymistä ja kykyä toimia yhteistyössä muiden kanssa. Oppilaat saavat tilaisuuksia oman oppimisensa suunnitteluun ja arviointiin. Opetuksen sisällöissä otetaan huomioon oppilaan oma musiikkikulttuuri.
Tekninen työ
Tavoitteena on ideoida, suunnitella ja valmistaa omia esineitä/tuotteita oman mielenkiinnon mukaan. Käytössä on kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat koulun mahdollisuuksien mukaan. Syvennytään metalli-, puu- ja muovimateriaalien mahdollisuuksiin, konetekniikan perusteisiin sekä elektroniikkaan, automaatioon ja ohjelmointiin mahdollisuuksien mukaan. Tutustutaan teknisten alojen yrityksiin ja teollisuuteen.
Tekstiilityö
Tavoitteena on syventää osaamista sekä ideoida, suunnitella ja valmistaa omia tuotteita. Oppilaan käytössä ovat tekstiilityön materiaalit, laitteet ja tekniikat koulun mahdollisuuksien mukaan ja tarpeen mukaan voidaan hyödyntää teknisen työn materiaaleja ja laitteita.
Opetus vahvistaa ja syventää oppilaiden omasta elämysmaailmasta nousevaa innovointia ja ongelmanratkaisua sekä käsityön suunnitteluun, tekemiseen ja ilmaisuun liittyvien tietojen ja taitojen osaamista. Käsityöhön tutustutaan museo-, näyttely- ja yritysvierailuilla. Tekemisen taitoja syvennettäessä tunnistetaan myös erilaisia materiaalien ja tuotteiden ominaisuuksia sekä harjoitellaan niin perinteisiä kuin kokeileviakin tekniikoita.
Soveltavat valinnaisaineet (2 vvt, 8.lk)
Bändikurssi
Tutustutaan musiikin tekemiseen ja tuottamiseen tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Tavoitteena on saada kokemuksia ja harjoitella TVT:n käyttämistä musiikin tekemisessä. Kurssilla käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa luovassa työskentelyssä. Musiikin tuottamisen vaiheet tulevat tutuiksi kokeillen ja itse tehden.
Oppilaita ohjataan tekemään omia musiikkituotoksia ja biisejä esim. improvisoimalla, säveltämällä, sanoittamalla, sovittamalla, soittamalla ja tallentamalla.
Keksijäkurssi
Tavoitteena on harjaantua ongelmien havaitsijana ja luovana ongelmanratkaisijana. Syvennytään elektroniikkaan, mekaniikkaan, automaatioon, robotiikkaan ja ohjelmointiin sekä 3D-mallintamiseen, 3D-tulostukseen ja CNC-Laser/jyrsintyöstöön. Etsitään ongelmia, keksitään niihin ratkaisuja, ideoidaan, suunnitellaan ja rakennetaan toimivia koneita, laitteita ja muita tuotteita omien mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Käytössä kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat mahdollisuuksien mukaan. Tutustaan hi-tech yrityksiin ja muihin yrityksiin, joissa tapahtuu jatkuvaa tuotesuunnittelua ja kehitystä.
Koru- ja puukkokurssi
Perehdytään käyttö ja koriste-esineiden, kuten korujen, nahkaesineiden ja puukkojen valmistukseen yhdistäen perinnekäsityöt ja nykyaikaiset valmistusmenetelmät. Ideoidaan, suunnitellaan ja valmistetaan omia tuotteita. Käytössä kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat mahdollisuuksien mukaan. Tutustutaan alojen taideteollisuuden yrityksiin.
Kuntoliikunta
Tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan omaksuminen. Oppilaita ohjataan riittävään päivittäiseen fyysiseen aktiivisuuteen sekä oman säännöllisen liikunnan suunnitteluun ja toteuttamiseen, omien fyysisten ominaisuuksien sekä aktiivisuuden seuraamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen.
Kurssin aikana perehdytään erityisesti kuntosaliharjoitteluun sekä kehonhuoltoon. Kurssilla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan myös liikuntateknologiaa ja tutustutaan erilaisiin kuntoliikuntamuotoihin.
Leivonta ja juhlat
Leivotaan ja juhlitaan yhdessä. Juhlien ja leivonnaisten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynnetään ja vahvistetaan aiemmin hankittuja kotitaloustaitoja. Kurssi edistää kädentaitoja ja organisointikykyä sekä kannustaa luovuuteen ja esteettisyyteen. Keskiössä ovat yhteistyö ja yhdessä oppiminen.
Juhlakulttuurin ja leivonnan osa-alueet painottuvat oppilaiden mielenkiinnon mukaisesti. Ruoka- ja tapakulttuurin lisäksi voidaan käsitellä juhlapukeutumista, juhlatilan koristelua, juhlien ohjelmasisältöjä, juhlien järjestämistä ammattina jne. Kurssi mahdollistaa yrittäjämäisen toiminnan ja yhteistyön koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.
Luontoliikunta
Tavoitteena on vahvistaa oppilaan luontosuhdetta, erätaitoja sekä vastuullista liikkumista luonnossa. Kurssilla tutustutaan luontoliikunnan eri muotoihin ja tehdään yksi tai kaksi yön yli -vaellusta patikoiden tai pyöräillen. Kurssin tavoitteena on tukea oppilaan jaksamista ja lisätä opiskeluvireyttä rentouttavien ja elämyksellisten luontoliikuntakokemusten kautta. Kurssilla painottuu fyysinen aktiivisuus ja yhdessä tekeminen
Sisusta, korjaa ja tuunaa -kurssi
Ideoidaan, suunnitellaan ja toteutetaan omia projekteja, esim. sisustusesineitä. Käytössä kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat mahdollisuuksien mukaan. Perehdytään joka kodin huolto- ja korjaustöihin: esim. huonekalujen kokoaminen, huonekalujen tuunaus, tekstiilien korjaaminen ja tuunaaminen, säilytysratkaisujen rakentaminen, pyörän korjaaminen, veitsien teroittaminen, ompelukoneen huolto, tee se itse -sähkötyöt.
Tieto- ja viestintäteknologia
Tavoitteena on syventää osaamista perusohjelmien kuten Word, Excel ja Power Pointin käytössä. Oppilas hahmottaa kurssin aikana, miten erilaiset pilvipalvelut tukevat työskentelyä ja etenkin oman ryhmän välistä töiden jakamista ja jatkotyöstämistä.
Oppilas tekee itsenäisesti tai ryhmässä oman projektin, jossa hän syventyy tarkemmin esimerkiksi musiikin, multimedian, pelien tai robotiikan hyödyntämiseen. Kurssiin voi sisältyä 3d-tuotekehittelyä yhteistyössä teknisen työn kanssa. Elektroniikkakytkennät sulautetuissa järjestelmissä puolestaan yhdistyvät fysiikan kurssiin. Kurssin aikana tarjotaan mahdollisuuksien mukaan vierailuja esimerkiksi paikallisiin alan yrityksiin.