Oppimisen tuki
Yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oulussa erityisopetuksen ja oppilashuollon palvelut on järjestetty lähikouluperiaatteen ja alueellisen toimintamallin mukaan. Tavoitteena on, että mahdollisimman moni oppilas voi erilaisten tukitoimien avulla käydä koulua omassa lähikoulussaan.
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki
Ala- ja yläkoulussamme on viisi alueellista erityisryhmää eri vuosiluokkien oppilaille.
Oppilashuoltotyö
Oppilashuoltotyö on osa koulun jokapäiväistä toimintaa. Sen tehtävänä on tukea sekä oppilasta, perhettä että koulun opetus- ja kasvatustyötä. Oppilashuoltotyössä pyritään mahdollisimman varhain puuttumaan esille tuleviin ongelmiin.
Koulussamme kokoontuu säännöllisesti yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka tehtävänä on edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Oppilashuoltotyötä tekevät koulun henkilökunnan lisäksi koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja ja konsultoiva koulupsykologi. Yksilökohtaista oppilashuoltotyötä järjestetään tarvittaessa.
Kouluterveydenhuolto
Terveydenhoitajien päivystystunti on klo 11-12 kaikkina muina päivinä paitsi tiistaina.
Alakoulun terveydenhoitaja Meiju Mikkonen (p. 044-7034708) tekee terveystarkastuksia ma-to klo 8-16 ja pe klo 8-14.
Yläkoulun terveydenhoitaja Hanna-Mari Suopanki (p. 044-7034585) tekee terveystarkastuksia ma-to klo 8-16 ja pe klo 8-14.
Oppilaanohjaus
Oppilaan opintojen ohjauksesta huolehtivat kaikki opettajat yhteistyössä koko perusopetuksen ajan. Luokilla 7-9 oppilaanohjaus on oma oppiaine, jonka opettajana toimii opinto-ohjaaja. Luokkamuotoista oppilaanohjausta on 7. luokalla 0,5 viikkotuntia, 8. luokalla 0,5 viikkotuntia ja 9. luokalla 1 viikkotunti.
Oppilaanohjauksella tuetaan oppilaan persoonallista kasvua ja kehitystä siten, että oppilaan opiskeluvalmiudet ja sosiaaliset taidot kehittyvät ja elämänhallintataidot lisääntyvät. Sen avulla oppilaalle ja huoltajalle annetaan tietoa opiskelun taidoista, valinnaisaineista ja niiden merkityksestä oppimiselle ja tulevaisuudelle, eri ammateista sekä jatko-opintomahdollisuuksista.
Ohjaus ja tiedon kulku korostuvat erityisesti opintojen nivelvaiheissa siirryttäessä alakoulusta yläkouluun ja peruskoulusta toiselle asteelle.
Oppilaanohjaus Eija Severinkangas-Kangas p. 044 703 9559 ja Kaisu Korhonen p. 044 703 9271
Opiskeluhuolto
Oppilashuoltotyö on osa koulun jokapäiväistä toimintaa. Sen tehtävänä on tukea sekä oppilasta, perhettä että koulun opetus- ja kasvatustyötä. Oppilashuoltotyössä pyritään mahdollisimman varhain puuttumaan esille tuleviin ongelmiin.
Koulussamme kokoontuu säännöllisesti yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä, jonka tehtävänä on edistää kouluyhteisön hyvinvointia. Oppilashuoltotyötä tekevät koulun henkilökunnan lisäksi koulukuraattori, kouluterveydenhoitaja ja konsultoiva koulupsykologi. Yksilökohtaista oppilashuoltotyötä järjestetään tarvittaessa.
Yhteystiedot: koulukuraattori Heikki Nevala puh. 044 703 9016
Oppimisen yleinen, tehostettu ja erityinen tuki
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki perustuu kolmiportaiseen malliin, jossa tukimuodot ja -rakenteet vahvistuvat asteittain. Tuen tasot ovat yleinen tuki, tehostettu tuki ja erityinen tuki. Tukea voidaan antaa myös yksittäisen oppilaan erityisvahvuuksien edistämiseksi.
Erityisopetuksen tavoitteena on auttaa oppilaita, jotka tarvitsevat erityistä tukea oppimisessa tai koulunkäynnissä. Erityisopettajien tehtävä koulussa on pitää huolta siitä, että oppilaiden yksilöllisyys tulee huomioiduksi ja että opetusta eriytetään oppilaiden tarpeiden mukaisesti.
Koulussamme toimii viisi Oulun pohjoisen alueen erityisryhmää, kolme alaluokilla ja kaksi yläluokilla. Erityisryhmiin hakeudutaan silloin, kun oppilaan tuen tarve oppimisessa tai koulunkäynnissä on suuri ja oppilas hyötyy yksilöllisemmästä opetuksesta.